Gå til innhold

Vårgarderoben

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Turklær har en funksjon, og materialer som brukes til blant annet vinterklær har betydning for hvor vann- og vindtett plagget er, hvor mye plagget puster osv. En designerveske til 14 000 kroner har samme funksjon som en vanlig veske til 1 000 kroner - oppbevaringsplass for nødvendige ting. 

Anonymkode: 44188...a3b

Da prioriterer man forskjellig da. Funksjon eller ei. Greit nok det vel? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Akkurat. Jeg har aldri forstått denne flashingen. Jeg kjenner også en del folk med penger, og de er mer opptatt av sparing og investering i eiendom mv. enn klær, sminke og interiør til titusenvis av kroner

...eller rimelige løsninger for konfirmasjon og bryllup? For på den ene siden brukes det visst her for mye penger for deg, mens det på den andre siden brukes altfor lite. Det er fascinerende hvordan du alltid tar med eget tau.

Skrevet
beef sister skrev (3 timer siden):

Disse har jeg! I en langt kjedelige fargekombinasjon, da, så det kommer muligens til å gå bedre med meg. 

Ja, da slipper du nok å begrense arbeidslivet ditt til REMA eller sirkus. Det er jo noe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.1.2022 den 22.19):

Har lyst på en lang sommerkjole og nye hvite gode joggesko.

Anonymkode: 36043...695

Jeg også, eller jeg gleder meg til å hente frem sommerkjolene, men er nødt til å bytte ut joggeskoene. Har brukt de til trening, flytting og maling i mangel på noe annet. Ser ikke ut, lukter ikke spesielt godt 😂🙈

Har du funnet noen fine joggesko? Kikket litt i går, likte de fra puma, men usikker på om gulldetaljer blir blitt vel blingete. 

Anonymkode: 45d04...152

Skrevet
sug lut skrev (25 minutter siden):

...eller rimelige løsninger for konfirmasjon og bryllup? For på den ene siden brukes det visst her for mye penger for deg, mens det på den andre siden brukes altfor lite. Det er fascinerende hvordan du alltid tar med eget tau.

Jeg bemerket kun at de samme brukerne som hadde de rimeligste konfirmasjonene i den andre tråden, søler med penger når det er snakk om merkeklær og vesker. Det virker helt ulogisk for meg. 

Skrevet

Jeg bemerket kun at de samme brukerne som hadde de rimeligste konfirmasjonene i den andre tråden, søler med penger når det er snakk om merkeklær og vesker. Det virker helt ulogisk for meg. 

Noen liker å skryte litt vel i overkant.

Anonymkode: f6701...64a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må man på død og liv tenke pris? Det er DET jeg ikke forstår. Er ikke poenget til slutt at man velger det man liker uavhengig av hva det koster? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må man på død og liv tenke pris? Det er DET jeg ikke forstår. Er ikke poenget til slutt at man velger det man liker uavhengig av hva det koster? 

For folk med normale jobber og inntekter så er det normalt å tenke på pris.

Skrevet

Dette. Og jeg tviler på at brukerne som skryter av å ha "virkelige penger" her har noe særlig høye inntekter. Folk med virkelig mye penger har en helt annen tankegang, og i hvert fall null behov for å skryte av det på anonymforum for å trykke andre ned. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke det som var poenget mitt. Poenget er at jeg ikke forstår hvorfor man legger verdi i pris. Konfirmasjon hjemme er dårlig /billig og konfirmasjon borte er dyrt/bra. Jeg forstår ikke at det ikke skal være flott kun fordi man ikke har brukt masse penger på noe. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Jeg regner med at du har ganske så vanlig lønn, altså en begrenset mengde med cash hver måned. Hvis man ikke er helt uten planleggingsevne, så setter man av penger til uforutsette utgifter som bilreparasjoner, erstatning av hvitevarer, uforutsette regninger og lignende hver måned. Så kommer faste utgifter til bolig, mat, klær, utstyr, barn, kontingent, forsikringer, abonnementer og lignende. Man sitter da igjen med en sum penger som man har til disposisjon. Har man barn, er denne summen gjerne mindre enn hvis man er barnløs. Så å handle "uavhengig av hva det koster" er veldig vanskelig å få til for de aller, aller fleste i Norge som ligger rundt gjennomsnittslønnen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

De med virkelig mye penger som jeg kjenner bryr seg ikke om vesker eller designerkjoler. Den rikeste personen jeg kjenner går for det meste i turklær og driver med kostbare hobbyer som jakt og lignende. Hun eier ikke en eneste designerveske eller jålete kjole. Når det gjelder småfolk, så foretrekker de noe de har laget selv i barnehagen fremfor dyre ting :) 

Det virker som om du tror at alle de med virkelig mye penger har nøyaktig de samme preferansene?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det var ikke det som var poenget mitt. Poenget er at jeg ikke forstår hvorfor man legger verdi i pris. Konfirmasjon hjemme er dårlig /billig og konfirmasjon borte er dyrt/bra. Jeg forstår ikke at det ikke skal være flott kun fordi man ikke har brukt masse penger på noe. 

Jeg sier ikke at konfirmasjon hjemme er dårlig og konfirmasjon borte er bra. Men når jeg leser om hvordan folk stapper 20-30 mennesker i ei stue hjemme hos seg selv, kan jeg ikke forestille meg at det er noe særlig hyggelig. De fleste som er her på forumet har ikke palasser til 20 millioner kroner med ei stue på størrelse med et kjøpesenter. Og ja, jeg mener at hvis man først skal spare mest mulig på konfirmanten, bør man heller ikke sløse penger på sine egne unødvendige duppeditter. 

Skrevet

Dette. Og jeg tviler på at brukerne som skryter av å ha "virkelige penger" her har noe særlig høye inntekter. Folk med virkelig mye penger har en helt annen tankegang, og i hvert fall null behov for å skryte av det på anonymforum for å trykke andre ned. 

Men en veske til 10000 er altså innenfor på helt normale lønninger. Det er da ikke noe man later som man kan eller flotter seg med at man har. Det er ingenting som tilsier at ALT man eier er dyrt av den grunn. Dette er en ønske-seg-tråd, er det ikke? Slipp ned skuldrene. Lev litt.

Anonymkode: 1cf59...d70

Skrevet
ostepop123 skrev (Akkurat nå):

Det virker som om du tror at alle de med virkelig mye penger har nøyaktig de samme preferansene?

Neida, men de har fornuft og planleggingsevne. Derfor er de suksessfulle og rike. Folk som må jåle seg med dyre klær og tilbehør tilhører som regel den gruppen som har gjennomsnittslønn, men ønsker å se rik ut for andre. 

Skrevet

Jeg regner med at du har ganske så vanlig lønn, altså en begrenset mengde med cash hver måned. Hvis man ikke er helt uten planleggingsevne, så setter man av penger til uforutsette utgifter som bilreparasjoner, erstatning av hvitevarer, uforutsette regninger og lignende hver måned. Så kommer faste utgifter til bolig, mat, klær, utstyr, barn, kontingent, forsikringer, abonnementer og lignende. Man sitter da igjen med en sum penger som man har til disposisjon. Har man barn, er denne summen gjerne mindre enn hvis man er barnløs. Så å handle "uavhengig av hva det koster" er veldig vanskelig å få til for de aller, aller fleste i Norge som ligger rundt gjennomsnittslønnen. 

Du vil misforstå ? Selvsagt mener jeg innenfor det man har til rådighet . 

Skrevet

Men en veske til 10000 er altså innenfor på helt normale lønninger. Det er da ikke noe man later som man kan eller flotter seg med at man har. Det er ingenting som tilsier at ALT man eier er dyrt av den grunn. Dette er en ønske-seg-tråd, er det ikke? Slipp ned skuldrene. Lev litt.

Vi har to normale lønninger, men kan ikke ta oss råd til å kjøpe noe til 10 000 kroner bare fordi det er gøy. 

Skrevet

Jeg sier ikke at konfirmasjon hjemme er dårlig og konfirmasjon borte er bra. Men når jeg leser om hvordan folk stapper 20-30 mennesker i ei stue hjemme hos seg selv, kan jeg ikke forestille meg at det er noe særlig hyggelig. De fleste som er her på forumet har ikke palasser til 20 millioner kroner med ei stue på størrelse med et kjøpesenter. Og ja, jeg mener at hvis man først skal spare mest mulig på konfirmanten, bør man heller ikke sløse penger på sine egne unødvendige duppeditter. 

Huff. Du blir aldri invitert noe sted, forstår jeg. Men jeg kan fortelle deg at det blir veldig hyggelig hver gang vi "stapper 20-30 mennesker inn i ei stue". Vi har nemlig hyggelig stue. Og hyggelige venner og familie.

Skrevet

Hvor har du lest at det er om å gjøre å spare mest mulig på konfirmanten? Det er jeg spent på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Neida, men de har fornuft og planleggingsevne. Derfor er de suksessfulle og rike. Folk som må jåle seg med dyre klær og tilbehør tilhører som regel den gruppen som har gjennomsnittslønn, men ønsker å se rik ut for andre. 

Men er det ikke en teknisk mulighet for at det går an å være både fornuftig og glad i fine vesker eller kjoler samtidig? Og at det å være glad i fine vesker eller kjoler ikke nødvendigvis handler om å ønske å se rik ut? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men hvordan vet du at det er de samme brukerne? Og hvorfor tror du at hjemme er dårligere enn borte når det gjelder festligheter? 

Anonymkode: c5883...c91

Skrevet

Men hvordan vet du at det er de samme brukerne? Og hvorfor tror du at hjemme er dårligere enn borte når det gjelder festligheter? 

Fordi de signerer med nick, vel? Det er ikke rakettforskning altså. Men dette begynner å gå over i brukerdebatt, som ikke er tillatt. Og da avslutter jeg her. 

Skrevet

Fordi de signerer med nick, vel? Det er ikke rakettforskning altså. Men dette begynner å gå over i brukerdebatt, som ikke er tillatt. Og da avslutter jeg her. 

Ja, det tror jeg du gjør lurt i. Jeg registrerer at du ikke klarer å svare på det siste spørsmålet og regner med at du innser hvor dumt det er å ha slike fordommer. 

Man lærer så lenge man lever, er ikke det bra? 

Skrevet

Ja, det tror jeg du gjør lurt i. Jeg registrerer at du ikke klarer å svare på det siste spørsmålet og regner med at du innser hvor dumt det er å ha slike fordommer. 

Man lærer så lenge man lever, er ikke det bra? 

Og der kom hersketeknikken, ja. Så flink du er til å bruke slike!

Skrevet

Og der kom hersketeknikken, ja. Så flink du er til å bruke slike!

Takk, du er ikke så ille du heller. 

Men du skulle jo gi deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...