Gå til innhold

Har din 6-åring (1.klassing) språkutfordringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dagens 6-åringer snakker så utrolig dårlig. Snakker din rent eller mye problemer og utfordringer mtp tale/språk?

Anonymkode: d3acb...d4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt har litt utfordringer ja, men det har komt seg mye siden skolestart. Han er født i desember og er generelt litt umoden.

Har hatt oppfølging hos logoped siden 4 års alder, men pga begrenset kapasitet så er det lang tid mellom hver gang vi er der. Logoped har imidlertid konkludert med at han har ikke særlig store problemer med språket, det som bør være på plass er der, det handler stort sett om modning og utvikling.

Har to eldre barn også, som ikke har hatt språkproblemer ved 6 års alder. De er født tidlig på året.

Kan ikke si det er så mange i min gutts klasse med språkproblemer, noen har sine utfordringer og sikkert sitt å stri med, men det er nå ikke så uvanlig det heller.

Anonymkode: 0a8cc...7fe

Skrevet

Min snakker så godt som rent, jobbet litt Østfold l skj/kj lydene. Har noen feil der ord blir feil, feks bevege blir til vegeber. Dette har vi stort sett luket ut nå, hun er 7.

Sønnen min på 3,5 har ikke k lyd enda, regner med vi får orden på det før skolestart. 

Men mange barn har utfordringer ja, ser det i jobben min lenger opp i skolevesenet. Virker nesten som om foreldre ikke korrigerer? 

Anonymkode: 8dcea...f8e

Skrevet

Jeg har ikke 6-åring nå, men har hatt fire stykker. Ene har litt problemer, han har sannsynligvis litt løpsk tale, noe som fortsatt er tilstede nå som han er 19 år. Han snakker rett og slett litt for fort og slurvete slik at det kan være vanskelig å oppfatte alt han sier innimellom. Det går greit når han blir bedt om å sette ned tempoet. Ellers har vi fått en utfordring med 12-åringen vår som omtrent har et bedre ordforråd på engelsk enn norsk. Hun hater norsk og kommer ofte ikke på rett ord på norsk, eller sier dem litt feil, men kan dem og uttaler dem perfekt på engelsk. 

Anonymkode: e3104...d1f

Skrevet

Jepp, har en som ikke kan si R. Har vært oppmerksom på stramt tungebånd siden nyfødt men ingen ville gjøre noe med det. 😞 Noen som kjenner til om det er mulig å gjøre nå som seksåring? 

Anonymkode: 41404...c8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, har en som ikke kan si R. Har vært oppmerksom på stramt tungebånd siden nyfødt men ingen ville gjøre noe med det. 😞 Noen som kjenner til om det er mulig å gjøre nå som seksåring? 

Jeg kjenner en som gjorde det da han var 17 år, så helt sikkert mulig når man er 6 år også. 

Min sleit også med r- lyden. Det ordnet seg etter  "kurs" hos logoped.

Anonymkode: 106ba...45c

Skrevet

Eldste måtte ha hjelp med litt lyder siste år før skolestart. Minste snakker bra og har rikt ordforråd med noe feil uttale. 

Anonymkode: 4d5a8...059

Skrevet

Ingen av mine kunne si R-lyden da. Noe som er ganske så vanlig. Her tar ikke logopeder imot barn som mangler r-lyden før rundt nyåret i 2.klasse.

Anonymkode: d2cca...1b7

Skrevet

Nei, hun snakker veldig godt. Det eneste er østfold-l, men det retter jeg ikke på. Hun kan forskjellen mellom skj- og kj- (det har jeg rettet siden barna var små).

Anonymkode: 4a201...ee4

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, hun snakker veldig godt. Det eneste er østfold-l, men det retter jeg ikke på. Hun kan forskjellen mellom skj- og kj- (det har jeg rettet siden barna var små).

Anonymkode: 4a201...ee4

Hvorfor retter du ikke Østfold l? Nå antar jeg du ikke hører hjemme der da, hvis det, så er det jo helt greit. 

Skrevet

Min gutt blir 6 år til høsten, han har problemer med R , vi var nettopp på møte med logoped, men hun såg at han ikke var interessert i å gjøre oppgaver med henne, så det var ingen vits i å starte med R klubben med han. Han er litt umoden generelt og vil helst bare leke 👍, men han har god tid på seg 🙂😍

Anonymkode: 4eb39...efb

Skrevet

Min hadde masse talefeil i 1. og 2. klasse. Kunne ikke si R skikkelig, kunne ikke si SJ-lyd (det ble til S) og kunne ikke si noen retroflekse lyder - f eks rt i ord som ert, rd i ord som ferdig, rn i ord som barn og rl i ord som ærlig. Det ble ætt, fædig, ban og ælig. 

Jeg fikk til og med sjekket hørselen hans. Den var god.
Han snakker feilfritt nå…

Anonymkode: fc261...83d

Skrevet

Min gutt har alltid snakket rent, men hadde generelt lite språk før han var rundt 4,5 år. Mye av det skyldes feilslått strategi fra barnehagen. Etter barnehagebytte har han kommet seg veldig, og nå i første klasse henger han fint med. Han har fortsatt noe begrenset ordforråd, men det har blitt veldig mye bedre. 

Anonymkode: 420ea...862

Skrevet

Min 6-åring har store språkutfordringer, og har også fått utsatt skolestart, blant annet på grunn av dårlig språk. Her har både PPT og logoped vært inne i flere år allerede. Er allikevel veldig bekymret mtp skolestart til høsten.

Anonymkode: 26375...a96

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Min snakker så godt som rent, jobbet litt Østfold l skj/kj lydene. Har noen feil der ord blir feil, feks bevege blir til vegeber. Dette har vi stort sett luket ut nå, hun er 7.

Sønnen min på 3,5 har ikke k lyd enda, regner med vi får orden på det før skolestart. 

Men mange barn har utfordringer ja, ser det i jobben min lenger opp i skolevesenet. Virker nesten som om foreldre ikke korrigerer? 

Det er detvi får beskjed om I bhg og skole. Ikke korriger, det kommer på plass av seg selv. Litt håpløst det da. Vi har ikke direkte korrigert, men gjentatt ord med riktig uttale slik at det ikke oppleves som konstant korrigering. Logoped blir ikke tilbudt her før i 3 klasse, og da har jo feil satt seg. 

Anonymkode: dcf22...5db

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Ja, det er mulig. Dere må få henvisning fra lege da, så enten lærer/bhg/helsesøster og lege bør bekrefte at det er et problem. Min sønn klippet tungebåndet når han var 5. Måtte i narkose da. Men R lyden kom ganske raskt etterpå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er detvi får beskjed om I bhg og skole. Ikke korriger, det kommer på plass av seg selv. Litt håpløst det da. Vi har ikke direkte korrigert, men gjentatt ord med riktig uttale slik at det ikke oppleves som konstant korrigering. Logoped blir ikke tilbudt her før i 3 klasse, og da har jo feil satt seg. 

Jo, men burde ikke foreldrene korrigere? Jeg har snakket til min om bruken av henne feks, jeg orker ikke høre på det. Samme med skjole 🤯

Skrevet

Har en seksåring og har lagt merke til at noen av klassekameratene har problemer med enkeltlyder som R. Men er det grunnlag for å si at det er flere nå enn før?

Kj-lyd og Østfold-l (eller Fredrikstad-l som jeg nå har lært at det heter) er noe annet, det er mer en trend. Min kan egentlig si kj-lyden riktig (sier kjeller riktig f.eks.), men kan likevel finne på å si sjempegøy for det er det så mange andre barn som sier.

Anonymkode: f284a...872

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.1.2022 den 12.46):

Jo, men burde ikke foreldrene korrigere? Jeg har snakket til min om bruken av henne feks, jeg orker ikke høre på det. Samme med skjole 🤯

Hvis de kan, men ikke gidder, så bør man vel si det riktige og hjelpe dem. Men å hakke og pirke på dem hver dag, det er kontraproduktivt. 

Anonymkode: fc261...83d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...