Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #51 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Veldig mye dere regner med her. Isteden for å forholde dere til problemet som er hvordan bønder fint lever med at dyr står på bås 24/7. At dyr er satt sammen så tett at de knapt kan røre seg. Og ikke minst hvordan kalver blir revet vekk fra moren med det samme, og kua rauter så mye av desperasjon at hun til slutt mister stemmen. Hvem andre mennesker hadde orket å utføre slike ting med de konsekvensene? Kan jo ta med panikken dyra også opplever når de skal til slakt. Anonymkode: ffeed...eb2 Og du lever godt med at du ikke trenger å forholde deg logisk til en argumentasjonsrekke og en gyldig slutning? Hvis du skal stable falske premisser oppå hverandre, deretter trekke en feilaktig konklusjon og så på toppen av det hele forlange å få støtte for våset ditt, så har du misforstått totalt hvordan man diskuterer. Og hvordan man snakker med folk. Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #52 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Man kan ikke vite at det er annen manns grunn når det er en liten grusflekk ved siden av en vei. Hvordan skal man vite det mener du? Anonymkode: ffeed...eb2 Fordi den ikke er din? Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #53 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvorfor i alle huleste tenkte du at det var greit å telte på ei eng? Hvis han var der for å spre møkk og dere var i veien skal du være glad han advarte dere før han satte i gang arbeidet. Anonymkode: 417b7...c02 Han var ikke der for det, og da vi fortalte dette til en annen bonde sa han at flere bønder bør tenke på at det er forbrukere de behandler så dårlig. Han advarte ikke, han var klin kokos rabiat. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #54 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg tror ikke bønder dom driver med melke- og kjøttproduksjon mangler empati, men det er klart de har et annet syn på det å sende dyr til slakt eller å splitte ku og kalv. Jeg hadde aldri klart det og synes ikke noe om det, men for bønder er det jo det de lever av. Å ta seg til rette på andres eiendom skjønner jeg at de blir forbanna av. Du ser kanskje en lite velholdt eng, men for bonden er det så og si hagen hans. Er selv oppvokst på småbruk på landet og irriterte meg grønn av alle som tok seg til rette. Det hjelper ikke at det er 1km fra huset, det er bare en veldig stor hage. Anonymkode: 9a120...147 Ja de har et annet syn, og de har etter min oppfattelse mindre empati. Du sier selv at du ikke ville ha klart det, og det tror jeg mange ikke ville. Av flere svar i tråden her, så forandrer jeg ihvertfall ikke mening. Tror du er den eneste som har svart normalt høflig. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #55 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Han var ikke der for det, og da vi fortalte dette til en annen bonde sa han at flere bønder bør tenke på at det er forbrukere de behandler så dårlig. Han advarte ikke, han var klin kokos rabiat. Anonymkode: ffeed...eb2 Ok, og du bruker ham likevel som eksempel på «bønder generelt», mens den øvrige du snakket med ikke teller? Hva feiler det egentlig din logiske sans? Shopper du bare resultater? Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #56 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja de har et annet syn, og de har etter min oppfattelse mindre empati. Du sier selv at du ikke ville ha klart det, og det tror jeg mange ikke ville. Av flere svar i tråden her, så forandrer jeg ihvertfall ikke mening. Tror du er den eneste som har svart normalt høflig. Anonymkode: ffeed...eb2 Har du selv vært høflig…? Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #57 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har du selv vært høflig…? Anonymkode: 3cdd7...72e Pek på ett sted i tråden hvor jeg ikke har vært det. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #58 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Pek på ett sted i tråden hvor jeg ikke har vært det. Anonymkode: ffeed...eb2 Egentlig alle innleggene dine. De er fordomsfulle og generaliserende og skjeller ut en hel yrkesgruppe med skjellsord som «klin kokos rabiat» , «potte sure» og lignende. Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #59 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Pek på ett sted i tråden hvor jeg ikke har vært det. Anonymkode: ffeed...eb2 Men her er ei nøtt: Pek på ett sted i tråden hvor du tar til deg mine innsigelser om at din logikk ikke holder vann? Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #60 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Når en vet at de som driver med kjøttproduksjon og melkeproduksjon behandler dyr som de gjør? Jeg hadde ikke orket å se ei ku stå i bås døgnet rundt engang, og alle dyra som står tettpakket sammen. At de tar kalven fra moren og slike ting. Det virker også som om de alltid er potte sure om en skulle våge å bevege seg på deres eiendom som en ikke vet tilhører gården. Ikke alle vet alle regler om slikt når gården ligger lengre unna. Er bønder en egen rase? Anonymkode: ffeed...eb2 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hva har dette med ung og uerfaren å gjøre? Hvorfor bruker du hersketeknikk for forsvar? Jeg og et par venner skulle telte på en eng nede ved et vann, og bonden kom og skrek at han skulle jage oss med møkkasprederen. Han kunne helt fint forklart at enga tilhørte han uten å gå berserk. Det er ikke første gangen bønder er irrasjonelle. En gang parkerte vi på en sandplass ved en innsjø. Nærmeste gård lå en km unna, og da vi kom opp fra stranden så hadde bonden sperret oss inne med to svære steiner. Det var ingen skilt, ingenting. Anonymkode: ffeed...eb2 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Kutt ut. Det jeg skriver er tilfellet, og det vet dere. Derfor lurer jeg faktisk på om bønder ikke har særlig empati. Anonymkode: ffeed...eb2 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Når du mener slik oppførsel som å true unge mennesker samt å sperre inn biler hvor det ikke står noe slikt om at det ikke er lovlig med parkering, så underbygger du mistanken min om at bønder er en egen rase. Mangel på folkeskikk og rasjonell oppførsel kan vel gå under mangel på empati. Anonymkode: ffeed...eb2 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvordan kan du sammenligne det? Ingen har gått løs på dyra her og skadet dem av oss. Når en ikke ser noen gård og enga ikke akkurat var fullt av vaiende grønt gress, men heller sjusket, så vet ikke alle at dette er verdifull eiendom for en bonde som komme frenetisk gående olm som en folkevond okse. Anonymkode: ffeed...eb2 Mye stigmatiserende beskrivelser her. Og merkelig nok kaller du deg selv og dine venner for «unge mennesker» her, men syns likevel det er sært at jeg trodde dere var unge og uerfarne.. Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #61 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Egentlig alle innleggene dine. De er fordomsfulle og generaliserende og skjeller ut en hel yrkesgruppe med skjellsord som «klin kokos rabiat» , «potte sure» og lignende. Anonymkode: 3cdd7...72e Det er ikke å være uhøflig mot noen her, er det vel? Jeg har beskrevet hvordan noen har oppført seg, hvilket er sant, og det har ingenting med hvordan jeg har svart noen her. Så du tar feil der, og å være fordomsfull er heller ikke uhøflig. Jeg har mitt syn på de som sender skrekkslagne dyr til slakt, som har dyr innesperret 24/7, og som lar kuer hyle etter ungene sine til de mister stemmen. Sånn som mange bønder er årsaken til. Ingenting med det er uhøflig å mene. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #62 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Mye stigmatiserende beskrivelser her. Og merkelig nok kaller du deg selv og dine venner for «unge mennesker» her, men syns likevel det er sært at jeg trodde dere var unge og uerfarne.. Anonymkode: 3cdd7...72e So? Det er jo beskrivelser av det jeg opplevde. Du tror vi er unge, og da syns jeg der var rart at du tenkte oppførselen var grei med tanke på det. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #63 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Bønder jobber døgnet rundt, de fleste for luselønn (ihvertfall hvis du ser på timelønnen), for at vi skal ha kjøtt, melk, korn osv. Ja, de mangler nok helt sikkert empati 🙄 Anonymkode: 10ee3...fde De jobber nok ikke før noe luselønn nei. De får tilskudd og subsidier herfra til månen, så ikke kom med sånt tull vær så snill. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #64 Skrevet 18. januar 2022 Lurer på hvordan bønder forklarer dette? https://www.facebook.com/AnimaStoppDyremishandling/posts/1807553896098947 Anonymkode: 5109c...a8b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #65 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Lurer på hvordan bønder forklarer dette? https://www.facebook.com/AnimaStoppDyremishandling/posts/1807553896098947 Anonymkode: 5109c...a8b De forklarer ikke. De skjeller ut folk. Men takk skal du ha for linken. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #66 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): De jobber nok ikke før noe luselønn nei. De får tilskudd og subsidier herfra til månen, så ikke kom med sånt tull vær så snill. Anonymkode: ffeed...eb2 Du trenger nok betydelig mye mer info 😂 Det legges ned over 1000 gårdsbruk pr år i Norge. Vi har mistet over 100.000 bruk siden 1970. Hva tror du det skyldes? At næringen er så lønnsom og subsidiert? Den såkalte totalkalkylen for jordbruket, som utarbeides av Nibio, viser at det er 41.200 årsverk i jordbruket i 2020. Dette tallet er synkende år for år. I 1959 var det 253.800. I 1999 var det 80.500. I år er det ca 47.000. Antall jordbruksbedrifter var altså fem ganger høyere for seksti år siden. Antall årsverk per 1000 dekar har gått fra 25,1 i 1959 til 4,2 i 2020. Det er vesentlig færre folk per kvadratmeter jord. Det er ikke veldig dramatiske endringer i det totale jordbruksarealet, men antall dekar per gård har blitt femdoblet. De fleste har fått traktor i mellomtiden, men likevel: Brukene er blitt større og med dramatisk færre sysselsatte. Det er en enorm strukturendring, og den er kommet fordi lønnsomheten er lav. Brukene eter hverandre opp, det må de, for å lønne seg. Vi har markedsregulering på de viktigste jordbruksråvarene i Norge – korn, melk og kjøtt. Dette betaler bøndene for gjennom omsetningsavgift på jordbruksråvarer. Det betyr at de får mindre betalt per produsert enhet. Prisen på mat i norske butikker baserer seg på kjøpekraften vår. Så lenge kjøpekraften er høy, vil prisene være høye. Dersom det hadde vært reell konkurranse mellom de tre aktørene som deler dette markedet mellom seg, ville det gitt mer mangfold og prisvariasjoner til norske forbrukere. Det som skjer i dag er at kjedene presser så hardt på marginene i matindustrien at resultatet blir lite variasjon i butikkhyllene. Kjedene setter den prisen de vil på det vi forbrukere kjøper, uavhengig av hva de har kjøpt det for. Norske dagligvarekjeder nyter altså godt av at prisene holdes lave – som de selger videre til den prisen kjøpekraften vår tillater. Markedet virker, fellesskapet med landbruk i hele landet taper og politikk må til. Oppsummert: Bedre lønnsomhet for bonden: det betyr høyere pris til bonden, flere verktøy for markedsregulering, en politikk som premierer bruk av norsk jord i hele landet, et vesentlig bedre tollvern og en høyst nødvendig reduksjon av markedsmakten til dagligvarekjedene. Dette kan styres hvis politikerne vil og mener alvor om behovet for økt lønnsomhet for bonden og dermed økt sjølforsyning og mattrygghet for oss alle. Anonymkode: 3cdd7...72e
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #67 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Hva har dette med ung og uerfaren å gjøre? Hvorfor bruker du hersketeknikk for forsvar? Jeg og et par venner skulle telte på en eng nede ved et vann, og bonden kom og skrek at han skulle jage oss med møkkasprederen. Han kunne helt fint forklart at enga tilhørte han uten å gå berserk. Det er ikke første gangen bønder er irrasjonelle. En gang parkerte vi på en sandplass ved en innsjø. Nærmeste gård lå en km unna, og da vi kom opp fra stranden så hadde bonden sperret oss inne med to svære steiner. Det var ingen skilt, ingenting. Anonymkode: ffeed...eb2 Og når man opplever slikt flere ganger, så må man kanskje vurdere seg selv heller enn bøndene? Når man gang på gang driter seg ut, så må man se på hvilke feilvurderinger en selv har gjort i stedet for å skylde på andre. Anonymkode: 28c98...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå