Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #26 Skrevet 18. januar 2022 Jeg regner med at du er veganer? Så er det vel like stor forskjell på bønder, som alle oss andre. Anonymkode: 0edc4...8e1
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #27 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg regner med at du er veganer? Så er det vel like stor forskjell på bønder, som alle oss andre. Anonymkode: 0edc4...8e1 Veldig mye dere regner med her. Isteden for å forholde dere til problemet som er hvordan bønder fint lever med at dyr står på bås 24/7. At dyr er satt sammen så tett at de knapt kan røre seg. Og ikke minst hvordan kalver blir revet vekk fra moren med det samme, og kua rauter så mye av desperasjon at hun til slutt mister stemmen. Hvem andre mennesker hadde orket å utføre slike ting med de konsekvensene? Kan jo ta med panikken dyra også opplever når de skal til slakt. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #28 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Når du mener slik oppførsel som å true unge mennesker samt å sperre inn biler hvor det ikke står noe slikt om at det ikke er lovlig med parkering, så underbygger du mistanken min om at bønder er en egen rase. Mangel på folkeskikk og rasjonell oppførsel kan vel gå under mangel på empati. Anonymkode: ffeed...eb2 Skilt? Serr? Absolutt alle steder der det ikke er lovlig å parkere, så er det faktisk forbudt. Aldri noensinne har du anledning til å ta deg til rette på annen manns grunn. Anonymkode: e9da9...e90
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #29 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Skilt? Serr? Absolutt alle steder der det ikke er lovlig å parkere, så er det faktisk forbudt. Aldri noensinne har du anledning til å ta deg til rette på annen manns grunn. Anonymkode: e9da9...e90 Og før du spør, all grunn tilhører noen eller noe. Anonymkode: e9da9...e90
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #30 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Skilt? Serr? Absolutt alle steder der det ikke er lovlig å parkere, så er det faktisk forbudt. Aldri noensinne har du anledning til å ta deg til rette på annen manns grunn. Anonymkode: e9da9...e90 Man kan ikke vite at det er annen manns grunn når det er en liten grusflekk ved siden av en vei. Hvordan skal man vite det mener du? Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #31 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Så bra. Nå skrev jeg heller ikke at alle bønder er empatiløse, men spurte om mange var det. Er håp med alle unntak som er. Anonymkode: ffeed...eb2 Du spurte om bønder var en egen rase, og da regner jeg med at du mener alle. Anonymkode: 28c98...341
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #32 Skrevet 18. januar 2022 Tror du må ta deg en tur i et fjøs en dag. Du lever vist enda på tidlig 90 tallet. Få øyene bort fra YouTube og annet propaganda. Anonymkode: 6f4c2...a2e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #33 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Når en vet at de som driver med kjøttproduksjon og melkeproduksjon behandler dyr som de gjør? Jeg hadde ikke orket å se ei ku stå i bås døgnet rundt engang, og alle dyra som står tettpakket sammen. At de tar kalven fra moren og slike ting. Det virker også som om de alltid er potte sure om en skulle våge å bevege seg på deres eiendom som en ikke vet tilhører gården. Ikke alle vet alle regler om slikt når gården ligger lengre unna. Er bønder en egen rase? Anonymkode: ffeed...eb2 Det er vel snarere forbrukeren som mangler empati, betaler ett minimum for at andre skal gjøre drittjobben en selv ikke vil gjøre. Anonymkode: 9b3a4...3f1
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #34 Skrevet 18. januar 2022 Hvem har kyr i bås? Anonymkode: 560ce...3c0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #35 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvem har kyr i bås? Anonymkode: 560ce...3c0 Det er mange som har kyr i bås. Anonymkode: ffeed...eb2
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #36 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er vel snarere forbrukeren som mangler empati, betaler ett minimum for at andre skal gjøre drittjobben en selv ikke vil gjøre. Anonymkode: 9b3a4...3f1 Drittjobben velger de selv. Vi betaler vel nok for norskproduserte varer. Anonymkode: ffeed...eb2
sug lut Skrevet 18. januar 2022 #37 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva har dette med ung og uerfaren å gjøre? Hvorfor bruker du hersketeknikk for forsvar? Jeg og et par venner skulle telte på en eng nede ved et vann, og bonden kom og skrek at han skulle jage oss med møkkasprederen. Han kunne helt fint forklart at enga tilhørte han uten å gå berserk. Det er ikke første gangen bønder er irrasjonelle. En gang parkerte vi på en sandplass ved en innsjø. Nærmeste gård lå en km unna, og da vi kom opp fra stranden så hadde bonden sperret oss inne med to svære steiner. Det var ingen skilt, ingenting. Anonymkode: ffeed...eb2 Du er jo rape gal.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #38 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva har dette med ung og uerfaren å gjøre? Hvorfor bruker du hersketeknikk for forsvar? Jeg og et par venner skulle telte på en eng nede ved et vann, og bonden kom og skrek at han skulle jage oss med møkkasprederen. Han kunne helt fint forklart at enga tilhørte han uten å gå berserk. Det er ikke første gangen bønder er irrasjonelle. En gang parkerte vi på en sandplass ved en innsjø. Nærmeste gård lå en km unna, og da vi kom opp fra stranden så hadde bonden sperret oss inne med to svære steiner. Det var ingen skilt, ingenting. Anonymkode: ffeed...eb2 Hvorfor i alle huleste tenkte du at det var greit å telte på ei eng? Hvis han var der for å spre møkk og dere var i veien skal du være glad han advarte dere før han satte i gang arbeidet. Anonymkode: 417b7...c02
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #39 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Drittjobben velger de selv. Vi betaler vel nok for norskproduserte varer. Anonymkode: ffeed...eb2 Du jan jo bare kjøpe noe annet. Anonymkode: 417b7...c02
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #40 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man kan ikke vite at det er annen manns grunn når det er en liten grusflekk ved siden av en vei. Hvordan skal man vite det mener du? Anonymkode: ffeed...eb2 Langs offentlig vei har du lov til å parkere hvis det ikke er skiltet forbudt, det ikke hindrer fremkommelighet, for eksempel innkjøring til et jorde og ikke er nære et kryss, men du må være sikker på at det er offentlig vei. Anonymkode: 417b7...c02
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #41 Skrevet 18. januar 2022 Jeg bor på bøgda, her kryr det av bønder. Noen er kristne, noen rike, noen er fattige, noen er tykke, noen er gifte, noen er ikke snille, de fleste er innmari greie, noen har barn og noen er skilte........ skjønner du tegninga??? Bønder er som alle andre.... forskjellige. Her jeg bor er går kuene og sauene ute på beite halve året. Det er bygd mange åpne fjøs, hvor kyra går inn og ut som de vill. Sikkert noen dyr som dessverre ikke har det bra. Men slikt kan man ikke garantere seg mot. Det blir jo som med familier. Det er dessverre noen som mangler empati og mishandler barna sine. Men det blir jo dumt å tenke at alle mammaer og pappaer mangler empati. Anonymkode: f8d86...68a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #42 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Drittjobben velger de selv. Vi betaler vel nok for norskproduserte varer. Anonymkode: ffeed...eb2 Og der har du det. Gjør ikke jobben sjæl, skal bare betale minst mulig for det. Oi, gikk det utover noen. Huff da. Anonymkode: 9b3a4...3f1
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #43 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg bor på bøgda, her kryr det av bønder. Noen er kristne, noen rike, noen er fattige, noen er tykke, noen er gifte, noen er ikke snille, de fleste er innmari greie, noen har barn og noen er skilte........ skjønner du tegninga??? Anonymkode: f8d86...68a Det er ikke mulig å få noen til å forstå når vedkommende går inn for å ikke forstå. Anonymkode: d66eb...54b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #44 Skrevet 18. januar 2022 Jeg tror ikke bønder dom driver med melke- og kjøttproduksjon mangler empati, men det er klart de har et annet syn på det å sende dyr til slakt eller å splitte ku og kalv. Jeg hadde aldri klart det og synes ikke noe om det, men for bønder er det jo det de lever av. Å ta seg til rette på andres eiendom skjønner jeg at de blir forbanna av. Du ser kanskje en lite velholdt eng, men for bonden er det så og si hagen hans. Er selv oppvokst på småbruk på landet og irriterte meg grønn av alle som tok seg til rette. Det hjelper ikke at det er 1km fra huset, det er bare en veldig stor hage. Anonymkode: 9a120...147
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #45 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Veldig mye dere regner med her. Isteden for å forholde dere til problemet som er hvordan bønder fint lever med at dyr står på bås 24/7. At dyr er satt sammen så tett at de knapt kan røre seg. Og ikke minst hvordan kalver blir revet vekk fra moren med det samme, og kua rauter så mye av desperasjon at hun til slutt mister stemmen. Hvem andre mennesker hadde orket å utføre slike ting med de konsekvensene? Kan jo ta med panikken dyra også opplever når de skal til slakt. Anonymkode: ffeed...eb2 Men du som forbruker er like stor skyld i det, som bonden er. Så synes du dette er så fælt, så må du kutte ut alt av dyreprodukter. Anonymkode: 0edc4...8e1
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #46 Skrevet 18. januar 2022 Bøndene har min sympati iallfall. Jeg kjenner flest bønder på Vestlandet. De jeg kjenner har jobber utenom fordi det er for lite inntekt å leve av- då dermed jobber de mye. Men de som legger ned og selger seg rike på hyttetomter har jeg derimot liten sympati for. Kusinen til mannen hadde odelsrett men var aldri interessert i gården. Broren hennes derimot elsket det og drev gården i mange år. Så fant hun ut at hun ville ha gården allikevel. Etter et år hadde hun lagt ned all gårdsdrift og solgt store deler av arealet til hytteutbygger.. Anonymkode: db974...785
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #47 Skrevet 18. januar 2022 Man kan fint være både realistisk og ha empati. Tror du har sett for mye Disney. Anonymkode: 82bf1...8d1
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. januar 2022 #48 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så bra. Nå skrev jeg heller ikke at alle bønder er empatiløse, men spurte om mange var det. Er håp med alle unntak som er. Anonymkode: ffeed...eb2 Unntak finnes det alltid, men det er jo spesielt å anta at det er empatiske og snille bønder som er unntaket.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #49 Skrevet 18. januar 2022 Du henger deg veldig opp i en del ting. Jeg er vokst opp på gård selv og er stolt over å være bonde selv om vi nå kun dyrker jorda. At bonden ble sur når du/dere camperte på enga hans får stå for hans regning, men å innrette seg på innmark er en uting. At steiner ble lagt på veien kan komme av noe så enkelt som at du var nr 210 som hadde tatt seg til rette der. Nok er faktisk nok! Når det gjelder ku/kalvproblematikken din så er dette kanskje brutalt men hvordan skal man ellers få melk, fløte, ost o.l. som man trenger i hverdagen? Importere kun soyabaserte produkter som virkelig er en klimaversting å produsere og importere? At dyrene står tett på eldre gårdsbruk er noe de er vant til. De holder seg varmere samt at de er flokkdyr som trives sammen. Ikke lag deg problemer som ikke er der og sett deg heller inn i hva et bondeyrke er. At noen bønder mangler empati går sikkert an men det gjør jaggu enkelte andre mennesker også. Og alle kan faktisk ha en dårlig dag av og til😉 Anonymkode: fc66b...140
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #50 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvordan kan du sammenligne det? Ingen har gått løs på dyra her og skadet dem av oss. Når en ikke ser noen gård og enga ikke akkurat var fullt av vaiende grønt gress, men heller sjusket, så vet ikke alle at dette er verdifull eiendom for en bonde som komme frenetisk gående olm som en folkevond okse. Anonymkode: ffeed...eb2 Ok, så du tar ikke høyde for at «sjusket» gress kan være nysådd og ikke tåle å bli tråkka på…? Anonymkode: 3cdd7...72e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå