Gå til innhold

Ta ut sykmelding eller fortsette å bite tennene sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kapasitetsmangel på jobb er ikke ditt ansvar, det er arbeidsgivers ansvar. 

Sykemelding, lytt til legen. Legg jobben til side for øyeblikket. 

Anonymkode: 71425...d1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og så får jobben svi...

Anonymkode: df907...32c

Hva skal ellers svi da? Barna?

Anonymkode: 61e6e...9d0

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har fått diagnosen utbrent. Legen sa til meg at jeg kunne få sykmelding, enten gradert eller full, men det var opp til meg å bestemme. Han rådet å ta livet med ro og slippe stress, få avlastning fra andre og lignende tiltak. Vi har hatt tre stykker på jobb som sluttet samtidig, og jeg som fagansvarlig på avdelingen følte at jeg måtte fortsette og bare bite tennene sammen. Nå faller effektiviteten betraktelig, jeg har store konsentrasjonsproblemer, er konstant kvalm, uopplagt, har hodepine og fatigue. Vi er fortsatt kraftig underbemannet, så jeg føler på et ansvar her. Hva synes dere?

Du skriver jo selv hva som har gått feil, du følte at du måtte jobbe for 4 stk. Der går jo ikke. Har du hatt dialog med arbeidsgiver i denne perioden? Dette blir jo ikke bedre av en sykemelding??

Anonymkode: 6afd9...5c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er så kynisk at jeg tenker at de som blir utbrent har valgt feil karriere eller arbeidsgiver. Takler du ikke dette, må du vurdere om en annen type stilling er mer riktig for deg. Kan du ikke koble ut, prioritere arbeidsoppgaver eller gi beskjed til leder hva du har kapasitet til må du rett og slett redusere stillingen din eller bytte jobb. 

Mange som blir utbrente blir det på grunn av for stor belastning i livet generelt. Flere jobber alt i den jobben som er minst belastende. De får familie som krever sitt, selv med en flink partner. Med ansvaret pricsr og profesjonelt blir en del innhentet av oppvekst og evt. voksenliv med ulike traumer.  Utbrenthet er sjeldent kun for stor arbeidsmengde på jobb. Det er sammensatt. 

Anonymkode: b10d9...dc8

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Mange som blir utbrente blir det på grunn av for stor belastning i livet generelt. Flere jobber alt i den jobben som er minst belastende. De får familie som krever sitt, selv med en flink partner. Med ansvaret pricsr og profesjonelt blir en del innhentet av oppvekst og evt. voksenliv med ulike traumer.  Utbrenthet er sjeldent kun for stor arbeidsmengde på jobb. Det er sammensatt. 

Anonymkode: b10d9...dc8

Jeg forstår at det er sammensatt og at mange har forpliktelser, både i jobb og privat. Det har jeg også.

Jeg skjønner også at noen går på en smell fordi man har tatt seg vann over hodet. Men man kan ikke sykemelde seg fra livet, man må velge bort noe. Man må tilpasse seg ut fra den situasjonen man er, i er mitt poeng. Alt skal vel ikke gå utover arbeidsgiver? 

Skrevet

Jeg forstår at det er sammensatt og at mange har forpliktelser, både i jobb og privat. Det har jeg også.

Jeg skjønner også at noen går på en smell fordi man har tatt seg vann over hodet. Men man kan ikke sykemelde seg fra livet, man må velge bort noe. Man må tilpasse seg ut fra den situasjonen man er, i er mitt poeng. Alt skal vel ikke gå utover arbeidsgiver? 

Selvsagt skal det ikke det. I utgangspunktet. Men dette kan jo slå begge veier. Noen ganger rammer for høye krav på jobb privatlivet og noen ganger rammer uforutsette kriser i privatlivet jobben. 

Anonymkode: 8f816...d54

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har fått diagnosen utbrent. Legen sa til meg at jeg kunne få sykmelding, enten gradert eller full, men det var opp til meg å bestemme. Han rådet å ta livet med ro og slippe stress, få avlastning fra andre og lignende tiltak. Vi har hatt tre stykker på jobb som sluttet samtidig, og jeg som fagansvarlig på avdelingen følte at jeg måtte fortsette og bare bite tennene sammen. Nå faller effektiviteten betraktelig, jeg har store konsentrasjonsproblemer, er konstant kvalm, uopplagt, har hodepine og fatigue. Vi er fortsatt kraftig underbemannet, så jeg føler på et ansvar her. Hva synes dere?

Mener du at det er din plikt å ofre helsa for arbeidsplassen?
Jeg kjenner folk som er blitt utbrente og som har brukt 3-4 år på å komme seg tilbake i jobb igjen, og da bare deltid. Er det verd det? Skal du ødelegge deg selv fordi ledelsen ikke klarer å rekruttere folk?

Anonymkode: 54d79...dcd

Skrevet

Hvem andre skal det gå ut over? Skal man fortsette på jobb og heller sykmelde seg fra å delta i familielivet? Sette bort barna og nekte å ta oppvasken?

Anonymkode: 54d79...dcd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og så får jobben svi...

Anonymkode: df907...32c

Ja, og ikke bare de. Det går utover mann, barn og venner også. Alt. Nå har jeg jobb i det offentlige, så jeg har sånn sett ikke så dårlig samvittighet som jeg nok ville hatt i en liten, privat bedrift, men dårlig samvittighet har jeg likevel. Jeg vet at de har en flink vikar inne for meg, og at denne hadde vært arbeidsledig uten dette oppdraget, så jeg prøver å se det positive i det. Aller helst ville jeg jobbet, noe jeg har gjort de siste 20 årene.

Anonymkode: f5014...1a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Takk for alle svar. Grunnen til at legen sa det var mitt valg, er at en lege ikke kan pålegge noen å sykmelde seg. Selv om en lege skriver ut en sykmelding, kan arbeidstakeren velge å ikke bruke den - altså er sykmelding en rettighet og ikke en plikt. 

Når det gjelder "hvile et par dager" - vi har akkurat hatt juleferie, jeg tok ut alle feriedager jeg hadde igjen i 2021. Ble i underkant av to uker i strekk. Da jeg kom tilbake tredje januar, var jeg like sliten og uopplagt. Så til og med to ukers ferie hadde null virkning. 

HI

Har du snakket med ledelsen? Kanskje de kan ta litt styring og sørge for at du får dager hvor arbeidsmengde er til å mestre. Det må jo være bedre for alle parter enn sykmelding. 

Anonymkode: 14695...c7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ta ut sykemelding fulltid og gradvis øk. 

Anonymkode: 835cb...859

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Takk for alle svar. Grunnen til at legen sa det var mitt valg, er at en lege ikke kan pålegge noen å sykmelde seg. Selv om en lege skriver ut en sykmelding, kan arbeidstakeren velge å ikke bruke den - altså er sykmelding en rettighet og ikke en plikt. 

Når det gjelder "hvile et par dager" - vi har akkurat hatt juleferie, jeg tok ut alle feriedager jeg hadde igjen i 2021. Ble i underkant av to uker i strekk. Da jeg kom tilbake tredje januar, var jeg like sliten og uopplagt. Så til og med to ukers ferie hadde null virkning. 

HI

Hvorfor spør du her når du sitter på svaret selv? 🙄🤷‍♀️

Anonymkode: d8406...267

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvorfor spør du her når du sitter på svaret selv? 🙄🤷‍♀️

Anonymkode: d8406...267

Det er vel typisk "flink pike syndrom",  sånne som bare ser to løsninger; sykemelding eller bite tenna sammen og få sammenbrudd. Søker nå bekreftelse på at det er greit å sykemelde seg istedetfor å ta tak i problemene. Hvorfor ikke gå til ledelse og si: Kjære sjef, nå er det nok, nå har jeg holdt ut i xx måneder, dette går f#$@ meg ikke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...