Gå til innhold

Ta ut sykmelding eller fortsette å bite tennene sammen?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen utbrent. Legen sa til meg at jeg kunne få sykmelding, enten gradert eller full, men det var opp til meg å bestemme. Han rådet å ta livet med ro og slippe stress, få avlastning fra andre og lignende tiltak. Vi har hatt tre stykker på jobb som sluttet samtidig, og jeg som fagansvarlig på avdelingen følte at jeg måtte fortsette og bare bite tennene sammen. Nå faller effektiviteten betraktelig, jeg har store konsentrasjonsproblemer, er konstant kvalm, uopplagt, har hodepine og fatigue. Vi er fortsatt kraftig underbemannet, så jeg føler på et ansvar her. Hva synes dere?

Anonymkode: 61e6e...9d0

Fortsetter under...

Du tar ut full sykemelding.
Dersom du ikke gjør det blir det bare verre, og når du først blir sykemeldt vil det vare mye lenger før du kommer det tilbake igjen. Dersom du gjør det nå og er heldig så varer det bare et par måneder, strekker du strikken for langt kan det ta år å komme tilbake igjen

Anonymkode: 46cab...e6b

Full sykemelding nå! Her må du passe på deg selv, så kommer jobben i andre rekke. Hvis du ikke tar grep nå blir det bare verre og verre, og da tar det mye lenger tid å bli frisk. 

Anonymkode: 3687c...792

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Trenger du virkelig sykmelding da? Går det ikke an å ha en egenmeldingsdag eller tre for å slappe av? Må man slappe av i ukesvis??

Anonymkode: df907...32c

Dersom man er utbrent trenger man mer enn et par dager.
Det at man bare trenger noen dager trodde jeg også når jeg ble sykemeldt for utbrenthet.
Blir vel sykemeldt en uke eller så tenkte jeg når jeg dro til legen.
Det var i august.
Nå sitter jeg her og har akkurat kommet tilbake på jobb 50%

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dersom man er utbrent trenger man mer enn et par dager.
Det at man bare trenger noen dager trodde jeg også når jeg ble sykemeldt for utbrenthet.
Blir vel sykemeldt en uke eller så tenkte jeg når jeg dro til legen.
Det var i august.
Nå sitter jeg her og har akkurat kommet tilbake på jobb 50%

Men da er det jo litt rart av legen å si at hun må velge selv om vil ha sykemelding. Det burde jo ikke vært et spørsmål engang.

Anonymkode: 4363a...922

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men da er det jo litt rart av legen å si at hun må velge selv om vil ha sykemelding. Det burde jo ikke vært et spørsmål engang.

Det er jeg 100% enig i.

Takk for alle svar. Grunnen til at legen sa det var mitt valg, er at en lege ikke kan pålegge noen å sykmelde seg. Selv om en lege skriver ut en sykmelding, kan arbeidstakeren velge å ikke bruke den - altså er sykmelding en rettighet og ikke en plikt. 

Når det gjelder "hvile et par dager" - vi har akkurat hatt juleferie, jeg tok ut alle feriedager jeg hadde igjen i 2021. Ble i underkant av to uker i strekk. Da jeg kom tilbake tredje januar, var jeg like sliten og uopplagt. Så til og med to ukers ferie hadde null virkning. 

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Takk for alle svar. Grunnen til at legen sa det var mitt valg, er at en lege ikke kan pålegge noen å sykmelde seg. Selv om en lege skriver ut en sykmelding, kan arbeidstakeren velge å ikke bruke den - altså er sykmelding en rettighet og ikke en plikt. 

Når det gjelder "hvile et par dager" - vi har akkurat hatt juleferie, jeg tok ut alle feriedager jeg hadde igjen i 2021. Ble i underkant av to uker i strekk. Da jeg kom tilbake tredje januar, var jeg like sliten og uopplagt. Så til og med to ukers ferie hadde null virkning. 

HI

Full sykemelding . Du har jo hvilt i to uker uten effekt. Gradert har ingenting for seg, du vil på fridager ligge å stresse med alt du må få gjort når du er tilbake . Full sykemelding i 4 uler også ta ting derfra. God bedring og ta vare på helse di

Anonymkode: 388a0...e17

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva jobber dere med egentlig?

Anonymkode: 0349a...aad

Kontorarbeid med mye stress, tidsfrister og oppgaver som plutselig "faller ned i hodet på oss", slik at vi må slippe alt vi har og konsentrere oss om dem. Nedbemannet arbeidsplass med mye press.

tror ikke jul kan kvalifiseres som rolig tid. Jeg var rimelig trøtt etter julen. Når man først har bestemt seg for at man er utslitt og setter seg ned for å hvilke i ukesvis eller månedsvis som man ser lengre her oppe er veien tilbake til jobb tung. Har sett det mange ganger her på jobben...folk er så slitne at de vet ikke frem og tilbake på seg selv...makser sykmelding og når maksdato kommer er de tilbake 100% over natta. Helt sykt å se på.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

tror ikke jul kan kvalifiseres som rolig tid. Jeg var rimelig trøtt etter julen. Når man først har bestemt seg for at man er utslitt og setter seg ned for å hvilke i ukesvis eller månedsvis som man ser lengre her oppe er veien tilbake til jobb tung. Har sett det mange ganger her på jobben...folk er så slitne at de vet ikke frem og tilbake på seg selv...makser sykmelding og når maksdato kommer er de tilbake 100% over natta. Helt sykt å se på.

Det er forskjell på å være sliten og på å være utbrent.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Trenger du virkelig sykmelding da? Går det ikke an å ha en egenmeldingsdag eller tre for å slappe av? Må man slappe av i ukesvis??

Når man er utbrent, sånn skikkelig, så må man ha flere måneder på seg, i verste fall år. Jeg er selv sykemeldt nå pga. dette og har vært det i 2,5 uke etter 2 ukers juleferie. Det er veldig vanskelig å forklare for andre hvordan det skiller seg fra å bare være sliten, så den beste forklaringen jeg har funnet er denne: se for deg den verste perioden med nattevåk og ammetåke du har hatt, og det sykeste du har vært under influensa eller omgangssyke (bare uten kvalmen/vond hals ol.), så nærmer du deg sånn ca. slik jeg har det. Jeg våkner like trøtt som da jeg la meg, kan sitte sulten en stund fordi det er slitsomt å reise seg fra sofaen og lage mat. Bare på dette svaret måtte jeg lese på nytt ditt svar og starten på mitt eget fordi jeg har glemt hva jeg skrev underveis. Jeg orker absolutt ingenting, føler meg totalt utmattet og tom. Klarer å være litt på mobilen, lese litt bøker og se litt på tv, og det er det.

Anonymkode: f5014...1a1

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er helt enig. Legen min var krystallklar på at jeg ikke får jobbe, ikke skal trene eller anstrenge meg på noen måte de første månedene. Kun hvile og gjøre lystbetonte ting hvis jeg orker.

Det tok ikke mer enn 9 uker for meg i ny jobb før jeg traff veggen. Det var helt umulig å henge tritt med alt som ble lesset på meg. Jeg ga alt. Hver dag. Mange timer om dagen. Plutselig sa det pang, og jeg ble sykmeldt. Nå er det gått fire måneder siden, og jeg er tilbake 50%. Selv det er nok med dette tempoet. Råder seg til å sette foten ned. Det blir ikke noe bedre om du pusher deg selv til du stuper, det må endringer til. Lykke til og god bedring.

Anonymkode: b3d6a...16f

Jeg er så kynisk at jeg tenker at de som blir utbrent har valgt feil karriere eller arbeidsgiver. Takler du ikke dette, må du vurdere om en annen type stilling er mer riktig for deg. Kan du ikke koble ut, prioritere arbeidsoppgaver eller gi beskjed til leder hva du har kapasitet til må du rett og slett redusere stillingen din eller bytte jobb. 

Anonymkode: 6afd9...5c1

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så kynisk at jeg tenker at de som blir utbrent har valgt feil karriere eller arbeidsgiver. Takler du ikke dette, må du vurdere om en annen type stilling er mer riktig for deg. Kan du ikke koble ut, prioritere arbeidsoppgaver eller gi beskjed til leder hva du har kapasitet til må du rett og slett redusere stillingen din eller bytte jobb. 

Nå kan det jo være unntakstilstand på jobb også. Eller, som i mitt tilfelle, for mye utenfor jobb i tillegg til unntakstilstand på jobb over lang tid sånn at totalen ble for voldsom. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg har søkt masse jobber i det siste. Problemet er at mye går gjennom bekjentskaper her jeg bor, også offentlige stillinger. Så jeg har virkelig prøvd.

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå kan det jo være unntakstilstand på jobb også. Eller, som i mitt tilfelle, for mye utenfor jobb i tillegg til unntakstilstand på jobb over lang tid sånn at totalen ble for voldsom. 

Her er det kombinasjon av nedbemanning, veldig rar ledelse og hjemmekontor som veltet lasset.

HI

9 minutes ago, Anonym bruker said:

Her er det kombinasjon av nedbemanning, veldig rar ledelse og hjemmekontor som veltet lasset.

HI

Hvis du tror en sykemelding kan bidra til å løse problemet ditt, så kjør på. Kanskje det gir deg tid til å finne ut hvilken type jobb du kan trives med i fremtiden, hvor det er indre motivasjon som styrer og ikke ytre miljø (de du nevner som årsak til at du er utbrent). Problemet er at man ofte blir en "kasteball" i ulike arbeidsrettede rehabiliteringstiltak, som går over måneder og år, når den egentlige årsaken kanskje er feil jobb?

Hadde det vært meg, så hadde jeg nok gjort mye for å bytte beite, om det så betydde at jeg gikk ned i lønn, måtte få lengre reisevei til jobb eller ikke direkte jobbet med det jeg er utdannet som. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du tror en sykemelding kan bidra til å løse problemet ditt, så kjør på. Kanskje det gir deg tid til å finne ut hvilken type jobb du kan trives med i fremtiden, hvor det er indre motivasjon som styrer og ikke ytre miljø (de du nevner som årsak til at du er utbrent). Problemet er at man ofte blir en "kasteball" i ulike arbeidsrettede rehabiliteringstiltak, som går over måneder og år, når den egentlige årsaken kanskje er feil jobb?

Hadde det vært meg, så hadde jeg nok gjort mye for å bytte beite, om det så betydde at jeg gikk ned i lønn, måtte få lengre reisevei til jobb eller ikke direkte jobbet med det jeg er utdannet som. 

Problemet er at jeg ikke har energi til å ta en annen utdanning, og valg av arbeid innenfor mitt felt er veldig smalt her jeg bor. Å jobbe ufaglært på en matbutikk med luselønn tror jeg ikke vil gjøre min psyke noe sterkere. I tillegg vil jeg få problemer med å få kabalen med barn til å gå opp, siden slike jobber ofte innebærer kvelds- og helgearbeid. Jeg har ikke tenkt på langvarig rehabilitering via AAP, men sykmelding som avbrekk for å hente meg inn. Jeg har hatt den samme jobben i 14 år, og ble utbrent i fjor høst. Så å si at jeg har feil yrke blir kanskje ikke helt riktig, når jeg har trivdes i jobben i så lang tid.

Full sykemelding. 

Du hører på legen. Jeg bet tenna sammen- holdt ut og endte til slutt i full sykemelding et helt år nesten. 

Nå, fem år etter er jeg enda ikke bra. Konsentrasjonsvansker, finner ikke alltid ordene jeg trenger, hukommelsesvansker...Blir liksom ikke helt bra. Spørsmålet blir jo om du vil ødelegge helsen din for resten av livet? Er det verdt det? Legen anbefaler jo ikke sykemelding som et trivselstiltak. Han er lege og mener at du ikke bør jobbe nå. Hvorfor tror du at du kan vurdere dette bedre enn legen? 

Anonymkode: 8f816...d54

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Og så får jobben svi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...