Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #26 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg vil at barnas venner skal føle seg velkomne her, og barna velger ikke venner etter kostholdet deres (heldigvis). Har opplevd et par ganger at barn overhodet ikke vil ha det vi spiser og da har de fått tilbud om brød/knekkebrød. Ene venninnen til datteren min har spist utallige brødskiver med jordbærsyltetøy her (høres ut som hun lever på grandiosa, nudler og kokesjokolade hjemme, selv om det sikkert ikke stemmer ), og det er greit for meg. Jeg skal ikke oppdra eller sørge for variert og sunn kost for dette barnet, jeg skal bare legge til rette for at et godt og trygt vennskap også inkluderer besøk hos oss, brød med syltetøy til gjesten er en liten pris å betale. Har aldri opplevd å få slike henvendelser som du her beskriver da, og hadde nok blitt litt sjokkert om det skjedde. Anonymkode: 651a5...5cd Det var jo ikke spørsmål om brødskiver? Men om å lage en egen rett. Anonymkode: 5348b...077
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #27 Skrevet 18. januar 2022 Nei tilrettelegger ikke sånn. Hadde det vært allergier eller religion så hadde det vært anderledes. Også om noen var vegetarianer. Ikke for at barnet ikke spiser noe som helst. Har flere ganger hørt om foreldre som sier at dette liker ikke mitt barn, og neste setning er at barnet aldri har smakt det før. Ikke rart at man da får kresne barn om man bare antar og altid tilrettelegger. Anonymkode: 49be3...14e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2022 #28 Skrevet 18. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Eller foreldrene Anonymkode: 5cb19...d1f Ikke minst. Anonymkode: ce69d...165
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #29 Skrevet 19. januar 2022 Om det er planlagt besøkt så tilrettelegger jeg, men om det er venner som bare blir med hjem fra skolen får de spise det vi har. Den ene vennen er superkresen og det nytter ikke å tilby skive heller, for vi har ikke den skinken som er det eneste han spiser av pålegg. Mitt barn er ikke glad i middag, men har fått beskjed om at han ikke får være til middag hos andre om han ikke spiser litt av det som blir servert. Jeg har aldri opplevd at noen foreldre legger slike føringer som den moren gjorde, og jeg har vært mamma lenge. Anonymkode: 29aaa...8dc
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #30 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Om det er planlagt besøkt så tilrettelegger jeg, men om det er venner som bare blir med hjem fra skolen får de spise det vi har. Den ene vennen er superkresen og det nytter ikke å tilby skive heller, for vi har ikke den skinken som er det eneste han spiser av pålegg. Mitt barn er ikke glad i middag, men har fått beskjed om at han ikke får være til middag hos andre om han ikke spiser litt av det som blir servert. Jeg har aldri opplevd at noen foreldre legger slike føringer som den moren gjorde, og jeg har vært mamma lenge. Anonymkode: 29aaa...8dc Hun var jo ikke frekk eller noe. Sa bare at det eneste han spiste var…. Ble bare paff fordi jeg heller aldri har opplevd dette. Godt jeg ikke er alene om å reagere da. Skal jo få i barnet mat da. 😊 Anonymkode: 05647...412
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #31 Skrevet 19. januar 2022 Når barnet mitt har med seg vennene sine hjem blir det alltid big one eller pølser. 😂 Jeg har prøvd å servere forskjellige ting, de liker ikke, da gir jeg dem noe de liker, og alle er happy 😁 jeg strekker meg laaaaaangt for at barnet mitt og vennene skal ha det fint her. Om de får vafler og big one her, er ikke så farlig. Å miste venner er verre. Anonymkode: d8ea6...549
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #32 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Takk for svar. Jeg tilrettelegger denne gangen. Null problem, jeg lurer på om jeg skyter meg selv i foten med å gjøre det. Ser at dette kan utvikle seg til å bli noe som kan skje ofte. Selvsagt vil barnet tilbys det vi serverer også og kanskje han våger smake hos oss. Om han skal bli med hver uke og kanskje to ganger hver uke så er det uholdbart å måtte lage spesialmat. Anonymkode: 05647...412 Uholdbart å steke en pizza? 😂 Jeg går til og med langt for å komme til butikken for å kjøpe den pizzaen til dette barnet. Jeg gjør alt for at barnet mitt skal ha med venner hjem. Anonymkode: d8ea6...549
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #33 Skrevet 19. januar 2022 Jeg har også ett kresent barn, her er det mye allergier i tillegg. Kryssallergi er nesten det verste, for det kommer og går, lang liste og umulig å holde styr på. Forventer aldri at andre skal tilrettelegge, men er selvfølgelig veldig hyggelig når noen gjør det. Sender alltid med noe snack som holder det gående. Min opplevelse er snarere motsatt, foreldre blir kjempestresset når ikke ungen spiser godt til middag og nesten føler på de må avgi rapport når jeg henter. Svarer alltid, null stress, da spiser hun bare mer til kvelden. De dør jo ikke av å hoppe over ett måltid. Det beste er egentlig når maten ikke får så stor oppmerksomhet. Makaroni og nudler er greit å ha i skapet, om noen vil ha det i stedet for full middag 🤷🏼♀️For min del er det bare behagelig når maten ikke får så stort fokus ved besøk, så kan de konsentrere seg om å sosialisere. Anonymkode: 38c42...3a1
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #34 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hun var jo ikke frekk eller noe. Sa bare at det eneste han spiste var…. Ble bare paff fordi jeg heller aldri har opplevd dette. Godt jeg ikke er alene om å reagere da. Skal jo få i barnet mat da. 😊 Anonymkode: 05647...412 Det er litt frekt å komme med bestillinger… Anonymkode: 5348b...077
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #35 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Uholdbart å steke en pizza? 😂 Jeg går til og med langt for å komme til butikken for å kjøpe den pizzaen til dette barnet. Jeg gjør alt for at barnet mitt skal ha med venner hjem. Anonymkode: d8ea6...549 «Jeg gjør alt for at barnet mitt skal ha venner med hjem»? Jøss. Hvis valget sto mellom å bli totalt pushover for fremmede folks bortskjemming, og ingen besøk, så vet jeg hva jeg ville ha gjort. Minst mulig. Anonymkode: 5348b...077
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #36 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er litt frekt å komme med bestillinger… Anonymkode: 5348b...077 Måten det ble sagt på var vel heller ikke en bestilling, men en informasjon til moren. Kan til og med være av omsorg for HI så hun ikke skal bli lei seg om barnet ikke spiser Anonymkode: 13c75...531
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #37 Skrevet 19. januar 2022 Det var veldig spesielt av denne moren. Hun gjør virkelig barnet en solid bjørnetjeneste ved ikke å eksponere det for ulike typer mat, og til overmål passe på at det ikke risikerer å bli eksponert for noe annet på besøk borte enn et svært begrenset utvalg usunne matvarer. Etter mitt syn er dette omsorgssvikt. Slik feilernæring kan gi alvorlige konsekvenser. Hvis det er flere varsellamper knyttet til denne familien ville jeg ha vurdert å ringe barnevernet. Dette er såpass ekstremt at jeg vil tro det er mye annet galt med denne moren også. Hvordan jeg ville ha respondert overfor denne moren er jeg ikke sikker på. Jeg har hatt mange kresne barn på besøk, men aldri opplevd slike henvendelser fra foreldre. Hvis jeg likevel skulle innom butikken, er det mulig at jeg hadde plukket med meg den aktuelle frossenpizzaen, men i utgangspunktet ikke. Mine barn spiser variert, og jeg lager alt mulig når det bare er oss i familien, men jeg gjør mitt beste for å tilrettelegge for kresne barn som bare er på besøk. Jeg har altså en todelt policy, der det er andre regler for besøkende enn for egne barn. Når det kommer gjester som jeg vet er kresne, serverer jeg typisk noe enkelt og barnevennlig, type spagetti og kjøttboller, kylling eller fiskepinner, med alt av grønnsaker og saus ved side av. Mine barn må ha alt på tallerkenen (og spiser også alt), mens gjestene gjør som de vil. Grunnen til det er at det ikke er min jobb å oppdra barnas venner, og jeg er heller ikke i posisjon til å lykkes med det. Det lager bare dårlig stemning, og det vil jeg unngå. De er jo med hjem for at det skal være hyggelig. Anonymkode: 348e8...b34
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #38 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Uholdbart å steke en pizza? 😂 Jeg går til og med langt for å komme til butikken for å kjøpe den pizzaen til dette barnet. Jeg gjør alt for at barnet mitt skal ha med venner hjem. Anonymkode: d8ea6...549 Om barnet kommer flere ganger i uken så er det uaktuelt ja. Frossenpizza er ikke middag man spiser to ganger i uken. Ikke her i alle fall. Anonymkode: 05647...412
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #39 Skrevet 19. januar 2022 Ikke opplevd mange, men ene ungen hadde en venn i barnehagen som ifølge foreldre var ekstremt kresen. Fikk instruksjoner på hva som skulle til for å få i barnet mat, og at det var viktig at barnet fikk nøtter mens jeg lagde middag hvis ikke ville ikke barnet spise... For å si det sånn, barnet fikk aldri noe nøtter her og spiste alltid det som ble servert. Måtte litt lirking til, da. Mannen her er utrolig god til å lage morsom mat. Vi spiser magiske pannekaker og apeører blandt annet enn 🤣 Anonymkode: 1e70f...794
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #40 Skrevet 20. januar 2022 Gjester som ikke liker middagen kan få brødskive med syltetøy i stedet. De trenger ikke gå sultne, og det er ikke min oppgave å oppdra dem. Men jeg lager ikke noe mer enn en brødskive altså. Mine unger får ikke brødskive i stedet. Anonymkode: 6ea33...907
Twintipp Skrevet 20. januar 2022 #41 Skrevet 20. januar 2022 Jeg hadde kjøpt noe alle likte, og hvis dette var en god venn av mitt barn ville jeg strekt meg langt. Og til en annen gang sørget for at det var noe det barnet likte i fryseren her! Koster meg jo omtrent ingenting å være litt grei.. Husker fortsatt de foreldrene som var sånn bastante, og som ingen ville være hjemme hos. Jeg har ikke så lite energi at jeg ikke klarer å slenge sammen noe de liker, ei heller gidder jeg å være så prinsippfast over en bagatell.
MollyOdd Skrevet 20. januar 2022 #42 Skrevet 20. januar 2022 Veldig spesielt. Får vi planlagt besøk så sørger jeg for at alle får noe de kan spise. Har aldri fått bestilling. Har selv et barn som er kresent. Når han er på besøk hos andre så spiser han det han liker, f eks potet og saus. Han fårikål spesial behandling. Jeg tvinger for så vidt ingen barn til å smake. Jeg er streng på at alle skal sitte sammen å spise middag. Gjør mitt for at det skal bli et hyggelig måltid for alle. Er selv oppdratt strengt, jeg måtte spise mat jeg ikke likte. Det var alltid en litt kjip stemning rundt bordet.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #43 Skrevet 20. januar 2022 Kommer an på alder på barnet. Planlagt besøk får gjerne et ord med i laget på hva vi skal ha til middag, men etter 17 år som mamma og 3 barn er jeg _lei_ av å lage panneker, pizza og spaghetti til middag. De får spise det vi har, eller la være. Hvertfall når de begynner å bli med hverandre hjem uten å planlegge (gjerne i 3.klasse her, erfaringsmessig) Anonymkode: fe659...e17
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #44 Skrevet 20. januar 2022 Det ville være ødeleggende for oppdragelsen av egne barn å stå på hodet for dette barnet. Hos oss finnes bare to middagsalternativer: spis eller la være. Om en er sulten og ikke vil ha middagen får en lage seg brødskiver selv etter middag. Det tilbudet ville gjesten også fått. Anonymkode: b2178...8bf
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #45 Skrevet 21. januar 2022 Har et barn som er vegetarianer. Og forventer ikke at det skal tilrettelegges for når han er på besøk. Selvom jeg tilrettelegger for dette hjemme. Null problem siden jeg delvis er vegetarianer selv (lite kjøtt i hverdagen) , og mener at det er et valg han selv får lov til å ta. Han er heldigvis ikke kresen da. Spiser veldig mye som andre barn ikke vil smake på en gang. Men om han skal noe så sender jeg gjerne med vegetar pølser. Og vet også at han spiser brødskive om han er sulten eller tilbehøret om han er mange timer på besøk et sted. Noen har også kjøpt vegetarmat til han , selvom det ikke forventes. Blir jo noe annet når han skal reise bort på noe arrangert, da gir vi beskjed og han får vegetarmat. Null problem heldigvis. Men et kresen barn som aldri smaker på noe og ikke liker noe blir noe helt annet. Da får de brødskive. Problemet med kresne barn er jo også at de liker nesten ikke noe pålegg heller. Så da blir det brødskive med smør. Har opplevd det noen ganger. De fleste her bor i nærheten og går hjem når de er sultne, så egentlig ingen problem sånn i hverdagen. Anonymkode: 49be3...14e
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #46 Skrevet 21. januar 2022 Ser at noen nevner at det er viktig at barna har venner og derfor tilrettelegger. Men er vel liten sjanse for at man mister venner for at der ikke blir servert riktig mat når man et på besøk. Anonymkode: 49be3...14e
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #47 Skrevet 21. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ser at noen nevner at det er viktig at barna har venner og derfor tilrettelegger. Men er vel liten sjanse for at man mister venner for at der ikke blir servert riktig mat når man et på besøk. Anonymkode: 49be3...14e Det tror jeg også. Mitt barn er veldig kresen, og det er ofte mat han ikke liker når han er hos venner. Han vil tilbake gang på gang likevel. Han er jo ikke der for maten. 😛 Det hadde nok blitt annerledes hvis han f.eks fikk kjeft for at han ikke spiste eller ble tvunget til å spise opp, men det har jeg ikke hørt om at han har opplevd. De fleste viser heldigvis forståelse, selv om de ikke nødvendigvis tilrettelegger noe særlig. Og det forventer hverken jeg eller barnet heller. Anonymkode: c0967...f19
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #48 Skrevet 21. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 1/19/2022 den 14.26): Ikke opplevd mange, men ene ungen hadde en venn i barnehagen som ifølge foreldre var ekstremt kresen. Fikk instruksjoner på hva som skulle til for å få i barnet mat, og at det var viktig at barnet fikk nøtter mens jeg lagde middag hvis ikke ville ikke barnet spise... For å si det sånn, barnet fikk aldri noe nøtter her og spiste alltid det som ble servert. Måtte litt lirking til, da. Mannen her er utrolig god til å lage morsom mat. Vi spiser magiske pannekaker og apeører blandt annet enn 🤣 Anonymkode: 1e70f...794 Jeg tror gode fedre er både smartere og morsommere enn mange mødre! Anonymkode: ba5cd...792
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #49 Skrevet 21. januar 2022 Jeg har et barn som er fryktelig kresent, ikke fullt så ille som her, men det nærmer seg. Hvis hun skulle spise hos noen, ville jeg sagt at hun er håpløs og liker nesten ingenting, men lag hva dere vil og spiser hun ikke får hun spise mer til kvelds hjemme. Det er ikke for å kreve noe jeg advarer om dette, men for at de ikke skal bli fornærmet eller lei seg hvis hun ikke rører maten. Det er ikke maten det er noe i veien med! Anonymkode: e15e6...2c0
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #50 Skrevet 21. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har et barn som er fryktelig kresent, ikke fullt så ille som her, men det nærmer seg. Hvis hun skulle spise hos noen, ville jeg sagt at hun er håpløs og liker nesten ingenting, men lag hva dere vil og spiser hun ikke får hun spise mer til kvelds hjemme. Det er ikke for å kreve noe jeg advarer om dette, men for at de ikke skal bli fornærmet eller lei seg hvis hun ikke rører maten. Det er ikke maten det er noe i veien med! Anonymkode: e15e6...2c0 Og det er slik jeg er vant med. Blir gjort oppmerksom på at barnet er kresen men ikke gjør noe ut av det. Ingen barn skal være sulten hos oss men ekstraservice skjer ikke på fast basis. Anonymkode: 05647...412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå