Gå til innhold

Hvor mye tilrettelegger dere for barn da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett mye diskusjoner her angående tilrettelegging for voksne som er kresne. 
Så hvor langt strekker dere når det gjelder barn? 
Greia er, min datter skulle ha med en hjem fra skolen. Så sier mor, barnet er veldig kresen så fint om dere serverer noe han spiser. Ramser opp to/tre ting som ikke er middag. Tomme kalorier som ikke metter. Jeg sier vi ikke har slikt til middag. Men spiser han ikke kjøttkaker og potetmos, pasta med kjøttsaus, fiskegrateng eller noe slikt? Nope, han spise kun én spesifikk type nudler (tilfeldig eksempel) og big one med skinke (også tilfeldig). Så sier jeg, kanskje det er bedre å komme på kveldsmat da? Jeg kjente jeg orker ikke å lage et helt eget måltid til dette barnet. Selvsagt gjør det ikke noe å servere dette i tillegg, samtidig så synes jeg det er rart å sende barnet bort med innlagt bestilling på mat. Mor virket oppriktig forundret over at dette ikke var noe vi har til middag. Det er liksom her forundringen ligger, at barn er kresne er jo ikke unormalt, men at foreldre tar det som en selvfølge at det hensyntas 100% er merkelig. Og hvordan skal barnet vokse og utvikle seg i matveien om de ikke presses litt?
Har selv et kresent barn og sier de får enten spise eller la vær når de er borte. Som oftest spiser det noe som serveres, potet med saus er greit liksom. 
Selvsagt vil jeg tilrettelegge denne gangen men om barnet skal bli med hjem ofte så vet jeg ikke om jeg er så interessert i å lage egen middag. 

Anonymkode: 05647...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde glatt varmet en Big One. Oppdragelsen av dette barnet hadde ikke vært min oppgave. Det viktigste for meg hadde vært at barnet mitt fikk ha vennen med hjem. 

Anonymkode: 0d44e...5d8

Skrevet

Jeg tilrettelegger for allergi og religion . Jeg hadde fortalt moren hva vi skulle spise til middag og bedt henne sende med ekstra i matpakken hvis han ikke kunne vente til han kom hjem med å spise. 

Skrevet

Tror ikke jeg hadde vært så keen på ferdigpizza til middag. 

Min eldste var ganske kresen som lite barn. Han spiste sikkert museporsjoner borte. Men det gjør da ingenting om barn spiser lite til middag en dag, de tar det igjen til kvelds. 

Så hun stresser for mye. Jeg tenker alltid det er bra at mine barn blir eksponert for annen type mat på besøk og ser hvordan forskjellige familier fungerer 

Anonymkode: 4f967...50d

Skrevet

I slike tilfeller som du beskriver, tilrettelegger jeg ikke. Jeg lager ikke flere type middager. De spiser det de får servert! Vil de absolutt ikke ha, kan de selvsagt forsyne seg av brødmat.

Anonymkode: 306ca...c82

Skrevet

Jeg tilrettelegger for besøk, så godt jeg kan. 

Men har aldri lagt føringer for hva mine barn skal få borte. Og de er litt sære de og, men stort sett så liker de da noe av det de får servert. Men det som irriterer meg litt, er at alle henger seg så opp i at sønnen min ikkeliker potet. Og de lager en stor sak ut av det. Men han er veldig glad i alt av sjømat, grønnsaker osv. Så den poten bryr jeg meg ikke om. Og dette har ofte vært ganger hvor mitt barn har da både fisk og grønnsaker på tallerkenen. Mens barna deres har pølse og potet på tallerkenen. For barna deres liker hverken fisk eller grønnsaker.

Anonymkode: 52682...cfb

Skrevet

For mine egne barn så lager jeg kun en egen rett til dem de gangene vi har noe helt spesielt til middag som jeg vet at de ikke liker, som f.eks. sterk thai suppe ol. Barna mine er friske og spiser stort sett det meste og trenger sjelden tilrettelegging av kosten. Er det noe de ikke liker en gang i blant så får de spise av det andre eller ta seg en brødskive. Med barn på besøk strekker jeg meg langt for å servere noe de liker, men det var jo litt ekstremt i tilfellet du beskriver her da. 

Anonymkode: 77c9a...ad2

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Så sier mor, barnet er veldig kresen så fint om dere serverer noe han spiser.

Jeg strekker meg langt for å tilrettelegge for både barn og voksne på besøk, men jeg hadde blitt ganske overrasket om noen hadde sagt dette til meg - det gjør man da ikke. Har et veldig kresent barn selv, og han har fått beskjed om at han ikke får si "liker ikke" på besøk hos andre. Han skal smake på maten og prøve å spise litt, selv om det ikke er kjempegodt. Klarer han ikke så er det greit, og er han sulten får han komme hjem og spise hvis han ikke blir tilbudt en brødskive.

Anonymkode: c0967...f19

Skrevet

Jeg har byttet ut fiskemiddagen med spagetti og kjøttdeig når venninnen som lever på luft og vennskap kommer... i håp om at det spises noe. men når det heller ikke ble spist mye av så tok jeg en prat med mor og  vi ble enige om at siden barnet spiser hjemme så er det ikke min jobb å bekymre meg... jeg kan tilrettelegge om det passer men har man ikke ting i hus så er det greit med en brødskive hos oss og noe mer middagaktig hjemme....

min kresne frøken spiser faktisk fiskekaker og fiskeboller hos andre...  og de har fått beskjed om at hun fin kan spise potet og saus om hun ikke vil ha det som er deres plan...

Til glutenallergikeren har jeg rundstykker og pasta stående  til behov.

skulle det dukke opp en muslim (lite trolig ingen i noen klasser her nå) så kan de spise grønnsaker, frøkna spiser jo masse  av det om noe ikke faller i smak....

Vegetarianere vil alltid finne grønnsaker på menyen...

Får jeg vite om det med et par dagers varsel så vil jeg nok velge noe alle kan ha glede av rundt bordet, matglede og en god opplevelse er viktigere enn det jeg planla i starten av uken. men kommer det plutselig vil det være avhengig av mulighet...

som i dette eksemplet ville ungen mine  vært superglad for en frossenpizza, det er så sjelden her at det nesten er julaften og 17. mai på en gang...  en gang hadde vært greit men om kompis ble med hjem  hver dag så hadde jeg ikke endret menyen hver dag... da hadde det blitt mye nudler...

Anonymkode: 5e729...dd6

Skrevet

Hvis det ikke er mye ekstrajobb, så ser jeg ikke problemet. Om barnet ikke spiser noe særlig og mor er bekymret, så kan man selvsagt tilrettelegge. Hvis ikke tilrettelegger man for at barnet ikke kan være med hjem

Anonymkode: 13c75...531

Skrevet

Ved mindre det er av religiøse grunner eller allergier så tilrettelegger jeg ikke for unormalt kresne barn eller voksne. 
Det du ikke liker spiser du ikke. 

Men…. Dersom det er en fredag barnet hadde blitt med hjem så hadde det ikke gjort no å ta big one hvis du skjønner. Eller hvis det var barna selv som fikk velge typ.

Veldig rart for mor å tilrettelegge for barnets nykker hos andre.

Hadde jeg hatt et supert kresen barm så hadde det måtte tilrettelegge seg hvis det skal være med hjem til folk.

Hvis vi hadde gått med sko inne hjemme hos oss, kunne jeg ikke ringt rundt å bedt andre om å la mitt barn om å gå rundt med sko inne i andre sine hjem. Deres hjem, deres regler….

Anonymkode: f8283...7af

Skrevet

Det spørs om jeg liker barnet.

Anonymkode: ce69d...165

Skrevet

Som mor av ett kresent barn så sender jeg med ekstra i matpakken. Gir beskjed til barnet at det må smake på maten, og forklarer til foreldre hvordan situasjonen er. 

Håper at etterhvert lærer barnet å spise tingene det ikke vil/ ikke liker.   Noen ganger er set vanskeligere for barna å være kresne hos andre. 

Anonymkode: 50a88...5eb

Skrevet

Hadde jeg hatt pizza i frysen så hadde jeg stekt en om det var det barnet likte. Eller servert brødskive om vi ikke hadde. 

Anonymkode: 85e7b...cec

Skrevet

Jeg har en som er veldig selektiv i kosten (diagnose). Sender alltid med ekstra matpakke. Foreldrene er informert så har aldri vært et problem. Har hatt kresne barn på besøk selv og passer på å ha frukt og pålegg som jeg vet de spiser. 

Anonymkode: 3131a...a36

Skrevet

Hadde ikke lagd ‘kosemat’ til 1 barn fordi barnet ikke vil spise sunn hverdagsmat. Vi spiser ikke ferdigpizza og halvfabrikat proppet av karbohydrater og kalorier på hverdager. Om barnet ikke vil ha middag får barnet spise hjemme 

Anonymkode: 374ed...42e

Skrevet

Her må stort sett besøk planlegges, og da sender jeg ofte en mld til mor å spør om hva barnet liker å spise. Gjør meg ingenting om det er frossen pizza eller pannekaker på en tirsdag liksom. Jeg vil at barna skal få noe de liker når de er på besøk, og opplever det samme tilbake. Har et kresent barn selv, men han er god på å spise grønnsaker og potet/ris/pasta hvis han ikke liker kjøttet som blir servert. Hadde det hvert spontant besøk, eller besøk flere dager i uka hadde jeg nok ikke tilrettelagt på samme måte. 

Anonymkode: 4b09e...9a0

Skrevet

Takk for svar. Jeg tilrettelegger denne gangen. Null problem, jeg lurer på om jeg skyter meg selv i foten med å gjøre det. Ser at dette kan utvikle seg til å bli noe som kan skje ofte. Selvsagt vil barnet tilbys det vi serverer også og kanskje han våger smake hos oss. Om han skal bli med hver uke og kanskje to ganger hver uke så er det uholdbart å måtte lage spesialmat. 

Skrevet

For et calling besøk etter skoletid bille jeg tilbudt brødskiver med det vi hadde av vanlig pålegg. Jeg hadde ikke gjort i stand egen kosemat ig jeg gadde ikke ratt en egen handletur. Om gan hadde hatt med egen mat hadde jeg imidlertid varmet den.

Hvis det var noe mer spesielt med besøket hadde jeg nok strukket meg litt lengre for tilrettelegging.

Anonymkode: 57b7c...f31

Skrevet

Barnet må spise det han/ hun får servert! Ellers må de gå sultne. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 755a1...563

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det spørs om jeg liker barnet.

Anonymkode: ce69d...165

Eller foreldrene :D

Anonymkode: 5cb19...d1f

Skrevet

Jeg vil at barnas venner skal føle seg velkomne her, og barna velger ikke venner etter kostholdet deres (heldigvis).

Har opplevd et par ganger at barn overhodet ikke vil ha det vi spiser og da har de fått tilbud om brød/knekkebrød. Ene venninnen til datteren min har spist utallige brødskiver med jordbærsyltetøy her (høres ut som hun lever på grandiosa, nudler og kokesjokolade hjemme, selv om det sikkert ikke stemmer ;)), og det er greit for meg.

Jeg skal ikke oppdra eller sørge for variert og sunn kost for dette barnet, jeg skal bare legge til rette for at et godt og trygt vennskap også inkluderer besøk hos oss, brød med syltetøy til gjesten er en liten pris å betale.

Har aldri opplevd å få slike henvendelser som du her beskriver da, og hadde nok blitt litt sjokkert om det skjedde.

Anonymkode: 651a5...5cd

Skrevet

Isteden for å svare at sånt har dere ikke til middag, kunne du sagt at ja, det kunne det jo vært hyggelig å spise til middag. Om du på død og liv må demonstrere at dere er bedre enn som så, kunne du lagt til fordi dere ikke bruker å ha det. Så enkelt og hyggelig kan det gjøres. Hvis man vil lære barn å ikke bare være flinkiser i matveien, men heller være gjestfri og tolerante mennesker. Vi har ulike verdier. 

Anonymkode: ba5cd...792

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil at barnas venner skal føle seg velkomne her, og barna velger ikke venner etter kostholdet deres (heldigvis).

Har opplevd et par ganger at barn overhodet ikke vil ha det vi spiser og da har de fått tilbud om brød/knekkebrød. Ene venninnen til datteren min har spist utallige brødskiver med jordbærsyltetøy her (høres ut som hun lever på grandiosa, nudler og kokesjokolade hjemme, selv om det sikkert ikke stemmer ;)), og det er greit for meg.

Jeg skal ikke oppdra eller sørge for variert og sunn kost for dette barnet, jeg skal bare legge til rette for at et godt og trygt vennskap også inkluderer besøk hos oss, brød med syltetøy til gjesten er en liten pris å betale.

Har aldri opplevd å få slike henvendelser som du her beskriver da, og hadde nok blitt litt sjokkert om det skjedde.

Anonymkode: 651a5...5cd

Vi vet strengt tatt ikke hvordan samtalen forløp og hvordan ting ble sagt. Forøvrig godt å se dere er flere som er gjestfri her i det minste. 

Anonymkode: ba5cd...792

Skrevet

Er som deg, HI. Barn som slenger innom kan ikke bestille nudler eller pizza hos meg. De spiser eller lar være.

Anonymkode: 5348b...077

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...