Gå til innhold

Barn som ikke vil ta test...

Anbefalte innlegg

Har en med utfordringer som vi ikke får testet. Nå med utbrudd over alt,  en smittet her hjemme,hva gjør man da? Belønning funker ikke, kan ikke tvinges heller. Han har ikke symptomer, har vært isolert fra den syke. Han kan ut av karantene på onsdag,  men må jo testes først eller?

Anonymkode: e1fcf...f7e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425671-barn-som-ikke-vil-ta-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Har en med utfordringer som vi ikke får testet. Nå med utbrudd over alt,  en smittet her hjemme,hva gjør man da? Belønning funker ikke, kan ikke tvinges heller. Han har ikke symptomer, har vært isolert fra den syke. Han kan ut av karantene på onsdag,  men må jo testes først eller?

Dropp det. Test er frivillig, og hadde aldri tvunget barnet til det. 

Anonymkode: 21d60...4db

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kan han ikke tvinges? Det er mye barn ikke vil. Medisiner, kle på seg, bruke sikkerhetsbelte.

Anonymkode: 35ae5...537

Fordi dette kan gi traumer senere i livet. 

Anonymkode: f9877...036

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Fordi dette kan gi traumer senere i livet. 

Eller man kan sette seg ned med barnet og snakke med det om hvorfor man må. Hvis barnet ditt ikke vil, lar du det alltid får slippe av frykt for traumer? Vil ikke ha på vinterklær, vil ikke bruke belte i bil, vil ikke legge seg, vil ikke smake middagen? Barnet kommer i så fall til å oppleve en masse traumer når det blir så stort at det stilles krav til det

Anonymkode: 8c40b...ea9

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er sånne som deg som skaper ufyselige monsterunger. Hold fast, ta test, ferdig.

.Det er viktig å sikre at testingen ikke oppleves som tvang, eller utføres på en måte som oppleves traumatisk.  Barn som motsetter seg test skal ikke testes, og ingen skal testes med tvang for smittevernformål. Foresatte kjenner barnet sitt best og vurderer om testing lar seg gjennomføre. Ved behov kan foresatte teste seg istedenfor’

Kilde: fhi.no 

Anonymkode: 99712...fcb

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er sånne som deg som skaper ufyselige monsterunger. Hold fast, ta test, ferdig.

FHI er vel de som skaper monsterunger, siden de sier at barn som stritter imot ikke skal testes. Men du har sikkert mer kompetanse enn FHI. Jeg har for øvrig ungen problemer med å få testet mine unger, så hva er det jeg skaper og hvorfor? Ååå, nå skjønner jeg. Jeg er skaperguden. Sorry for alle drittsekkene jeg har skapt. De vil få sin straff i himmelen.

Vi fikk ikke til testing hjemme, men på testsenteret klarte de å ta den i halsen. Den var positiv, kun ved å ta i halsen, er der de får best svar sa de. Jeg sa hele veien at du sier stopp så stopper vi! Lot hun ha kontroll. Det gikk heldigvis mye bedre enn fryktet👍🏼

Anonymkode: 12bdc...bf5

Annonse

Jeg har en som ble tvunget til slike ting gang på gang. Klart man kan holde fast og få det gjort, det ble gjort på legevakta og diverse steder med jenta mi. Det skal sies at noen av gangene var hun ordentlig syk og det var helt nødvendig å få tatt blodprøver og satt veneflon. Men resultatet er at hun har fått helt panikk for alt av stikk og testing og nå er hun 14 år og altfor stor og sterk til å holdes fast og få det gjort.

Anonymkode: 407bb...0e3

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

I mitt hode er ikke det å teste frivillig så det er ikke greit å bare ikke ville. Når det er sagt så forstår jeg at det er andre ting å ta hensyn til i ditt tilfelle og da blir ikke tvang rett. Jeg ville ringt koronatelefonen og forhørt meg . Lykke til😊

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

I mitt hode er ikke det å teste frivillig så det er ikke greit å bare ikke ville. Når det er sagt så forstår jeg at det er andre ting å ta hensyn til i ditt tilfelle og da blir ikke tvang rett. Jeg ville ringt koronatelefonen og forhørt meg . Lykke til😊

Spiller egentlig ingen rolle hva som er i ditt hode. FHI er tydelig på at det er frivillig for barn å la seg teste og det skal ikke brukes tvang 

Anonymkode: 99712...fcb

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det er vel svært lite interessant hva som foregår i ditt hode så lenge FHI har klare retningslinjer for dette. 

Noen ganger er tvang nødvendig og viktig, mens andre ganger må man se nytten kontra belastningen. 

Anonymkode: 05146...d3d

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Er vaksinen frivillig i ditt hode? 

Anonymkode: 21d60...4db

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi fikk ikke til testing hjemme, men på testsenteret klarte de å ta den i halsen. Den var positiv, kun ved å ta i halsen, er der de får best svar sa de. Jeg sa hele veien at du sier stopp så stopper vi! Lot hun ha kontroll. Det gikk heldigvis mye bedre enn fryktet👍🏼

Anonymkode: 12bdc...bf5

Det høres ut som en god måte å gjøre det på. 👍

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en som ble tvunget til slike ting gang på gang. Klart man kan holde fast og få det gjort, det ble gjort på legevakta og diverse steder med jenta mi. Det skal sies at noen av gangene var hun ordentlig syk og det var helt nødvendig å få tatt blodprøver og satt veneflon. Men resultatet er at hun har fått helt panikk for alt av stikk og testing og nå er hun 14 år og altfor stor og sterk til å holdes fast og få det gjort.

Anonymkode: 407bb...0e3

Jeg har og ei som er kronisk syk og som har vært gjennom mye undersøkelser, både blodprøver, men også å hente opp slim med slange langt nedi halsen osv.

det som fungerer for oss er å forberede og forklare, men vi sier også at dette MÅ gjøres. Barnet får ikke velge OM det skal gjøres, men får ta kontroll på HVORDAN. Vi forklarer og øver på forhånd. 

selvsagt nekter alle barn test, det gjør mine og. Men vi øvde her hjemme. Satte oss ut i bilen, hvordan hun skulle sitte på fanget, hvordan jeg skulle holde, forklarte hvorfor vi må t testen og ikke minst så får hun premie etterpå.

på testestasjon (og sykehus) tar jeg kontroll. Jeg sier at vi har øvd på det slik, så sånn gjør vi. Barnet får litt tid på seg, men og beskjed at nå teller jeg til 3 så må du bestemme deg, ellers må vi holde deg og få det gjort. Alltid masse kos og skryt uansett reaksjonen til barnet. Og alltid premie (trenger ikke være noe stort).

Du kan også ringe og be om å få tatt koronatesten et annet sted enn i bilkøen. Der stresser man ofte pga kø. Vi har fått kommet inn med en sykepleier med god tid, nettopp fordi et barn av livredd og vi ville unngå tvang.

barn kan ikke alltid velge, blir barnet alvorlig syk så MÅ man. Man må mange ting her i livet selv om man ikke vil. Det er noe man må øve på.

fint om noen kan lage en barnebok med fine bilder på hvordan man tar koronatest, om dette å grue seg men så er det over på få sekunder osv!

Anonymkode: acebb...eec

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har og ei som er kronisk syk og som har vært gjennom mye undersøkelser, både blodprøver, men også å hente opp slim med slange langt nedi halsen osv.

det som fungerer for oss er å forberede og forklare, men vi sier også at dette MÅ gjøres. Barnet får ikke velge OM det skal gjøres, men får ta kontroll på HVORDAN. Vi forklarer og øver på forhånd. 

selvsagt nekter alle barn test, det gjør mine og. Men vi øvde her hjemme. Satte oss ut i bilen, hvordan hun skulle sitte på fanget, hvordan jeg skulle holde, forklarte hvorfor vi må t testen og ikke minst så får hun premie etterpå.

på testestasjon (og sykehus) tar jeg kontroll. Jeg sier at vi har øvd på det slik, så sånn gjør vi. Barnet får litt tid på seg, men og beskjed at nå teller jeg til 3 så må du bestemme deg, ellers må vi holde deg og få det gjort. Alltid masse kos og skryt uansett reaksjonen til barnet. Og alltid premie (trenger ikke være noe stort).

Du kan også ringe og be om å få tatt koronatesten et annet sted enn i bilkøen. Der stresser man ofte pga kø. Vi har fått kommet inn med en sykepleier med god tid, nettopp fordi et barn av livredd og vi ville unngå tvang.

barn kan ikke alltid velge, blir barnet alvorlig syk så MÅ man. Man må mange ting her i livet selv om man ikke vil. Det er noe man må øve på.

fint om noen kan lage en barnebok med fine bilder på hvordan man tar koronatest, om dette å grue seg men så er det over på få sekunder osv!

Anonymkode: acebb...eec

Ja, hvis barnet blir alvorlig sykt. Forkjølelsessymptomer er ikke alvorlig sykdom.

• Opprett ny...