GĂ„ til innhold

Corona eller ikke? đŸ€·â€â™€ïž

Anbefalte innlegg

Hei,

Er hjemme med sykt barn. Barnet mitt har fÞlgende symptomer pÄ dag 2:

- SÄr hals 

- Tett i halsen/vanskelig Ä puste 

- Vondt i hode

- Kvalm

- Tap/nedsatt lukte -og smakssans (kjente f.eks ikke smak og lukt av tannkrem)

- Hoste, hĂžres ut som falsk krupp nesten, men er ikke d.

- Lett feber

- I gÄr hadde han rÞdt utslett pÄ hendene (borte i dag)

Tatt hurtigtest i dag og den er negativ for corona. MEN! Faren min og hans kones familie ble smittet med korona nettopp. De var 10 stykker i huset og min far var den siste som ble syk, og det var bare han som fikk positiv test pÄ selvtestene. De andre fikk fÞrst utslag pÄ PCR testen. Har hÞrt mange lignende tilfeller..

SpÞrsmÄlet mitt er:

BĂžr jeg ringe corona-tlf i morgen og spĂžr om han bĂžr testes pĂ„ nytt eller bĂžr jeg la vĂŠr.. kan dette vĂŠre corona🙈  greia er jo om han har corona og jeg f.eks sender han tidlig pĂ„ skolen sĂ„ han smitter andre đŸ˜±

Anonymkode: 76f38...703

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nÄ):

SelvfÞlgelig fÄr du ham testet med pcr-test fÞr han sendes til skolen igjen!

Anonymkode: aa662...86c

Virket ikke som jeg bare kunne forlange det etter fÞrste samtale med test-stasjonen.. kan man kreve det?

Virket ikke som jeg bare kunne forlange det etter fÞrste samtale med test-stasjonen.. kan man kreve det?

Ville bare legge til at de sa at en selvtest var mer enn bra nok, er derfor jeg lurer.

NÄr har barn nr.2 begynt Ä vise samme symptomer (nÄ i kveld..)..

Tok du selvtesten i nesen eller halsen.
Var et innslag pÄ NRK nyhetene i gÄ om at selvtester tatt i nesen ikke nÞdvendigvis slÄr ut pÄ omokron.

Ta en ordentlig test

Anonymkode: f1902...d02

Bestill test pÄ nett, du mÄ krysse av pÄ hvorfor du bestiller test og da skriver du at det er symptomer pÄ korona. Da fÄr du bare en time, ingen trenger kreve og ingen trenger spÞrre om noe som helst.

https://c19.no/

Testene er bare 90% sikre, og den nye omikron er ofte negativ ved testing i nesa...

Anonymkode: d6f02...402

Annonse

Bestill test pÄ nett, du mÄ krysse av pÄ hvorfor du bestiller test og da skriver du at det er symptomer pÄ korona. Da fÄr du bare en time, ingen trenger kreve og ingen trenger spÞrre om noe som helst.

https://c19.no/

Testene er bare 90% sikre, og den nye omikron er ofte negativ ved testing i nesa...

HJEMME-testene er bare 90% sikre

Tok du selvtesten i nesen eller halsen.
Var et innslag pÄ NRK nyhetene i gÄ om at selvtester tatt i nesen ikke nÞdvendigvis slÄr ut pÄ omokron.

Ta en ordentlig test

Testen var tatt i nesen, fulgte det de pĂ„ teststasjonen sa, men sĂ„ innslaget pĂ„ TV’enđŸ‘đŸ» Har tenkt tanken om jeg skulle ha prĂžvd i halsen neste gang, men er fri for tester nĂ„. Vi fĂ„r bare tester om de pĂ„ corona-tlf mener vi skal fĂ„.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Testen var tatt i nesen, fulgte det de pĂ„ teststasjonen sa, men sĂ„ innslaget pĂ„ TV’enđŸ‘đŸ» Har tenkt tanken om jeg skulle ha prĂžvd i halsen neste gang, men er fri for tester nĂ„. Vi fĂ„r bare tester om de pĂ„ corona-tlf mener vi skal fĂ„.

JĂžss, hvor bor dere?

Kommunene fÄr jo masse tester nÄ, og man skal teste seg i hytt og gevÊr...

Dere sier dere er nÊrkontakter med besteforeldre & co som har fÄtt pÄvist korona og nÄ har dere symptomer, selvfÞlgelig skal dere testes da.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kan du ikke bestille time selv pÄ helsenorge?

Anonymkode: d1da6...1d2

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke bare bestille en PCR test?
De er mye sikrere

Kan du ikke bestille time selv pÄ helsenorge?

Anonymkode: d1da6...1d2

Jeg kan prĂžve 😅 skal sjekke linken đŸ€© har som du skjĂžnner ikke mye erfaring, men er et voldsomt utbrudd av corona her i omrĂ„det om dagen.

GÄ inn pÄ Helse-Norge.no Bestill time, og fÄ det unnagjort. Etter to Är i pandemi, sÄ skjÞnner jeg ikke den hjelpelÞsheten enkelte av dere utviser. Har dere ikke aviser og nyheter der dere bor? Et testsenter eller fler? Det er ingen som sitter og diskuterer med testsenteret om man kan komme og teste eller ikke. Bare Ä si jeg trenger time, hvis du ikke kan bestille pÄ nett. Ingen testsenter nekter vel folk Ä komme, eller sier det holder med hjemmetest. Men du mÄ vÊre litt bestemt selv. Ikke overlate til testsenteret Ä bestemme hva du skal. Off, jeg blir helt matt.

Anonymkode: 30de3...23d

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

GÄ inn pÄ Helse-Norge.no Bestill time, og fÄ det unnagjort. Etter to Är i pandemi, sÄ skjÞnner jeg ikke den hjelpelÞsheten enkelte av dere utviser. Har dere ikke aviser og nyheter der dere bor? Et testsenter eller fler? Det er ingen som sitter og diskuterer med testsenteret om man kan komme og teste eller ikke. Bare Ä si jeg trenger time, hvis du ikke kan bestille pÄ nett. Ingen testsenter nekter vel folk Ä komme, eller sier det holder med hjemmetest. Men du mÄ vÊre litt bestemt selv. Ikke overlate til testsenteret Ä bestemme hva du skal. Off, jeg blir helt matt.

Wow, det var voldsomt 😅

Har skjÞnt det slik at det kan vÊre litt ulik praksis rundt om i Norges land, har fanget det opp i media. Her jeg bor har vi ett testsenter og vi fÄr ikke test hvis vi ikke ringer fÞrst. De har gÄtt ut Ä sagt at de Þnsker Ä bedÞmme om det trengs eller ikke pga potensiell mangel. Men jeg visste ikke om at det gikk an Ä gÄ inn pÄ Helse-Norge Ä bestille PCR test sÄ skal prÞve det :)

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble nektet Ä fÄ testet meg to ganger tidligere i pandemien. FÞrste gangen var jeg ikke i riktig gruppe, andre gangen prioriterte de bare visse grupper pga. stor pÄgang, sÄ fikk ikke testet meg da heller, og hurtigtester var ikke tilgjengelig. De tok ikke test pÄ personer de ikke hadde forhÄndsgodkjent over telefon til testing, sÄ Ä mÞte opp var ikke en lÞsning.

NÄ kan man bestille time for pcr-test pÄ nett her jeg bor, men ogsÄ nÄ kun om man har symptomer eller om man er nÊrkontakt eller helsepersonell.

Hurtigtester gis ikke ut til alle, det gis kun ut til visse grupper, noe som ogsÄ gjÞr at en del ikke har rÄd til Ä teste seg hyppig nok. Med et testsenter som er langt slik at det er vanskelig Ä komme til om man ikke har egen bil, sÄ blir summen at det for en del grupper faktisk ikke er enkelt Ä fÄ testet seg.

Jeg forstÄr ikke at folk fremdeles ikke forstÄr at det faktisk kan vÊre ganske store forskjeller rundt om i landet nÄr det kommer til kapasitet for testing.

Man kan godt bli matt, men vi to blir matte av ulike Ă„rsaker ;)

HI, sjekk om du fÄr bestilt testing via helsenorge pÄ nett.

Hvis det ikke gÄr for din kommune, ring dem opp igjen i morgen og si at dere er nÊrkontakter til flere som har fÄtt pÄvist covid-19, at ene barnet ditt har sterke og typiske covid-19-symptomer og at det andre barnet nÄ ogsÄ har fÄtt symptomer, og at dere mÄ fÄ tatt pcr-test.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI, sjekk om du fÄr bestilt testing via helsenorge pÄ nett.

Hvis det ikke gÄr for din kommune, ring dem opp igjen i morgen og si at dere er nÊrkontakter til flere som har fÄtt pÄvist covid-19, at ene barnet ditt har sterke og typiske covid-19-symptomer og at det andre barnet nÄ ogsÄ har fÄtt symptomer, og at dere mÄ fÄ tatt pcr-test.

Jeg tror jeg mÄ gjÞre noe sÄnt, er jo litt bekymra.. :( jeg ogsÄ har begynt Ä fÄ symptomer nÄ. Vil jo gjerne vite om det er covid sÄ ikke vi smitter andre. 

Bare alt gĂ„r bra med unga ❀

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HÞres ut som covid. Mine barn har like symptomer og de har testet positivt med hurtigtest i halsen. 

Anonymkode: dd53e...b7b

PrÞvde Ä bestille pÄ Helse-Norge, men Innlandet stod ikke pÄ listen. SÄ fÄr prÞve Ä ringe igjen i morgen :) 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror jeg mÄ gjÞre noe sÄnt, er jo litt bekymra.. :( jeg ogsÄ har begynt Ä fÄ symptomer nÄ. Vil jo gjerne vite om det er covid sÄ ikke vi smitter andre. 

Bare alt gĂ„r bra med unga ❀

HÞres ut som om det er korona. Etter all sannsynlighet er det omikron dere nÄ har, for den smitter raskere. Den setter seg normalt ikke sÄ langt ned i luftveiene, sÄ det er gir i utgangspunktet mer Þvre luftveisinfeksjon som er mindre alvorlig.

Du skriver at gutten din har vondt for Ă„ puste. Husk at du skal ha lav terskel for Ă„ ringe legevakten med barn. Bedre med en telefon for mye enn en for lite i slike tilfeller.

God bedring til dere alle sammen ❀ :)

Du har to barn som er nÊrkontakter til en som er bekreftet smittet og de har symptomer pÄ korona. Hvis det ikke er grunn til pcr testing i din kommune, hvem skulle de da teste? Da foreslÄr jeg at du ringer offentlige myndigheter og pressen. 

Anonymkode: 1c648...e17

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du har to barn som er nÊrkontakter til en som er bekreftet smittet og de har symptomer pÄ korona. Hvis det ikke er grunn til pcr testing i din kommune, hvem skulle de da teste? Da foreslÄr jeg at du ringer offentlige myndigheter og pressen. 

Jeg har kanskje ikke vÊrt tydelig i innlegget, men min far var ikke vÄr nÊrkontakt. Der i mot har flere av min sÞnns venner vÊrt syk med corona via skolen, uten at han ble definert som nÊrkontakt.

Jeg har uansett vÊrt i kontakt med teststasjonen lokalt her, de tok en PCR test pÄ min sÞnn i dag. SÄ nÄ fÄr vi nok svaret etter hvert :)

Min sÞnn er fremdeles i samme dÄrlige form. Er veldig spent pÄ om dette er corona.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har kanskje ikke vÊrt tydelig i innlegget, men min far var ikke vÄr nÊrkontakt. Der i mot har flere av min sÞnns venner vÊrt syk med corona via skolen, uten at han ble definert som nÊrkontakt.

Jeg har uansett vÊrt i kontakt med teststasjonen lokalt her, de tok en PCR test pÄ min sÞnn i dag. SÄ nÄ fÄr vi nok svaret etter hvert :)

Min sÞnn er fremdeles i samme dÄrlige form. Er veldig spent pÄ om dette er corona.

SĂ„ bra du fikk testet gutten din likevel, HI :)

Oppdater gjerne om det er covid-19 eller ikke. God bedring til dere alle :)

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

I min kommune tester de ikke med pcr fÞr du har testet positivt pÄ hurtigtest hjemme fÞrst.

Anonymkode: fd8b2...837

• Opprett ny...