Gå til innhold

Ta opp dette med leder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en plass med barn I risikogruppen mtp korona. En kollega har meg er ikke vaksinert, hun deler anti-vaksinepropaganda nesten daglig på sin facebook-side, hun bruker ikke munnbind i fellesområdene (som vi er rådet til å gjøre) og hun spriter ikke jenter ved blandt annet kaffe-maskinen. 

Vi er mange ansatte her, og jeg er usikker på om ledelsen vet om dette....

Anonymkode: 3bc20...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber på en plass med barn I risikogruppen mtp korona. En kollega har meg er ikke vaksinert, hun deler anti-vaksinepropaganda nesten daglig på sin facebook-side, hun bruker ikke munnbind i fellesområdene (som vi er rådet til å gjøre) og hun spriter ikke jenter ved blandt annet kaffe-maskinen. 

Spriter ikke HENDER 🙈😂🙈😂

Skrevet

Hun bryter ingen regler eller lov, så vet ikke hva du tenker ledelsen kan gjøre. 

Anonymkode: 0dd7c...fe3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ser at myndighetenes og medias forsøk på hat mot uvaksinerte har virket på enkelte. Nei, en leder har ingenting med hva en ansatt skriver på sin Facebook-siden så lenge det er lovlig. En leder har heller ingenting med hva den ansatte gjør så lenge den ansatte ikke bryter noen regler. 

Anonymkode: a1a56...a3b

Skrevet

Tenker at god håndhygiene kan være andre ting enn å sprite hender. Munnbind kan hun ha fritak for, og dere har vel en leder som ser dere daglig? Hva hun velger å dele eller legge ut på sin Facebook-side har ikke noe med jobben å gjøre. 

Anonymkode: 67ef3...2e5

Skrevet

Jeg får være motvekten jeg da. Jeg ville definitivt tatt en prat med lederen om dette. Først og fremst fordi dere jobber med barn i risikogruppen. Så får det være opp til lederen å vurdere hva hun gjør med det. 

Det er enn så lenge valgfritt å vaksinere seg, men det er ikke valgfritt å sette sårbare pasienter/brukere/beboere på sin arbeidsplass i fare. 

Anonymkode: 471f9...b37

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får være motvekten jeg da. Jeg ville definitivt tatt en prat med lederen om dette. Først og fremst fordi dere jobber med barn i risikogruppen. Så får det være opp til lederen å vurdere hva hun gjør med det. 

Det er enn så lenge valgfritt å vaksinere seg, men det er ikke valgfritt å sette sårbare pasienter/brukere/beboere på sin arbeidsplass i fare. 

Enig i dette.

Anonymkode: 86390...e38

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

På hvilken måte setter denne personen andre i fare? Det er ikke noen åpenbar årsak her. Å ikke sprite hender ved kaffeautomaten, ikke bruke munnbind i fellesområder (hvor man kan holde meteren) og ved å publisere facebookinnlegg ser jeg ikke noen fare. Når dette presiseres, så antar jeg at hun bruker munnbind i kontakt med pasienter og spriter hender ved alle andre steder enn kaffeautomaten, så hvordan settes andre i fare da? Facebook skader ingen, så det kan vi bare se bort fra

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte setter denne personen andre i fare? Det er ikke noen åpenbar årsak her. Å ikke sprite hender ved kaffeautomaten, ikke bruke munnbind i fellesområder (hvor man kan holde meteren) og ved å publisere facebookinnlegg ser jeg ikke noen fare. Når dette presiseres, så antar jeg at hun bruker munnbind i kontakt med pasienter og spriter hender ved alle andre steder enn kaffeautomaten, så hvordan settes andre i fare da? Facebook skader ingen, så det kan vi bare se bort fra

Dette. Og fellesarealer tenker jeg er kantine - man tar jo av munnbind når man spiser? Eller spiser alle andre med munnbind på? Da er jo mye av poenget med munnbind borte, siden man utskiller større mengde dråper når man spiser og drikker enn når man sitter og glaner i telefonen, for eksempel. 

Anonymkode: a1a56...a3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Les HI en gang til. Det står ingenting der som tilsier at hun setter andre i fare. Husk dessuten på at når det gjelder å smitte andre, så spiller det ikke så stor rolle om man er uvaksinert. Lederen kan ikke foreta seg noe som helst her så lenge arbeidstaker følger regler og lover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hun bryter ingen regler eller lov, så vet ikke hva du tenker ledelsen kan gjøre. 

Godt mulig hun bryter interne retningslinjer

Anonymkode: b2922...fe1

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Les HI en gang til. Det står ingenting der som tilsier at hun setter andre i fare. Husk dessuten på at når det gjelder å smitte andre, så spiller det ikke så stor rolle om man er uvaksinert. Lederen kan ikke foreta seg noe som helst her så lenge arbeidstaker følger regler og lover. 

Det er godt dokumentert at vaksine også beskytter mot å spre smitte 

Anonymkode: b2922...fe1

Skrevet

Hi her. 

Ved fellesområder mener jeg ikke kantine, men i felles områder der det er barn fra andre avdelinger enn på den hun jobber ved. 

(Ikke sykehus)

Ved å ikke sprite hender mener jeg man utsetter andre på jobben for en smitterisiko. Hun vasker ikke hender heller, før hun trykker på kaffemaskin, tar glass osv. 

Jeg hater ikke vaksinemotsandere, men jeg mener hun burde bruke munnbind og håndsprit som alle vi andre gjør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hi her. 

Ved fellesområder mener jeg ikke kantine, men i felles områder der det er barn fra andre avdelinger enn på den hun jobber ved. 

(Ikke sykehus)

Ved å ikke sprite hender mener jeg man utsetter andre på jobben for en smitterisiko. Hun vasker ikke hender heller, før hun trykker på kaffemaskin, tar glass osv. 

Jeg hater ikke vaksinemotsandere, men jeg mener hun burde bruke munnbind og håndsprit som alle vi andre gjør.

Hva du mener hun bør gjøre er ikke det som man skal gjøre. Man kan ikke gå å sprite hender før man går inn i alle rom. Jeg regner med at du ikke ser henne i alt hun gjør, og å ikke bruke min bind der man kan holde en meter er faktisk innafor.

Og det om Facebook er jo totalt irrelevant, så du ville jo frem at hun kan virke ekstrem 

Skrevet

Jeg er selv uvaksinert, og jeg er enig med HI og b37.

Så lenge hun velger å ikke følge de smittevernrådene de ansatte er bedt om å følge, da er det virkelig en ting man forteller leder om. Spesielt siden dere jobber med barn i risikogruppe, Hi.

Man varsler selvfølgelig leder på en ordentlig måte og uten å snakke med andre kolleger om det (men om flere kolleger har kommentert at hun ikke følger smittevernrådene på arbeidsstedet, kan man godt nevne at disse kollegene har snakket om det samme også). Det er det eneste riktige å gjøre, å fortelle leder om dette. Og hvis det er slik som en over spekulerer i, at denne ene kollegaen har fritak fra å bruke munnbind, da bør jo leder kanskje vurdere å omplassere henne inntil pandemien er over. Men har hun unntak og det likevel er vurdert å være sikkert nok, da antar jeg at leder bør kunne si at det er et unntak.

Anonymkode: dd70a...4b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hi her. 

(Ikke sykehus)

Hun kan være fritatt for bruk av munnbind. Vi med astma er det. Sprit er ifølge NHI heller ikke bra å bruke. Skjønner at du kanskje bekymrer deg, men tror du skal prøve å senke skuldrene på alles vegne. 

Skrevet

Tenker dette bare er en oppkonstruert problemstilling for å kunne skrive noe her om de uvaksinerte. 

Anonymkode: f8cc6...4bd

Skrevet

Det er dette jeg synes er så merkelig. Man skulle tro at folk som velger å ikke ta vaksinen (som de er i sin fulle rett til), i alle fall passet på å være ekstra forsiktig på andre områder. I stedet virker det ofte som de blåser i resten av anbefalingene også. «Tror» de ikke på viruset? Mener de seg hevet over naturvitenskap og samfunnsansvar? Gir de bare blaffen?

Anonymkode: 65433...2e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er dette jeg synes er så merkelig. Man skulle tro at folk som velger å ikke ta vaksinen (som de er i sin fulle rett til), i alle fall passet på å være ekstra forsiktig på andre områder. I stedet virker det ofte som de blåser i resten av anbefalingene også. «Tror» de ikke på viruset? Mener de seg hevet over naturvitenskap og samfunnsansvar? Gir de bare blaffen?

Anonymkode: 65433...2e4

Nå har det vel kommet godt nok frem at covid ikke var så skummelt som man trodde. For noen kan det være, og da helst de eldste blant oss. Når vi nå vet det vi vet, så er det faktisk ingen grunn til å være så redde lengre altså. Frykten media og myndighetene har plantet i oss sitter virkelig hardt i. Nå har de som har NHI, Høie og Nakstad gjort sitt beste må vi anta, selv om de ikke alltid har vært enige, så at det var mye frykt lenge er forståelig da ting var uoversiktlig. Nå er ting under kontroll, og det er mest antivaxere som holder det gående. Nå må vi lære oss å slappe av og innse at med normal fornuft så går alt helt fint. Noen av oss vil fortsatt holde avstand osv, men alt i alt må vi slippe frykten nå. 

Skrevet

Jeg har selv bare en dose, og har vært svært avventende med den. Så lenge interne retningslinjer sier at hun skal bruke munnbind i gitte situasjoner, ville jeg absolutt ha tatt det opp direkte med henne, eller bedt leder kikke innom i en slik situasjon. Når det gjelder spriting så er jo en god håndvask med såpe og vann bedre, men om ikke det heller blir utført så er det jo bare ekkelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hun kan være fritatt for bruk av munnbind. Vi med astma er det. Sprit er ifølge NHI heller ikke bra å bruke. Skjønner at du kanskje bekymrer deg, men tror du skal prøve å senke skuldrene på alles vegne. 

Men dette vet leder ev om. Selvsagt melder man fra om avvik. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Tenker dette bare er en oppkonstruert problemstilling for å kunne skrive noe her om de uvaksinerte. 

Anonymkode: f8cc6...4bd

Man trenger ikke lage falske problemstillinger for å kunne skrive om de uvaksinerte. Det er mer enn nok å ta dem på. 

Anonymkode: e34a9...bcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er vi vi det, det visste jeg ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er vi vi det, det visste jeg ikke.

Rart du ikke visste det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jaha? Aldri sett noe sted at det er noe generelt fritak for de med astma. Kan du vise til noe? Jeg og flere astmatikere jeg kjenner bruker munnbind uten problemer og med den største selvfølge for å beskytte både andre og oss selv. 

Anonymkode: 12ade...fc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jaha? Aldri sett noe sted at det er noe generelt fritak for de med astma. Kan du vise til noe? Jeg og flere astmatikere jeg kjenner bruker munnbind uten problemer og med den største selvfølge for å beskytte både andre og oss selv. 

Anonymkode: 12ade...fc3

Jeg klarer også fint å bruke munnbind med astma. Men sønnen min sliter skikkelig. Han sier han ikke får puste og hiver etter pusten med munnbind på. Han får slippe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...