Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #26 Del Skrevet 17. januar 2022 the amazing spidermamma skrev (Akkurat nå): Men da har du vel egentlig ikke spurt de det gjelder, da? Jeg, som vaksinert, kjenner ingen som har reist og stått i polkø i nabokommunen eller skreket opp om at de ikke får reise på ferie på hytta eller i utlandet.. Dessverre finnes det ingen vaksine mot verken egoisme eller dumskap. Du kjenner ingen som har klaget på noe, men ridd stille i solidaritet med andre? Hvorfor må dere alltid ta med flere som alibi egentlig? "Kjenner ingen" "alle jeg kjenner" Dere vet ingenting om hva andres motiv har vært. For noe som også har vært sagt ganske så ofte er at de ikke tør å si alt høyt lengre pga fordømmelse. Anonymkode: bc72d...0e6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 17. januar 2022 #27 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du kjenner ingen som har klaget på noe, men ridd stille i solidaritet med andre? Hvorfor må dere alltid ta med flere som alibi egentlig? "Kjenner ingen" "alle jeg kjenner" Dere vet ingenting om hva andres motiv har vært. For noe som også har vært sagt ganske så ofte er at de ikke tør å si alt høyt lengre pga fordømmelse. Anonymkode: bc72d...0e6 Det sa jeg ikke. Det er klart mange er lei. Men du ville at jeg skulle forsvare bortskjemte folk som klagde over at de ikke fikk dra på hytta og en masse annet som ikke har noe som helst med meg å gjøre, og det gidder jeg ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #28 Del Skrevet 17. januar 2022 the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden): Det sa jeg ikke. Det er klart mange er lei. Men du ville at jeg skulle forsvare bortskjemte folk som klagde over at de ikke fikk dra på hytta og en masse annet som ikke har noe som helst med meg å gjøre, og det gidder jeg ikke. Jeg spurte hvor solidariteten var, helst før vaksinen. Men du tilhører sikkert den halve prosenten som har hatt andre i tankene først og fremst... Anonymkode: bc72d...0e6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #29 Del Skrevet 17. januar 2022 the amazing spidermamma skrev (8 minutter siden): Men da har du vel egentlig ikke spurt de det gjelder, da? Jeg, som vaksinert, kjenner ingen som har reist og stått i polkø i nabokommunen eller skreket opp om at de ikke får reise på ferie på hytta eller i utlandet.. Dessverre finnes det ingen vaksine mot verken egoisme eller dumskap. Men avisoverskriftene var fulle av folk som klaget. Folk som måtte reise fra Oslo til Lier for å gå på kjøpesenter- det var jo åpent og lite smitte der, mens det var ekstremt mye smitte i Oslo, folk som klaget for at de ikke kunne reise på hytten for å ikke spre smitte- og refset regjeringen, folk som droppet vaksineringer- det var jo i påskeferien, og de skulle på hytten i en kommune der det var lite smitte. Nå er de fleste av disse vaksinerte- i solidaritet med de svake og for å unngå å smitte andre. Solidariteten til akkurat disse ligger kun i «jeg er vaksinert», og veldig lite annet. Men det er flott å kunne si det da, for den solidariteten de fikk inn med vaksinen, den hadde de ikke før. Anonymkode: 039c6...85d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #30 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men avisoverskriftene var fulle av folk som klaget. Folk som måtte reise fra Oslo til Lier for å gå på kjøpesenter- det var jo åpent og lite smitte der, mens det var ekstremt mye smitte i Oslo, folk som klaget for at de ikke kunne reise på hytten for å ikke spre smitte- og refset regjeringen, folk som droppet vaksineringer- det var jo i påskeferien, og de skulle på hytten i en kommune der det var lite smitte. Nå er de fleste av disse vaksinerte- i solidaritet med de svake og for å unngå å smitte andre. Solidariteten til akkurat disse ligger kun i «jeg er vaksinert», og veldig lite annet. Men det er flott å kunne si det da, for den solidariteten de fikk inn med vaksinen, den hadde de ikke før. Anonymkode: 039c6...85d Fordommene dine formelig oser av deg Anonymkode: b3ef7...652 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #31 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Fordommene dine formelig oser av deg Anonymkode: b3ef7...652 Det er ikke fordommer. Dette er jo sant. Og jeg har veldig lite fordommer generelt, men jeg reagerer på at folk sier de vaksinerer seg i solidaritet, og alle uvaksinerte er egoister. Det finnes egoister på begge sider av vaksinert/uvaksinert. Anonymkode: 039c6...85d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #32 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke fordommer. Dette er jo sant. Og jeg har veldig lite fordommer generelt, men jeg reagerer på at folk sier de vaksinerer seg i solidaritet, og alle uvaksinerte er egoister. Det finnes egoister på begge sider av vaksinert/uvaksinert. Anonymkode: 039c6...85d Og det finnes like unyanserte meninger pg påstander på begge sider. Anonymkode: b3ef7...652 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #33 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ser bare alt som har skjedd denne perioden. Jeg så hvordan hyttefolket lagde et helvete fordi de ikke ville være solidariske med de bofaste der de hadde hytte. Jeg så hvor mange som trosset reiserådene og likevel dro på ferie. Jeg så de som klaget på karantenegotell og isolasjon etter reiser. Jeg så de som lagde rabalder fordi de ikke kunne be alle gjester de ville i selskaper, og det mest tragiske var når polet stengte og de dro i laaange køer i andre byer. Når restaurantene slet, så ble de hjemme fordi de ikke fikk alkohol til maten. Kan du si meg hvor solidariteten var da? Anonymkode: bc72d...0e6 Har det slått deg at vi kanskje ikke snakker om samme gruppe mennesker? Vi reiste ikke på hytten eller protesterte på det, vi har ikke reist utenlands, jeg har ikke stått i polkø, og har faktisk spist oftere ute enn vanlig nettopp for å støtte restaurantbransjen. Jeg har en liten mistanke om at det gjerne er litt de samme folkene som gjør som meg, altså følger anbefalinger og støtter de lokale, som kanskje også vaksinerer seg primært av solidaritet. Og omvendt. At de som absolutt skal på charterturer og drar til andre byer for alkohol, er de som enten ikke tar vaksinen eller tar den mest for sin egen del. Det å ha solidaritet som en viktig verdi, er ofte gjennomgående, og det er vel ikke helt uvanlig å dele verdisyn med venner og familie? At min omgangskrets også er solidariske mennesker generelt sett kommer jo av typen venner jeg velger og måten jeg, søsken og mannen med søsken er oppdratt av foreldrene våre. For meg er det helt logisk. Fikk du svar nå? HI Anonymkode: fab24...220 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #34 Del Skrevet 17. januar 2022 De jeg kjenner er enten i risikogruppe (få) eller har tatt vaksinen i solidaritet. De har tatt vaksinen som et ledd i helsemyndighetenes strategi for å få landet best mulig gjennom pandemien f.eks. ved at helsevesenet ikke skal overbelastes slik at vi ikke får overdødelighet på noen felt eller at behandlinger utsettes. De har også tatt vaksinen i solidaritet med de som ikke kan ta vaksinen (f.eks. på grunn av alvorlig sykdom). Mange med alvorlige diagnoser og gjerne kort tid igjen har måtte leve denne tiden i isolasjon (og gjerne redsel). De aller fleste følger reglene og anbefalingene også. De stiller seg ikke tett i kø eller drar ut av kommunen om kjøpesenter stenges. De bryter ikke reglene for karantene eller isolasjon og går ikke ut om de er syke. De inviterer ikke flere enn tillatt i selskap eller drar på hytten når det ikke er lov osv. Det var f.eks. flere her jeg bor som hadde mange små konfirmasjonsbesøk da det bare var lov med 5 gjester. Mange har også på seg munnbind selv om de handler sent og det er få i butikken også dette av hensyn til andre som fortsatt er redd. Du kan ikke ta de som roper høyest i avisene og si at det er normen. Jeg vet du bare skriver dette for å provosere, for om du ikke gjør det må du ha en merkelig familie og vennekrets som ikke opplever at solidaritet med andre er vanlig. Anonymkode: 53090...429 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #35 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Og det finnes like unyanserte meninger pg påstander på begge sider. Anonymkode: b3ef7...652 Og det har jeg skrevet i mange innlegg her inne. Og det er poenget mitt. Det finnes ekstreme på begge sider. Folk som løper til presse eller lager lange Facebookinnlegg hver gang de blir litt sure eller såret, folk som ikke respekterer andre og mener at deres valg er rett og solidarisk. De aller fleste er midt i mellom, men overraskende mange mener at de ekstreme på vaksinert-siden ikke eksisterer. Anonymkode: 039c6...85d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #36 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Har det slått deg at vi kanskje ikke snakker om samme gruppe mennesker? Vi reiste ikke på hytten eller protesterte på det, vi har ikke reist utenlands, jeg har ikke stått i polkø, og har faktisk spist oftere ute enn vanlig nettopp for å støtte restaurantbransjen. Jeg har en liten mistanke om at det gjerne er litt de samme folkene som gjør som meg, altså følger anbefalinger og støtter de lokale, som kanskje også vaksinerer seg primært av solidaritet. Og omvendt. At de som absolutt skal på charterturer og drar til andre byer for alkohol, er de som enten ikke tar vaksinen eller tar den mest for sin egen del. Det å ha solidaritet som en viktig verdi, er ofte gjennomgående, og det er vel ikke helt uvanlig å dele verdisyn med venner og familie? At min omgangskrets også er solidariske mennesker generelt sett kommer jo av typen venner jeg velger og måten jeg, søsken og mannen med søsken er oppdratt av foreldrene våre. For meg er det helt logisk. Fikk du svar nå? HI Anonymkode: fab24...220 Dette! De jeg kjenner som klager høylytt på alle slags begrensninger og tiltak er akkurat de samme som sier at de kun tar vaksine for å kunne reise til utlandet. Anonymkode: dfc1a...3af Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #37 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du kommenterte ikke alt vi har sitt og klaget over helt til vaksinene kom, og gjerne etter også. Som helt klart avslører pur egoisme. Men det er greit. Anonymkode: bc72d...0e6 Du får snakke for deg selv. Jeg har ikke klaget over noe. Hverken før eller etter vaksinen. Om du må påstå noe slikt har du tapt diskusjonen i startblokka. Anonymkode: abe53...483 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #38 Del Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hver eneste bidige gang jeg stiller dette spørsmålet til alle solidariske vaksinerte, så får jeg aldri svar. Ikke en eneste gang. Og like forbanna påstår de alle at de vaksinerer seg av solidaritet, og blir støtt fordi jeg ikke tror dem. Anonymkode: bc72d...0e6 Nei, men det har jo null å si hva du tror. De vet det jo best selv. Jeg frykter ikke covid, men tar vaksinen for å skjerme faren min og svigerforeldrene mine som har KOLS Anonymkode: 27581...7e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425649-er-naiv-det-motsatte-av-solidarisk/page/2/#findComment-149679579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå