Gå til innhold

Vaksinering mot covid-19 blir påbudt i Østerrike fra begynnelsen av februar

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Når man sammenligner en vaksine med holocaust er man så historieløs at man burde få skriveforbud på nett. 

Anonymkode: 11d78...f5b

Vi sammenligner ikke vaksine med holocaust. Vi sammenligner tendenser som vises i enkelte land med politistat, overvåking, bøtelegging og isolasjon av en gruppe mennesker og lignende med tendenser i Tyskland på 30-tallet. Når du ikke en gang ser hva vi sammenligner, er det kanskje du som burde ha skriveforbud? Man bør ikke tillates å delta i en diskusjon når man ikke forstår hva som diskuteres.

Anonymkode: 8b2dc...dd0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi sammenligner ikke vaksine med holocaust. Vi sammenligner tendenser som vises i enkelte land med politistat, overvåking, bøtelegging og isolasjon av en gruppe mennesker og lignende med tendenser i Tyskland på 30-tallet. Når du ikke en gang ser hva vi sammenligner, er det kanskje du som burde ha skriveforbud? Man bør ikke tillates å delta i en diskusjon når man ikke forstår hva som diskuteres.

👏

Anonymkode: 9ecb3...889

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når man sammenligner en vaksine med holocaust er man så historieløs at man burde få skriveforbud på nett. 

Anonymkode: 11d78...f5b

Ingen her sammenligner tvangsvaksinering med holocaust.

Anonymkode: f8ecf...79b

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Helt enig, har også familie som døde der nede og jeg kan klart se paralleller til det som skjer nå. Skremmende at folk ikke klarer å se dette....

Anonymkode: eba00...f32

Jeg tror dere lyver så det renner av dere, jeg hadde familie som døde på vei hjem fra Dachau, og i Natzweiler og blir helt kvalm av påstandene deres, nei det kan overhode ikke sammenlignes, slutt å jug!

Anonymkode: 710fa...90d

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror dere lyver så det renner av dere, jeg hadde familie som døde på vei hjem fra Dachau, og i Natzweiler og blir helt kvalm av påstandene deres, nei det kan overhode ikke sammenlignes, slutt å jug!

Se svarene over med politistat, overvåking, bøter osv. Det er likheter dessverre. Men, skjønner det er så skremmende at mange fornekter det.

Anonymkode: 01778...fc0

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skulle vi juge? 

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hva er det vi juger om? Vi diskuterer parallellene i det politiske landskapet før andre verdenskrig brøt ut. Før Holocaust. Vi diskuterer den forsiktige tilnærmingen og endringen som gjorde noe mend menneskers tankesett, hvor bl.a. segregering ble normalisert. Tror du nazistene tvang soldatene? Det startet i politikken, unge ble vervet, tanker ble sådd og dyrket forsiktig frem, slik man gjerne må for å få kraftig vekst. En hel nasjons tilnærming til grupperinger i samfunnet vokste frem over tid, og det begynte med ledere som hadde splittelse for øyet.

Anonymkode: ea5f3...94f

Å sammenlikne kan ikke være samme som «å lyve», slå opp i ordboka … 

Anonymkode: d7a90...8e6

Jeg skjønner at det er skremmende. Da det gikk opp for meg, var det som om jeg ble slått hardt i magen. Det er åpenbare likeretter og paralleller. Les om hva som skjedde i tredveårene i Tyskland og Østerrike, så ser du det du og. Historien gjentar seg. La oss bare håpe at folk våkner før vi kommer så langt som til slutten av tredvetallet, så kanskje vi kan stoppe det.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at det er skremmende. Da det gikk opp for meg, var det som om jeg ble slått hardt i magen. Det er åpenbare likeretter og paralleller. Les om hva som skjedde i tredveårene i Tyskland og Østerrike, så ser du det du og. Historien gjentar seg. La oss bare håpe at folk våkner før vi kommer så langt som til slutten av tredvetallet, så kanskje vi kan stoppe det.

Og når det gjelder sammenligning, så kan man jo si det slik - ja, mange soldater ble tvunget til å gå i krig. Men de som torturerte og plaget krigsfangene med smil om munnen UT OVER det som ledelsen anså som absolutt nødvendig, gjorde det jo av egen fri vilje. Og det var mange slike. Dette kan kun skje hvis man virkelig har troa på "saken" som man begår disse grusomme handlinger for. Uten enighet hos folket ville det ikke ha forekommet slike tilfeller. Og slik enighet skapes kun ved langvarig bearbeiding av befolkningen der man trykker på riktige knapper, fordeler skyld og skaper inntrykk av at verden kunne ha vært en bedre sted hvis en bestemt befolkningsgruppe tenkes borte.

De samme tendensene ser man nå - overdrevent fokus på de uvaksinerte i alle sammenhenger og manglende fokus på bivirkninger fra vaksinen. Man skylder på de uvaksinerte for at samfunnet ikke åpnes, selv om man glemmer at det er myndighetene som kan åpne samfunnet, ikke de uvaksinerte. Det er heller ikke uvaksinerte som var skyld i den langvarige sykehuskrisen som har pågått i snart 20 år. Det er ikke de uvaksinerte som tvinger myndighetene til å bevilge 1,5 milliarder til styrking av sykehusene og 5 milliarder til upålitelige selvtester, som i de fleste tilfeller er unødvendig å ta. 

Det er heller ikke de uvaksinerte som i sin tid gikk for foretaksmodellen i helsevesenet. Selvfølgelig er det lite solidarisk å ikke ta vaksinen hvis man kan ta den og hvis man ikke har opplevd store bivirkninger av vaksiner tidligere. Men det er ikke det som er poenget. Det er like usolidarisk å røyke, misbruke alkohol, jukse til seg NAV-støtte og lignende. De aller fleste mennesker er seg selv nærmest. Det meste vi foretar oss hver dag gjør vi for vår egen skyld. Når jeg går på jobb, så er det først og fremst for å utvikle meg, ha mening med livet og være i stand til å forsørge familien min. Det er ikke for å betale skatt og skape goder for samfunnet jeg går på jobb hver dag. Jeg fikk barn fordi jeg synes det var koselig og fordi jeg ville ha barn. Jeg fikk ikke barn for å sørge for nye skattebetalere for staten eller av andre altruistiske grunner. 

Og det største problemet er at folk lar seg lede. De blir opptatt av å hate og hetse dem som av en eller annen grunn ikke har tatt vaksinen, og dette tar fokuset vekk fra den virkelige grunnen til at vi stenger samfunnet - rasert helsevesen som begynte sitt forfall mer enn ti år før korona kom, og som fortsetter å forfalle mens myndighetene står og ser på. På to år med koronavirus har de enda ikke ordnet det slik at andre enn intensivsykepleiere kan skifte på senger og vaske på sykehusene (tenk hvor mange arbeidsledige det er nå fra den havarerte reiselivsbransjen som både har fagbrev i renhold og mye erfaring med rask og effektiv gjennomføring av dette?). Neida, vi fortsetter å være sirompa i stedet for å skamme oss over at verdens rikeste land har så dårlig sykehuskapasitet. Vi har penger, vi bare bruker dem feil. Og det gjøres hyppige forsøk på å beskylde uvaksinerte for det. 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Problemet er at som uvaksinert, ung og frisk person regnes man ikke som veldig utsatt. Så å putte alle uvaksinerte i samme gryte har ingenting med smittevern å gjøre.

Selv om faren for å dø er liten har faren for å få svært ubehagelig og langvarig sykdom vært stor. Nå gir jo tyldig vis omnikrom mildere sykdom og vi kan håpe at ikke så mange får "long covid", men det vet vi ikke enda. Selv om man er ung og frisk kan en runde korona bli en ubehagelig opplevelse.

Hvis det nå er slik at omnikrom ikke vil velaste helsevesenet for kraftig er jeg for å slippe det løs nå, men da går de som ikke vil beskytte seg med noe då enkelt som cajsine også ta konsekvensene selv. Jeg synes for eksempel ikke de bør få sykepenger ved koronasykdom eller utbetaling fra forsikkringsselskap ved uførhet på grunn av korona. De mulige konsekvensene av sykdommen er noe de må vurdere opp mot mulige ulemper ved vaksinen.

Anonymkode: 97396...380

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selv om faren for å dø er liten har faren for å få svært ubehagelig og langvarig sykdom vært stor. Nå gir jo tyldig vis omnikrom mildere sykdom og vi kan håpe at ikke så mange får "long covid", men det vet vi ikke enda. Selv om man er ung og frisk kan en runde korona bli en ubehagelig opplevelse.

Hvis det nå er slik at omnikrom ikke vil velaste helsevesenet for kraftig er jeg for å slippe det løs nå, men da går de som ikke vil beskytte seg med noe då enkelt som cajsine også ta konsekvensene selv. Jeg synes for eksempel ikke de bør få sykepenger ved koronasykdom eller utbetaling fra forsikkringsselskap ved uførhet på grunn av korona. De mulige konsekvensene av sykdommen er noe de må vurdere opp mot mulige ulemper ved vaksinen.

Da er vi over på den evige diskusjonen her inne at da må alle de andre også, som «selvforskyldt» har dratt på seg livsstilsykdommer, også nektes sykepenger eller erstatning ved uførhet. 
Nå er det ikke det tråden handler om, den handler om Østerrike og de skumle tendensene man ser der.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Da er vi over på den evige diskusjonen her inne at da må alle de andre også, som «selvforskyldt» har dratt på seg livsstilsykdommer, også nektes sykepenger eller erstatning ved uførhet. 
Nå er det ikke det tråden handler om, den handler om Østerrike og de skumle tendensene man ser der.

De tingene henger jo sammen. Vi har jo mye "tvang" ellers også som vi synes er helt greit. Vi går bøter hvis vi gjør uforsvarlige ting i trafikken for eksempel, som å kjøre uten belte, kjøre i fylla eller på sommerdekk om vinteren. Det går også som regel mest ut over en selv.

At utviklingen i Europs og USA, med polarisering og fremvekst av noe i nærheten av høyreradikale partier er skremmende  er jeg enig i, men jeg ser ikke helt at koblingen til koronahåndteringen er så klar. Da synes jeg det er mer problematisk at mange har fått en overdrevent god selvtillit til hva de forstår. Det er alt for mange som tror de selv kan ta like gode avgjørelser selv som det fagfolk med lang utdanning og erfaring på området kan. Jeg synes det virker som om alt for få har evnen til å ta inn over seg at noe er et vanskelig felt der de ikke har nok kunskap og derfor bør overlate avgjørelsen til dem som kan mer på området.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De tingene henger jo sammen. Vi har jo mye "tvang" ellers også som vi synes er helt greit. Vi går bøter hvis vi gjør uforsvarlige ting i trafikken for eksempel, som å kjøre uten belte, kjøre i fylla eller på sommerdekk om vinteren. Det går også som regel mest ut over en selv.

At utviklingen i Europs og USA, med polarisering og fremvekst av noe i nærheten av høyreradikale partier er skremmende  er jeg enig i, men jeg ser ikke helt at koblingen til koronahåndteringen er så klar. Da synes jeg det er mer problematisk at mange har fått en overdrevent god selvtillit til hva de forstår. Det er alt for mange som tror de selv kan ta like gode avgjørelser selv som det fagfolk med lang utdanning og erfaring på området kan. Jeg synes det virker som om alt for få har evnen til å ta inn over seg at noe er et vanskelig felt der de ikke har nok kunskap og derfor bør overlate avgjørelsen til dem som kan mer på området.

Problemet er at fagfolk strides, for eksempel om nødvendigheten av dose tre til mennesker mellom 18 ot 45 år uten underliggende sykdommer. De strides om effekten av munnbind og andre tiltak. Når fagfolk kommer til forskjellige konklusjoner, må man selv reflektere over hva som kan være den beste løsningen. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det du nevner er ikke lov derav bøter. Vaksinen er frivillig!!

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at fagfolk strides, for eksempel om nødvendigheten av dose tre til mennesker mellom 18 ot 45 år uten underliggende sykdommer. De strides om effekten av munnbind og andre tiltak. Når fagfolk kommer til forskjellige konklusjoner, må man selv reflektere over hva som kan være den beste løsningen. 

Pfizer forsker på 3 dose til barn mellom 6 mnd og 5 år. Bare google det opp.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at mange ikke forstår hvilke dagbok de bør høre på. Det vil bestandig være enkeltpersoner med avvikende meninger. Fagfolk når detcgjelder koroba er regjeringen. De har samlet inn råd fra ulike fagfolk og gjort en helhetsvurdering. Sannsynlig vis er ikke rådene 100% optimale, men det er det beste vi får til med dagens kunskap.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det du nevner er ikke lov derav bøter. Vaksinen er frivillig!!

Ja, derfor gis det heller ikke bøter i dag. I Østerrike derimot er det påbudt og det kan gis bøter.

Pfizer forsker på 3 dose til barn mellom 6 mnd og 5 år. Bare google det opp.

Selvfølgelig gjør de det. De har også brukt en leverandør som forfalsket forskningsresultater og drev med uetiske forskningsmetoder. I stedet for å sparke denne underleverandøren for godt, har de ansatt den samme juksende leverandøren til å prøve ut vaksiner til barn. Da mistet de min troverdighet. I tillegg er omikron dominerende i verden nå. De holder på å utvikle vaksine mot omikron, men er ikke ferdig per i dag. Hvorfor skal de pushe på med dose tre av den gamle vaksinen som ikke virker så godt?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at mange ikke forstår hvilke dagbok de bør høre på. Det vil bestandig være enkeltpersoner med avvikende meninger. Fagfolk når detcgjelder koroba er regjeringen. De har samlet inn råd fra ulike fagfolk og gjort en helhetsvurdering. Sannsynlig vis er ikke rådene 100% optimale, men det er det beste vi får til med dagens kunskap.

Regjeringen har ingen faglig kompetanse innen helse. De velger rådene som passer dem selv best. Da Norge var det eneste landet i Europa med total skjenkestopp, dreit de i å høre på fagfolk som enstemmig rådet til å tillate skjenking i kontrollerte former. Selvfølgelig, staten er sikret inntekter gjennom Vinmonopolet, som til og med fikk utvidede åpningstider rundt jul, mens private barer og restauranter har vært stengt. Og siden folk ikke kunne drikke ute, brukte de polet mer - mer statlige inntekter. Nice. 

Et annet talentløst tiltak er fritidskarantene for lærere. Det er altså greit å omgås opptil 150 nærkontakter per dag på jobb hvis man brygger på noe, men å gå på butikken med munnbind og besøke bestemor som er trippelvaksinert? Neida, det kan man ikke, for det er farlig. 

Regjeringen har også ved flere anledninger nektet å gi grunnlag for tiltakene. De skylder på for stort arbeidspress. Men forvaltningsloven stiller krav om at alle offentlige vedtak skal være begrunnet. Så de skal jo allerede ha denne begrunnelsen. De trenger ikke å bruke tid på å sensurere den før den gis ut. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, derfor gis det heller ikke bøter i dag. I Østerrike derimot er det påbudt og det kan gis bøter.

Grunnloven setter skranker for hva som kan belegges med straff. Ikke alle handlinger kan klassifiseres som forseelser eller forbrytelser bare fordi man synes de er uheldige.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Regjeringen har ingen faglig kompetanse innen helse. De velger rådene som passer dem selv best. Da Norge var det eneste landet i Europa med total skjenkestopp, dreit de i å høre på fagfolk som enstemmig rådet til å tillate skjenking i kontrollerte former. Selvfølgelig, staten er sikret inntekter gjennom Vinmonopolet, som til og med fikk utvidede åpningstider rundt jul, mens private barer og restauranter har vært stengt. Og siden folk ikke kunne drikke ute, brukte de polet mer - mer statlige inntekter. Nice. 

Et annet talentløst tiltak er fritidskarantene for lærere. Det er altså greit å omgås opptil 150 nærkontakter per dag på jobb hvis man brygger på noe, men å gå på butikken med munnbind og besøke bestemor som er trippelvaksinert? Neida, det kan man ikke, for det er farlig. 

Regjeringen har også ved flere anledninger nektet å gi grunnlag for tiltakene. De skylder på for stort arbeidspress. Men forvaltningsloven stiller krav om at alle offentlige vedtak skal være begrunnet. Så de skal jo allerede ha denne begrunnelsen. De trenger ikke å bruke tid på å sensurere den før den gis ut. 

Regjeringens oppgave er å ta avgjørelser som totalt sett er best utifra råd de får fra fagfolk på alle områder. De får råd fra helseeksperter, økonomer, osv. Som før skrevet blir ikke det 100% perfekt. I ettertid vil vi finne mye som kunne vært bedre  men systemet er bra og gir totalt sett gode løsninger. Hvem mener du ellers skulle gitt råd og påbud? Hvordan mener du det burde vært organisert?

Regjeringens oppgave er å ta avgjørelser som totalt sett er best utifra råd de får fra fagfolk på alle områder. De får råd fra helseeksperter, økonomer, osv. Som før skrevet blir ikke det 100% perfekt. I ettertid vil vi finne mye som kunne vært bedre  men systemet er bra og gir totalt sett gode løsninger. Hvem mener du ellers skulle gitt råd og påbud? Hvordan mener du det burde vært organisert?

Jeg mener at de som innehar ministerpostene, skal ha kompetanse innenfor området sitt. Det er allerede slik i flere andre land. En som er utdannet innen hotell har ikke faglig kompetanse til å vurdere hvilke eksperter man bør høre på. Men når de går imot både FHI og Helsedirektoratet, hvilke "eksperter" har de hørt på da?

• Opprett ny...