Gå til innhold

Vaksinering mot covid-19 blir påbudt i Østerrike fra begynnelsen av februar

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/nyheter/osterrike-vil-innfore-vaksinetvang-fra-februar-1.15813802

Påbudet vil gjelde for alle som har fylt 18 år. Opprinnelig ønsket regjeringen at det skulle gjelder for alle som har fylt 14 år.

I midten av mars vil myndighetene begynne med tilfeldige kontroller, blant annet ved hjelp av trafikkontroller, opplyser helseminister Wolfgang Mückstein søndag.

De som nekter å la seg vaksinere, risikerer en bot på mellom 600 og 3.600 euro.

Østerrike har i så henseende gode gamle tradisjoner å bygge videre på.

4053cb1e-32cd-404e-aff0-9386023ef236?fit

731162

Anonymkode: f8ecf...79b

Fortsetter under...

Helt absurd. Og det som er enda mer skremmende er at det ser ut til at flertallet her inne applauderer det. Helt vanlige, norske foreldre synes dette er helt greit. 

Anonymkode: 9ecb3...889

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Helt absurd. Og det som er enda mer skremmende er at det ser ut til at flertallet her inne applauderer det. Helt vanlige, norske foreldre synes dette er helt greit. 

Skremmende. 

Anonymkode: 01778...fc0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hitler ble folkevalgt. Folk glemmer. Historien vil gjenta seg. 

Anonymkode: ea5f3...94f

Det er dette som er skummelt. "Vi må stole på dem fordi de er folkevalgt" blir for dumt. Man har "politiske valg" i flere av diktaturlandene også. Så tilsynelatende har man frivillig folkevalgte styresmakter. 

Anonymkode: 8b2dc...dd0

Annonse

Det å sammenligne koronapass eller krav om vaksinasjon med det enkelte folkegrupper opplevde under 2 verdenskrig er horribelt.

Har dere satt dere inn i hva de opplevde? 

Anonymkode: 6ee52...163

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det å sammenligne koronapass eller krav om vaksinasjon med det enkelte folkegrupper opplevde under 2 verdenskrig er horribelt.

Dette!!

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Mener du at det er riktig å tvinge folka?

Anonymkode: 01778...fc0

Mine slektninger har vært i disse konsentrasjonsleire, så ja. Derfor er det ekstra viktig at man påpeker når man ser TENDENSER til noe lignende.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Mine slektninger har vært i disse konsentrasjonsleire, så ja. Derfor er det ekstra viktig at man påpeker når man ser TENDENSER til noe lignende.

Mine og. Så ikke kom her med «har dere satt dere inn i hva disse opplevde.» JA, det har jeg. Hele min mormors familie ble utslettet. Jeg er godt belest på hva som skjedde, og det som skjer i Østerrike nå er det samme som skjedde før andre verdenskrig. Det er skremmende!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mine og. Så ikke kom her med «har dere satt dere inn i hva disse opplevde.» JA, det har jeg. Hele min mormors familie ble utslettet. Jeg er godt belest på hva som skjedde, og det som skjer i Østerrike nå er det samme som skjedde før andre verdenskrig. Det er skremmende!

Det samme faktisk… jeg har ikke ord.

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Er nok mer opplyst enn mange andre. Jeg sammenligner ikke påbud og koronapass med konsentrasjonsleirer, jeg sammenligner utviklingen i det politiske landskapet med hvordan det utviklet seg på 30-tallet. Du er ganske naiv om ikke du ser hva kreftene i EU og EØS gjør med makteliten i Norge. 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det samme faktisk… jeg har ikke ord.

Ja. Det samme som skjedde FØR andre verdenskrig - ekstreme holdninger begynte å danne seg i befolkningen som sakte og sikkert bygget seg opp og resulterte i det som skjedde under krigen. Ekstreme holdninger og politistat gjør demokratiet skjørt. Og har du ikke ord, så trenger du ikke å ha det. Vi klarer oss fint, vi.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er nok mer opplyst enn mange andre. Jeg sammenligner ikke påbud og koronapass med konsentrasjonsleirer, jeg sammenligner utviklingen i det politiske landskapet med hvordan det utviklet seg på 30-tallet. Du er ganske naiv om ikke du ser hva kreftene i EU og EØS gjør med makteliten i Norge. 

Det er jo det folk ikke ser. At politiet skal patruljere gatene og jakte på uvaksinerte, at man skal måtte vise papirer for å komme seg ut av huset og så videre. Folk VIL IKKE SE.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Helt enig, har også familie som døde der nede og jeg kan klart se paralleller til det som skjer nå. Skremmende at folk ikke klarer å se dette....

Anonymkode: eba00...f32

Når frykt skaper hat. Det er jo det som skjer. 

Det starter i det små, med relativt uskyldige utspill. Pandemien er over for de fullvaksinerte, skrev Grødeland, med statistikken i ryggen. Nei, svarte statsministeren, begrunnelse kronisk syke er fortsatt utsatt for alvorlig sykdom og smitten kan øke kraftig. Det er faktisk ingen begrunnelse for at friske, fullvaksinerte voksne skal frykte det her. 

Sakte, men sikkert, dannes ett bilde av en fiende, de uvaksinerte i dette tilfellet. En dag er politikerne ikke bare uenige med fagfolk, men de vedtar regler med sanksjoner uten begrunnelse, som vi nå ser i Østerrike. Hva er neste? 

Anonymkode: 5fe69...c52

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når frykt skaper hat. Det er jo det som skjer. 

Det starter i det små, med relativt uskyldige utspill. Pandemien er over for de fullvaksinerte, skrev Grødeland, med statistikken i ryggen. Nei, svarte statsministeren, begrunnelse kronisk syke er fortsatt utsatt for alvorlig sykdom og smitten kan øke kraftig. Det er faktisk ingen begrunnelse for at friske, fullvaksinerte voksne skal frykte det her. 

Sakte, men sikkert, dannes ett bilde av en fiende, de uvaksinerte i dette tilfellet. En dag er politikerne ikke bare uenige med fagfolk, men de vedtar regler med sanksjoner uten begrunnelse, som vi nå ser i Østerrike. Hva er neste? 

Nettopp. Nå sies det i media at EN gruppe skal unngå fysisk kontakt - altså uvaksinerte. "Av hensyn til dem". Altså, disse menneskene har valgt å ikke vaksinere seg etter en overveielse. Aldri før har vi hatt en politikk der vi beskytter en viss gruppe ved å ta avstand fra dem. Men det skjer altså nå - oppfordring av å frarøve de uvaksinerte all sosial kontakt utenom de digitale møtene "av hensyn til dem selv". FHI holder jo på å lande på at vaksinepass ikke er et forholdsmessig eller nødvendig tiltak smittevernmessig. Å innføre bøter for manglende vaksine er det heller ikke sikkert at man har hjemmel til. Så nå skal BEFOLKNINGEN oppfordres til å boikotte uvaksinerte. Nice. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nettopp. Nå sies det i media at EN gruppe skal unngå fysisk kontakt - altså uvaksinerte. "Av hensyn til dem". Altså, disse menneskene har valgt å ikke vaksinere seg etter en overveielse. Aldri før har vi hatt en politikk der vi beskytter en viss gruppe ved å ta avstand fra dem. Men det skjer altså nå - oppfordring av å frarøve de uvaksinerte all sosial kontakt utenom de digitale møtene "av hensyn til dem selv". FHI holder jo på å lande på at vaksinepass ikke er et forholdsmessig eller nødvendig tiltak smittevernmessig. Å innføre bøter for manglende vaksine er det heller ikke sikkert at man har hjemmel til. Så nå skal BEFOLKNINGEN oppfordres til å boikotte uvaksinerte. Nice. 

Nja, uttalelsen der den kom fra fra vel at uvaksinerte og de i risiko (det kan jo faktisk være trippelvaksinerte) anbefales å holde fysisk avstand, for egen beskyttelse. Det er forøvrig ett fornuftig utgangspunkt så lenge det ikke innføres restriksjoner eller bøter. Hvis det legges frem som kun uvaksinert, så gjør ikke media jobben sin, for dette gjaldt alle som var utsatt for alvorlig sykdom.

Problemet er selvfølgelig når noen da oppfatter det som om de skal unngå uvaksinerte. Det er det sikkert noen som gjør, ser jo bare her inne at en del tror de SKAL ta dose tre fordi de har fått melding med mulighet til å bestille time. De har ikke fått med seg at de ikke er en del av den gruppen dette var anbefalt til. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er det sikkert noen som gjør, ser jo bare her inne at en del tror de SKAL ta dose tre fordi de har fått melding med mulighet til å bestille time. De har ikke fått med seg at de ikke er en del av den gruppen dette var anbefalt til. 

Eller de kanskje ønsker å ta den selv om de ikke er en del av den gruppen.

Anonymkode: 96b60...c73

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nja, uttalelsen der den kom fra fra vel at uvaksinerte og de i risiko (det kan jo faktisk være trippelvaksinerte) anbefales å holde fysisk avstand, for egen beskyttelse. Det er forøvrig ett fornuftig utgangspunkt så lenge det ikke innføres restriksjoner eller bøter. Hvis det legges frem som kun uvaksinert, så gjør ikke media jobben sin, for dette gjaldt alle som var utsatt for alvorlig sykdom.

Problemet er selvfølgelig når noen da oppfatter det som om de skal unngå uvaksinerte. Det er det sikkert noen som gjør, ser jo bare her inne at en del tror de SKAL ta dose tre fordi de har fått melding med mulighet til å bestille time. De har ikke fått med seg at de ikke er en del av den gruppen dette var anbefalt til. 

Problemet er at som uvaksinert, ung og frisk person regnes man ikke som veldig utsatt. Så å putte alle uvaksinerte i samme gryte har ingenting med smittevern å gjøre.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når man sammenligner en vaksine med holocaust er man så historieløs at man burde få skriveforbud på nett. 

Anonymkode: 11d78...f5b

Jeg er ikke mot vaksine, er selv vaksinert, men jeg synes det er ganske drastisk med vaksinepåbud og blir litt overrasket over at folk synes det er greit med et sånt påbud.

Anonymkode: 96b60...c73

• Opprett ny...