Anonym bruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Fredag stod jeg opp kl 07.00, spiste frokost og smurte niste og var ute av døra 07.45. Ingen TV, brukte ikke kaffetrakter/Vannkoker El.l. Jeg dusjet, men brukte 5 minutter og hadde ikke noe temperatur på vannet som er noe å skryte av. Var på jobb, og dro til mamma etter jobb. Reiste ikke hjem før klokka 22, og la meg når jeg kom hjem. Jeg er veldig påpasselig med strømmen, og har ikke på lys i rom jeg ikke bruker. Har ikke lys på når jeg er borte. 98 kvadrat. Ingen varmekabler. 3 panelovner står på 20 grader. Ikke varmepumpe. Har vedfyring. Men er ikke 36 kwh mye en dag man er borte? Eller trekker 3 panelovner og en kjapp dusj såpass mye? Anonymkode: acd3c...497
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Skrevet 16. januar 2022 Hvis panelovnene står på 20grader så trekker jo de en del uavhengig om du er hjemme eller ikke. Og det spørs jo også hvor kaldt det er ute. Jeg var bortreist i jula og sjekket en av dagene jeg ikke var hjemme hele dagen, og hadde brukt 31kwh. Og da hadde jeg skrudd ned temperaturen 😊 Anonymkode: e4513...678
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 En del, men ikke noe urovekkende mye. Vi bruker rundt 50 kWh når vi skrur ned så mye som mulig, men vi bor i en eldre, dårlig isolert bolig. Vi er 4 stk. Lader vi bilen er vi fort opp mot 80-100 😓 Anonymkode: 2fc82...c75
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 Det er ikke veldig mye. Panelovnene er nok de som står for det meste av strømforbruket ditt den dagen. Av elektrisk oppvarming har jeg en panelovn som står på 16 grader og varmekabler som er innstilt på 20 grader på to bad. De dagene vi nesten ikke er hjemme og kanskje bare en dusjer så ligger forbruket på ca 30kwh. På timesoversikten ser jeg at forbruket øker med rundt 2kwh per dusj som er tatt i det tidsintervallet. Anonymkode: 6dc1c...cdc
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 Ok. Synes bare det var mye. En dag jeg var hjemme og lagde middag, ungene så på tv, ladet telefoner og ipad, hadde på lys osv var jeg oppe i rundt 60 som er maks forbruk vi ligger på per dag. Sammenligner med året før, og ser at jeg ligger langt over forbruket jeg vanligvis har per mnd. Og jeg har jo samme vaner og er forsiktig med bruken. Begynner å lure på om man blir lurt 🙄 Anonymkode: acd3c...497
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Hvis man bruker panelovner som oppvarming er det gjerne dette som står for mesteparten av forbruket. Matlaging, lys og elektronikk blir lite i forhold. Hvis du vet at du skal være borte hele dagen er det lurt å skru ned varmen til 15 grader eller noe sånt, da sparer du mye samtidig som det ikke tar så lang til å få det varmt igjen. Anonymkode: 2313f...487
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 Vi har 100 i grunnforbruk, underetasje med varmekabler.. Anonymkode: b91d1...8bf
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hvis man bruker panelovner som oppvarming er det gjerne dette som står for mesteparten av forbruket. Matlaging, lys og elektronikk blir lite i forhold. Hvis du vet at du skal være borte hele dagen er det lurt å skru ned varmen til 15 grader eller noe sånt, da sparer du mye samtidig som det ikke tar så lang til å få det varmt igjen. Anonymkode: 2313f...487 Ja gjør i utgangspunktet det, er veldig nøye på lys og varme både når jeg er hjemme og når jeg skal bort. Ble bare et spontant besøk på fredag, skulle egentlig hjem etter jobb. Sjekket nå, og fra jeg la meg i går og til jeg stod opp har det gått 14 kilowatt-timer. Uten lys, kun 3 panelovner som står på. Grunnen til at jeg reagerer er at forbruket er så mye høyere når vanene er de samme. Har flytta fra 60 kvadrat der jeg benyttet 2 panelovner og 1 rom med varmekabler på svak varme. Til 65 kvadrat der jeg bruker 2 panelovner og i stedet for varmekabler på badet er det en panelovn på svak varme. Å doble forbruket er veldig rart. Men mistenker at den gamle varmtvannsberederen her trekker en god del, sammenlignet med den relativt nye i gammel bolig. Anonymkode: acd3c...497
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Ja gjør i utgangspunktet det, er veldig nøye på lys og varme både når jeg er hjemme og når jeg skal bort. Ble bare et spontant besøk på fredag, skulle egentlig hjem etter jobb. Sjekket nå, og fra jeg la meg i går og til jeg stod opp har det gått 14 kilowatt-timer. Uten lys, kun 3 panelovner som står på. Grunnen til at jeg reagerer er at forbruket er så mye høyere når vanene er de samme. Har flytta fra 60 kvadrat der jeg benyttet 2 panelovner og 1 rom med varmekabler på svak varme. Til 65 kvadrat der jeg bruker 2 panelovner og i stedet for varmekabler på badet er det en panelovn på svak varme. Å doble forbruket er veldig rart. Men mistenker at den gamle varmtvannsberederen her trekker en god del, sammenlignet med den relativt nye i gammel bolig. Anonymkode: acd3c...497 30 kwh er ikke veldig mye, vi bruker nesten det dobbelte i en tomannsbolig som bare er litt større enn din leilighet. Huset vårt er gammelt og dårlig isolert, hvis den nye leiligeheten din er dårligere isolert enn den gamle, eller får mindre varme fra naboene kan det være derfor du bruker mer enn før. Anonymkode: 2313f...487
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): 30 kwh er ikke veldig mye, vi bruker nesten det dobbelte i en tomannsbolig som bare er litt større enn din leilighet. Huset vårt er gammelt og dårlig isolert, hvis den nye leiligeheten din er dårligere isolert enn den gamle, eller får mindre varme fra naboene kan det være derfor du bruker mer enn før. Anonymkode: 2313f...487 Dere bruker det dobbelte, når dere er borte hele dagen? De 36 jeg refererte til er en dag jeg er borte. Dvs ingen ting står på, lager ikke mat osv. Den nye leiligheten er nyere, bedre isolert og med naboer på alle kanter. Den gamle var dårlig isolert og endeleilighet på bakkeplan. Eneste jeg tenker kan være forskjell er ny vs gammel varmtvannsbereder. Ellers er det meste likt eller bedre (isolasjon, alder på bolig). Anonymkode: acd3c...497
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dere bruker det dobbelte, når dere er borte hele dagen? De 36 jeg refererte til er en dag jeg er borte. Dvs ingen ting står på, lager ikke mat osv. Den nye leiligheten er nyere, bedre isolert og med naboer på alle kanter. Den gamle var dårlig isolert og endeleilighet på bakkeplan. Eneste jeg tenker kan være forskjell er ny vs gammel varmtvannsbereder. Ellers er det meste likt eller bedre (isolasjon, alder på bolig). Anonymkode: acd3c...497 Nei, vi er hjemme mesteparten av dagen (hjemmekontor), men om du har latt varmen stå på hele dagen mens du har vært ute blir det jo omtrent det samme. 36 kwh om dagen tilsvarer bare litt over 1000 kwh på en måned, det er ikke så mye i januar. Anonymkode: 2313f...487
prekæs Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 36 kwh er lite på en dag, syns jeg. Vil du spare, setter du ned termostaten fra 20 til 16-17 grader, evnt slår av helt på soverom og lar veden ta seg av oppvarming på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 Vi ligger på ca. 45 kWh om dagen. Prøver å spare. Anonymkode: d8946...51f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 Lys bruker minimalt, det er synes knapt på regningen. Det er varme og varmtvann som trekker mest. Anonymkode: ac01d...576
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dere bruker det dobbelte, når dere er borte hele dagen? De 36 jeg refererte til er en dag jeg er borte. Dvs ingen ting står på, lager ikke mat osv. Anonymkode: acd3c...497 Varmeovnene og varmtvannsberederen står på uansett om du er hjemme eller ikke. Lys, tv, elektronikk, matlaging trekker ikke mye strøm i forhold. Anonymkode: a1165...aa4
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 Har ikke peiling, skjønner ingenting av de greiene der. Vet ikke hva kWh betyr. Anonymkode: aa122...882
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har ikke peiling, skjønner ingenting av de greiene der. Vet ikke hva kWh betyr. Anonymkode: aa122...882 Da anbefaler jeg at mammaen eller pappaen din styrer med det hjemme hos dere. Anonymkode: 80fef...293
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har ikke peiling, skjønner ingenting av de greiene der. Vet ikke hva kWh betyr. Anonymkode: aa122...882 Det er ingen unnskyldning når du har hele internettet til disposisjon. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kilowattime Anonymkode: a1165...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå