Gå til innhold

Skal bestevenner i karantene ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har faktisk vært i akkurat dette dilemmaet denne uka. Sønn hadde vært hjemme hos en kompis søndag kveld, sittet tett, brukt samme PS-kontroll, gått på do flere ganger osv. Søsteren til kompisen testet positivt mandag morgen. Kompisen fikk symptomer mandag og testet positivt tirsdag. Snakket med koronatelefonen, og de syntes det var et vanskelig tilfelle, men pga nærheten over tid og smitte i huset ellers mente de han var nærkontakt av typen "tilsvarende nærkontakt" og burde være hjemme. Denne typen nærkontakt gir karantene til barn også. Vi var enige og holdt ham hjemme. På fredag ringte endelig smitteteamet til kompisens familie, og på spørsmål om min sønn skulle ha karantene, sa de nei og at han måtte ha overnattet for å bli mer enn øvrig nærkontakt. Men må uansett være obs på symptomer og teste dag 3 og 5, tror jeg.

Anonymkode: 234dc...0ce

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ta for eksempel en avdeling i bhg. De er oppå hverandre hele dagen, men må ikke i karantene hvis noen på avd er smittet. 

Anonymkode: 37e51...0f8

Nei, det er dette som er litt rart. Jeg jobber på småbarn, og er mye tettere og over lengre tid med barna på avdelingen enn med min egen familie og egne barn her hjemme. (Har store barn hjemme som ikke sitter på fanget, slikker på hender og må tørkes nese på). Men om det er smitte på jobb skal jeg ikke i karantene.

Anonymkode: e7f1e...0e4

• Opprett ny...