Gå til innhold

Jente 11/12 som sier hun er sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 11/12 som sjelden vil noe lenger. Hun klager på at hun er for sliten. Hun driver med en idrett som har hyppige treninger, men jeg pusher henne kun til to treninger i uka. I tillegg har hun en halvtimes pianotime. Jeg oppfordrer henne til å invitere venner eller finne på noe, men hun sier alltid at hun er sliten og vil være hjemme og slappe av. Da jeg var på hennes alder var jeg med venner nesten hver dag, og jeg er introvert selv. Men jeg hadde venner jeg trivdes veldig godt sammen med da. Litt usikker om hun har det, men samtidig blir man jo ikke ordentlig kjent hvis man ikke investerer litt? Hvordan er deres jenter og gutter i den alderen? 

Anonymkode: 69632...ef1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville sjekket jernlager og d-vitaminnivå med blodprøver hos lege.

Anonymkode: 8a557...998

Skrevet

Jeg har ei som periodevis har vært sliten fra hun var 11/12. Hun er 14 nå, og er det fortsatt. Hun har gode venner, men i perioder orker hun ikke være med dem hver dag. Hun blør mye neseblod også. Store mengder. Mangler jern i perioder. Og så har hun en del smerter i beina etter treninger som hun skjuler og blir sliten av det. 

Anonymkode: 68804...d7e

Skrevet

Ene sønnen vår var lik da han var 13 år, og lærerne tok kontakt og var bekymret. Tok ham til lege og det viste seg at han hadde nesten tomme jernlagre, samt altfor lite d-vitamin, B12 og B9. Kom seg veldig etter noen uker med høye doser av tilskudd. Kan nevne at gutten spiser godt og variert kost (og er sjekket for cøliaki), så vi ble litt overrasket. 

Anonymkode: 92131...e1f

Skrevet

Har ei jente her og, som oftere sliten. Er 10 nå, og har vært sånn i litt over ett år. Var hos legen, og hadde jernmangel. Hun fikk tilskudd, og det stabiliserte seg så legen sa vi kunne slutte med tilskuddet. Hun ble litt bedre, men er fortsatt mye sliten. Hun trenger å vite hva som skal skje, så hun kan planlegge litt. Hvile før hun skal noe, og være helt alene iblant. Og så blir hun veldig påvirket av hvis det er lenge siden hun spiste… Tenker at det er mye på skolen og med fritidsaktiviteter, og at det kanskje ikke er så rart at hun blir sliten, når hun egentlig er introvert.

Anonymkode: 5ae60...2d1

Skrevet

Takk dere, tror jeg skal ta henne til legen og få tatt noen blodprøver da ja! 

Anonymkode: 69632...ef1

Skrevet

Du kan ikke sammenligne hvordan det var når du var yngre og nå. Før så var vi alene når vi var alene, slik er det ikke lengre. Nå er de alltid sosiale, selv når de sitter på do. Så selv om de ikke blir fysisk slitene, blir de mentalt slitene når det er noe som alltid skjer. 

Men det er lurt å ta en sjekk hos legen at alt er som det skal. Kroppen er også i forandring denne tiden, så hun må lære seg å leve med endringene som skjer. Det hun spiste før er nå kanskje for mye eller for lite, hun må kanskje være i anderledes aktivitet nå enn før for å holde seg fysisk frisk som før, hun må kanskje lære seg nye metoder å slappe av på. 

Med to jenter i hus så har jeg hatt to slike perioder her i hus. Hos begge har det gått seg til, men jeg har skjønt st jeg ikke kan sammenligne hvordan det var når jeg vsr ung og hvordan det er å være ung nå. 

Anonymkode: 90e5c...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...