Gå til innhold

Du som bor i Viken eller Innlandet ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... ønsker du at fylket du bor i fortsetter som "storfylke", ønsker du oppløsning, eller bryr du deg nada? Og hvorfor? 

Jeg bor i Innlandet og ønsker at Innlandet skal fortsette som ett fylke, og ikke splittes opp i et bittelite Oppland og et lite Hedmark. Det koster i tillegg altfor mange penger, og skaper unødvendig uro om krav til omstilling for de ansatte. 

Anonymkode: 09671...409

Skrevet

Viken består av nesten en fjerdedel av Norges befolkning. Det er mye.

For mye.

De demokratiske avstandene blir for store. Det fungerer ikke.

Ja takk til å få tilbake Østfold, Akershus og Buskerud.

Anonymkode: d5c89...4d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Viken består av nesten en fjerdedel av Norges befolkning. Det er mye.

For mye.

De demokratiske avstandene blir for store. Det fungerer ikke.

Ja takk til å få tilbake Østfold, Akershus og Buskerud.

Jeg er enig i dette. Bor også i en av de største kommunene i landet. Den gamle kommunen var stor og ble slått sammen med andre, selv om folkeavstemmingen sa nei. Alle avgifter har økt og administrasjonen har i alle fall ikke blir mindre. Skolene i kommunen er alt for små/ få pga tilflytting og det er ikke penger til utbygging, noe det var før sammenslåingen. 

Anonymkode: 2f81f...25d

Skrevet

Viken og ønsker oppløsning. Det er ingenting som binder oss.

Anonymkode: 8efa3...f92

Skrevet

Bor i Viken og tenker at det å komme fra Buskerud igjen er kjipt. Buskerud består likesom ikke av en dritt å være stolt av. Jeg er mer for å oppløse nye kommuner. Asker bør oppløses og gå tilbake til de 3 opprinnelige kommunene. Det har ikke vært noen fordeler for noen å slå de sammen

Anonymkode: 673e7...551

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Bor i Viken og tenker at det å komme fra Buskerud igjen er kjipt. Buskerud består likesom ikke av en dritt å være stolt av. Jeg er mer for å oppløse nye kommuner. Asker bør oppløses og gå tilbake til de 3 opprinnelige kommunene. Det har ikke vært noen fordeler for noen å slå de sammen

Du har helt andre problemer enn fylkessammenslåing.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Er det derfor Viken ble skapt, tenker du? For at folk skulle ha noe å være stolte av?

Viken huser for mange innbyggere til å fungere demokratisk.

tallogfakta_viken_befolkning.jpg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du har helt andre problemer enn fylkessammenslåing.

Buskerud var en dårlig fylkeskommune. Jeg merker ikke forskjell på Buskerud og Viken. Nå har de brukt mange millioner på å slå det sammen, og det vil koste minst like mange millioner å bryte opp. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det derfor Viken ble skapt, tenker du? For at folk skulle ha noe å være stolte av?

Viken huser for mange innbyggere til å fungere demokratisk.

tallogfakta_viken_befolkning.jpg

Jeg er ikke enig, jeg merker ingen forskjell på fylket. Merker mye større forskjell på kommunen. Dessuten har min gamle kommune, uten demokratisk valg, bestemt å slå seg sammen med Asker. Det vil si at om Viken oppløses, så vil jeg tilhøre Akershus, og det er i alle fall ikke ønskelig

Skrevet

Jeg bor nå i Viken, før Oppland. Syns ikke vi har noe i Viken å gjøre, denne kommunen burde heller vært en del av Innlandet. Det er nabokommunen, som også er samarbeidskommune. Felles politi, legevakt osv, men to forskjellige fylker. Siden mange jobber i nabokommunen i blant annet skole, er det også veldig tungvint med ulike uker for høstferie. Har jo ikke sjans til å ta ut fridager når barna har høstferie, når du har høstferie uka etter (ikke et problem for meg, men mange andre). 

Anonymkode: 3fb54...727

Skrevet

Jeg bor i det som tidligere var Oppland, og ønsker at det såkalte Innlandet oppløses. Ønsker fellesskap med våre tidligere kommuner på Hadeland som nå er Viken. Skjønner ikke hvorfor Hamar skal bestemme alt rundt Mjøsa. 

Anonymkode: 290b5...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i det som tidligere var Oppland, og ønsker at det såkalte Innlandet oppløses. Ønsker fellesskap med våre tidligere kommuner på Hadeland som nå er Viken. Skjønner ikke hvorfor Hamar skal bestemme alt rundt Mjøsa. 

Hamar trenger mer penger til stupetårn og mjøsbru

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hamar bestemmer alt? 

Jeg vil at de skal oppløses. Rent økonomisk kom gamle Hedmark bedre ut av å være alene. Oppland er en økonomisk og framtidsmessig dødvekt for Hedmark, selv om vi har  Engerdal og Rendalen. 

Anonymkode: 0786b...373

Skrevet

Bor i Østfold og har ingenting til felles med Buskerud feks. Er et stort sprik fra Halden til Hol kommune, så håper det blir oppløst.

Skrevet

Oppløse Viken. Altfor stort fylke med altfor mange mennesker.

Anonymkode: d6102...910

Skrevet

Bor i Viken, et fylke det virker som om det er sammen satt i fylla. Er bare latterlig hvor ulogiskt stort det er.

Et rungende stort JAAAA til oppløsning.

Anonymkode: d5c0c...037

Skrevet

Bor i Viken (gamle Buskerud) og håper virkelig Viken blir oppløst. 

Viken vil i løpet av noen år være en katastrofe for alle andre enn de i området rundt Asker og Bærum. 

Jeg blir så eitrende forbanna f. eks på Arbeiderpartiet og Tonje Brenna. I valgkampen da de mistet veldig mange stemmer til Senterpartiet så gikk de ut og garanterte at de ville oppløse Viken, nå jobber ho beinhardt i eget parti sammen med bl. a ordfører i Flå for å bevare Viken. Stikk i strid med det de lovde i valgkampen. 

AP i Akershus som var i mot at Viken ble etablert vil nå plutselig beholde det. Grunnlaget for det beskrev Martin Kolberg i en av sine innlegg. AP i Akershus har vært lite og ubetydelig i et veldig Høyredominert område. Nå sammen med Buskerud og Østfold har de plutselig fått politisk innflytelse fordi AP er vesentlig større i gamle Buskerud og Østfold. For dem handler dette kun om egen makt i sitt nærområde! 

Viken består av alt for store geografiske områder, alt for mange mennesker og for forskjellige ønsker og behov. Hva har f. eks Halden til felles med Hol (Geilo) og Hemsedal? 

Hva skjer etterhvert med de videregående skolene? Jo, alt kommer til å sentraliseres rundt Oslo området. Det er pengene som kommer til å råde. At unge ungdommer tidlig må flytte langt avsted for å gå på videregående kommer de ikke til å bry seg om. Det samme med alt av offentlige jobber. På relativt kort sikt vil dette skape et enormt press på boligmarkedet der (enda større enn i dag). 

Utkantene i sine gamle fylker er/blir enda mere utkanter i Viken og vil ikke ha noen verdens innflytelse etterhvert. I Fylkestinget i Buskerud hadde f. eks Hallingdal 4 av 43 representerer. Nå under Viken har Hallingdal 2 av 87. Hallingdal sin innflytelse har altså sunket med over 50%

Slike store fylker flytter makta bort fra folket, men mister nærhetsprinsippet og nærhetsfølelsen. 

For fremtiden til barna mine (og alle andre) håper jeg Viken om kort tid er historie! Det vil rasere området jeg bor i om det består! 

Vi er gærne på tvangsekteskap fra andre religioner, men etableringen av Viken var også i høyeste grad et tvangsekteskap. Det er ingen skam å snu er det noe som heter🤞

Anonymkode: eaf1c...a4d

Skrevet

Jeg bor i Innlandet (Stange i Hedmark), og synes det var unødvendig å slå sammen. Men nå kan det godt forbli innlandet for min del :) er glad til vi ikke ble slått sammen med Hamar kommune. 

Anonymkode: 6e029...7af

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Bor i Viken (gamle Buskerud) og håper virkelig Viken blir oppløst. 

Viken vil i løpet av noen år være en katastrofe for alle andre enn de i området rundt Asker og Bærum. 

Jeg blir så eitrende forbanna f. eks på Arbeiderpartiet og Tonje Brenna. I valgkampen da de mistet veldig mange stemmer til Senterpartiet så gikk de ut og garanterte at de ville oppløse Viken, nå jobber ho beinhardt i eget parti sammen med bl. a ordfører i Flå for å bevare Viken. Stikk i strid med det de lovde i valgkampen. 

AP i Akershus som var i mot at Viken ble etablert vil nå plutselig beholde det. Grunnlaget for det beskrev Martin Kolberg i en av sine innlegg. AP i Akershus har vært lite og ubetydelig i et veldig Høyredominert område. Nå sammen med Buskerud og Østfold har de plutselig fått politisk innflytelse fordi AP er vesentlig større i gamle Buskerud og Østfold. For dem handler dette kun om egen makt i sitt nærområde! 

Viken består av alt for store geografiske områder, alt for mange mennesker og for forskjellige ønsker og behov. Hva har f. eks Halden til felles med Hol (Geilo) og Hemsedal? 

Hva skjer etterhvert med de videregående skolene? Jo, alt kommer til å sentraliseres rundt Oslo området. Det er pengene som kommer til å råde. At unge ungdommer tidlig må flytte langt avsted for å gå på videregående kommer de ikke til å bry seg om. Det samme med alt av offentlige jobber. På relativt kort sikt vil dette skape et enormt press på boligmarkedet der (enda større enn i dag). 

Utkantene i sine gamle fylker er/blir enda mere utkanter i Viken og vil ikke ha noen verdens innflytelse etterhvert. I Fylkestinget i Buskerud hadde f. eks Hallingdal 4 av 43 representerer. Nå under Viken har Hallingdal 2 av 87. Hallingdal sin innflytelse har altså sunket med over 50%

Slike store fylker flytter makta bort fra folket, men mister nærhetsprinsippet og nærhetsfølelsen. 

For fremtiden til barna mine (og alle andre) håper jeg Viken om kort tid er historie! Det vil rasere området jeg bor i om det består! 

Vi er gærne på tvangsekteskap fra andre religioner, men etableringen av Viken var også i høyeste grad et tvangsekteskap. Det er ingen skam å snu er det noe som heter🤞

Anonymkode: eaf1c...a4d

Før hadde da Hallingdal nesten 10 % av representanter i fylkestinget. Nå, med 2 av 87 har de nesten 2,3 % representanter i det nye fylkestinget. Det er faktisk bare en fjerdedel av den inflytelsen de hadde i det tidligere fylket. Sier seg selv at de ikke vil få gjennom saker som er viktig for Hallingdal når det er andre saker fylkestinget vil prioritere.

I det aller meste som har vært av sammenslåinger og "effektiviseringer", har det vist seg at det har motsatt effekt enn økonomene og byråkratene og dermed også politikerne hevdet det ville ha (nav, helsevesen, politi, skole m.m.). Likevel fortsetter de å slå sammen og slå sammen til større enheter, selv om de må vite at utregningene som viser "stordriftsfordeler" ikke stemmer. Man kan og skal ikke behandle samfunnet som en bedrift, det er for mange variabler. Og man skal ikke undervurdere hva man tjener og sparer på å opprettholde lokal identitet, lokalkjennskap (se hvor viktig det er for AMK), lokal tilknytning, politikeres nærhet til velgerne og nærmiljøet. Vi ser jo veldig godt på stortingspolitikerne hva som skjer når de blir for distansert til det virkelige liv.

Anonymkode: 50e5e...cd8

Skrevet

Jeg bor i innlandet, og bryr meg ærlig talt ikke. Det som er så sinnsykt tullete er pengebruken på ting som dette! 

Det de burde hatt folkeavstemning om, er mjøssykehuset. Hvor de forøvrig også har brukt helt ville mengder med penger før det i det hele tatt blir bygget, mens kommunen jeg bor i, ikke har råd til gatelys..

Anonymkode: 003b1...0a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg bor i innlandet, og bryr meg ærlig talt ikke. Det som er så sinnsykt tullete er pengebruken på ting som dette! 

Det de burde hatt folkeavstemning om, er mjøssykehuset. Hvor de forøvrig også har brukt helt ville mengder med penger før det i det hele tatt blir bygget, mens kommunen jeg bor i, ikke har råd til gatelys..

Anonymkode: 003b1...0a0

Husk at sykehus er statlig ansvar! Hvor bør Mjøssykehuset bygges, forresten? 

HI

Anonymkode: 09671...409

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Bor i Viken, et fylke det virker som om det er sammen satt i fylla. Er bare latterlig hvor ulogiskt stort det er.

Et rungende stort JAAAA til oppløsning.

Anonymkode: d5c0c...037

Enig 😂😂 Det er helt absurd fylke.. 

Anonymkode: 497cc...027

Skrevet

Hitler håpet muligens på stordriftsfordeler da han tok Østerike og gikk inn i Polen også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hamar bestemmer alt? 

Jeg vil at de skal oppløses. Rent økonomisk kom gamle Hedmark bedre ut av å være alene. Oppland er en økonomisk og framtidsmessig dødvekt for Hedmark, selv om vi har  Engerdal og Rendalen. 

Anonymkode: 0786b...373

Hva er det Hamar og omegn har som er så fantastisk? De har i hvert fall ikke universitet, noe de har på Gjøvik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det Hamar og omegn har som er så fantastisk? De har i hvert fall ikke universitet, noe de har på Gjøvik.

De har stupetårn til 8 mill. Gjøvik sitt kostet bare 200 000

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De har stupetårn til 8 mill. Gjøvik sitt kostet bare 200 000

Hamar har stupetårn til 30 millioner, mens Gjøvik har til 30.000. Dog har Gjøvik ingen årlige stupetårnkonserter ved soloppgang slik de har på Hamar. Men Gjøvik har alpinbakke midt i byen da, det skal de ha. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...