Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er dette veldig vanlig. Har hørt flere steder folk si at de har kuttet uvaksinerte fra livet sitt. Er dette veldig utbredt? Har aldri tenkt tanken. Og vet ikke vaksinestatus på mange i min omgangskrets. 
Har en god kollega og hun sier hun har kuttet ut å omgås barn og foreldre der foreldrene er uvaksinerte. Jeg finner det egentlig rart. 
Dere som har kuttet ut uvaksinerte, hva er deres begrunnelse? Bare lett etter årsak til å bli kvitt de fra før av?

Anonymkode: c3b7f...fd4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425560-kutte-ut-uvaksinerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke sikkert de er redde for å bli smittet selv. Men kanskje de er redde for å smitte den som er uvaksinert. Jeg har ikke kuttet kontakt med de få som jeg kjenner som er uvaksinerte, men ja, jeg er redd for å smitte dem. 

Anonymkode: cfb51...a08

Dette skjer pga kombinasjon av dumhet og frykt. Sjansen for at en uvaksinert (like som vaksinert) SYMPTOMFRI person smitter den andre som er vaksinert er tilnærmet null. Så hvis en er vaksinert og er ‘redd’ for smitte fra symptomfri uvaksinert er det bare for dumt. 

Anonymkode: 95d90...35c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke sikkert de er redde for å bli smittet selv. Men kanskje de er redde for å smitte den som er uvaksinert. Jeg har ikke kuttet kontakt med de få som jeg kjenner som er uvaksinerte, men ja, jeg er redd for å smitte dem. 

HVorfor skal du være reff for å smitte de? DEt er de selv som har tatt dette valget med å ikke vaksinere seg og det er ikke din feil. Hvorfor skal du få skyldfølelse om de blir smittet? Det valget tok de ta de valgte å takke nei til vaksinen

Anonymkode: 1e01d...9c9

Annonse

Å velge å ikke vaksinere seg sier at man både er intellektuelt og sosialt tilbakestående og ikke føler snev av ansvar for fellesskapet. Det sier at man tror seg i stand til å "tenke selv" om noe vi betaler høyt kvalifiserte mennesker til å håndtere. Det er ikke sånt man ønsker å finne ut om folk man omgås. Jeg har heldigvis ingen venner i dette skiktet, det skulle bare mangle, men jeg har droppet en fjernere bekjent som jeg ellers ville hatt kontakt med både sosialt og i jobb.

Jeg kunne vurdert det fordi det handler litt om hvilke type mennesker jeg ønsker å ha i livet mitt. Kanskje ikke familie, men venner da.

For meg er det to grunnleggende verdier som mangler hos de som frivillig ikke vil ha vaksinen. 

1. Mistro overfor myndighetene og at de vil folks beste. Denne mistroen er med på å undergrave demokratiet, altså at man ikke har tillit til de folkevalgte og systemet, og at noen viser mistillit overfor demokratiet, opplever jeg som skremmende. Selv om det er mye galt med et demokrati også, er tross alt alternativene mye verre. Jeg vil altså ha problemer med å være venn med noen som ikke støtter oppunder demokratisk styreform fordi demokrati er viktig for meg. 

2. Manglende solidaritet. For meg er solidaritet en svært viktig verdi. Man skal selvfølgelig ta vare på seg selv, men jeg mener også at man må klare å tenke på andre mennesker og noen ganger gjøre ting man ikke personlig har så lyst til for det felles beste. Altså i dette konkrete tilfellet så tar man vaksinen selv om en selv ikke "trenger" den fordi det vil beskytte andre og hjelpe til å holde samfunnet mer åpent og avlaste helsevesenet. For meg er mennesker som ikke lar seg vaksinere med holdningen "min kropp, jeg bestemmer" i sin fulle rett til det, men også (i mine øyne) utrolig usolidariske og egoistiske. 

Begge disse tingene, i tillegg til at de viser mistro til legevitenskapen og forskning og gjerne mangler normal kildekritikk, forteller meg at jeg står overfor personer som overhodet ikke matcher meg når det kommer til å ha kompatible grunnleggende verdier. 

Og for de som måtte lure, jeg vet at alle mine venner er vaksinerte. Jeg har faktisk fått Snap fra samtlige.

Anonymkode: 214d3...c54

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

HVorfor skal du være reff for å smitte de? DEt er de selv som har tatt dette valget med å ikke vaksinere seg og det er ikke din feil. Hvorfor skal du få skyldfølelse om de blir smittet? Det valget tok de ta de valgte å takke nei til vaksinen

Anonymkode: 1e01d...9c9

Skjønner tankegangen din. Men likevel, så er følelsen der

For min del har det ikke noe å si om de er vaksinert eller ikke, men er de sånne som KJ, da kan jeg kutte ut. Kjenner heldigvis bare til en, og hun er bare en bekjent som jeg sjendent omgås, så jeg trenger ikke å kutte ut!

Å bli vaksinert er et valg. Jeg kutter ikke noen ut, bare fordi vi er uenig. Det handler mer om personlighet, hvis jeg skal velge å kutte noen ut. 

Anonymkode: 51203...486

sug lut skrev (Akkurat nå):

Å velge å ikke vaksinere seg sier at man både er intellektuelt og sosialt tilbakestående og ikke føler snev av ansvar for fellesskapet. Det sier at man tror seg i stand til å "tenke selv" om noe vi betaler høyt kvalifiserte mennesker til å håndtere. Det er ikke sånt man ønsker å finne ut om folk man omgås. Jeg har heldigvis ingen venner i dette skiktet, det skulle bare mangle, men jeg har droppet en fjernere bekjent som jeg ellers ville hatt kontakt med både sosialt og i jobb.

Og dét er et ærlig svar. De to jeg vet om som ikke er vaksinert har grunn. Én går på immundempende medisin og en er allergisk mot vaksine. Jeg synes også å ikke vaksinere seg er egoistisk men har ikke vurdert å kutte ut noen. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og dét er et ærlig svar. De to jeg vet om som ikke er vaksinert har grunn. Én går på immundempende medisin og en er allergisk mot vaksine. Jeg synes også å ikke vaksinere seg er egoistisk men har ikke vurdert å kutte ut noen. 

Jeg har heller ikke kuttet noen som ikke KAN ta vaksine.

Annonse

Jeg kjenner at det er verst for dem (meg). Jeg har tatt en dose, men fikk kraftige smerter og blødningsforstyrrelser i 8 måneder etter, så det har vært uaktuelt å ta en dose til. Nå fikk jeg "heldigvis" korona igjen (hadde det for 1,5 år siden også), så nå slipper jeg å forsvare valget mitt "hele tiden". 

Jeg er ikke redd for uvaksiberte, de smitter ikke mer enn andre, de blir sykere bare og det er verst for dem. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kunne vurdert det fordi det handler litt om hvilke type mennesker jeg ønsker å ha i livet mitt. Kanskje ikke familie, men venner da.

For meg er det to grunnleggende verdier som mangler hos de som frivillig ikke vil ha vaksinen. 

1. Mistro overfor myndighetene og at de vil folks beste. Denne mistroen er med på å undergrave demokratiet, altså at man ikke har tillit til de folkevalgte og systemet, og at noen viser mistillit overfor demokratiet, opplever jeg som skremmende. Selv om det er mye galt med et demokrati også, er tross alt alternativene mye verre. Jeg vil altså ha problemer med å være venn med noen som ikke støtter oppunder demokratisk styreform fordi demokrati er viktig for meg. 

2. Manglende solidaritet. For meg er solidaritet en svært viktig verdi. Man skal selvfølgelig ta vare på seg selv, men jeg mener også at man må klare å tenke på andre mennesker og noen ganger gjøre ting man ikke personlig har så lyst til for det felles beste. Altså i dette konkrete tilfellet så tar man vaksinen selv om en selv ikke "trenger" den fordi det vil beskytte andre og hjelpe til å holde samfunnet mer åpent og avlaste helsevesenet. For meg er mennesker som ikke lar seg vaksinere med holdningen "min kropp, jeg bestemmer" i sin fulle rett til det, men også (i mine øyne) utrolig usolidariske og egoistiske. 

Begge disse tingene, i tillegg til at de viser mistro til legevitenskapen og forskning og gjerne mangler normal kildekritikk, forteller meg at jeg står overfor personer som overhodet ikke matcher meg når det kommer til å ha kompatible grunnleggende verdier. 

Og for de som måtte lure, jeg vet at alle mine venner er vaksinerte. Jeg har faktisk fått Snap fra samtlige.

Når det gjelder punkt 2, så må du følge litt med i hva som skjer i samfunnet. Beskytte de andre med å ta vaksinen selv? Over 90% på julebord på Aker brygge var fullvaksinert, med resultatet 74% smittet..de to vaksinene som er i bruk i Norge beskytter nada mot smitteoverføring…https://www.fhi.no/nyheter/2021/funn-fra-utbruddsetterforskning-av-julebordet-pa-aker-brygge-i-oslo-publise/

sug lut skrev (13 minutter siden):

Dette. Jeg har et par perifere kollegaer som jeg møter sporadisk i jobbsammenheng. Disse er uvaksinerte. Jeg holder god avstand, vi møtes heldigvis kun utendørs. Unngår i alle andre sammenhenger omgang med mennesker jeg vet er uvaksinerte. Heldigvis ingen av dem i min nære krets og familie.

Anonymkode: 16359...555

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Når det gjelder punkt 2, så må du følge litt med i hva som skjer i samfunnet. Beskytte de andre med å ta vaksinen selv? Over 90% på julebord på Aker brygge var fullvaksinert, med resultatet 74% smittet..de to vaksinene som er i bruk i Norge beskytter nada mot smitteoverføring…https://www.fhi.no/nyheter/2021/funn-fra-utbruddsetterforskning-av-julebordet-pa-aker-brygge-i-oslo-publise/

Man kan velge å plukke ut én enkeltsak og bygge opp en diskusjon rundt den, eller se på helheten. Du understreker egentlig bare poenget mitt. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner at det er noe en kan bekymre seg for, men folk har nå styringsrett over eget liv og det er valg de selv har tatt. En må rett og slett legge den barmhjertig samaritan bort og la de ta valg og konsekvens selv. 

De som ikke kan ta vaksinen regner jeg med har tillit nok til meg til å gi beskjed, slik at jeg vet og kan ta hensyn ovenfor de. For det gjør jeg selvfølgelig. At noen mener naturlig beskyttelse er bedre enn vaksine, javel, da er det like greit å «put it to the test», ellers får de holde avstand selv. Ikke mitt valg og da ikke mitt ansvar. 

Anonymkode: c2314...a72

Jeg vet at de fleste rundt meg er vaksinerte fordi det har kommer opp i samtaler eller de har sendt snap fra vaksineringen, men jeg har aldri spurt noen om vaksinestatus. Det bryr meg rett og slett ikke. 

Min voksne sønn har valgt å ikke vaksinere seg. Hans valg som jeg ikke diskuterer på selv om jeg er sterkt uenig. Tar ingen spesielle hensyn rundt han. Hans valg, hans ansvar. 

Anonymkode: 8ebbe...6e6

Nope. Jeg har beskyttet meg selv så da tenker ikke jeg videre over det. Ville ikke kuttet ut noen på det grunnlaget, det blir for tynt. Tenker at de som gjør det egentlig ville kutte ut disse i utgangspunktet og at dersom de er uvaksinerte er det mer «legitimt» i deres verden…..

Anonymkode: 1a315...f3b

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Man kan velge å plukke ut én enkeltsak og bygge opp en diskusjon rundt den, eller se på helheten. Du understreker egentlig bare poenget mitt. 

Din argumentasjon at ved å vaksinere seg «beskytter» en andre henger ikke på greip. Jeg undersøkere det med fakta fra FHI. 

Nei, det har jeg virkelig ikke vurdert. Jeg har ingen venner å miste, og jeg kan ikke akkurat velge hvilke kolleger jeg skal samarbeide med. Jeg har selv opplevd horrible bivirkninger etter dose to, og forstår folk som av ymse grunner er skeptiske. 

Anonymkode: 4cd5d...182

• Opprett ny...