Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #1 Skrevet 14. januar 2022 At foreldre gjerne vil at barna skal delta, men ikke vil gjøre jobben? Det er vanskelig å rekruttere foreldrekontakter, folk til 17. mai kommite, trenere, lagledere og andre ting man trenger foreldre til, som dugnader o.l. Men de vil selvsagt at barna skal være med. De skal selvsagt få en fin 17. mai, de skal gå på flere idretter, de skal delta på kamper og cuper med lagene, men foreldrene skal helst gjøre så lite som mulig. Når man sier at man ikke kan starte opp fotballaget om ikke minst en av foreldrene kam være trener, så blir det stille. Hvorfor kan man ikle bare betale en trener? Hvorfor må foreldrene gjøre det? Hvorfor må foreldre gjøre noe på 17. mai? De har jo så mye å gjøre den dagen! Er dette virkelig noe som er normalt, eller er det bare her? Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #2 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): At foreldre gjerne vil at barna skal delta, men ikke vil gjøre jobben? Det er vanskelig å rekruttere foreldrekontakter, folk til 17. mai kommite, trenere, lagledere og andre ting man trenger foreldre til, som dugnader o.l. Men de vil selvsagt at barna skal være med. De skal selvsagt få en fin 17. mai, de skal gå på flere idretter, de skal delta på kamper og cuper med lagene, men foreldrene skal helst gjøre så lite som mulig. Når man sier at man ikke kan starte opp fotballaget om ikke minst en av foreldrene kam være trener, så blir det stille. Hvorfor kan man ikle bare betale en trener? Hvorfor må foreldrene gjøre det? Hvorfor må foreldre gjøre noe på 17. mai? De har jo så mye å gjøre den dagen! Er dette virkelig noe som er normalt, eller er det bare her? Anonymkode: b831a...511 Det gjelder stort sett overalt. Anonymkode: 47259...37e
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #3 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det gjelder stort sett overalt. Anonymkode: 47259...37e Hvis dette fortsetter, så ender man jo opp med at idrett og 17. mai blir avviklet Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #4 Skrevet 14. januar 2022 Det gjelder her også. Og det gjør at belastningen blir veldig stor på de som stiller. Jeg har ørten styreverv og meldte meg frivillig til årets 17.maikomite sammen med et knippe andre som også går igjen, fordi de som var i komite hadde x antall unnskyldninger. Jeg har vert trener i barneidretten hvert år siden eldste var 5 år. Vi har tre barn så etterhvert er det flere ganger i uka. Eldste er 12 nå. Hvert eneste år etterspør vi andre frivillige. Få melder seg. Det gjør at man brenner ut oss som gjør «alt». Vi gir oss når barna våre er store istedenfor at vi kunne bidratt med noe senere også. Anonymkode: 2ada8...c38
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): At foreldre gjerne vil at barna skal delta, men ikke vil gjøre jobben? Det er vanskelig å rekruttere foreldrekontakter, folk til 17. mai kommite, trenere, lagledere og andre ting man trenger foreldre til, som dugnader o.l. Men de vil selvsagt at barna skal være med. De skal selvsagt få en fin 17. mai, de skal gå på flere idretter, de skal delta på kamper og cuper med lagene, men foreldrene skal helst gjøre så lite som mulig. Når man sier at man ikke kan starte opp fotballaget om ikke minst en av foreldrene kam være trener, så blir det stille. Hvorfor kan man ikle bare betale en trener? Hvorfor må foreldrene gjøre det? Hvorfor må foreldre gjøre noe på 17. mai? De har jo så mye å gjøre den dagen! Er dette virkelig noe som er normalt, eller er det bare her? Anonymkode: b831a...511 Kan det ha noe med at idrett ikke er for «gøy» lenger det skal satses og da føler folk at de kommer til kort? Anonymkode: 03227...ae1
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Jeg meldte meg ut av pengegaloppen som 17. mai feiring på skolene er. Bidrar masse til idrett da. Men pengesamlingen på nasjonaldagen får de ordne selv. Anonymkode: 4c726...c24
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): At foreldre gjerne vil at barna skal delta, men ikke vil gjøre jobben? Det er vanskelig å rekruttere foreldrekontakter, folk til 17. mai kommite, trenere, lagledere og andre ting man trenger foreldre til, som dugnader o.l. Men de vil selvsagt at barna skal være med. De skal selvsagt få en fin 17. mai, de skal gå på flere idretter, de skal delta på kamper og cuper med lagene, men foreldrene skal helst gjøre så lite som mulig. Når man sier at man ikke kan starte opp fotballaget om ikke minst en av foreldrene kam være trener, så blir det stille. Hvorfor kan man ikle bare betale en trener? Hvorfor må foreldrene gjøre det? Hvorfor må foreldre gjøre noe på 17. mai? De har jo så mye å gjøre den dagen! Er dette virkelig noe som er normalt, eller er det bare her? Anonymkode: b831a...511 Så lenge jeg har råd, så vil jeg heller betale meg ut av slikt. På turn der dattera mi går, så slipper vi dugnad pga høyere pris. Anonymkode: 73120...d10
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Kan det ha noe med at idrett ikke er for «gøy» lenger det skal satses og da føler folk at de kommer til kort? Anonymkode: 03227...ae1 Her er idrett bare for gøy, det stilles ingen krav til kompetanse. Vi har bare lag fra 5-12 år. Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg meldte meg ut av pengegaloppen som 17. mai feiring på skolene er. Bidrar masse til idrett da. Men pengesamlingen på nasjonaldagen får de ordne selv. Anonymkode: 4c726...c24 Her går inntekten fra 17. mai til FAU og elevrådet slik at de kan utvikle uteareal og gjøre innkjøp/ha arrangementer for elevene. Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så lenge jeg har råd, så vil jeg heller betale meg ut av slikt. På turn der dattera mi går, så slipper vi dugnad pga høyere pris. Anonymkode: 73120...d10 Mine går på fotball og håndball. Det er ingen som kan betale seg ut av kioskvakt, sekretariat, billettsalg osv. og det er ikke noen krise å delta på dette mens barna spiller kamp heller. Og det er maks en gang i uken. Så er det loddsalg en lørdag i halvåret. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å få til. Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 Alle synes at Noen André skal ta det. Jeg har sittet i styret i ungenes fritidsaktivitet de siste 12 årene. De siste tre har jeg tatt gjenvalg fordi de ikke har fått tak i noen andre til å ta over. Nå har jeg sagt nei til gjenvalg, og har fått flere telefoner fra styreleder, sekretær osv som maser om jeg ikke kan ta "bare ett år til". Av 40 par foreldre er det omtrent umulig å få noen til å ta ansvar. Jeg er ferdig. Minste slutter til våren og da gidder ikke jeg å ha bundet meg til et halvt år i styret etter det. Anonymkode: 91333...bf8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Alle synes at Noen André skal ta det. Jeg har sittet i styret i ungenes fritidsaktivitet de siste 12 årene. De siste tre har jeg tatt gjenvalg fordi de ikke har fått tak i noen andre til å ta over. Nå har jeg sagt nei til gjenvalg, og har fått flere telefoner fra styreleder, sekretær osv som maser om jeg ikke kan ta "bare ett år til". Av 40 par foreldre er det omtrent umulig å få noen til å ta ansvar. Jeg er ferdig. Minste slutter til våren og da gidder ikke jeg å ha bundet meg til et halvt år i styret etter det. Anonymkode: 91333...bf8 Jeg sitter i styret nå, et år etter at datteren min gikk over til samlingsklubben for ungdommer. Og er blitt spurt om et år til. Fordi det ikke er noen som gidder. Det må jo være flaut for foreldrene at man må hente folk som ikke lenger er deltakende, som må betale medlemsavgift for å kunne sitte i styret og som gjør en masse jobb fordi de selv er for giddeløse til å gjøre det Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg sitter i styret nå, et år etter at datteren min gikk over til samlingsklubben for ungdommer. Og er blitt spurt om et år til. Fordi det ikke er noen som gidder. Det må jo være flaut for foreldrene at man må hente folk som ikke lenger er deltakende, som må betale medlemsavgift for å kunne sitte i styret og som gjør en masse jobb fordi de selv er for giddeløse til å gjøre det Anonymkode: b831a...511 Flaut? Nei, de ser jo ikke problemene. Ute av syne, ute av sinn. Du gjør jobben, så kommer og går 17.de mai, og alt er så såre enkelt. Anonymkode: b711f...13e
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #13 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Flaut? Nei, de ser jo ikke problemene. Ute av syne, ute av sinn. Du gjør jobben, så kommer og går 17.de mai, og alt er så såre enkelt. Anonymkode: b711f...13e Gen Y i et nøtteskall. Få er viktigere enn å gi Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #14 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg sitter i styret nå, et år etter at datteren min gikk over til samlingsklubben for ungdommer. Og er blitt spurt om et år til. Fordi det ikke er noen som gidder. Det må jo være flaut for foreldrene at man må hente folk som ikke lenger er deltakende, som må betale medlemsavgift for å kunne sitte i styret og som gjør en masse jobb fordi de selv er for giddeløse til å gjøre det Anonymkode: b831a...511 Det verste er at jeg tror ikke de blir flaue en gang. Jeg tror noen innbiller seg at de som tar på seg sånne verv har ekstra timer i døgnet, ingen forpliktelser ellers og tonnevis av energi, når sannheten er at de fleste som har verv kun har samvittighet, pliktfølelse og vett til å skjønne viktigheten av at noen gjør jobben. Jeg kunne også skrevet ei A4 side med gode grunner for å ikke ta på meg verv, men om man vil at ungene skal delta på ting, så må noen gjøre det. Om alle tok sin tørn, så hadde det vært så mye lettere å si ja, for da kunne man tenke at det kanskje ble et år eller to av gangen og ikke 12 og massivt med mas når man trakk seg. Anonymkode: 91333...bf8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #15 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Mine går på fotball og håndball. Det er ingen som kan betale seg ut av kioskvakt, sekretariat, billettsalg osv. og det er ikke noen krise å delta på dette mens barna spiller kamp heller. Og det er maks en gang i uken. Så er det loddsalg en lørdag i halvåret. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å få til. Anonymkode: b831a...511 En gang i uka er MYE! Jeg har ikke helse til det. Jobber heller ikke. Så valgt en aktivitet vi betaler litt mer uten dugnad. Anonymkode: 73120...d10
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 Mitt inntrykk er at egoismen og umiddelbar selvbelønning er i fokus hos stadig flere. Får de ikke noe ut av noe her og nå, da gidder de ikke. Det kommer til å bli verre for altfor mange folk tar ikke vare på de godt tradisjonene som har bygd opp det samfunnet vi inntil forholdsvis nylig hadde. De vil bare ha det lettvint for seg selv, er mindre villige til å jobbe for noe, og fellesskapet betyr mindre og mindre, bare de selv har de materialistiske godene de ønsker seg. Anonymkode: f3233...2b6
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det verste er at jeg tror ikke de blir flaue en gang. Jeg tror noen innbiller seg at de som tar på seg sånne verv har ekstra timer i døgnet, ingen forpliktelser ellers og tonnevis av energi, når sannheten er at de fleste som har verv kun har samvittighet, pliktfølelse og vett til å skjønne viktigheten av at noen gjør jobben. Jeg kunne også skrevet ei A4 side med gode grunner for å ikke ta på meg verv, men om man vil at ungene skal delta på ting, så må noen gjøre det. Om alle tok sin tørn, så hadde det vært så mye lettere å si ja, for da kunne man tenke at det kanskje ble et år eller to av gangen og ikke 12 og massivt med mas når man trakk seg. Anonymkode: 91333...bf8 Hvis ikke får man bare legge ned barneidretten da. Når ingen gidder, så blir det ikke noe av, enkelt og greit. Da blir det nok hyl og skrik fra akkurat de samme som ikke gidder. De verste jeg har vært borti er de som alltid er tidlig ute med å spørre om barnet kan sitte på med noen. Når jeg da sier at det er dugnad, så blir det vanskelig for de har yngre barn som har leggetid før man kommer hjem fra kampen. Jeg har yngre barn enn dem. Og har jeg ikke plass til deres barn fordi jeg må ha med yngre barn, så er det faktisk min feil at barna deres ikke får delta. Jeg har påtatt meg å ha med en fast da. De har ikke bil, så han får alltid sitte på for å kunne delta Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): En gang i uka er MYE! Jeg har ikke helse til det. Jobber heller ikke. Så valgt en aktivitet vi betaler litt mer uten dugnad. Anonymkode: 73120...d10 For de som har helse til det er det ikke MYE. De er jo på kampen uansett, så hvor krise er det? Jeg foretrekker forresten kioskvakt når det pøsreger på fotballkamp. Anonymkode: b831a...511
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #19 Skrevet 14. januar 2022 Slik er det her også. Jeg var med i arrangemangskommiteen til 17mai her to år på rad. Hvert trinn har to år, på den måten kommer alle litt inn i det og det blir ikke alt nytt for alle hvert år. Og stiller alle så blir det kortere vakter. Jeg fikk mye tyn år nr to når jeg ikke sto på vaktlista 17mai. Det var mitt krav for å sitte i kommieteen, for jeg måtte gå med korpset den dagen som også skulle opptre på skolen. At jeg ordnet og styret hele året, samlet inn gaver, gevinster, fikk ordnet mat, ordnet medopprigg dagen før, låste opp skolen 17mai og ordnet mye før jeg forsvant avsted med korpset, ryddet det som måtte ryddes på kvelden, stenge skolen og rydde dagen etter var ikke nok tydligvis. Jeg sparte ikke på kruttet når de tok dette opp på foreldremøte etterpå heller, da var det flere som satt med halen mellom beina og ganske røde i ansiktet. For selv om jeg selv syns jeg var ganske krass, så var det noen andre foreldre som var enda krassere. Jeg syns det har vært hyggelig å stille opp, jeg mener mine barn har godt av å se at jeg stiller opp. Jeg blir kjent med barn og foreldre, noe som både er positivt for meg og mine barn. Men etter dette så gadd jeg faktisk ikke å si jeg kunne stille opp. Jeg gjorde det jeg måtte, men ikke noe mer. Da hadde jeg gjort mitt følte jeg. Anonymkode: ce273...858
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #20 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): For de som har helse til det er det ikke MYE. De er jo på kampen uansett, så hvor krise er det? Jeg foretrekker forresten kioskvakt når det pøsreger på fotballkamp. Anonymkode: b831a...511 Det skjønner jeg. 😊 Anonymkode: 73120...d10
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #21 Skrevet 15. januar 2022 Slik her også. De skjønner ikke at uten frivilligheten så stopper det opp. Har flere grelle eksempler på slike folk. Min mann var fotballtrener. Ingen ville være det så han og jeg dro mye av lasset alene. Litt frivillig fra enkelte foreldre men ikke fast basis. Flere av de andre foreldrene hadde likevel baller til å klage. På trening, laguttak, tidspunkt for trening osv. Vi ble så lei så mannen valgte å si fra seg vervet. Vi søkte barna inn i nabokommunen, egentlig tillater de ikke det men siden mannen kunne bidra som trener så fikk de plass. (lite frivillighet der også men bedre enn hos oss) Nå har laget i bygda ingen fast trener og det er mye tull og masse folk som klager. Altså de står og klager over at fotballen er så dårlig og INGEN gidder ta ansvar. Jeg tror at vår generasjon er en gjeng bortskjemte drittunger som ikke skjønner konseptet dugnad. De tror at man kan kjøpe seg ut av alle situasjoner. Skal man kjøpe seg ut så holder det ikke med 1000. Da må det være såpass penger at man kan ansette folk da. Anonymkode: 25cd7...bbf
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #22 Skrevet 15. januar 2022 Nettopp pga denne giddeløsheten er det tungt å ha ansvar også. Å være ansvarlig for dugnadene er feks et mareritt. Man ender som regel med flere vakter selv fordi folk bare fraskriver seg ansvaret. Nå har både mannen og jeg tatt våre runder med ulike verv både i idretten og på skolen, så fra dette skoleåret har jeg sagt nei med god samvittighet. Men det ender jo bare med at det er de samme som svarer ja. Det er litt sjokkerende å se de samme foreldrene som etter ti år ikke har hatt ett eneste ansvar fremdeles sitter stille som østers når dette kommer opp. Anonymkode: 0b147...5be
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #23 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nettopp pga denne giddeløsheten er det tungt å ha ansvar også. Å være ansvarlig for dugnadene er feks et mareritt. Man ender som regel med flere vakter selv fordi folk bare fraskriver seg ansvaret. Nå har både mannen og jeg tatt våre runder med ulike verv både i idretten og på skolen, så fra dette skoleåret har jeg sagt nei med god samvittighet. Men det ender jo bare med at det er de samme som svarer ja. Det er litt sjokkerende å se de samme foreldrene som etter ti år ikke har hatt ett eneste ansvar fremdeles sitter stille som østers når dette kommer opp. Anonymkode: 0b147...5be Det verste er de som ofte er misfornøyd og aldri stiller opp. Vi hadde en kronisk misfornøyd mamma som ALDRI sa ja til noe. Det toppet seg da hun sa det var «dårlig gjort» at vi ikke klarte å gjennomføre sommeravslutning i fjor pga korona. Det var lov, men var strenge krav til antall, avstand og lister. Ingen ville bære det ansvaret mtp eventuell smitte og å måtte stå som ansvarlig arrangør. Første gang jeg har eksplodert og hun la seg paddeflat da. Likevel, hva faen tenker folk med? De oppfører seg som de har betalt for en reise på business med fem stjerners hotell i en storby. Jeg er på tampen med hva jeg gidder nå. Tre barn. Klassekontakt to år for hvert barn og fire år i FAU. Nå er det nok. Anonymkode: 25cd7...bbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå