Gå til innhold

Skal dere vaksinere 5-11 åringene deres?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men vaksinen er jo ikke farlig, så da blir det ikke å ofre, men beskytte. Korona er ikke skadelig for barn, vaksinen er ikke skadelig for barn, men om de smitter en svak og denne dør, så kan det vel være verdt det?

Anonymkode: d31f3...a8f

👏🏻Takk❤️

Anonymkode: 9473d...aee

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men vaksinen er jo ikke farlig, så da blir det ikke å ofre, men beskytte. Korona er ikke skadelig for barn, vaksinen er ikke skadelig for barn, men om de smitter en svak og denne dør, så kan det vel være verdt det?

Men denne svake er vel allerede vaksinert både en og to og tre ganger? Da kan man ikke legge skylden på en uvaksinert unge. Dessuten viste julebordet på Aker brygge oss at vaksinen er dårlig på å forhindre smitte. Svært dårlig. Så hva er vitsen da, med å vaksinere et barn og utsette det for potensielle bivirkninger?

Anonymkode: a4c84...f99

Men denne svake er vel allerede vaksinert både en og to og tre ganger? Da kan man ikke legge skylden på en uvaksinert unge. Dessuten viste julebordet på Aker brygge oss at vaksinen er dårlig på å forhindre smitte. Svært dårlig. Så hva er vitsen da, med å vaksinere et barn og utsette det for potensielle bivirkninger?

Anonymkode: a4c84...f99

Da kan man ikke legge skylden på en uvaksinert voksen heller om noen blir smittet av denne. 

Nei. Nytteverdien er liten for barn. Bortsett fra barn med sykdommer som gjør at de er i risiko. Å vaksinere barn handler i dette tilfellet om å skulle beskytte voksne 

Folkehelseinstituttet har i sin vurdering fremhevet at koronavaksine kan ha positiv nytte. Risiko for alvorlig sykdom i denne alderen er imidlertid liten, og behovet for vaksine for barn og unge er begrenset’ 

Anonymkode: 3703d...97f

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Barn skal som sagt ikke ofre seg for voksne. 

Anonymkode: 67bf0...bb7

Annonse

8 åringen får ikke covid-vaksine, nei. Han har fått alt annet, med unntak av vaksine mot vannkopper og omgangssyke. Det er to sykdommer han, som mer eller mindre frisk, tåler og tålte fint! Han fikk vannkopper da han var halvannet år og selvom det var MASSIVT utbrudd og litt feber så kom han seg gjennom det. Ikke husker han noe av det heller. Omgangssyke har vi hatt en gang hver vinter så lenge vi har hatt barn i barnehage. Nå går yngste i 3.klasse og vi har ikke hatt det i hus på 3 år...

Anonymkode: b8e2b...829

Barn skal som sagt ikke ofre seg for voksne. 

Det er ikke snakk om å ofre seg. Det er snakk om å beskytte de voksne

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke snakk om å ofre seg. Det er snakk om å beskytte de voksne

Og barn skal ikke ta ansvar for å beskytte de voksne. Du har misforstått. Det er voksne som skal beskytte barn, ikke andre veien. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og barn skal ikke ta ansvar for å beskytte de voksne. Du har misforstått. Det er voksne som skal beskytte barn, ikke andre veien. 

Hva er problemet med å vaksinere barn? Om vaksinen ikke er skadelig og sykdommen ikke er skadelig? Om de kan bidra til at de svake i samfunnet ikke blir alvorlig syke? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva er problemet med å vaksinere barn? Om vaksinen ikke er skadelig og sykdommen ikke er skadelig? Om de kan bidra til at de svake i samfunnet ikke blir alvorlig syke? 

Fordi alle medisiner har en risiko ved seg. Jeg fikk store bivirkninger av vaksinen og var syk i over 2 måneder. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal være syk lenge for å beskytte andre. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk svineinfluensavaksine som barn. Netopp på grunn av argumenter som dine. Jeg ble langvarig syk av vaksina og fikk til slutt erstatning på over 100000. 
Det er en grunn til at det ikke anbefales vaksina til barn. Fordi man ikke vet hvordan den kan påvirke barns helse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Overdreven vaksinering, siden dere til og med betalte for vannkoppevaksinen, som har drøss med bivirkninger, og derfor ikke tilbys i vaksinasjonsprogrammet i Norge. 

Anonymkode: a

Altså, det er jo ikke derfor den ikke tilbys. Det er en kost-nyttevurdering der myndighetene har valgt å ikke tilby den gratis til alle fordi nyttevirkningene ikke forsvarer utgiftene som det ville påføre statskassen. Grunnen til det er at de aller fleste får vannkopper når de er små, og sykdommen har et mildt forløp hos små barn. Hvis barnet ditt ikke har hatt vannkopper i tidlig barndom, kan det derimot være grunn til å ta vaksinen, fordi eldre barn kan få kraftigere sykdom (og arr). Etter å ha snakket med min søster, som er lege med særlig kompetanse på feltet, vurderer jeg derfor å vaksinere den ene datteren min, som ikke har hatt vannkopper som liten. Jeg skal bare sjekke henne for antistoffer først, det er jo mulig hun har hatt infeksjonen uten å få symptomer.

Anonymkode: 7147f...7aa

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Altså, det er jo ikke derfor den ikke tilbys. Det er en kost-nyttevurdering der myndighetene har valgt å ikke tilby den gratis til alle fordi nyttevirkningene ikke forsvarer utgiftene som det ville påføre statskassen. Grunnen til det er at de aller fleste får vannkopper når de er små, og sykdommen har et mildt forløp hos små barn. Hvis barnet ditt ikke har hatt vannkopper i tidlig barndom, kan det derimot være grunn til å ta vaksinen, fordi eldre barn kan få kraftigere sykdom (og arr). Etter å ha snakket med min søster, som er lege med særlig kompetanse på feltet, vurderer jeg derfor å vaksinere den ene datteren min, som ikke har hatt vannkopper som liten. Jeg skal bare sjekke henne for antistoffer først, det er jo mulig hun har hatt infeksjonen uten å få symptomer.

Anonymkode: 7147f...7aa

Og på samme måte har korona mildt forløp hos de fleste barn. Så hva er forskjellen?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vurderer absolutt det!

barna våre har også fått vannkoppevaksinen, selv om to doser kostet 1000kr totalt. En investering for at de skulle slippe sykdom og alt ubehag i forbindelse med vannkopper.

Jeg er SÅ glad for at begge barna mine fikk rota-virus-vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet (min eldste ble født rett etter at det kom!). So men konsekvens har vi på 7 år med to små barn kun hatt omgangssyke én gang.

Vi får en del kraftige forkjølelser, spesielt oss voksne.

Vi voksne tar influensavaksine årlig for å unngå mer sykdom enn nødvendig.

Mannen min sine foreldre er døde og mine bor i utlandet og vi har ingen søsken, og vennene våre kan vi ikke spørre om hjelp med barnepass, så om vi blir syke får vi ikke avlastning eller hjelp.

Vi brukte opp sykt-barn-dagene i oktober i fjor og måtte deretter bruke feriedager for all sykdom i november og desember (treåringen vår har hatt MANGE kraftige forkjølelser, med feber i noen dager, og kraftig hoste i 4-5 dager hver gang).

Vi var selv MYE syke som små og sliter den dag i dag av ettervirkninger.

Så vi er glad for alt av vaksiner, og mener i motsetning til antivakserne at vaksine er vel så bra måte å bli immun som gjennomgått sykdom.

Så vi har ikke bestemt oss ennå, men heller mot å vaksinere 7-åringen ja.

Så får heller anonymforum mene jeg er en jævlig forelder. 

Har du tenkt over at alle de sykdommer dere har hatt kan skyldes dårlig immunforsvar pga vaksinering?

Anonymkode: 6c489...ec9

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk svineinfluensavaksine som barn. Netopp på grunn av argumenter som dine. Jeg ble langvarig syk av vaksina og fikk til slutt erstatning på over 100000. 
Det er en grunn til at det ikke anbefales vaksina til barn. Fordi man ikke vet hvordan den kan påvirke barns helse

Jeg argumenterer ironisk

Hva blir det neste? Vaksinepass for barn? Ingen skole, kino, fritidsinteresser uten grønt koronapass. Ikke si dette aldri kommer til å skje. For to år siden hadde vi aldri trodd at mennesker måtte ta en, to, tre, fire doser med en ny vaksine for å få lov til å reise eller gjøre andre ting. Verden er i ferd med å bli gal

Anonymkode: 4634c...29a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og min bestemor (og mange andre) røyka fra hun var 15 til 90 uten lungekreft. Enkelttilfeller beviser ingenting. Vi er forhåpentligvis enig om at røyking er farlig og ikke en risiko man bør utsette seg for.

https://www.nrk.no/urix/rundt-30-svenske-barn-har-blitt-livstruende-syke-etter-covid-19-1.15314458 Noen svært få barn blir skikkelig syke etter covid. Langt flere sliter med hodepine og konsentrasjon i lang tid etter et helt greit og mildt forløp.

Man vet ikke hvordan det vil ramme det enkelte barnet. det er veldig fint at de fleste ikke blir særlig syke.

Det var delta, ikke omicron. 

Anonymkode: 5d4f9...73e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det var en HELT ANNEN situasjon. Den var ikke testet nok, og jeg er bombesikker på at da du fikk den, hadde ikke den samme vaksina blitt gitt i over halvannet år. den var vel relativt fersk. 
Det har vært forklart mange ganger hvorfor coronavaksina er helt annerledes. Folk har nå fått den siden slutten av 2020. Den er godt utprøvd. Det er veldig leit at du ble langvarig syk av svineinfluensavaksina. heldigvis er Moderna og Pfizer en helt annen type vaksine uten slike langvarige bivirkninger :)

Du bør lese deg litt opp om temaet. Du kan jo begynner her: https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

Svineinfluensavaksinen ble tatt i bruk etter noen måneders begrenset testing, sier Susanne Dudman, som er førsteamanuensis ved Institutt for klinisk medisin. – Det gjorde at sjeldne bivirkninger som narkolepsi dessverre ikke ble påvist før godkjenning. Men av positive resultater kan vi nevne at vaksinen hadde 70% effekt mot influensaviruset, og at den forhindret mange alvorlige tilfeller. 

– De nye koronavaksinene som utvikles nå testes i store studier, påpeker hun. – Og bivirkninger overvåkes på en bedre måte. Hun legger til at data nå kan sammenstilles fra ulike helseregistre. Dermed kan sjeldne og uventede bivirkninger oppdages raskt. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det ser jeg ikke poenget med. Barn blir ikke alvorlig syke, så det har ingen nytteverdi for barnet. Og de kan spre like mye smitte selv om de er vaksinerte. 

Anonymkode: 2e780...d70

Vil du si det til alle barna (og foreldrene til barna) som sliter med senvirkninger etter gjennomgått koronasykdom. Som sliter med konsentrasjon og hukommelse? 

11 % av smittede barn sliter med long covid. 3,5 % av de som ikke hadde noen symptomer. https://www.timesofisrael.com/more-than-10-of-israeli-kids-who-got-virus-now-suffer-from-long-covid-study/ 

Nei, vi har hatt corona hele gjengen og det fikk helt fint. Så ingen vaksine på mine barn.

Anonymkode: fc099...11a

/ «vi har kjørt uten bilbelte og det gikk helt fint» 

/ «vi har røyket i mange år og det gikk helt fint»

/ «vi har kjørt uten bilbelte og det gikk helt fint» 

/ «vi har røyket i mange år og det gikk helt fint»

Så nå har barna antistoffer og naturlig immunitet - og trenger ingen vaksine.

Anonymkode: fc099...11a

• Opprett ny...