Gå til innhold

Nå blir vi sikkert snart nødt til å kjøpe briller alle sammen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tror briller kan gi beskyttelse mot korona – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Vi ender sikkert opp med å gå med fullt verneutstyr ute i offentligheten etter hvert.

Anonymkode: 109bd...9bc

Haha! Ja, så det. Det blir et eget punkt i koronapasset. 

Anonymkode: b1668...c87

Men det er jo ingen nyhet at briller /beskyttelse foran øynene beskytter mot smitte. Personer med svært nedsatt immunsystem f.eks. etter cellegift blir jo som regel oppfordret til å bruke briller/solbriller og munnbind om de må ut blant folk i den fasen av behandlingen der immunforsvaret er nede i en bølgedal (lenge før korona). Noen solbriller er jo ganske tettsittende og gir nok en bedre beskyttelse enn mindre briller, men alle briller gir nok noe beskyttelse ved at virus stoppes der i stedet for å nå øyet. 

Øynene har dårligere beskyttelse for smitte enn det f.eks. munnen har og mange smitter seg selv ved å ta på noe med smitte (f.eks. håndtak) og deretter gnikke seg i øynene.   

Anonymkode: ea6bb...f5c

Vi bruker vernebriller eller visir i kommunehelsetjenesten.

Jeg vet ikke om brillen er så effektiv nødvendigvis det er jo åpninger rundt de og, MEN jeg tror det gjør deg bevisst på hvor mye du tar deg i fjeset, og det vil avta og DA hjelper det. 

Jeg velger visir for det dekker mer og fordi vernebriller gir meg hodepine,  de har nok noe styrke i seg som  er for mye  for meg...  men om vernebriller er bedre enn vanlige briller? nææ det vet jeg ikke altså, og kombinasjonen egen briller OG vernebriler tviler jeg på...

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle som er litt redde  for smitte (feks lærere) kan bruke det, lite inngripende. jeg glemmer i perioder ta jeg har det på meg...

Anonymkode: 6036f...a87

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vet ikke om brillen er så effektiv nødvendigvis det er jo åpninger rundt de og, MEN jeg tror det gjør deg bevisst på hvor mye du tar deg i fjeset, og det vil avta og DA hjelper det. 

Jeg velger visir for det dekker mer og fordi vernebriller gir meg hodepine,  de har nok noe styrke i seg som  er for mye  for meg...  men om vernebriller er bedre enn vanlige briller? nææ det vet jeg ikke altså, og kombinasjonen egen briller OG vernebriler tviler jeg på...

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle som er litt redde  for smitte (feks lærere) kan bruke det, lite inngripende. jeg glemmer i perioder ta jeg har det på meg...

Problemet oppstår hvis vi alle blir pålagt til å bruke det sammen med munnbind.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og problemet er? det er litt pes men ikke noe stort problem...

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Visir er jo langt bedre enn munnbind hvis en underviser i hvert fall. 

Men, nå har til og med FHI fulgt opp med at flest mulig bør smittes mens de er godt beskyttet. Det er jo fri flyt i skolene, i trange klasserom med dårlig ventilasjon. Skjønner at de som er utsatt beskytter seg med både visir, briller og munnbind. Men hva er vitsen for resten av oss? Det er jo ikke på butikken vi blir smittet, dette kommer hjem via skolen en dag, bare spørsmål om tid. 

Anonymkode: 02c2c...786

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Visir er jo langt bedre enn munnbind hvis en underviser i hvert fall. 

Men, nå har til og med FHI fulgt opp med at flest mulig bør smittes mens de er godt beskyttet. Det er jo fri flyt i skolene, i trange klasserom med dårlig ventilasjon. Skjønner at de som er utsatt beskytter seg med både visir, briller og munnbind. Men hva er vitsen for resten av oss? Det er jo ikke på butikken vi blir smittet, dette kommer hjem via skolen en dag, bare spørsmål om tid. 

Jeg bruker det ikke på butikken nei, bortsett fra når jeg glemmer å ta av før jeg drar (syns de så så rart på meg, oppdaget ikke før jeg kom hjem og lo godt)...

Regner og med at smitten kommer hjem via ungene...

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvilket problem oppstår da?

Anonymkode: 50b83...485

Det kommer selvfølgelig ikke til å bli påbudt. Munnbind  er påbudt fordi det først og fremst hindrer deg i å smitte andre, bruker beskyttet kun deg selv og kan frivillig benyttes eller ikke benyttes av alle uten at det påvirker sannsynligheten for at tilfeldige andre blir smittet.

Anonymkode: 1e5c4...871

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg bruker det ikke på butikken nei, bortsett fra når jeg glemmer å ta av før jeg drar (syns de så så rart på meg, oppdaget ikke før jeg kom hjem og lo godt)...

Regner og med at smitten kommer hjem via ungene...

😅 fort gjort, jeg kunne fint glemt det selv 🙈

Annonse

• Opprett ny...