Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Mitt barns far og jeg skal ha møte på fvk i morgen. Jeg gruer meg sånn! Faren viste seg å være litt for glad i vin og øl og lider av spillegalskap. Det tok lang tid før jeg fant ut av det og jeg prøvde virkelig, men han fortsatte bak min rygg og tilslutt gikk jeg. Han hadde kjempegjeld han ikke hadde fortalt meg om og det kom frem rett før vi skulle gifte oss. Det er fire år siden. Han har ikke betalt en krone i barnebidrag og bidrar hverken med klær, sportsutstyr, briller eller lignende. Jeg har spurt ca en gang pr halvår og han skal alltid se på det, men ingenting skjer. Nå må jeg ta tak, men funderer meg gal på hvordan jeg skal legge det frem. Han har klart å innbille meg at det er delvis min skyld og at han kommer til å gå konk hvis jeg ber om bidrag. Når jeg skriver dette skjønner jeg jo at det er helt vilt, men likevel er det vanskelig. Noen som har gode råd? Anonymkode: 9c56d...bf5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Herre gud da. Søk bidraget gjennom nav. Bidrag til forsørging av barn går forran alla annen gjeld han har og blir tvangstrekk av en eventuell lønn han har om det ikke blir betalt. Anonymkode: 033d3...cfc
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Det høres ut som om din eks har brukt mye tid på å lyve og manipulere deg. Dere var to om å skape barn. Han må ta ansvar. Du vet at hvis du ikke krever bidrag av ham, så vil han bare spille bort pengene uansett. For han har jo ikke gjort noe for å betale ned gjeld eller skaffe seg behandling for spillegalskapen sin. Og hvis han hadde skaffet seg hjelp for spillegalskapen, da ville en av de første tingene han ryddet opp i være det å ta ansvar for sitt eget barn også økonomisk. Istedenfor å gjøre noe av dette forsøker han å manipulere og presse deg. Da er det bare én måte å møte ham på, saklig og følelsesløst og forholde deg til fakta. Han er far, han plikter å forsørge sitt barn, han plikter å betale bidrag. Du trenger ikke hans godkjennelse til å søke om å få bidrag gjennom Nav. Gjør det, og informer han om det etterpå. Rekker du det i kveld/natt eller før møtet på fvk, så synes jeg du skal søke Nav om å få bidraget ordnet gjennom dem før møtet. Så kan du bare saklig informere ham om at siden han ikke har betalt bidrag til nå, så har du i dag søkt om at bidraget går gjennom Nav. Hisser han seg opp eller begynner å skylde på deg, hold deg helt rolig og saklig og svar opp igjen og opp igjen det samme: "Siden vi ikke fikk orden på bidrag til barnet, så er det best at Nav, som en nøytral tredjepart tar seg av saken, så slipper du og jeg å diskutere det noe mer og kan heller konsentrere oss om hvordan vi best kan samarbeide for vårt barns beste." Og så skifter du tema til en av de sakene som angår barnet og samvær som dere også skal ta opp. Gir han seg ikke, repeterer du bare: "Jeg hører det du sier, og forstår at du ikke er enig, men nå er saken altså hos Nav, de vil ordne det formelle, så slipper du og jeg å ha det som et tema mellom oss mer"... skal vi nå gå tilbake til det at barnet vårt...". Slutter han ikke sier du: "Du har selv valgt å ikke bidra økonomisk til ditt barn siste fire år, bidrag skal gå til ditt barns oppvekst, og siden du selv har valgt å ikke gjøre noe på fire år var det du som tvang frem at Nav nå må ta ansvar for bidragsdelen." Og så går du tilbake til temaer rundt samvær/barnet igjen. Opp igjen og opp igjen. Om han begynner å snakke om at han går konk, da får du bare vise til at han har plikt til å forsørge barnet, og at siden han har valgt å spille bort sine pengeri flere år istedenfor å betale barnebidrag, er det nå opp til Nav å kreve inn bidraget slik at barnet ikke blir skadelidende. Grunnen til at jeg mener det er lurt å sende søknad på nett før møtet, det er at da får du vitner til hans reaksjon på at bidraget nå går gjennom Nav. Det kan komme godt med hvis det blir mer turbulent mellom dere. Anonymkode: 2e7b8...74b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Du sier bare at dere er to foreldre og begge må bidra økonomisk for barna. Dette har vist seg vanskelig å ta direkte så du tar det gjennom Nav. Så får noen nøytrale vurdere hva han kan eller ikke kan betale. Og ja...du har blitt kraftig manipulert. Anonymkode: c94a7...d47
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Nav, som andre nevner. Men det vil ta lang tid. Han vil bli bedt om å legge frem dokumentasjon. Etter et halvt pr pluss minus kommer regningen dom går tilbake til søknadsdato. Ikke sikkert han betaler da han fortrenger pengekrav. Men nav er mektig og det kan bli stygt. Regningen vokser. Anonymkode: d1573...699
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Det høres ut som om din eks har brukt mye tid på å lyve og manipulere deg. Dere var to om å skape barn. Han må ta ansvar. Du vet at hvis du ikke krever bidrag av ham, så vil han bare spille bort pengene uansett. For han har jo ikke gjort noe for å betale ned gjeld eller skaffe seg behandling for spillegalskapen sin. Og hvis han hadde skaffet seg hjelp for spillegalskapen, da ville en av de første tingene han ryddet opp i være det å ta ansvar for sitt eget barn også økonomisk. Istedenfor å gjøre noe av dette forsøker han å manipulere og presse deg. Da er det bare én måte å møte ham på, saklig og følelsesløst og forholde deg til fakta. Han er far, han plikter å forsørge sitt barn, han plikter å betale bidrag. Du trenger ikke hans godkjennelse til å søke om å få bidrag gjennom Nav. Gjør det, og informer han om det etterpå. Rekker du det i kveld/natt eller før møtet på fvk, så synes jeg du skal søke Nav om å få bidraget ordnet gjennom dem før møtet. Så kan du bare saklig informere ham om at siden han ikke har betalt bidrag til nå, så har du i dag søkt om at bidraget går gjennom Nav. Hisser han seg opp eller begynner å skylde på deg, hold deg helt rolig og saklig og svar opp igjen og opp igjen det samme: "Siden vi ikke fikk orden på bidrag til barnet, så er det best at Nav, som en nøytral tredjepart tar seg av saken, så slipper du og jeg å diskutere det noe mer og kan heller konsentrere oss om hvordan vi best kan samarbeide for vårt barns beste." Og så skifter du tema til en av de sakene som angår barnet og samvær som dere også skal ta opp. Gir han seg ikke, repeterer du bare: "Jeg hører det du sier, og forstår at du ikke er enig, men nå er saken altså hos Nav, de vil ordne det formelle, så slipper du og jeg å ha det som et tema mellom oss mer"... skal vi nå gå tilbake til det at barnet vårt...". Slutter han ikke sier du: "Du har selv valgt å ikke bidra økonomisk til ditt barn siste fire år, bidrag skal gå til ditt barns oppvekst, og siden du selv har valgt å ikke gjøre noe på fire år var det du som tvang frem at Nav nå må ta ansvar for bidragsdelen." Og så går du tilbake til temaer rundt samvær/barnet igjen. Opp igjen og opp igjen. Om han begynner å snakke om at han går konk, da får du bare vise til at han har plikt til å forsørge barnet, og at siden han har valgt å spille bort sine pengeri flere år istedenfor å betale barnebidrag, er det nå opp til Nav å kreve inn bidraget slik at barnet ikke blir skadelidende. Grunnen til at jeg mener det er lurt å sende søknad på nett før møtet, det er at da får du vitner til hans reaksjon på at bidraget nå går gjennom Nav. Det kan komme godt med hvis det blir mer turbulent mellom dere. Anonymkode: 2e7b8...74b Tusen hjertelig takk! Anonymkode: 9c56d...bf5
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Tusen hjertelig takk! Anonymkode: 9c56d...bf5 Hvordan gikk det på fvk i dag? Anonymkode: 2e7b8...74b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå