Gå til innhold

Dere som har barn /ungdom med angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan "feirer" dere en seier?  Hvordan markerer dere det når barnet har klart å gjøre noe som er vanskelig pga. angst?

Vi har vært i gruppeterapi og har anbefalt belønninger. Belønningen skal være å spille spill, baking, filmkveld... dvs. å gjøre ting sammen, som vi allerede gjør uten at det er belønning.

Anonymkode: cb8cc...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt på siden, du som er voksen med angst. Feirer du en liten seier? Hvordan?

Skrevet

Jeg ville tatt utgangspunkt i ungdommens interesser. Liker han godt film ville jeg valgt å ta han med på kino osv.

Anonymkode: 758d3...3f3

Skrevet

Det har jeg egentlig aldri tenkt over. Vi feirer vel egentlig ikke, men vektlegger å snakke om den gode mestringsfølelsen og er entusiastiske om det er snakk om noe konkret, men for det meste er jo ikke angsten deres det. Den kommer i bølger og er sjeldent knyttet opp mot noe vi konkret kan øve på (klarer f.eks. ikke sovne en kveld fordi h*n begynte å tenke på døden, men sovner greit de fleste kvelder, eller bare begynner å hyperventilere eller får andre angstanfall litt ut av det blå).

Anonymkode: 96310...e44

Skrevet

Med noe barnet ønsker selv. En gang var det varm sjokolade laget med masse kokesjokolade og krem og marshmellows på toppen. Ofte er det en selvvalgt god is eller kuleis. Vi spiser ikke slikt til vanlig, så det er en fin markering for mitt barn. Kan også være å få et klesplagg eller noe annet barnet ønsker seg.

Anonymkode: 1a5e1...174

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Litt på siden, du som er voksen med angst. Feirer du en liten seier? Hvordan?

Aldri tenkt på å feire sånt. Mestringsfølelsen er egentlig nok i seg selv. :) Men det hender jeg forteller mannen om ekstra vanskelige ting jeg har klart og får en ekstra "klapp på skulderen" (i tillegg til den jeg gir meg selv). Også blir jeg fryktelig sliten av å gjøre ting jeg har angst for, så jeg unner meg gjerne en liten hvil på sofaen etterpå. ;)

Hadde angst som barn også, men det visste hverken jeg eller foreldrene mine. Fikk diagnosen som 20-åring, men da hadde jeg hatt det sånn så lenge jeg kunne huske. Det var aldri noen feiring eller ros for ting jeg klarte, men heller kjeft for ting jeg burde ha klart fordi andre på min alder gjorde det.

Anonymkode: 86366...59f

Skrevet

Belønning? Nei, nei, nei.

Angsten er ikke et valg.

Stakkars barn. 

Anonymkode: b3660...b3e

Skrevet

Jeg syns ikke at dette var noen god idé. Det blir mer som en belønning fordi de har klart å mestre noe, og det kan rett og slett handle om at de kun har en god dag. Så neste gang de ikke klarer eller presterer, så føler de seg mer mislykket fordi belønningen uteblir. Det ville vært bedre med en oppmuntring på de verste dagene spør du meg. Når man mestrer angsten, så er følelsen av å klare det mer enn godt nok. Det vet alle med angst. Trenger ingen belønning som den feiringen kan minne om. Skjønner at du mener det godt, men er like fullt en dårlig idé. 

Anonymkode: 14b06...248

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Med noe barnet ønsker selv. En gang var det varm sjokolade laget med masse kokesjokolade og krem og marshmellows på toppen. Ofte er det en selvvalgt god is eller kuleis. Vi spiser ikke slikt til vanlig, så det er en fin markering for mitt barn. Kan også være å få et klesplagg eller noe annet barnet ønsker seg.

Anonymkode: 1a5e1...174

Jeg vil virkelig fraråde deg å bruke mat som belønning, det kan bli uheldig på sikt.

Anonymkode: 96310...e44

Skrevet

Belønning burde være naturlig og svare til den situasjonen barnet mestrer. Om ikke så kan barnet slite neste gang det ikke mestrer noe. 

Anonymkode: 107e1...aec

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her er det mange fine innspill. Takk. Vi har landet på at vi trives best med å gjøre det uten belønninger. Vi vil heller jobbe med å styrke selvtillit og selvfølelse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Her er det mange fine innspill. Takk. Vi har landet på at vi trives best med å gjøre det uten belønninger. Vi vil heller jobbe med å styrke selvtillit og selvfølelse.

Lurt👍🏻 Positiv oppmuntring, mestring og økt selvfølelse er rett vei å gå😊

Anonymkode: d3ebd...f22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...