Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #1 Skrevet 13. januar 2022 Min far ble alvorlig syk i sommer, og bor nå på sykehjem. Han har mistet korttidsminnet, og klarer seg derfor ikke hjemme. Det ser dessverre ut som om han aldri kan flytte hjem igjen. Så da, må jeg jo etterhvert selge huset hans. Men hvordan går jeg frem? Når jeg nevner at vi kanskje må selge forstår han det. Han ønsker jo ikke det, men forstår at det må gjøres. Men like etterpå har han jo glemt den samtalen. Hvordan sånn rent juridisk kan jeg selge huset? Jeg kan jo sikkert få han til å skrive under på papirer, men han har jo glemt rett etterpå hva han skrev under på. Noen som har stått i lignende situasjon? Anonymkode: d6df7...9e4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Han bør få en verge, det kan ikke være deg, du kan ikke selge huset hans Anonymkode: f053c...be8
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #3 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Han bør få en verge, det kan ikke være deg, du kan ikke selge huset hans Anonymkode: f053c...be8 Jo, jeg kan være hans verge... Men prøver så langt det lar seg gjøre å unngå det. Anonymkode: d6df7...9e4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #4 Skrevet 13. januar 2022 Skriv en fremtidsfullmakt, med en gang! Ring en advokat i morgen den dag, det er veldig viktig å gjøre det før dim far blir verre. Anonymkode: 2ac81...ca3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jo, jeg kan være hans verge... Men prøver så langt det lar seg gjøre å unngå det. Anonymkode: d6df7...9e4 Kan man være verge for foreldre? Ja, man kan være verge for foreldre. Det er personen som har bruk for verge som bestemmer hvem som skal være verge. Om personen ikke forstår sine egne valg og handlinger, er det statsforvalteren som vil oppnevne en verge. Siden din far er dement, er det Statsforvalteren som oppnevner verge Anonymkode: f053c...be8
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Kan man være verge for foreldre? Ja, man kan være verge for foreldre. Det er personen som har bruk for verge som bestemmer hvem som skal være verge. Om personen ikke forstår sine egne valg og handlinger, er det statsforvalteren som vil oppnevne en verge. Siden din far er dement, er det Statsforvalteren som oppnevner verge Anonymkode: f053c...be8 Står ingenting om demens der da. Det kan være hjerneskade også feks. Uansett så ville jeg spurt noen som kan dette? Hvorfor må dere selge da? Mye kostnader på det? Her lot vi huset til besteforeldre være til de døde. De var gjeldfrie. Vi sørger for å passe på det og tok de med hjem på dagsbesøk og noen overnattinger. Anonymkode: fc468...b9f
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 Er set flere arvinger enn deg? Hvis ja, må det være en enighet mellom dere også. Anonymkode: aac05...1bf
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Står ingenting om demens der da. Det kan være hjerneskade også feks. Uansett så ville jeg spurt noen som kan dette? Hvorfor må dere selge da? Mye kostnader på det? Her lot vi huset til besteforeldre være til de døde. De var gjeldfrie. Vi sørger for å passe på det og tok de med hjem på dagsbesøk og noen overnattinger. Anonymkode: fc468...b9f Det er jo utgifter på det, og med disse utgiftene og det kommunen tar for opphold på sykehjem blir det knapt med penger til andre ting. Han er også ganske ung, i 60 årene, så han kan jo bli boende på sykehjem i flere tiår. Jeg bor også mange timer unna, så har ikke mulighet for hyppig tilsyn og vedlikehold. Jeg er eneste arving. Min søster døde ung. Jeg skal kontakte en advokat for å finne ut av dette. Anonymkode: d6df7...9e4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er jo utgifter på det, og med disse utgiftene og det kommunen tar for opphold på sykehjem blir det knapt med penger til andre ting. Han er også ganske ung, i 60 årene, så han kan jo bli boende på sykehjem i flere tiår. Jeg bor også mange timer unna, så har ikke mulighet for hyppig tilsyn og vedlikehold. Jeg er eneste arving. Min søster døde ung. Jeg skal kontakte en advokat for å finne ut av dette. Anonymkode: d6df7...9e4 Du trenger ikke bli verge, men du må få skrevet en fremtidsfullmakt mens han fremdeles er ved sine fulle fem og ikke er umyndiggjort, så han kan skrive under på den. Da bestemmer han/dere bare at om han blir verre, om han får en diagnose som f.eks dement så vil den som han har skrevet under på i fremtidsfullmakten kunne ta avgjørelser for han. Blir han umyndiggjort uten at det er skrevet en fremtidsfullmakt er det så utrolig tungrodd, tidskrevende osv å få ting gjort. En kamerat av mannen opplevde det, mammaen (som var enke) ble dement og de hadde ingen fremtidsfullmakt. Hun ble umyndiggjort pga sin diagnose, og ble trukket ca 90% av trygden for å bo på sykehjem og skulle i tillegg betale kommunale avgifter, strøm, forsikring og vedlikehold på huset hun eide. Da gikk sparepengene hennes fort og de ville selge huset hennes, men det kunne de ikke uten videre gjøre for hun kunne ikke skrive under på en salgskontrakt, og det kunne ikke arvingene hennes heller. Så da svigerfar ble "tustete" og gikk ut og inn av kortidsopphold på sykehjemmet så mannen min og brødrene hans hvilken vei det bar og tok kontakt med advokat etter råd fra denne kameraten som hadde vært gjennom et årelangt styr for å få solgt boligen til sin mamma. Svigerfar skrev en fremtidsfullmakt hvor det sto at når han ikke lenger var ved sine fulle fem skulle sønnene hans kunne ta avgjørelser for han. Han fikk varig plass på sykehjemmet og etterhvert en dement.diagnose. Da solgte mannen min og brødrene hans boligen. Svigerfar hadde ikke særlig med midler, og det er dyrt å bo på sykehjem, så det var ingen mulighet til å beholde boligen. Nå er dette et par år siden, men jeg tror ikke noen er verge for han likevel. Han får pensjonen sin, kommunen tar ca 90% av den for sykehjemsplassen og resten står på kontoen hans. Sønnene bruker av disse for å betale frisør, fotpleie, nye klær osv når det trengs, men ingen er verge for han. Anonymkode: 2ac81...ca3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 Det er fullt mulig å selge boligen, men han må få verge. Jeg kan ikke reglene for verge, men jeg vet at pappa var verge for sin bror som ikke hadde egne barn, så familie kan være verge. Brorens leilighet ble solgt mens han var på sykehjem og selv om de bl.a. måtte få bekreftet fra legen at han aldri ville kunne flytte hjem igjen, var det ikke noe problem å selge den. Pengene ble stående på konto til han døde. Anonymkode: ef37d...6c9
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #11 Skrevet 15. januar 2022 Når bestemor havner på sykehjem tok tante over styringa med pengene ol. Hun overførte sparepengene til bestemor over til seg selv slik at kommunen ikke skulle ta av rentene i forbindelse med sykehjemsoppholdet. Kommunen tar 80-90% av trygden + rentene av sparepengene når man havner på sykehjem. Når bestemor døde ble pengene fordelt på arvingene. Anonymkode: e3098...4d9
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #12 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Når bestemor havner på sykehjem tok tante over styringa med pengene ol. Hun overførte sparepengene til bestemor over til seg selv slik at kommunen ikke skulle ta av rentene i forbindelse med sykehjemsoppholdet. Kommunen tar 80-90% av trygden + rentene av sparepengene når man havner på sykehjem. Når bestemor døde ble pengene fordelt på arvingene. Anonymkode: e3098...4d9 Fin måte å snyte samfunnet på🤮 Anonymkode: 08d52...b97
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #13 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fin måte å snyte samfunnet på🤮 Anonymkode: 08d52...b97 😂😂 Når man har jobbet all sin dag betalt skatt av inntekt må man få beholde der man har tjent opp. Anonymkode: e3098...4d9
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #14 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 😂😂 Når man har jobbet all sin dag betalt skatt av inntekt må man få beholde der man har tjent opp. Anonymkode: e3098...4d9 Nei, man må følge loven. Det koster dyrt å bo på institusjon, og så sant man ikke er Røkke-rik så har man knapt bidratt til eget livsopphold gjennom skatteseddelen. Hvor går grensen for underlag da? Anonymkode: 08d52...b97
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #15 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 13.1.2022 den 21.31): Det er jo utgifter på det, og med disse utgiftene og det kommunen tar for opphold på sykehjem blir det knapt med penger til andre ting. Han er også ganske ung, i 60 årene, så han kan jo bli boende på sykehjem i flere tiår. Jeg bor også mange timer unna, så har ikke mulighet for hyppig tilsyn og vedlikehold. Jeg er eneste arving. Min søster døde ung. Jeg skal kontakte en advokat for å finne ut av dette. Anonymkode: d6df7...9e4 Ja, anbefaler på det sterkeste å kontakte advokat. Det gjorde vi fordi vi var i en lignende situasjon. Han kan enten skrive under på en fremtidsfullmakt eller en generalfullmakt. Eller at han skriver over huset på deg som en gave. Et av disse 3 alternativene må du gjøre mens han enda forstår «her og nå» hva som foregår. Om han glemmer litt etterpå har ikke betydning. Det er trygt med advokat, for da vet man at ting har foregått på en riktig måte. Det blir som du sier mye utgiftet, hvis det skal betales for både sykehjem og hus. Lykke til! Det er mye tanker og følelser som oppstår i en slik lei og trist situasjon Anonymkode: 4fac7...c8b
Østerdølen Skrevet 15. januar 2022 #16 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 13.1.2022 den 20.06): Kan man være verge for foreldre? Ja, man kan være verge for foreldre. Det er personen som har bruk for verge som bestemmer hvem som skal være verge. Om personen ikke forstår sine egne valg og handlinger, er det statsforvalteren som vil oppnevne en verge. Siden din far er dement, er det Statsforvalteren som oppnevner verge Anonymkode: f053c...be8 Nei,det trenger ikke være noen andre enn datteren. Er han delvis samtykkekompetent kan han fortsatt velge datteren sin som verge.Det er ikke automatikk i at han mister all samtykkekompetanse pga hjerneskade/demens.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #17 Skrevet 15. januar 2022 Østerdølen skrev (2 minutter siden): Nei,det trenger ikke være noen andre enn datteren. Er han delvis samtykkekompetent kan han fortsatt velge datteren sin som verge.Det er ikke automatikk i at han mister all samtykkekompetanse pga hjerneskade/demens. Det man må huske på ved verge, er at man som verge alltid må kontakte statsforvalteren når man skal ta avgjørelser. Det gjelder også hvis en sønn eller datter er verge. Så det beste er hvis man kan unngå det med verge. Men igjen: Kontakt advokat! Anonymkode: 4fac7...c8b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #18 Skrevet 15. januar 2022 Spørsmålet er vel om han er i en tilstand der han kan signere en fremtidsfullmakt nå. Han kan ikke både være så redusert mentalt at fremtidsfullmakten skal slå inn nå og samtidig være så oppegående at han kan signere den. Som verge er det også begrensninger på hva du kan gjøre. Selge eiendom må man ha godkjennelse fra Statsforvalteren til. Anonymkode: 1c42e...0b3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #19 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Når bestemor havner på sykehjem tok tante over styringa med pengene ol. Hun overførte sparepengene til bestemor over til seg selv slik at kommunen ikke skulle ta av rentene i forbindelse med sykehjemsoppholdet. Kommunen tar 80-90% av trygden + rentene av sparepengene når man havner på sykehjem. Når bestemor døde ble pengene fordelt på arvingene. Anonymkode: e3098...4d9 Da håper jeg at ingen av dere ytret et negativt ord under hele sykehjemsoppholdet når det gjaldt, bemanning, mat, underholdning, farge på veggene eller alderen på gardinene. Snakk om egoisme. Jeg har kjefta opp svigerfamilien min for å gjøre det samme, bare at de var enda dummere. De tok pengene ut og la dem i en safe. Da kunne de jo like gjerne stått i banken og rentene gått til kommunen. Resultatet ble jo det samme. Anonymkode: 1c42e...0b3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #20 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Da håper jeg at ingen av dere ytret et negativt ord under hele sykehjemsoppholdet når det gjaldt, bemanning, mat, underholdning, farge på veggene eller alderen på gardinene. Snakk om egoisme. Jeg har kjefta opp svigerfamilien min for å gjøre det samme, bare at de var enda dummere. De tok pengene ut og la dem i en safe. Da kunne de jo like gjerne stått i banken og rentene gått til kommunen. Resultatet ble jo det samme. Anonymkode: 1c42e...0b3 Det er skam at kommunen tar nesten alt av inntekt fra de som kommer på sykehjem. Anonymkode: f85b5...451
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #21 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er skam at kommunen tar nesten alt av inntekt fra de som kommer på sykehjem. Anonymkode: f85b5...451 Men skal de bo gratis da? Hvem skal dekke deres livsopphold? Anonymkode: 08d52...b97
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #22 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men skal de bo gratis da? Hvem skal dekke deres livsopphold? Anonymkode: 08d52...b97 Det er stor forskjell på å bo gratis og det å ta nesten all inntekt, å ta opptil 85% er mye. Anonymkode: f85b5...451
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #23 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er stor forskjell på å bo gratis og det å ta nesten all inntekt, å ta opptil 85% er mye. Anonymkode: f85b5...451 Det dekker jo husleie, strøm, mat, klesvask, husvask, pleie og medisiner. Noen må jo betale det. Min far har altzheimer og har bodd på institusjon i snart 10 år. Jeg syns virkelig ikke at vi betaler for mye for den gode pleien han får. Anonymkode: 08d52...b97
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #24 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Det er stor forskjell på å bo gratis og det å ta nesten all inntekt, å ta opptil 85% er mye. Anonymkode: f85b5...451 Men det dekker jo ikke bare husleie, det dekker alt... Svigerfar bor på hjemmet, og det er ikke mye lommepenger han trenger altså. Han klarer ikke bruke opp det som er igjen av trygden hver måned. Han får alt av mat, pleie, medisiner osv. Han trenger litt nye klær av og til, og de tar litt for frisør og fotpleie, men det er det liksom. Anonymkode: 2ac81...ca3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2022 #25 Skrevet 15. januar 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er stor forskjell på å bo gratis og det å ta nesten all inntekt, å ta opptil 85% er mye. Anonymkode: f85b5...451 Da står man jo fritt til å velge en annen løsning. Privat sykehjem, pleie hjemme selv... Man MÅ ikke sende gamle og syke slektninger på sykehjem. Anonymkode: 1c42e...0b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå