Gå til innhold

Tror jammen jeg har opplevd toppen av frekkhet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg hadde ikke trodd at dette kunne skje om jeg ikke hadde opplevd det selv.

Jeg har en utebod og garasje et lite stykke unna huset. Altså før man kommer til huset, kommer man til denne. I denne har jeg ved. Ved som jeg i våres hentet selv og kløyvet, og ved som jeg har kjøpt inn. Det er en hengelås på døren. Var ute og hentet ved til i morgen nå for litt siden, og så at låsen var brutt opp og døren var lukket, men lyset stod på. Jeg åpnet og gikk inn. Og der står den nye naboen og legger kubbe på kubbe i to ikeaposer. Jeg spør hva han gjør, og han sier «henter ved». Jeg sier at dette er jo min ved. Og hvorfor har han brutt opp hengelåsen? Han beklager og trodde denne veden var alle i nabolaget sin (det ligger 3 hus i ei «klynge» her). Han hadde jo sett den andre naboen hente ved det. Jeg svarte at den andre naboen hadde kjøpt ved av meg, og det var nok derfor han hadde sett det. 
«ja, det var jo egentlig dumt av meg å anta det uten å spørre» sa han og tok med seg posene fulle av ved, avklipperen han hadde brukt på hengelåsen, og gikk. Stoppet han og sa at han ikke bare kunne ta den med seg, men kunne vippse meg penger for veden. «Er vi ikke naboer og hjelper hverandre da? Vi har jo nettopp betalt mye penger for huset vårt og har mye lån og strømmen er dyr», og så gikk han videre. Igjen sa jeg at nå hadde han ødelagt hengelåsen og tatt ved, og jeg synes han skulle betale for det, for jeg har jo også betalt for veden. Den var ikke gratis for meg heller. Da lo han og sa at han betalte ikke for at naboer hjalp han.

Da ble jeg stående paff.

Noen som har opplevd lignende eller verre frekkhet? Og… hva gjør man med sånne naboer om man vil beholde nabofreden. Disse har bare bodd her en måned. 

Anonymkode: 1ce66...93b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han brøt seg inn på din eiendom?  Anmelde er løsningen.

Skrevet

Hadde anmeldt han, drit i nabofreden, dette er nok bare begynnelsen på overtramp fra naboen sin side.

Anonymkode: ef01a...3d3

Skrevet
prekæs skrev (1 minutt siden):

Han brøt seg inn på din eiendom?  Anmelde er løsningen.

Jepp. Gikk inn veien til min eiendom, klippet over en hengelås og stjal ved. Og mente det var slikt gode naboer kunne gjøre for hverandre. Vil helst slippe å anmelde, men vil gjerne ha pengene. Kanskje sende forespørsel på Vipps..

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde anmeldt han, drit i nabofreden, dette er nok bare begynnelsen på overtramp fra naboen sin side.

De er jo helt nye naboer. En sjanse til å betale tenkte jeg å gi

Skrevet

Bare til å anmelde. 

Eller kan du snakke med kona hans? Få ho til å betale for veden og erstatte hengelåsen? 

Aldri i livet om eg hadde latt det passere iallefall. Da hadde eg heller tatt med en svær og skummel kompis og gått og ringt på. 

Skrevet
Kathrine. skrev (Akkurat nå):

Bare til å anmelde. 

Eller kan du snakke med kona hans? Få ho til å betale for veden og erstatte hengelåsen? 

Aldri i livet om eg hadde latt det passere iallefall. Da hadde eg heller tatt med en svær og skummel kompis og gått og ringt på. 

Snakke med kona kan jeg gjøre. Sende en melding eller noe.

Skrevet

Sendt regning på ved og lås og med god rente. Makkan til frekk og svare deg i tillegg. Om regningen ble betalt omgående hadde jeg anmeldt

Anonymkode: f926c...08b

Skrevet

Det er det sykeste jeg har hørt. Begynner denne naboen slik, så hadde jeg ikke sagt hei til han om jeg traff på han. Anmeld han ! Ta med hengelåsen til politiet.

Anonymkode: f0ef3...46f

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jepp. Gikk inn veien til min eiendom, klippet over en hengelås og stjal ved. Og mente det var slikt gode naboer kunne gjøre for hverandre. Vil helst slippe å anmelde, men vil gjerne ha pengene. Kanskje sende forespørsel på Vipps..

De er jo helt nye naboer. En sjanse til å betale tenkte jeg å gi

Du ga han en sjangse og han så godt som spyttet deg i ansiktet.

Skrevet

Jeg hadde gått til den andre naboen og fortalt hva den nye naboen gjorde. Så blir han klar over hva denne naboen gjorde, og hvilken tyv og kjeltring dere har fått til nabo. Så får de nye  kjenne på den "gode" stemningen de får i ettertid.

Jeg sitter med hake slepp over hva jeg nettop leste.

Skrevet

Fy fader. Jeg hadde sendt krav i vipps, med beskjed om at du anmelder om det ikke kommer penger umiddelbart. Om det ikke hjelper hadde jeg anmeldt. Jeg hadde også snakka med den andre naboen og bedt om at de holdt et øye på vedboden når de er i nærheten. Alternativt får du gå og bryte opp garasjen hans og hente sykkelen hans og si at du dessverre må selge den for å få råd til mer ved, og du vil jo ikke selge din egen. 

Skrevet

Det er det frekkeste! Jeg hadde sikkert bare blitt stående og måpe. Men jeg hadde sagt fra til tredje nabo og så hadde jeg anmeldt, tror jeg. Naboskapet er jo ødelagt uansett, og det er ikke din feil.

Skrevet

Jeg har opplevd tilsvarende mange ganger. Er ikke overasket. Som bonde i tettbebyggelse strøk er det utrolig hva naboene forventer de skal ha "rett" på. Ved, gjødsel, blomster, frukt, jord osv r vist bare å gorsyne seg av.

Anonymkode: 0c508...8a0

Skrevet

Helt sykt. Vær så snill, send kravet sammen med trussel om anmeldelse med en gang, og hold oss oppdatert om hva som skjer!

Anonymkode: c48d4...bab

Skrevet

Her må du faktisk bare anmelde. Evt send et krav i vipps i dag, og anmeld i morgen hvis det ikke blir betalt. Makan til frekkhet!!! Det finnes overhodet ingen grunn til å la seg overkjøre for et godt naboskap med han der. Tror ikke du kommer til å få det uansett heller, for han der er det ikke mye med. 

Anonymkode: 125b8...749

Skrevet

Jeg hadde mildt sagt klikket, i allefall når han står og seriøst mener det han har gjort er greit. Han der hadde ikke sluppet unna meg. Han må betale for seg og forstå at boden er din og kun din. Jeg kjøper forresten ikke forklaringen hans om at han trodde det var allemannseie. Han har klippet sund hengelåsen og brutt seg inn. Han er rett og slett en tyv. 

Støtter de som sier krev på vipps og true med anmeldelse om han ikke betaler og fortell de andre naboene om det. 

Om han faktisk gjør opp for seg ville jeg vurdert å avvente anmeldelse, men hadde tatt bilder og skrevet ned fakta for å dokumentere ved evt senere anmeldelse. 

Anonymkode: 146bc...d46

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og jeg hadde ikke trodd at dette kunne skje om jeg ikke hadde opplevd det selv.

Jeg har en utebod og garasje et lite stykke unna huset. Altså før man kommer til huset, kommer man til denne. I denne har jeg ved. Ved som jeg i våres hentet selv og kløyvet, og ved som jeg har kjøpt inn. Det er en hengelås på døren. Var ute og hentet ved til i morgen nå for litt siden, og så at låsen var brutt opp og døren var lukket, men lyset stod på. Jeg åpnet og gikk inn. Og der står den nye naboen og legger kubbe på kubbe i to ikeaposer. Jeg spør hva han gjør, og han sier «henter ved». Jeg sier at dette er jo min ved. Og hvorfor har han brutt opp hengelåsen? Han beklager og trodde denne veden var alle i nabolaget sin (det ligger 3 hus i ei «klynge» her). Han hadde jo sett den andre naboen hente ved det. Jeg svarte at den andre naboen hadde kjøpt ved av meg, og det var nok derfor han hadde sett det. 
«ja, det var jo egentlig dumt av meg å anta det uten å spørre» sa han og tok med seg posene fulle av ved, avklipperen han hadde brukt på hengelåsen, og gikk. Stoppet han og sa at han ikke bare kunne ta den med seg, men kunne vippse meg penger for veden. «Er vi ikke naboer og hjelper hverandre da? Vi har jo nettopp betalt mye penger for huset vårt og har mye lån og strømmen er dyr», og så gikk han videre. Igjen sa jeg at nå hadde han ødelagt hengelåsen og tatt ved, og jeg synes han skulle betale for det, for jeg har jo også betalt for veden. Den var ikke gratis for meg heller. Da lo han og sa at han betalte ikke for at naboer hjalp han.

Da ble jeg stående paff.

Noen som har opplevd lignende eller verre frekkhet? Og… hva gjør man med sånne naboer om man vil beholde nabofreden. Disse har bare bodd her en måned. 

Det er det drøyeste! Anmeld ham. Det er ingen grunn til å tro at det er mulig å ha nabofred med undermennesker.

Skrevet

Beklager, men jeg tror forsøket ditt på nabofred og godt naboskap er et tapt prosjekt før du har begynt. Anmeld, han kommer bare til å fortsette å ta seg til rette. 

Skrevet

Sendte krav på 750 kr på Vipps til han. Skrev «for stjålet ved». Betaler han ikke, så sender jeg samme krav til kona. Betaler ikke hun gir jeg frist før jeg anmelder

Skrevet

Du bør sende krav om betaling via vipps. Se om han svarer deg der med tekst, istedenfor penger. Skriver han noe dritt tilbake, har du beviset til politiet. Send mld til kona og for å se om hun skriver noe tilbake. Nei dette er det sykeste jeg har hørt. Fader ikke gi deg. Den naboen ønsker du ikke et godt naboforhold til. 

Skrevet

Du skriver at du ønsker å beholde nabofreden. Men nabofred, det krever en gjensidighet, HI. Nabofred kan ikke oppnås bare av én av to naboer.

Denne nye naboen har veldig tydelig nå vist deg hvor han legger lista for det naboskapet dere skal ha i fremtiden. Så nå er det opp til deg å vise hva du aksepterer og ikke. Hvis du ikke er overtydelig på det, så vil denne tjuven fortsette å utnytte deg og den tredje naboen.

Ser du har sendt vippskrav til naboen.

Gå ut nå med det samme og ta bilde av låsen han har brutt opp! Ikke vent til i morgen, gjør det her og nå, for da har du bildebevis fra samme kveld han gjorde dette! Ta også med deg en pose ut som du tar hengelåsen han klippet av i, ikke ta på den selv, eller ikke mer enn du allerede ev. har gjort. Ta også bilde i kveld av all veden og alt annet utstyr du har i boden/garasjen, for hvis den blir stående oppe i natt så risikerer du at han går ut i natt og sjeler mer. Så skaff deg bevis her og nå!!!

Har du en ekstra hengelås, sett på en ny i kveld.

Skriv også ned akkurat det du opplevde, hva klokken var, alle detaljer du skrev i hovedinnlegget, hvor han stod i boden/garasjen din når du kom inn, at han hadde avklipper, ikeanett, hvor fulle ikeanettene var av din ved, alt han sa, hva han hadde på seg, ALT. Også det at du etterpå sendte et vippskrav til ham.

Hvis han mot formodning betaler kravet du sendte ham, så fint. Du bør uansett likevel sende ham en skriftlig beskjed, om at du forventer at de for fremtiden respekterer andres eiendom og eiendeler, og at du forventer at dere for fremtiden kan oppføre dere høflig og hyggelig mot hverandre uten unødvendige konflikter.

Og om han ikke betaler - anmeld ham. Ev. få en advokat til å sende ham et brev i en tone som ikke kan overses, både om tilbakebetaling om at du forventer at de ikke tar seg tilrette på andres (din) eiendom.

Husk igjen at det er han som nå har lagt lista for hvilket naboskap han har tenkt å ha til deg/dere. Da er eneste måte å møte ham hardt mot hardt.

Anonymkode: 99876...fd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du skriver at du ønsker å beholde nabofreden. Men nabofred, det krever en gjensidighet, HI. Nabofred kan ikke oppnås bare av én av to naboer.

Denne nye naboen har veldig tydelig nå vist deg hvor han legger lista for det naboskapet dere skal ha i fremtiden. Så nå er det opp til deg å vise hva du aksepterer og ikke. Hvis du ikke er overtydelig på det, så vil denne tjuven fortsette å utnytte deg og den tredje naboen.

Ser du har sendt vippskrav til naboen.

Gå ut nå med det samme og ta bilde av låsen han har brutt opp! Ikke vent til i morgen, gjør det her og nå, for da har du bildebevis fra samme kveld han gjorde dette! Ta også med deg en pose ut som du tar hengelåsen han klippet av i, ikke ta på den selv, eller ikke mer enn du allerede ev. har gjort. Ta også bilde i kveld av all veden og alt annet utstyr du har i boden/garasjen, for hvis den blir stående oppe i natt så risikerer du at han går ut i natt og sjeler mer. Så skaff deg bevis her og nå!!!

Har du en ekstra hengelås, sett på en ny i kveld.

Skriv også ned akkurat det du opplevde, hva klokken var, alle detaljer du skrev i hovedinnlegget, hvor han stod i boden/garasjen din når du kom inn, at han hadde avklipper, ikeanett, hvor fulle ikeanettene var av din ved, alt han sa, hva han hadde på seg, ALT. Også det at du etterpå sendte et vippskrav til ham.

Hvis han mot formodning betaler kravet du sendte ham, så fint. Du bør uansett likevel sende ham en skriftlig beskjed, om at du forventer at de for fremtiden respekterer andres eiendom og eiendeler, og at du forventer at dere for fremtiden kan oppføre dere høflig og hyggelig mot hverandre uten unødvendige konflikter.

Og om han ikke betaler - anmeld ham. Ev. få en advokat til å sende ham et brev i en tone som ikke kan overses, både om tilbakebetaling om at du forventer at de ikke tar seg tilrette på andres (din) eiendom.

Husk igjen at det er han som nå har lagt lista for hvilket naboskap han har tenkt å ha til deg/dere. Da er eneste måte å møte ham hardt mot hardt.

Jeg tok bilde før jeg gikk inn. Har byttet lås allerede. Tatt skjermbilde av vippskravet

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tok bilde før jeg gikk inn. Har byttet lås allerede. Tatt skjermbilde av vippskravet

Så bra!

Hold oss gjerne oppdatert videre.

Veldig kjedelig at et nytt naboskap begynner slik, men det er jo han som velger å legge lista der han gjør.

Snakk med den andre naboen også, slik at de får din historie først.

Lykke til :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Så bra!

Hold oss gjerne oppdatert videre.

Veldig kjedelig at et nytt naboskap begynner slik, men det er jo han som velger å legge lista der han gjør.

Snakk med den andre naboen også, slik at de får din historie først.

Lykke til :)

Altså. Jeg kan la det fare at han ikke forstod. Han sa han hadde klippet opp låsen fordi han ikke hadde fått nøkkel (den andre naboen har nøkkel, men vi har vært naboer i 10 år, og han betaler alltid). Men da jeg gjorde han oppmerksom på at det var min ved, så burde han enten tilby å betale eller lagt det tilbake. Har ikke hørt noe svar på vippsen. Dumt at man ikke kan se om de har lest

Skrevet

Dette var virkelig drøyt. Ønsker deg lykke til. Stå på ditt.

Anonymkode: 91a65...935

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...