Gå til innhold

Bør butikkene ha bukser til alle?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At alle skal kunne handle i samne butikken blir utopisk. Kropper kommer i så forskhellige utgaver og de aller minste og alker største er det så få av at det ikke lar seg gjøre å ha inne alle størrelser. At en må på nettet for å finne de som selger minst er ikke urimelig, all den tid husleie er dyrt på kjøpesenter kan en ikke ha alt inne.

Og det er ikke alle snitt som passer både høye, lave, tynne og breie heller.

Men en medium bør være en medium uansett hvor du går, synes jeg. Og når buksene er laget for dverger bør det stå på lappen at den er kort. Det er frustrerende når man kommer inn i prøverommet og alle buksene rekker til midt på leggen (ja cubus, jeg snakker til dere). Eller når en tar med seg to mediumbukser i samme butikk og en er alt for stor og den andre alt for liten. Det er ikke nødvendigvis liten forskjell heller.

Jeg har også inntrykk av at de mer ungommelige kjedene ekskluderer med vilje, at de vil være et merke for de tynne. Bik Bok og Zara er av de som gir det inntrykket. Jeg er en medium, og har altid følt meg feit når jeg er på Bik Bok. Heldigvis har jeg funnet ut at jeg ikke trenger å gå inn der.

Anonymkode: 6cada...cd4

Skrevet

Nei, det behøver de ikke. Men hvis de reklamere med at de har klær til alle (som en av kjedene nevnt i artikkelen visstnok gjør), ja da bør de ha det.

Anonymkode: 25ba3...907

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

At alle skal kunne handle i samne butikken blir utopisk. Kropper kommer i så forskhellige utgaver og de aller minste og alker største er det så få av at det ikke lar seg gjøre å ha inne alle størrelser. At en må på nettet for å finne de som selger minst er ikke urimelig, all den tid husleie er dyrt på kjøpesenter kan en ikke ha alt inne.

Og det er ikke alle snitt som passer både høye, lave, tynne og breie heller.

Men en medium bør være en medium uansett hvor du går, synes jeg. Og når buksene er laget for dverger bør det stå på lappen at den er kort. Det er frustrerende når man kommer inn i prøverommet og alle buksene rekker til midt på leggen (ja cubus, jeg snakker til dere). Eller når en tar med seg to mediumbukser i samme butikk og en er alt for stor og den andre alt for liten. Det er ikke nødvendigvis liten forskjell heller.

Jeg har også inntrykk av at de mer ungommelige kjedene ekskluderer med vilje, at de vil være et merke for de tynne. Bik Bok og Zara er av de som gir det inntrykket. Jeg er en medium, og har altid følt meg feit når jeg er på Bik Bok. Heldigvis har jeg funnet ut at jeg ikke trenger å gå inn der.

Jeg er enig men deg i at alle kan ikke ha alle størrelser inn, men dersom de ikke kan det så skal de heller ikke reklamere med at de har klær som passer alle

Anonymkode: 76d25...96e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig men deg i at alle kan ikke ha alle størrelser inn, men dersom de ikke kan det så skal de heller ikke reklamere med at de har klær som passer alle

Anonymkode: 76d25...96e

Enig i det, det er et tåpelig utsagn. 

Skrevet

Man bør kunne skille mellom stor mote og vanlige størrelser.

At en butikk som bare fører vanlige størrelser sier de har bukser til alle, så mener jeg at de bør ha bukser i forskjellige passformer mellom str XS og XL.

At en person som bruker størrelse XXL blir sur fordi vanlige butikker ikke fører så store bukser blir teit, for man kan ikke forvente at alle vanlige butikker har bukser fra str 32 til 56 liksom.

Jeg bruker selv str 46 i bukser, altså ganske stor, og jeg forventer på ingen måte at alle småbutikker skal ha så store bukser altså. Men at noen, som f.eks KappAhl både har vanlige bukser opp til str 46, og også en stormoteavdeling med bukser fra str 44 og oppover er fint. Da finner man gjerne en passform som sitter godt.

Jeg skjønner ikke argumentet, eller hvorfor de blir så krenket over at en butikk som BikBok, som overhodet ikke er en stor mote butikk, ikke har bukser i størrelser over XL. De reklamerer da ikke for det når de sier de har bukser for alle. De sier de har bukser for alle innenfor normalstørrelsene.

Anonymkode: d4cfd...3c9

Skrevet

De har i hvert fall ikke bukser til oss som har født og fått diastase/lagt på oss på magen og ikke ellers. Jeg har gått med tights i tre år, fordi jeg rett og slett ikke finner bukser som passer. 

Anonymkode: f003f...83b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man bør kunne skille mellom stor mote og vanlige størrelser.

At en butikk som bare fører vanlige størrelser sier de har bukser til alle, så mener jeg at de bør ha bukser i forskjellige passformer mellom str XS og XL.

At en person som bruker størrelse XXL blir sur fordi vanlige butikker ikke fører så store bukser blir teit, for man kan ikke forvente at alle vanlige butikker har bukser fra str 32 til 56 liksom.

Jeg bruker selv str 46 i bukser, altså ganske stor, og jeg forventer på ingen måte at alle småbutikker skal ha så store bukser altså. Men at noen, som f.eks KappAhl både har vanlige bukser opp til str 46, og også en stormoteavdeling med bukser fra str 44 og oppover er fint. Da finner man gjerne en passform som sitter godt.

Jeg skjønner ikke argumentet, eller hvorfor de blir så krenket over at en butikk som BikBok, som overhodet ikke er en stor mote butikk, ikke har bukser i størrelser over XL. De reklamerer da ikke for det når de sier de har bukser for alle. De sier de har bukser for alle innenfor normalstørrelsene.

Jeg synes butikker burde absolutt ha størrelse opp til XXL

Anonymkode: 41c2b...1ed

Skrevet

Nei. Det er ikke et mål at alle butikker skal tilby klær til alle fasonger og størrelser. Men det er fint om man vet på forhånd om det er en butikk hvor man kan forvente å finne klær som passer. 

Jeg handler for eksempel alltid gaver til svigerfar på Dressmann XXL, eller hva det nå heter. Altså butikken som utelukkende har store størrelser. 

De andre butikkene som også vil tilby store størrelser bør være tydelige på hva de har, eller ikke har, i sortimentet sitt. 

Anonymkode: 6380f...7de

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Det er ikke et mål at alle butikker skal tilby klær til alle fasonger og størrelser. Men det er fint om man vet på forhånd om det er en butikk hvor man kan forvente å finne klær som passer. 

Jeg handler for eksempel alltid gaver til svigerfar på Dressmann XXL, eller hva det nå heter. Altså butikken som utelukkende har store størrelser. 

De andre butikkene som også vil tilby store størrelser bør være tydelige på hva de har, eller ikke har, i sortimentet sitt. 

Anonymkode: 6380f...7de

Problemet er ikke akkurat størrelser, men heller fasongen. Jeg er ikke stor i størrelsen, men finner ingen bukser som passer. Fordi jeg ikke er høy og tynn rundt magen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Problemet er ikke akkurat størrelser, men heller fasongen. Jeg er ikke stor i størrelsen, men finner ingen bukser som passer. Fordi jeg ikke er høy og tynn rundt magen.

Samme her. Er egentlig ganske lita, men klarer sjelden å finne bukser som passer. Jeans kan gå, men av type penbukser så er det enten for trange i leggene og store i livet, eller trange i låra og store i livet og leggene. Det er helt håpløst. 

Anonymkode: d5589...627

Skrevet

Selvsagt bør de det. Men de fleste bestiller jo tøy over å nett, så det er ikke det største problem. 

Anonymkode: f9c34...9e2

Skrevet

Jeg tenker ikke at alle butikker burde ha det, men de skal være tydelige i reklamen sin. Sier de alle, så bør de ha alle størrelser, ellers er det jo veldig enkelt å bare kutte ordet alle ut av markedsføringa si. Det som ikke er greit er at butikker dikter sine egne størrelser, eller at tilbudet i størrelser over 44 er nitrist. Jeg har ofte opplevd å gå gjennom en fristende klesbutikk (Her er Lindex ille) med både blomster, lette stoffer og lyse farger,  og svinge inn i avdelingen for store størrelser til mørkeblått, svart, grått og nitriste fasonger. 

Jeg liker Stormberg butikken her jeg bor. De er raske til å si at de bestiller noen plagg i den størrelsen jeg vil prøve, om de ikke har fra før, og så kan jeg komme og prøve når jeg får sms og slipper styret med å bestille, returnere og legge ut penger selv. Det er god service.

Anonymkode: c5aab...b38

Skrevet

Med alle fasongene vi kommer i så er det jo ikke rart de ikke kan ha klær som passer alle, synd skredder er så dyrt. Jeg er relativt slank, normalt en 36, og en del av jeansene på Kapahl blir for store selv i 34 (de har ikke 32) når det er mye stretch, så der bikker det andre veien. HM er vel den kjeden der jeg føler stort sett kan handle strl. 36 og være sikker på at den passer (med noen unntak selvfølgelig). At jeg skal svinge mellom 32 og 40 ettersom hvilken butikk jeg handler i er litt håpløst. Har man først funnet ut at man ikke kommer inn i bukser på Bik Bok er det jo teit å gå tilbake gang på gang og bli lei seg, men en XL bør jo være XL overalt.

Anonymkode: f80ad...e2e

Skrevet

Dess fler du når ut til, dess mer øker kundemassen, så ja, det bør de. Om de velger det eller ikke er uvesentlig for min del

Anonymkode: 3a0e4...56e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Med alle fasongene vi kommer i så er det jo ikke rart de ikke kan ha klær som passer alle, synd skredder er så dyrt. Jeg er relativt slank, normalt en 36, og en del av jeansene på Kapahl blir for store selv i 34 (de har ikke 32) når det er mye stretch, så der bikker det andre veien. HM er vel den kjeden der jeg føler stort sett kan handle strl. 36 og være sikker på at den passer (med noen unntak selvfølgelig). At jeg skal svinge mellom 32 og 40 ettersom hvilken butikk jeg handler i er litt håpløst. Har man først funnet ut at man ikke kommer inn i bukser på Bik Bok er det jo teit å gå tilbake gang på gang og bli lei seg, men en XL bør jo være XL overalt.

Anonymkode: f80ad...e2e

Problemet er at mange andre butikker selger stort sett kjerringklær som unge jenter ikke ønsker å gå i.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Problemet er at mange andre butikker selger stort sett kjerringklær som unge jenter ikke ønsker å gå i.

Det betyr at i dagens samfunn, hvor man er mye større enn for noen generasjoner siden, så er det på tide med ungdomsbutikker med stor mote.

Det er ikke bare "gamle tanter" som er store i dag.

BikBok trenger ikke lage en stor mote avdeling om de ikke ønsker det, men det er helt klart et marked der.

Only har jo laget en egen kolleksjon for stor mote, Only Carmakoma, og den har blitt vannvittig mye større på liten tid, så de har truffet en nerve i markedet.

https://www.only.com/no/no/on/only-carmakoma/

Skrevet

Jeg  bruker pluz size og vil gjerne finne klær i butikk slik at jeg kan prøve klærne og kjøpe der og da. Synes det er synd at butikker slik som HM selger kun pluz size på nett.... 

Bukser kjøper jeg kun på zizzi, der er både passform og lengde perfekt for meg. Men der liker jeg ikke overdelene. De finner jeg på kappahl og lindex. 

Jeg forventer ikke å finne klær som passer på feks bik bok og only.

Anonymkode: f1b2b...dd4

Skrevet

Det forventer jeg ikke, men jeg forventer at størrelsene er like over alt. Vi har fått ny levrandør av arbeidsklær, det skal væe samme klær men størrelsene er helt på bærtur. Jeg som vanligvis bruker M i overdel, kan egentlig bruke S men syns det er bedre å jobb i M. Nå må jeg ha XL, vi fikk litt sjokk da nye kom. Om en ser på str i mine arbeidsklær så kan en begynne å lure på om jeg har veldig rare prososjoner for jeg har XS i bukse og XL i overdel. Ba min 16år gammle datter prøve overdelen jeg fikk som var i M om hun klarte å få den på. Hun er smal som en strek og veldig lav, men den satt som ett pølseskinn på henne også. Hennes respons: ikke rart unge får komplekser over kroppen sin når det er så stor variasjon i klesstr. 

Anonymkode: 997a2...299

Skrevet

Bør og bør. Butikkene tilbyr jo det de vil, og dette vil naturlig nok være det sortimentet som lønner seg for dem.

Hvem skulle forvalte et slikt moralsk påbud?

Anonymkode: 8a41a...85d

Skrevet

Det burde selvsagt ikke være nærmest umulig å finne seg en bukse som passer, i «vanlige» klesbutikker. Slik er det for mange av oss i dag. Men ALLE klesbutikker trenger jo ikke ha alle størrelser. Det vil jo være urimelig. 

Anonymkode: 26b98...e93

Skrevet

Det er vanskelig å treffe alle. Og ha bukser som passer alle kropper. Ved feks ekstrem overvekt er det enorme forskjeller på hvor fettet ligger. Noen har enorm mage med heng. Andre har ganske fast mage men diger rumpe og lår. Det er selvsagt lettere å lage bukser i standard størrelser uten uforutsette faktorer som hvor overskuddsfettet legger seg. I tillegg så må man ha et sortiment man kan leve av. Er ikke overrasket over at Cubus konmer best ut. Synes selv de er best på bukser til egen kropp. 10 kg ekstra og mage preget av svangerskap. 

Anonymkode: 84d31...947

Skrevet

Slik har det da vært i alle år? å hvorfor er jentungene mer krenket i dag enn før? I ungdomstiden så var det visse butikker man unngikk siden de var små i str for de som veide mer enn 65 kilo

Det jeg er enig, er at en Large skal være en large i samme butikk. Har opplevd at 3 forskjellige bukser i 38/40 kan variere ganske mye i passformen sin.

Anonymkode: 97617...d50

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Slik har det da vært i alle år? å hvorfor er jentungene mer krenket i dag enn før? I ungdomstiden så var det visse butikker man unngikk siden de var små i str for de som veide mer enn 65 kilo

Det jeg er enig, er at en Large skal være en large i samme butikk. Har opplevd at 3 forskjellige bukser i 38/40 kan variere ganske mye i passformen sin.

Anonymkode: 97617...d50

De er neppe mer krenket, men de er langt, langt flere enn før og (heldigvis) mindre skamfulle over å være større og dermed ha behov for større klær. Å dra historiekortet på klær er ganske håpløst, egentlig. Ingenting er "som før" på dette området. Både mote og størrelser er i stadig endring. 

Anonymkode: 75129...f80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...