Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å finne svarene på disse spørsmålene?

Anbefalte innlegg

La oss snakke om covidpasientene som behandles i intensivavdelingene våre.
Og her må dere hjelpe meg, for jeg har lett etter tall og statistikk, uten å finne noe særlig.
Jeg har funnet ut at vi har 289 intensivplasser i Norge, samme antall som før pandemien, og at per i dag behandles 80 pasienter med positiv koronatest der.
Er det noen som kan hjelpe meg med svar på følgende spørsmål, og da trenger jeg også lenke til kilde:

1) Hvor mange av de 80 koronapasientene i intensivavdelingene behandles primært mot covid?

2) Hva er andelen vaksinerte/uvaksinerte av de som behandles mot covid?

3) Gjennomsnittsalder på vaksinerte og uvaksinerte intensivpasienter som behandles mot covid.

4) Informasjon om underliggende risikofaktorer hos vaksinerte og uvaksinerte intensivpasienter som behandles mot covid.

5) Hvor mange tidligere friske personer under 65år, helt uten risikofaktorer for alvorlig covid, har vært behandlet mot covid i intensivavdelingene, vaksinerte versus uvaksinerte?

6) Hvor stor andel av intensivpasientene behandles mot luftveisinfeksjoner en normal vinter, og hvor mange flere er det nå?

7) og til sist 100 000 kr spørsmålet: 
Hvor mange covidpasienter forventer vi å spare for intensivbehandling ved å innføre koronasertifikat?

Anonymkode: 13311...01f

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

La oss snakke om covidpasientene som behandles i intensivavdelingene våre.
Og her må dere hjelpe meg, for jeg har lett etter tall og statistikk, uten å finne noe særlig.
Jeg har funnet ut at vi har 289 intensivplasser i Norge, samme antall som før pandemien, og at per i dag behandles 80 pasienter med positiv koronatest der.
Er det noen som kan hjelpe meg med svar på følgende spørsmål, og da trenger jeg også lenke til kilde:

1) Hvor mange av de 80 koronapasientene i intensivavdelingene behandles primært mot covid?

nyinnlagte oppgis med korona som hovedårsak.

2) Hva er andelen vaksinerte/uvaksinerte av de som behandles mot covid?

hvem teller du med mår du snakker om de som behandles for korona? Sykhusinlagte eller noe annet?

3) Gjennomsnittsalder på vaksinerte og uvaksinerte intensivpasienter som behandles mot covid.

4) Informasjon om underliggende risikofaktorer hos vaksinerte og uvaksinerte intensivpasienter som behandles mot covid.

5) Hvor mange tidligere friske personer under 65år, helt uten risikofaktorer for alvorlig covid, har vært behandlet mot covid i intensivavdelingene, vaksinerte versus uvaksinerte?

6) Hvor stor andel av intensivpasientene behandles mot luftveisinfeksjoner en normal vinter, og hvor mange flere er det nå?

Hvor mange covidpasienter forventer vi å spare for intensivbehandling ved å innføre koronasertifikat?

-aner ikke, men viktigere er det Hvor mange man regner med å spare totalt.

Anonymkode: f1a1a...e3f

Og du tenker at mødre på DIB skal gi deg svarene? Er det en mulighet for at du spør på feil sted kanskje? Eller tenkte du at dette innlegget skulle overbevise de som forsvarer vaksiner og restriksjoner? 
Hva er intensjonen din? Jeg tror du forsøker deg på folkeopplysning samtidig som du ikke kan nok. Det slår feil ut

Anonymkode: a1629...0c0

Hvor syk skal man være før det er alvorlig? Jeg har ikke svar på spørsmålene dine men, 3 egen opplevde korona opplevelser:

min sønn, 13 år gammel, fått 1 vaksine dose. Meget god fysisk form, trener 5 ganger i uken. Fikk korona, meget lite syk. Mistet luktesans og har nå etter 8 uker fortsatt hoste ved ute aktivitet og føler at han har 80 % luft opptak ved anstrengelse. Dette er ikke alvorlig, men preger hverdagen hans mye. 

Venninne 52 år: syk før vaksinen var klar. Relativt syk, som sterk influensa. Ingen underliggende sykdommer. Sliter nå etter nesten ett år med utmattelse, kort pust blir utredet for long covid. Var typen som alltid stilte opp på alt og alsri var borte fra jobb. Jobber fortsatt kun 50 %

Kammerat 49 år: syk før vaksinen var klar. ingen underliggende sykdommer. Ble meget syk, lagt i respirator. Var der i 4 uker før han ble tatt av. Overlevde, men er nå fortsatt 100 % sykemeldt. Har nettopp begynt å kunne følge barna på trening og være ute med dem. Før var han i full jobb og hovedtrener for sønnens fotball lag. 

Dette var 3 personer uten underliggende sykdommer, alle overlevde. Vet ikke hvor de er i statistikken. Men, mest sannsynlig ville mine to venner hatt mindre ettervirkninger om de hadde hatt vaksine. 

Alle andre jeg kjenner har hatt vaksinen før de ble smittet, og har hatt relativt milde forløp. Selv om flere har vært syke, har de ikke hatt samme "senskader". 

Om bare alle kunne ta vaksinen - ville mest sannsynlig vi kunne gå tilbake til mer normal hverdag raskere!

Dagens tall får du ikke svar på, fordi det krever rapportering, kvalitetssikring og analyse før det publiseres. I ukerapporten for uke 1 finnes imidlertid endel av det du lurer på.

For eksempel 2) forbauser det meg litt at du ikke finner - du har vel blitt en racer til å lese denne dokumentasjonen nå i dette maratonet av nye innlegg du holder på med?

"Blant 138 nye pasienter innlagt i sykehus i Norge med covid-19 som hovedårsak i uke 1, var 64 (49 %) uvaksinert, 39 (30 %) var fullvaksinert med to doser og 24 (18 %) var fullvaksinert med tre doser. Tre pasienter var delvaksinert."

Du finner også ihvertfall delvis svar på spørsmål 3, 4 og 5 i denne tabellen, som det overrasker meg at du ikke har sett selv. For eksempel kan du se at bare 43% av de uvaksinerte som lå i respirator siste år hadde risiko for alvorlig forløp - sammenlignet med hele 77% av de vaksinerte som lå i respirator. 

image.png.33ca8084364a3f9f69f55a0c821df9c3.png

Spørsmål 7 tenker jeg du er litt på villspor med å etterspørre hjelp til her. Hva med å kontakte FHI, Helsedirektoratet eller Regjeringen og spørre der? Du kan jo i samme åndedrag si fra om at nettopp du besitter den ekspertisen som trengs for å lede oss gjennom resten av pandemien.

Vet om 2 som ble svært syke. Begge er overvektige og overvekt, som nummer 2 etter høy alder, den største risikoen for alvorlig sykdom. 
Ellers har de jeg vet om, inkl. meg og mine barn, hatt mildt forløp. Både jeg og  barna hadde det før vaksina kom. 

Anonymkode: d516d...a41

Da fant vi delvis svar på noen av spørsmålene, men de viktigste gjenstår. Skulle gjerne visst svarene på disse:

4) Informasjon om underliggende risikofaktorer hos vaksinerte og uvaksinerte intensivpasienter som behandles mot covid.

HI

• Opprett ny...