Gå til innhold

Hvilke bunader kunne du hatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma er fra Rogaland så kunne hatt den.

Har Sør- Trønder bunad, kunne også hatt nord trønder og trodhjemsdrakten

Anonymkode: a7e7a...341

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har dessverre ikke bunad, men mamma sin slekt er fra Gudbrandsdalen og Solør og pappa sin fra Kristiansund. Jeg har ikke tilhørighet til noen av de stedene, og ville nok valgt meg drakten fra Røyken fordi jeg har bodd her de siste 20 årene. Datteren vår skal få den til konfirmasjonen om et par år. 

Anonymkode: 2e34b...0e2

Skrevet

Har beltestakk fra Telemark. Kunne også hatt sunnmørsbunad. 😊

Skrevet

Her i huset har vi øst telemark, vest telemark og vestfoldbunad. Jeg har aldri tenkt vi har hatt tilknyttning til den, men når jeg tenker meg om nå så tror jeg faktisk minsta som har den er født helt på grensa. Lurer på om stedet hun bodde i ett halvt år ligger i vest. Men hun har arvet den fra oldemor. Alle bunadene våre er arv så vi har en tilknyttning til de alle.

Anonymkode: 7fa3c...33e

Skrevet

Hvilken bunad hører til Sandnes i Rogaland? 

Ser at det er en Rogalands bunad, men at den er litt forskjellig fra plass til plass. Klarer ikke å finne ut hvem som representerer Sandnes.  

Anonymkode: 13224...256

Skrevet

Google "Kvinnebunad fra Sandnes". Jeg har aldri sett den før, men den var litt kul. Ellers kan du ha en Jelsabunad. 

Annonse

Skrevet

Her er bare barna norske, ikke jeg. Så jeg velger å ikke bruke bunad. Hvis jeg hadde brukt det, ville det ha vært Vestfold eller Finnmark. 

Anonymkode: 45002...0d9

Skrevet

Bor i Buskerud, slekt fra Trøndelag og Stavanger samt Østfold. 

Anonymkode: a863f...bd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Her er bare barna norske, ikke jeg. Så jeg velger å ikke bruke bunad. Hvis jeg hadde brukt det, ville det ha vært Vestfold eller Finnmark. 

Har du med deg noen folkedrakttradisjoner der du kommer fra? Jeg synes alltid det er så hyggelig å se andre lands folkdrakter i bruk for eksempel på 17. mai.

Anonymkode: a4be9...fd3

Skrevet

Har foreldre fra Rogaland og Nordland/Agder. Har Rogalandsbunad, da det er der jeg selv er født og bodde i barndom/ungdom.

Anonymkode: fc4b9...f9a

Skrevet
prebs skrev (3 timer siden):

Google "Kvinnebunad fra Sandnes". Jeg har aldri sett den før, men den var litt kul. Ellers kan du ha en Jelsabunad. 

Takk for svar.  

Jeg googlet det, og fant en Sandnes bunad. Men etter som jeg forstod så blir ikke den laget lengre, og at det var en relativt ny bunad/drakt, som var laget uten noen spesiell tradisjoner.  

Men skal sjekke ut Jelsabunad.  

Anonymkode: 13224...256

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Har du med deg noen folkedrakttradisjoner der du kommer fra? Jeg synes alltid det er så hyggelig å se andre lands folkdrakter i bruk for eksempel på 17. mai.

Nei, jeg er ikke oppvokst med slik tradisjon, så jeg bruker penkjole på 17. mai i stedet. 

Skrevet

Telemark, Nordland og Romerike. 
Har Romerike. 

Anonymkode: 480d3...a50

Annonse

Skrevet

Er Gudbrandsdøl i "alle" ledd så langt jeg kan avdekke. (Type 16 - 1700-tallet). Har også et par av gudbrandsdalsdraktene. 

Skulle ønske jeg kunne funnet en link til Hallingdal. Hallingstakkene er så innmari fine! 

Anonymkode: 85e94...a29

Skrevet

Jeg bor på Askøy, og kunne vel hatt bunaden herfra, bergensbunad eller fanabunad. I slekten har vi imidlertid alltid hatt Hardangerbunad, og jeg har også det. Nå vil også jentungen ha den til konfirmasjonen, selv om vi ikke har geografisk tilknytning. Hun får dermed arvesølvet, og det er faktisk over 100 år gammelt. 

Anonymkode: 687b9...f12

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg bor i gamle Buskerud og kunne hatt Buskerud eller Sigdalsbunad, slekten kommer fra hhv Sigdal og fra Helgelandskysten og jeg kunne nok også forsvart å ha Nordlandsbunad. Jeg har Sigdal.

Hva med deg, hvor har du tilknytning nok til å kunne ha bunad fra, og hvilken har du?

finnmarkbunaden ville jeg hatt

Anonymkode: 99e06...5e1

Skrevet

Kunne hatt beltestakk, øst-telemarkbunad eller Hedmatksbunad. Har ingen bunad, og kommer heller ikke til å skaffe meg en. 

Anonymkode: 6fc71...17c

Skrevet

Jeg kan ha:

Finnmark

Oslo

Hedemark

Har samekofte 

Anonymkode: b8bf8...2b6

Skrevet

vel - jeg kunne vel ha hatt alle bunader i hele Norge, hvis jeg ville? 

Anonymkode: 55350...23a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.1.2022 den 21.01):

finnmarkbunaden ville jeg hatt

Anonymkode: 99e06...5e1

Den er flott! Særlig på høye damer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

vel - jeg kunne vel ha hatt alle bunader i hele Norge, hvis jeg ville? 

Ikke uten å bli sett på som komplett idiot. Men  joda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...