Gå til innhold

Tror dere de fjerner påbudet om munnbind i dag?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tiltaket har også symbolbetydning - man dekker til ansiktet og munnen. Man tier. 

Anonymkode: ae03d...2b6

Rene Milgram. La oss nå se hvor mye rart folk gjør hvis de bare får beskjed om det fra høyere hold. Ett lite tips til folk for å holde avstand på butikken, bruk handlevognen mellom deg og den bak når du står i køen. Problem løst! 

Anonymkode: 37e3b...0b5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har ekspertene i FHI uttalt at feil bruk av munnbind er bra? Og hvem sier du farvel til?

Farvel =gammel

Feil bruk er ikke bra, men selv ved feil bruk har det effekt for dem vi omgås.

Anonymkode: f69a3...1e0

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har ekspertene i FHI uttalt at feil bruk av munnbind er bra? Og hvem sier du farvel til?

Men det sier seg selv at om man bruker munnbind feil, så har det ikke noen virkning. Men det er jo ikke munnbindet sin feil. Det er brukerens feil

Anonymkode: a6ec3...22d

Jeg har to tenåringer som har ekstrajobb i butikk, og de må ha på munnbind hele vakten. Det er ikke frivillig for de ansatte...

8 timer med munnbind er drepen for huden under, kvisebonansa hos ungdommene som har slike jobber.

Anonymkode: 0b769...298

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Rene Milgram. La oss nå se hvor mye rart folk gjør hvis de bare får beskjed om det fra høyere hold. Ett lite tips til folk for å holde avstand på butikken, bruk handlevognen mellom deg og den bak når du står i køen. Problem løst! 

Dette tenker jeg og. Det viser at man holder kjeft og gjør som man blir fortalt. Veldig symbolsk.

Anonymkode: b7e05...bc3

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en ungdom som hadde sin første skoledag etter jul I DAG. Han synes fortsatt at det å gå med munnbind overalt og ikke få puste er mer inngripende enn å ha digital undervisning. 

Skjønner ikke hvordan vi i helsevesenet klarer å puste etter mange år med munnbind. 

Anonymkode: 55120...d9b

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har to tenåringer som har ekstrajobb i butikk, og de må ha på munnbind hele vakten. Det er ikke frivillig for de ansatte...

8 timer med munnbind er drepen for huden under, kvisebonansa hos ungdommene som har slike jobber.

Men ikke for helsevesenet??

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men ikke for helsevesenet??

Ansatte i helsevesenet har vel med viten og vilje gått til en jobb dere de på forhånd visste at det kreves munnbind i mange tilfelle. Det har vel neppe tenåringene i butikken gjort. 

Anonymkode: 98c22...126

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ansatte i helsevesenet har vel med viten og vilje gått til en jobb dere de på forhånd visste at det kreves munnbind i mange tilfelle. Det har vel neppe tenåringene i butikken gjort. 

Det har neppe mange i helsevesenet heller gjort. Jeg har jobbet mange år i helsevesenet tidligere, både på sykehus, boliger og på sykehjem, har aldri brukt munnbind noen gang i de årene.

Anonymkode: 7f6ec...924

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dette tenker jeg og. Det viser at man holder kjeft og gjør som man blir fortalt. Veldig symbolsk.

Anonymkode: b7e05...bc3

Det tenker du. Jeg tenker at folk har et ønske om å gjøre det de kan for å beskytte både seg selv og andre, og da er munnbind en av de tingene som er veldig enkelt å få til, så de lytter til råd fra myndighetene og gjør sitt beste. Ikke har folk for vane å holde kjeft når de har det på heller. Du har rett i at det har en symbolsk effekt også, men ikke den du tenker på. Sier det å kjøre i 60 i 60-sona også at man holder kjeft og gjør som man blir fortalt? Velger du derfor dine egne fartsgrenser? 

Anonymkode: e6b40...974

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det tenker du. Jeg tenker at folk har et ønske om å gjøre det de kan for å beskytte både seg selv og andre, og da er munnbind en av de tingene som er veldig enkelt å få til, så de lytter til råd fra myndighetene og gjør sitt beste. Ikke har folk for vane å holde kjeft når de har det på heller. Du har rett i at det har en symbolsk effekt også, men ikke den du tenker på. Sier det å kjøre i 60 i 60-sona også at man holder kjeft og gjør som man blir fortalt? Velger du derfor dine egne fartsgrenser? 

Anonymkode: e6b40...974

Det å dekke ansiktet i et moderne vestlig samfunn har aldri vært akseptert. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det å dekke ansiktet i et moderne vestlig samfunn har aldri vært akseptert. 

Det har det vell. Har du sett bilder fra en operasjonsstue, et verksted for billakering, alpinbakken en kald dag, dykkere i arbeid eller en motorsykkelgjeng på tur? Det er helt normalt å dekke til ansiktet når du har en grunn til det.

Anonymkode: f69a3...1e0

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jo, på Actic, i bassenget, i flere butikker på senteret står det at det er OBLIGATORISK å bruke munnbind innendørs, uansett avstand. Butikkenes/treningssentrenes egne regler. 

Men i herrens navn, hvor lenge er du i butikk eller på trening? Og om det plager deg så tren utendørs og bestill varer. Det er da virkelig et minimalt problem.

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det kan jeg godt skjønne er noe herk, har jobbet i butikk selv, man lemper banankasser i ett forrykende tempo og løper rundt. Det blir som å trene med munnbind. Jeg har akne selv, det lille jeg må bruke munnbind merkes på huden, så 8 timer med fysisk hard jobb har jeg full forståelse for er utfordrende. 

Jeg skjønner ikke behovet til enkelte her for å være så frekke. Lite sjarmerende. 

Bruker munnbind for andres skyld, men å ha munnen tildekket øker stress- og angstnivået mitt, og må si jeg gleder meg til situasjonen blir slik at det ikke lenger er nødvendig...

Føler meg heller ikke nødvendigvis tryggere av at andre bruker det, når mange har munnbindet nedenfor nesa, tar seg i ansiktet og peller rundt, og så videre... 

Anonymkode: 21124...207

Hvilken rolle tenker dere munnbind har i å hindre at omikron spres? 

Det virker litt for dumt at feks barna kan leke tett i tett på skole og i bhg, mens mor må bruke munnbind på butikken. Hvilken forskjell utgjør det?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilken rolle tenker dere munnbind har i å hindre at omikron spres? 

Det virker litt for dumt at feks barna kan leke tett i tett på skole og i bhg, mens mor må bruke munnbind på butikken. Hvilken forskjell utgjør det?

Nå som de fleste er vaksinert og godt beskyttet mot alvorlig sykdom, er ikke strategien lenger å stoppe viruset, men å bremse det, slik at ikke alle blir syke samtidig. Alle i Norge har ikke barn i skolealder, og ikke er det like mye smitte på alle skolene samtidig. Hvis du er smittet via skolen uten å vite det og går på butikken, er det ikke da bra at du bruker munnbind slik at du ikke smitter Helga på 84 og barnløse Tor-Gunnar som er den eneste som forstår IT-systemet i kommunen din?

Anonymkode: da2e5...c3c

Dere som mener at munnbind er det minst inngripende tiltakene,  kan hverken bruke briller eller ha astma. Jeg HATER munnbind.  Jeg er så nærsynt, at jeg ikke ser noe som helst uten briller og linser fungerer desverre ikke for meg. Så da går jeg rundt på butikken da, uten å se stort, enten fordi brillene dogger så mye at de må av, eller fordi de bare dogger litt. Jeg sliter i tillegg med å puste, det er til tider vondt. Jeg kunne selvsagt latt være å bruke det, men orker ikke alle de stygge blikkene fra gamle tanter og kjeft fra gamle gubber hver gang jeg er på utsiden av døra.  

Og hva søren skal det være godt for. Nå må de bli enige med seg selv. Karanteneregler utgår, grønt nivå i skoler og barnehager og smitten florerer. Jeg blir nyst på, hostet på, siklet på, snørret på og kost på av en mengde barn hver dag samtidig som flere går ned med korona hver dag. Men når jeg kommer på butikken hvor det for det meste er ansvarlige voksne som holder avstand  DA er det plutselig viktig med maske. Nå er det ikke lenger noen regler som gir mening, absolutt ingen. Så det spør hvor lenge folk gidder å finne seg i det tullet her lengre.

Som med alt annet, så er deres sannhet riktig for dere, men ikke nødvendigvis for meg.

Anonymkode: a4ddd...0e3

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dere som mener at munnbind er det minst inngripende tiltakene,  kan hverken bruke briller eller ha astma. Jeg HATER munnbind.  Jeg er så nærsynt, at jeg ikke ser noe som helst uten briller og linser fungerer desverre ikke for meg. Så da går jeg rundt på butikken da, uten å se stort, enten fordi brillene dogger så mye at de må av, eller fordi de bare dogger litt. Jeg sliter i tillegg med å puste, det er til tider vondt. Jeg kunne selvsagt latt være å bruke det, men orker ikke alle de stygge blikkene fra gamle tanter og kjeft fra gamle gubber hver gang jeg er på utsiden av døra.  

Og hva søren skal det være godt for. Nå må de bli enige med seg selv. Karanteneregler utgår, grønt nivå i skoler og barnehager og smitten florerer. Jeg blir nyst på, hostet på, siklet på, snørret på og kost på av en mengde barn hver dag samtidig som flere går ned med korona hver dag. Men når jeg kommer på butikken hvor det for det meste er ansvarlige voksne som holder avstand  DA er det plutselig viktig med maske. Nå er det ikke lenger noen regler som gir mening, absolutt ingen. Så det spør hvor lenge folk gidder å finne seg i det tullet her lengre.

Som med alt annet, så er deres sannhet riktig for dere, men ikke nødvendigvis for meg.

Mange som jobber i helsevesenet bruker briller og har astma og munnbind. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og sønnen min har astma og briller uten at munnbind er et problem. Han sier han puster med åpen munn under munnbindet, men ingen ser det. En må jo selv se om man klarer munnbind eller ikke. Det er anbefalt, ikke påbudt. 

Anonymkode: a6ec3...22d

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har astma og er veldig klaustrofobisk, men kan bruke bruke munnbind fordi om. Det som gir meg problemer med munnbind et ar det trigger migrenen min, og derfor bruker jeg munnbind så lite som mulig. Men det betyr jo ikke at alle med migrene plages med det. Min bror som har kraftig astma og emfysem bruker munnbind veldig mye, selv når det ikke er noe problem med 1 meters avstand. Så det du sier med at "deres sannhet er riktig for dere, men ikke nødvendigvis for meg", gjelder jo for deg og. For det er jo ikke sånn at alle med astma eller som bruker briller plages av munnbind heller.

Anonymkode: 7f6ec...924

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Mange som jobber i helsevesenet bruker briller og har astma og munnbind. 

Selvfølgelig er det det. Men det er ikke det dette handler om. Det jeg prøver å si  er at selv om det for noen er det minst inngripende,  så er det for andre det mest inngripende. 

• Opprett ny...