Gå til innhold

Betablokker💊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Metoprolol pga hjertebank/flimmer. Jeg har tatt ekg, men akkurat den tiden det ble tatt hadde jeg ikke «anfall». Legen har lyttet på brystet og hører ikke noe»ulyder».

Jeg gikk en dag uten metoprolol og ble såå uvel. Hjertet slo helt krøll igjen, jeg ble svimmel.Er dette vanlig om man glemmer en dag?

Kunne så gjerne ønsket jeg fikk ultralyd eller annet av hjertet, men legen mener det ikke er nødvendig🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3b00c...95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ultralyd gir informasjon om hjertefeil, så hvis det er kun hjerterytme du sliter med, så vil ikke flere ultralyder gi mer informasjon enn den første. Betablokker skal man trappe ned forsiktig. Er det fastlegen eller kardiolog du får oppfølging av? Jeg byttet til kardiolog etter hvert, og opplever mye mer profesjonell hjelp der enn hos fastlegen. 

Anonymkode: 6a59a...989

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ultralyd gir informasjon om hjertefeil, så hvis det er kun hjerterytme du sliter med, så vil ikke flere ultralyder gi mer informasjon enn den første. Betablokker skal man trappe ned forsiktig. Er det fastlegen eller kardiolog du får oppfølging av? Jeg byttet til kardiolog etter hvert, og opplever mye mer profesjonell hjelp der enn hos fastlegen. 

Jeg har tatt ekg.

Er fastlegen som skal følge meg opp, men som jeg hører han sier skal jeg bare fortsette med betablokker og ingen videre undersøkelse/kontroll planlagt.

Nå har vi mye hjertefeil i familien og jeg har hatt «noe» siden jeg var lita jente, men ikke i nærheten av det jeg har nå…

Jeg tenker en ul hadde vært ok, men det spørs om legen tenker det.

Skrevet

Begynte du på betablokker uten konsultasjon hos spesialisten? Fastlegen kan selvfølgelig ikke ta ul av hjerte. Be om henvisning til kardiolog. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Begynte du på betablokker uten konsultasjon hos spesialisten? Fastlegen kan selvfølgelig ikke ta ul av hjerte. Be om henvisning til kardiolog. 

Var spesialist som skreiv det ut…

Nei vet at legen ikke kan det, men må ha henvisning fra han🤷🏼‍♀️

Skrevet

Men den gangen du var hos spesialisten når du fikk betablokker - ble ikke ul gjort da? Det må ha vært en avklart diagnose før man går i gang med betablokker.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men den gangen du var hos spesialisten når du fikk betablokker - ble ikke ul gjort da? Det må ha vært en avklart diagnose før man går i gang med betablokker.. 

Nei, det ble ikke tatt ul.Han mente at utifra ekg’en så trengtes ikke det🤷🏼‍♀️
Tilogmed da jeg henta medisin sa hu dama på apoteket:»må du huske å få vite grunnen til at du skal ta de.Disse gjør deg ikke frisk, de skjuler bare symptomene»😳

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det ble ikke tatt ul.Han mente at utifra ekg’en så trengtes ikke det🤷🏼‍♀️
Tilogmed da jeg henta medisin sa hu dama på apoteket:»må du huske å få vite grunnen til at du skal ta de.Disse gjør deg ikke frisk, de skjuler bare symptomene»😳

Apotekdama har helt rett. Jeg har hatt vurdering av betablokker, men det var etter full utredning, avklart diagnose og second opinion. Resultatet ble behandling uten betablokker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Apotekdama har helt rett. Jeg har hatt vurdering av betablokker, men det var etter full utredning, avklart diagnose og second opinion. Resultatet ble behandling uten betablokker. 

Hvorfor er det så strengt?

Anonymkode: 7273b...f0f

Skrevet

Du burde bli henvist til Holter registrering  (24-72 timers EKG), da er det lettere å fange opp rytmeforstyrrelser. 

Anonymkode: fae58...444

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...