Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #51 Skrevet 13. januar 2022 Du må nok kontakte kommunen, ikke skolen: Langvarig fravær Når eleven har langvarig fravær på grunn av sykdom, kan kommunen/fylkeskommunen ha plikt til å gi opplæring et annet sted enn på skolen, for eksempel i elevens hjem. Opplæringsloven har ingen egen bestemmelse om opplæring i hjemmet ved sykdom, men det følger av forarbeidene til loven at kommunen eller fylkeskommunen kan være forpliktet til å gi opplæring andre steder enn i skole. Se NOU 1995:18 side 97 og Ot.prp. nr. 46 (1997-98) i merknadene til § 2-2. Kommunen og fylkeskommunens plikt til å gi eleven opplæring et annet sted enn på skolen, for eksempel i hjemmet på grunn av langvarig sykdom, følger av barn og unges rett og plikt til grunnskoleopplæring og ungdommens rett til videregående opplæring. Hva som anses som langvarig sykdom må avgjøres etter en konkret og skjønnsmessig vurdering. Momenter i denne vurderingen er elevens tilstand og forventet fravær. Det avgjørende er om elevens sykdom medfører et fravær som gjør at eleven ikke får oppfylt sin rett til opplæring eller får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Anonymkode: c7256...63c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #52 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenker at jeg blir så masete mamma og at skolen med det legger meg for hat. Jeg har ikke sjans til å følge opp skole. Jeg Jar flere barn og jobber mye, så det er ikke mulig Tror at løsninger via skolens egen portal er en enklere løsning om det skulle være aktuelt. Anonymkode: 7f567...88d Men hvorfor har du mange barn når du ikke har en sjanse til å følge dem opp? Mener du at skole skal lage et spesialopplegg for barnet ditt fordi du har fått for mange barn? Hvem skal betale for det? Anonymkode: 4862e...6df
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #53 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Du må nok kontakte kommunen, ikke skolen: Langvarig fravær Når eleven har langvarig fravær på grunn av sykdom, kan kommunen/fylkeskommunen ha plikt til å gi opplæring et annet sted enn på skolen, for eksempel i elevens hjem. Opplæringsloven har ingen egen bestemmelse om opplæring i hjemmet ved sykdom, men det følger av forarbeidene til loven at kommunen eller fylkeskommunen kan være forpliktet til å gi opplæring andre steder enn i skole. Se NOU 1995:18 side 97 og Ot.prp. nr. 46 (1997-98) i merknadene til § 2-2. Kommunen og fylkeskommunens plikt til å gi eleven opplæring et annet sted enn på skolen, for eksempel i hjemmet på grunn av langvarig sykdom, følger av barn og unges rett og plikt til grunnskoleopplæring og ungdommens rett til videregående opplæring. Hva som anses som langvarig sykdom må avgjøres etter en konkret og skjønnsmessig vurdering. Momenter i denne vurderingen er elevens tilstand og forventet fravær. Det avgjørende er om elevens sykdom medfører et fravær som gjør at eleven ikke får oppfylt sin rett til opplæring eller får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Anonymkode: c7256...63c Hun har ikke langvarig fravær. Migrenen kommer på ettermiddag/kveld Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #54 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor har du mange barn når du ikke har en sjanse til å følge dem opp? Mener du at skole skal lage et spesialopplegg for barnet ditt fordi du har fått for mange barn? Hvem skal betale for det? Anonymkode: 4862e...6df Jeg klarer fint å følge opp barna, men jeg kan ikke følge opp hjemmeundervisning. Nei, jeg mener ikke at skolen skal ha et spesialopplegg for mine barn. Derfor har jeg ikke bedr om det. Jeg betaler for barna mine Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #55 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hun har ikke langvarig fravær. Migrenen kommer på ettermiddag/kveld Anonymkode: 7f567...88d "Hva som anses som langvarig sykdom må avgjøres etter en konkret og skjønnsmessig vurdering. Momenter i denne vurderingen er elevens tilstand og forventet fravær. Det avgjørende er om elevens sykdom medfører et fravær som gjør at eleven ikke får oppfylt sin rett til opplæring eller får tilfredsstillende utbytte av opplæringen." Anonymkode: c7256...63c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #56 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): "Hva som anses som langvarig sykdom må avgjøres etter en konkret og skjønnsmessig vurdering. Momenter i denne vurderingen er elevens tilstand og forventet fravær. Det avgjørende er om elevens sykdom medfører et fravær som gjør at eleven ikke får oppfylt sin rett til opplæring eller får tilfredsstillende utbytte av opplæringen." Anonymkode: c7256...63c Det er ikke forventet at hun har mye fravær. Hun har hittil i år 0 dager og en del timer for legebesøk. Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #57 Skrevet 13. januar 2022 Er det mulighet for at barnet kan gå på en annen skole med færre barn? Vi har tidligere bodd på ett sted med en større skole. Vi valgte å flytte til en liten bygd med skole. Her er de så få elever at de får undervisning på tvers av klassene. Mitt barn er den eneste på sitt trinn. Jeg ser barnet vårt trives bedre sosialt og faglig når det ikke er så mye støy og mange mennesker. Det er mange bygdeskoler rundt i Norge. Kanskje dere har hytte eller sommerhus i nærheten, og kunne prøvd det for en periode? Nå flyttet ikke vi pga barna, men vi har valgt å bli her pga barna våre og deres trivsel. Anonymkode: 05528...689
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #58 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det mulighet for at barnet kan gå på en annen skole med færre barn? Vi har tidligere bodd på ett sted med en større skole. Vi valgte å flytte til en liten bygd med skole. Her er de så få elever at de får undervisning på tvers av klassene. Mitt barn er den eneste på sitt trinn. Jeg ser barnet vårt trives bedre sosialt og faglig når det ikke er så mye støy og mange mennesker. Det er mange bygdeskoler rundt i Norge. Kanskje dere har hytte eller sommerhus i nærheten, og kunne prøvd det for en periode? Nå flyttet ikke vi pga barna, men vi har valgt å bli her pga barna våre og deres trivsel. Anonymkode: 05528...689 Er ikke ungdomsskole her vi bor, så alle i nærheten er ganske store, og de andre barna er godt etablerte i sine klasser, samt at vi har familie i nærheten. Noe jeg er litt avhengig av mtp treninger og kamper, foreldremøter og kveldsjobbing/helgejobbing, og faren til barna bor i nærheten Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #59 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Hvis datteren din virkelig har migrene hver eneste dag i måneden når hun må på skole mener jeg det er uforsvarlig å ha henne fulltid på skolen. Har du migrene selv og vet hvor ille det er? Vet ikke alderen hennes, men det er fullt mulig med tilpasninger og redusert skoletid. Snakk med lege og skolen. Anonymkode: f3ce7...996 Dette!!! Det må være helt forferdelig for henne å måtte være fulltid på skolen når hun har så mye migrene!! 😢 Anonymkode: 6724e...b3e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #60 Skrevet 13. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Dette!!! Det må være helt forferdelig for henne å måtte være fulltid på skolen når hun har så mye migrene!! 😢 Anonymkode: 6724e...b3e Men det er ingen alternativ per nå dessverre. Skole må man ha for å komme seg frem i livet. Sykehuset, skolen og jeg jobber sammen for å gjøre det bedre fir henne, men hjemmeskole for bare henne er ikke alternativ nå Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #61 Skrevet 30. mars 2022 Det er mange ignorante utspill om at selvfølgelig skal ungene på skolen og de vil ikke klare seg i arbeidslivet uten. Les denne artikkelen om forfatter Gro Dahle og få et nytt perspektiv. Anonymkode: 6f87e...aa7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. mars 2022 #62 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er mange ignorante utspill om at selvfølgelig skal ungene på skolen og de vil ikke klare seg i arbeidslivet uten. Les denne artikkelen om forfatter Gro Dahle og få et nytt perspektiv. Anonymkode: 6f87e...aa7 Hjemmeskole er jo fullt lovlig , men det krever mye av foreldrene . Det er ikke for alle og det handler om mye mer enn å bare ta ungene ut av A4 skolen.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #63 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det er mange ignorante utspill om at selvfølgelig skal ungene på skolen og de vil ikke klare seg i arbeidslivet uten. Les denne artikkelen om forfatter Gro Dahle og få et nytt perspektiv. Anonymkode: 6f87e...aa7 Det er interessant å se andre perspektiver. Av og til synes jeg vi forviller oss så i satte normer og regelverk at vi mister formålet med det hele. Hvis fysisk oppmøte på skolen går på bekostning av læring, vil ikke da hjemmeskole faktisk være ett bedre opplæringstilbud? For skole er hovedsak opplæring. Anonymkode: b7afb...d22
Snakkes Skrevet 30. mars 2022 #64 Skrevet 30. mars 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Hjemmeskole er jo fullt lovlig , men det krever mye av foreldrene . Det er ikke for alle og det handler om mye mer enn å bare ta ungene ut av A4 skolen. Hjemmeskole krever utvilsomt mye av foreldrene, men det gjør jammen også hverdagen med å forsøke å få en som har sterk skolevegring til å gå på skolen. Man må derfor spørre seg om hvem som betaler den høyeste prisen. Eleven som blir presset til å gå på skolen, eller foreldrene som må legge til rette for hjemmeskole?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #65 Skrevet 30. mars 2022 Snakkes skrev (12 minutter siden): Hjemmeskole krever utvilsomt mye av foreldrene, men det gjør jammen også hverdagen med å forsøke å få en som har sterk skolevegring til å gå på skolen. Man må derfor spørre seg om hvem som betaler den høyeste prisen. Eleven som blir presset til å gå på skolen, eller foreldrene som må legge til rette for hjemmeskole? De færreste foreldre som velger det er kompetente til hjemmeskole. Det er gjerne raringer og avvikere og digre ustrukturerte ungeflokker med div fedre og middels dum mor av typen ku, velegnet til avl men ikke opplæring. Anonymkode: c1e25...a36
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #66 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): De færreste foreldre som velger det er kompetente til hjemmeskole. Det er gjerne raringer og avvikere og digre ustrukturerte ungeflokker med div fedre og middels dum mor av typen ku, velegnet til avl men ikke opplæring. Anonymkode: c1e25...a36 Det er ikke helt riktig. Det er også foreldre med barn som ikke har det bra på skolen, hvor hjemmeundervisning er det beste alternativet. Anonymkode: 9bcd7...3a7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2022 #67 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): De færreste foreldre som velger det er kompetente til hjemmeskole. Det er gjerne raringer og avvikere og digre ustrukturerte ungeflokker med div fedre og middels dum mor av typen ku, velegnet til avl men ikke opplæring. Anonymkode: c1e25...a36 Spar oss for ditt eget behov for å se ned på andre, det er da virkelig ikke relevant i forhold til trådstarter. Anonymkode: b7afb...d22
Snakkes Skrevet 30. mars 2022 #68 Skrevet 30. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): De færreste foreldre som velger det er kompetente til hjemmeskole. Det er gjerne raringer og avvikere og digre ustrukturerte ungeflokker med div fedre og middels dum mor av typen ku, velegnet til avl men ikke opplæring. Anonymkode: c1e25...a36 Raringer, avvikere, dumme og ku!? Du bør jobbe litt med din toleranse og medmenneskelighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå