Gå til innhold

Datteren min vil ha hjemmeskole tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kjenner en mor, som kjempet for at sønnen hennes skulle få ta videregående nettbasert. Da han har en autisme diagnose, og det fikk han. Så det kan være muligheter tar man kampen. Men er nok store forskjeller fra sted til sted.

Jeg har selv en sønn med Asperger, som trives bedre med hjemmeskole. Men han trives og på ungdomsskolen, da han går i en liten gruppe, der de er 5 elever, og alle de kjenner han fra 1. klasse. Men her og vurderer jeg om vi må få tatt videregående nettbasert. For han takler ikke flere personer, eller personer han ikke kjenner. Nå starter han senere enn de andre, og slutter før, og er aldri ute i friminuttene. Sånn så han skal slippe å møte på andre elever.

Anonymkode: 0917e...fb3

Jeg har en som utredes for autisme. Han klarer seg enn så lenge fint på skolen så lenge det er rutiner. Og det har lærerne han har nå. Når han skal over på ungdomsskolen vet jeg ikke hvordan det blir 

Anonymkode: 7f567...88d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Den vanligste årsaken til konsentrasjonsproblemer på skolen er ADHD

Anonymkode: b9186...040

Hun har ikke ADHD

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke noen mulighet for hjemmeskole nei. Hvis du mener å ta henne ut av skolen og undervise selv, så er det selvsagt umulig. 

Hvorfor det? Det er fullt mulig i Norge å undervise egne barn på hjemmeskole. Hvordan tror du det skal gjennomføres ellers?

Anonymkode: 4862e...6df

Skrevet

Kan de gjøre tilpasninger på skolen som gjør det mindre slitsomt for henne? F. eks at hun kan sitte på et grupperom når der jobber med oppgaver, være inne å slappe av i et friminutt el

Ved å bare ha hjemmeskole mister de mye sosialt, selv om de vanligvis er med venner på fritiden. Når alle de andre møtes på skolen er det lettere å glemme hun som bare har hjemmeskole, så vil gradvis vennene forsvinne. 

Anonymkode: 0c17b...fe8

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det? Det er fullt mulig i Norge å undervise egne barn på hjemmeskole. Hvordan tror du det skal gjennomføres ellers?

Anonymkode: 4862e...6df

Jeg jobber 100%, og da er det ganske umulig å gjennomføre. Dessuten har jeg dyskalkuli som gjør at jeg ikke kan. Jeg sier ikke at det skal gjennomføres, bare at hun ønsker seg hjemmeskole 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kan de gjøre tilpasninger på skolen som gjør det mindre slitsomt for henne? F. eks at hun kan sitte på et grupperom når der jobber med oppgaver, være inne å slappe av i et friminutt el

Ved å bare ha hjemmeskole mister de mye sosialt, selv om de vanligvis er med venner på fritiden. Når alle de andre møtes på skolen er det lettere å glemme hun som bare har hjemmeskole, så vil gradvis vennene forsvinne. 

Anonymkode: 0c17b...fe8

Hun har noe tilrettelegging ved at hun ikke sitter på skjerm henne tiden. Grupperom har de ikke

Skrevet

Jeg kunne sagt det samme som datteren din da jeg vokste opp. Var omtrent aldri glad på skolen, fra første klasse til videregående, trengte mye hvile etter skoletid, og ser ikke tilbake på skoletiden som noen god tid heller...

Jeg skjønner veldig godt at du startet tråden. Når "alle" klager på hjemmeskole, så er det godt å finne likesinnede, om noen få. Jeg mener helhjertet at undervisning i en stor klasse ikke er det ideelle for alle barn og unge, men det er noen ganger praktisk vanskelig å finne noe alternativ, dessverre. Også vanskelig å finne forståelse og støtte blant flertallet...

Anonymkode: 328b8...4fd

Skrevet

Ja, vi har samme erfaring med hjemmeskole. Datteren vår er meget selvstendig og faglig oppegående, hun raste gjennom oppgavene på null komma niks. Hun savner hjemmeskole og var mer glad og fikk mer energi av å slippe fysisk oppmøte. Nå er det en helt annen årsak hos oss, hun har angst, så det blir ikke helt sammenlignbart. Hjemmeskole luller jo inn angsten og gjør det ennå mer vanskelig å delta når de først skal på skolen. 

Vi har noe tilpasset hjemmeundervisning om våren grunnet allergi, men det er som regler bare noen uker avhengig av når sesongen starter. Kan det være mulig med en hybridløsning for datteren deres? Noen fag er hun sikkert mer selvgående i og kan gjennomføre hjemme, ikke alle fag har like stort behov for fysisk oppmøte, som matte f eks. 

Anonymkode: b7afb...d22

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja, men det skjønner du vel selv, at skolen ikke kan operere med to alternative undervisninger - en på skolen og en hjemme. Slik har det aldri vært og vil aldri bli. Uansett om det er flere i samme båt. 

Anonymkode: c7256...63c

Herlighet, er det mulig! Folk kan diskutere og etterspør hva de vil uten at du skal komme inn og legge føringer for dem? 

Anonymkode: 0d343...df6

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kunne sagt det samme som datteren din da jeg vokste opp. Var omtrent aldri glad på skolen, fra første klasse til videregående, trengte mye hvile etter skoletid, og ser ikke tilbake på skoletiden som noen god tid heller...

Jeg skjønner veldig godt at du startet tråden. Når "alle" klager på hjemmeskole, så er det godt å finne likesinnede, om noen få. Jeg mener helhjertet at undervisning i en stor klasse ikke er det ideelle for alle barn og unge, men det er noen ganger praktisk vanskelig å finne noe alternativ, dessverre. Også vanskelig å finne forståelse og støtte blant flertallet...

Hun er totalt utslitt etter skolen og har migrene. Må sove minst en time og sliter med å sovne om kvelden. Holder jeg henne våken for at hun skal sove om natten, så er det grining og medisiner og hun blir enda mer utslitt og sovner ikke om kvelden pga det.

Ja, det er litt sånn at alle skal forbanne hjemmeskole. Det er et mareritt osv. for de få som klarer seg bedre med det, så finnes det ingen løsninger annet enn at foreldrene må undervise selv. De siste to årene er det jo bevist at hjemmeskole er noe skolene klarer. Problemet er når de fleste trenger å være på skolen, så tilrettelegges det ikke for at noen trenger hjemmeskole. Og de aller fleste forstår at det er vanskelig å få til begge deler.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, vi har samme erfaring med hjemmeskole. Datteren vår er meget selvstendig og faglig oppegående, hun raste gjennom oppgavene på null komma niks. Hun savner hjemmeskole og var mer glad og fikk mer energi av å slippe fysisk oppmøte. Nå er det en helt annen årsak hos oss, hun har angst, så det blir ikke helt sammenlignbart. Hjemmeskole luller jo inn angsten og gjør det ennå mer vanskelig å delta når de først skal på skolen. 

Vi har noe tilpasset hjemmeundervisning om våren grunnet allergi, men det er som regler bare noen uker avhengig av når sesongen starter. Kan det være mulig med en hybridløsning for datteren deres? Noen fag er hun sikkert mer selvgående i og kan gjennomføre hjemme, ikke alle fag har like stort behov for fysisk oppmøte, som matte f eks. 

Anonymkode: b7afb...d22

Jeg har ikke sjekket om det er mulig, og jeg tør ikke sjekke heller. Er litt redd skolen skal legge meg for hat og mene jeg er krevende. Det går jo greit med skole, men det er bedre for akkurat henne med hjemmeskole. Matte kan ikke jeg hjelpe henne med heller. Jeg datt av i 5. klasse

Skrevet

Det er nok mange som føler de lærte mer på hjemmeskole som i realiteten lærte mindre. Mange føkte at oppgavene gikk fort og enkelt, men de mistet alt det som diskusjoner ol gir. Så vidt jeg har gått med meg er det faglige nivået på elevene som som går ut av vgs og ungdomsskolen lavere for koronakullene enn for andre, selv om karakterene er høyere. 

Anonymkode: 0e338...362

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er nok mange som føler de lærte mer på hjemmeskole som i realiteten lærte mindre. Mange føkte at oppgavene gikk fort og enkelt, men de mistet alt det som diskusjoner ol gir. Så vidt jeg har gått med meg er det faglige nivået på elevene som som går ut av vgs og ungdomsskolen lavere for koronakullene enn for andre, selv om karakterene er høyere. 

I min datters tilfelle har hun gjort det bedre på skolen. Hun mener ikke at oppgavene gikk fort og enkelt, men at hun klarte å fokusere på det hun skulle gjøre, og ikke fikk migrene

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I min datters tilfelle har hun gjort det bedre på skolen. Hun mener ikke at oppgavene gikk fort og enkelt, men at hun klarte å fokusere på det hun skulle gjøre, og ikke fikk migrene

Ja, det er noen som det paser bedre for men det gir en del ulemper også på sikt.

Hvis dere virkelig tror det blir bedre for datteren deres finnes det muligheter for hjemmeundervisning. Særlig hvis dere kan få en legeerklæring på at det er nødvendig kan det lages opplegg der hun har hjemmeskole hele eller deler av tiden. Jeg vet ikke hvordan de gar organisert det, men i klassen til min datter har en av jentene stort sett hjemmeskole selv om hun er en del av klassen. Hun er med i noen timer, men aldri mer enn halve dager på skolen tror jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Den vanligste årsaken til konsentrasjonsproblemer på skolen er ADHD

Anonymkode: b9186...040

Men veldig mange med ADHD takler ikke hjemmeskole. Hører om flere barn med den diagnosen måtte være på skolen og få hjelp der mens de andre elevene hadde hjemmeundervisning. 

Anonymkode: e7f4e...0e2

Skrevet

Min datter, høytfungerende autist, trives best med hjemmeskole og forbedret alle karakterene sine i den perioden. 

Anonymkode: 147d6...7c7

Skrevet

Hvis datteren din virkelig har migrene hver eneste dag i måneden når hun må på skole mener jeg det er uforsvarlig å ha henne fulltid på skolen. Har du migrene selv og vet hvor ille det er? Vet ikke alderen hennes, men det er fullt mulig med tilpasninger og redusert skoletid. Snakk med lege og skolen.

Anonymkode: f3ce7...996

Skrevet

Hun vil jo ikke klare arbeidslivet hvis hun ikke kan møte på skolen, så tåpelig ønske spør du meg.

Anonymkode: da635...0cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hun vil jo ikke klare arbeidslivet hvis hun ikke kan møte på skolen, så tåpelig ønske spør du meg.

Så da skal hun bare la være å prøve å fungere best mulig da eller?

Anonymkode: 46666...5e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så da skal hun bare la være å prøve å fungere best mulig da eller?

Anonymkode: 46666...5e4

Ville heller fokusert på det positive ved å være på skolen/ ute i samfunnet. Hun kan jo uansett ikke bure seg inne hjemme hele livet. Mange må innrette seg slik at skole/jobb tar det meste av krefter slik at det ikke er rom for store utskeielser når klokka er 16.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis datteren din virkelig har migrene hver eneste dag i måneden når hun må på skole mener jeg det er uforsvarlig å ha henne fulltid på skolen. Har du migrene selv og vet hvor ille det er? Vet ikke alderen hennes, men det er fullt mulig med tilpasninger og redusert skoletid. Snakk med lege og skolen.

Jeg har migrene selv med 20 anfall i mnd, så jeg vet hvordan det er. Jeg, som henne, får anfallene når ting roer seg, altså på ettermiddagen/kvelden. Heldigvis er hun fortsatt ung, og har «barnemigrene» (diagnosen de får før de er ferdig med pubertet), så anfallene varer kortere enn mine. Legene er ikke helt ferdig med å finne løsninger for henne enda. Vi er på sykehuset hver 6. uke for oppfølging. Både lærere, legene på sykehuset, hun selv og jeg har sett at hjemmeskole har en effekt. Og hun orker å være sosial etter skoletid og dra på alle treninger. Tror jeg må vente til sykehuset har funnet ut mer før jeg kan be om hjemmeskole innimellom

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvis hun kan finne sine metoder for å hindre anfall i ung alder, så er sjansene formå lykkes i arbeidslivet større.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Så det er helt umulig å jobbe hjemmefra, eller med fleksibel arbeidstid? Tåpelig svar, spør du meg...

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har migrene selv med 20 anfall i mnd, så jeg vet hvordan det er. Jeg, som henne, får anfallene når ting roer seg, altså på ettermiddagen/kvelden. Heldigvis er hun fortsatt ung, og har «barnemigrene» (diagnosen de får før de er ferdig med pubertet), så anfallene varer kortere enn mine. Legene er ikke helt ferdig med å finne løsninger for henne enda. Vi er på sykehuset hver 6. uke for oppfølging. Både lærere, legene på sykehuset, hun selv og jeg har sett at hjemmeskole har en effekt. Og hun orker å være sosial etter skoletid og dra på alle treninger. Tror jeg må vente til sykehuset har funnet ut mer før jeg kan be om hjemmeskole innimellom

Hvis hun kan finne sine metoder for å hindre anfall i ung alder, så er sjansene formå lykkes i arbeidslivet større.

Viktig at du lytter til jenta di ihvertfall. Håper dere finner en god løsning. Ikke noe gøy hvis barndom/ungdomstid forsvinner i migrene. Skolelærdom er viktig for å klare seg i arbeidslivet, men sosial kompetanse er enda viktigere❤️

Skrevet

Selvsagt er det mulig å få helt eller delvis digital skole, mange barn i Norge har det. Forutsetningen er at det ligger en sakkyndig vurdering fra ppt, og et enkeltvedtak fra skolen, til grunn. Dere må få henne meldt opp til ppt, og selvsagt fortsette utredningen hos spesialist. Skolen legger deg ikke for hat fordi du søker løsninger for barnet ditt (hvorfor tror du det?), men de kan ikke møte dere på dette ønsket før det formelle er i orden. Det du KAN gjøre her og nå er jo å holde henne hjemme en dag eller to i uken slik at hun får hentet seg inn, men det krever jo at dere foreldre følger henne opp. Skolen kan ikke ta ansvar for opplæringen de dagene. 

Anonymkode: e06a6...67f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Selvsagt er det mulig å få helt eller delvis digital skole, mange barn i Norge har det. Forutsetningen er at det ligger en sakkyndig vurdering fra ppt, og et enkeltvedtak fra skolen, til grunn. Dere må få henne meldt opp til ppt, og selvsagt fortsette utredningen hos spesialist. Skolen legger deg ikke for hat fordi du søker løsninger for barnet ditt (hvorfor tror du det?), men de kan ikke møte dere på dette ønsket før det formelle er i orden. Det du KAN gjøre her og nå er jo å holde henne hjemme en dag eller to i uken slik at hun får hentet seg inn, men det krever jo at dere foreldre følger henne opp. Skolen kan ikke ta ansvar for opplæringen de dagene. 

Anonymkode: e06a6...67f

Jeg tenker at jeg blir så masete mamma og at skolen med det legger meg for hat.

Jeg har ikke sjans til å følge opp skole. Jeg Jar flere barn og jobber mye, så det er ikke mulig

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tror at løsninger via skolens egen portal er en enklere løsning om det skulle være aktuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...