Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Hun sier at hun lettere lærte og at det var enklere å fokusere på det hun skulle gjøre og fullføre når det var rolig rundt henne. Klassen er ikke bråkete, og støynivået er lavt, både i følge lærer og elever. Hun har migrene, og all undervisning og oppgaver er på skjerm. Hun har fått lov til å ta pause fra skjerm i noen fag og levere oppgaver håndskrevet, men på hjemmeskole fikk hun gjort mye mer enn ellers, oppgavene ble levert fullstendige og antall migreneanfall ble halvert. Nå savner hun hjemmeskole og skulle ønske at det kom tilbake. Jeg merket også at hun hadde bedre humør, hadde mer fokus og var mindre sliten. Normalt trenger hun å sove en time etter skolen fordi hun er utslitt. Nå er ikke hjemmeskole et alternativ så lenge skolen er åpen igjen, det skjønner både hun og jeg, men den hadde mange fordeler for henne, og karakterene gikk opp. Lærerne har også bekreftet den positive virkningen på henne. Jeg har en del kontakt med lærere da de rapporterer om migrenen til meg, og jeg til dem, og så tar vi dette samlet med til sykehuset hun behandles på. Sykehuset har også sett en positiv utvikling på migrenen (det er jo halvering ved antall anfall) ved hjemmeskole, og mener dette er beste mulige undervisning for henne. Skolen kan selvsagt ikke gi henne dette alternativet, og vi skjønner det, men vi skulle så gjerne hatt det litt til. Eller bare en eller to dager i uken. Flere som har denne erfaringen med hjemmeskole? Ps: antall anfall per måned er 30, hvor ca halvparten er moderat til kraftig, ved hjemmeskole er det 17 anfall hvor rundt 4-5 er moderat til kraftig. Sånn for å gi et bilde av bedringen. Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Samme erfaring her. Her er det mye magesmerter som er hoved problemet . Det slapp og være ett tema ved hjemmeskole. Alt skolearbeid ble gjort oh bedre gjennomført. Anonymkode: 65fe3...f69
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Ok, men det blir det jo sannsynligvis ikke. Som du selv sier kan ikke skolen legge til rette for dette. Så det beste alternativet er vel da at en av foreldrene sier opp jobben, skriver henne ut fra skolen og har hjemmeskole på fulltid. Anonymkode: c7256...63c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 Du har mulighet til å ta henne ut av skolen og undervise henne selv. I Norge har man undervisningsplikt, ikke gå på skole-plikt. Anonymkode: 4862e...6df
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ok, men det blir det jo sannsynligvis ikke. Som du selv sier kan ikke skolen legge til rette for dette. Så det beste alternativet er vel da at en av foreldrene sier opp jobben, skriver henne ut fra skolen og har hjemmeskole på fulltid. Anonymkode: c7256...63c Overdriver du alltid slik når noen forteller om noe ønsker seg? Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du har mulighet til å ta henne ut av skolen og undervise henne selv. I Norge har man undervisningsplikt, ikke gå på skole-plikt. Anonymkode: 4862e...6df Det er umulig Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Overdriver du alltid slik når noen forteller om noe ønsker seg? Anonymkode: 7f567...88d Jeg liker å være konkret og løsningsorientert. Hva er poenget med å slenge ut at hun ønsker seg ditt og datt som er helt urealistisk? Anonymkode: c7256...63c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg liker å være konkret og løsningsorientert. Hva er poenget med å slenge ut at hun ønsker seg ditt og datt som er helt urealistisk? Anonymkode: c7256...63c For å høre om det er flere i samme båt så klart. Når det er helsefremmende og resultatfremmende med hjemmeskole, så blir man litt fortvilet over at det ikke er en mulighet Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Datteren min elsket også hjemmeskole. Hun hadde det i slutten av 6. klasse og i flere omganger i 7. Hun var superstrukturert, og stortrivdes med å jobbe hjemme. Sto opp klokka 07, dusjet, spiste frokost og satt klar 10 min før oppstart - hver morgen. Jeg behøvde ikke følge opp i det hele tatt Men jeg ser helt klart behovet for å være på skolen for at hun ikke skal bli isolert. Anonymkode: 310dd...bad
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): For å høre om det er flere i samme båt så klart. Når det er helsefremmende og resultatfremmende med hjemmeskole, så blir man litt fortvilet over at det ikke er en mulighet Anonymkode: 7f567...88d Ja, men det skjønner du vel selv, at skolen ikke kan operere med to alternative undervisninger - en på skolen og en hjemme. Slik har det aldri vært og vil aldri bli. Uansett om det er flere i samme båt. Anonymkode: c7256...63c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, men det skjønner du vel selv, at skolen ikke kan operere med to alternative undervisninger - en på skolen og en hjemme. Slik har det aldri vært og vil aldri bli. Uansett om det er flere i samme båt. Anonymkode: c7256...63c Dele erfaringer og «snakke» om hvor positivt det var for barna er ikke tillatt fordi det ikke er realistisk? Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Datteren min elsket også hjemmeskole. Hun hadde det i slutten av 6. klasse og i flere omganger i 7. Hun var superstrukturert, og stortrivdes med å jobbe hjemme. Sto opp klokka 07, dusjet, spiste frokost og satt klar 10 min før oppstart - hver morgen. Jeg behøvde ikke følge opp i det hele tatt Men jeg ser helt klart behovet for å være på skolen for at hun ikke skal bli isolert. Anonymkode: 310dd...bad Her var hun ute med venner etter skolen hver dag. Det er hun ikke ellers fordi hun er utslitt etter skolen. Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dele erfaringer og «snakke» om hvor positivt det var for barna er ikke tillatt fordi det ikke er realistisk? Anonymkode: 7f567...88d Det er ikke i strid med norske lover, men hva er poenget med det? Anonymkode: c7256...63c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 At noen skulle krangle i denne tråden hadde jeg ikke sett for meg😅🙈. Mange barn har div utfordringer som gjør at skolehverdag blir ekstra tung og slitsom. Men fokuset nå er hele tiden på å skjerma barna og hvor grusomt det var for alle. Men veldig tydelig var det ikke så grusomt for alle. Betyr ikke at vi skal ta ungene utav skolen av den grunn. Anonymkode: 65fe3...f69
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #17 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke i strid med norske lover, men hva er poenget med det? Anonymkode: c7256...63c Å vite at man ikke er alene om det. Det hjelper. Anonymkode: 7f567...88d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #18 Skrevet 11. januar 2022 Var akkurat det samme her. Et barn med konsentrasjonsproblemer og vansker med å følge med å gjøre oppgaver på skolen. Hjemmeskole jobber barnet som bare det og er helt selvstendig. Som to helt forskjellige versjoner av barnet. Anonymkode: e7f4e...0e2
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #19 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Å vite at man ikke er alene om det. Det hjelper. Anonymkode: 7f567...88d Ok, i så fall: Jeg har hørt om to barn som ønsker hjemmeskole tilbake. Anonymkode: c7256...63c
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #20 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Her var hun ute med venner etter skolen hver dag. Det er hun ikke ellers fordi hun er utslitt etter skolen. Anonymkode: 7f567...88d Datteren min er dessverre aldri med venner. Skolen og fritidsaktiviteter er eneste sosialiseringsarena 😢 Anonymkode: 310dd...bad
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #21 Skrevet 11. januar 2022 Jeg jobber på skole, barneskole, og der hadde vi en elev som fortsatte med å ha hjemmeskole når de andre elevene var tilbake på skolen etter nedstengning. Han trivdes så godt på hjemmeskolen og syntes at han fikk mer ro der enn på skolen. En interessant opplevelse, for i skolesammenheng opplevde vi at det var han som forstyrret de andre elevene, mens han opplevde at de forstyrret ham. Han kom tilbake til skolen etter hvert. Det er ingen tvil om at selv om de fleste ungene er glade for å være tilbake på skolen og at hjemmeskole bare var gøy et par dager, så er det barn som det er bra for, kanskkje til og med bedre, i alle fall i perioder. Anonymkode: 3a9ae...bfd
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #22 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): For å høre om det er flere i samme båt så klart. Når det er helsefremmende og resultatfremmende med hjemmeskole, så blir man litt fortvilet over at det ikke er en mulighet Anonymkode: 7f567...88d Det er en mulighet. Men det krever mye av dere foreldre. Men det var kanskje ikke helt det du ønsket? Anonymkode: 16be0...0f4
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #23 Skrevet 12. januar 2022 Kjenner en mor, som kjempet for at sønnen hennes skulle få ta videregående nettbasert. Da han har en autisme diagnose, og det fikk han. Så det kan være muligheter tar man kampen. Men er nok store forskjeller fra sted til sted. Jeg har selv en sønn med Asperger, som trives bedre med hjemmeskole. Men han trives og på ungdomsskolen, da han går i en liten gruppe, der de er 5 elever, og alle de kjenner han fra 1. klasse. Men her og vurderer jeg om vi må få tatt videregående nettbasert. For han takler ikke flere personer, eller personer han ikke kjenner. Nå starter han senere enn de andre, og slutter før, og er aldri ute i friminuttene. Sånn så han skal slippe å møte på andre elever. Anonymkode: 0917e...fb3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #24 Skrevet 12. januar 2022 Den vanligste årsaken til konsentrasjonsproblemer på skolen er ADHD Anonymkode: b9186...040
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #25 Skrevet 12. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er en mulighet. Men det krever mye av dere foreldre. Men det var kanskje ikke helt det du ønsket? Anonymkode: 16be0...0f4 Det er ikke noen mulighet for hjemmeskole nei. Hvis du mener å ta henne ut av skolen og undervise selv, så er det selvsagt umulig. Anonymkode: 7f567...88d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå