Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Min 3,5 år gamle gutt har vært tørr i 1,5 år, med ett og annet uhell. Siden han startet på storbarnavdeling i høst, har det vært perioder med mye uhell, nå er vi oppe i 2 skift om dagen. Jeg blir gaaaaal av all vaskingen og den urinlukta som sitter i nesa. Han stortrives i barnehagen, det er vel i grunn det som er problemet, han har ikke tid/lyst til å gå på do. Han er det meget bevisst, men virker ikke som han bryr seg om vår truse. Til opplysning hadde han ingen uhell på 2,5 uke juleferie. Jeg har forsøkt belønning, konsekvenser, vært sint, ignorert osv. Jeg trenger nå noen tips, før jeg mister forstanden 🙈 Noen gode råd? Anonymkode: 47624...e86
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Å bli sint hjelper i hvert fall ikke. Og du mister forstanden? Skjerp deg! Be barnehagen ta han på do til faste tider, han glemmer seg nok bare. Han er jo bitteliten, bare tre år. Ta han med på råd, hva kan dere gjøre? Vil han begynne med bleie igjen? Ikke som trussel, men de som ikke tisser på do må ha bleie, ellers blir det så vått og ekkelt. Anonymkode: 03b4d...3b4
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Min 3,5 år gamle gutt har vært tørr i 1,5 år, med ett og annet uhell. Siden han startet på storbarnavdeling i høst, har det vært perioder med mye uhell, nå er vi oppe i 2 skift om dagen. Jeg blir gaaaaal av all vaskingen og den urinlukta som sitter i nesa. Han stortrives i barnehagen, det er vel i grunn det som er problemet, han har ikke tid/lyst til å gå på do. Han er det meget bevisst, men virker ikke som han bryr seg om vår truse. Til opplysning hadde han ingen uhell på 2,5 uke juleferie. Jeg har forsøkt belønning, konsekvenser, vært sint, ignorert osv. Jeg trenger nå noen tips, før jeg mister forstanden 🙈 Noen gode råd? Anonymkode: 47624...e86 Vet ikke om det er noen trøst, men vi hadde en periode med det samme med begge jentene våre en god stund etter at de ble tørre. Jeg tror ikke det er så uvanlig, det virker som det kan skje når det er såpass lenge siden bleieslutt at det ikke er fokus på det lenger, så får de en sånn periode hvor de aldri gidder å gå i tide og venter til de ikke klarer å holde seg mer. Vi snakket ofte med barna om det og vi prøvde å ha faste dotider så langt det lot seg gjøre. Sett på en alarm på mobilen og send han på do annenhver time en periode og se om det hjelper? Hvis problemet vedvarer kan det være aktuelt å henvise til barnelege for undersøkelse, veiledning og eventuelt hjelpemidler. Anonymkode: 701a6...fa1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Er det kun i bhg eller hjemme også? Ser han var tørr i jula. Hva med å foreslå et belønningsskjema på bhg? Hvis han er flink i bhg og er tørr og går på do, så får han et klistremerke på et ark eller noe? Har gjort dette noen ganger der jeg jobber,som har fungert godt for de barna Anonymkode: 43bd2...ffc
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 Ingen gode råd, er helt normalt at barn har en sånn periode, har jobbet i barnehage i 15 år. Men be barnehagen om å ta han på do til faste tider, de må følge han inn, få med seg at han faktisk tisser, gjerne at han må sitte litt, og at han ikke bare går rett inn og ut av doen. Anonymkode: 728d1...fce
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å bli sint hjelper i hvert fall ikke. Og du mister forstanden? Skjerp deg! Be barnehagen ta han på do til faste tider, han glemmer seg nok bare. Han er jo bitteliten, bare tre år. Ta han med på råd, hva kan dere gjøre? Vil han begynne med bleie igjen? Ikke som trussel, men de som ikke tisser på do må ha bleie, ellers blir det så vått og ekkelt. Anonymkode: 03b4d...3b4 Jeg skjønner jo at å bli sint ikke hjelper, men jeg er nå en gang menneske da🤷♀️ å miste forstanden er forøvrig et helt vanlig uttrykk her jeg bor, men mer harmløst enn du fremstiller det altså ☺️ Anonymkode: 47624...e86
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min 3,5 år gamle gutt har vært tørr i 1,5 år, med ett og annet uhell. Siden han startet på storbarnavdeling i høst, har det vært perioder med mye uhell, nå er vi oppe i 2 skift om dagen. Jeg blir gaaaaal av all vaskingen og den urinlukta som sitter i nesa. Han stortrives i barnehagen, det er vel i grunn det som er problemet, han har ikke tid/lyst til å gå på do. Han er det meget bevisst, men virker ikke som han bryr seg om vår truse. Til opplysning hadde han ingen uhell på 2,5 uke juleferie. Jeg har forsøkt belønning, konsekvenser, vært sint, ignorert osv. Jeg trenger nå noen tips, før jeg mister forstanden 🙈 Noen gode råd? Anonymkode: 47624...e86 Tuller du? Stakkars barn. 😳 Kanskje derfor han tisser på seg? Godt du spør om råd. Ha faste tider. Når han står opp, kommer i barnehagen, før de går ut osv osv. Belønninger er idiotisk. Være sint er høl i huet. Ignorert? 😑 Anonymkode: eb787...79f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 Tusen takk for svar. Vi får fortsette 0 snakke om dogåing litt til. Han har blitt tilbudt bleie, sånn oppriktig, men vil ikke ha. Han vil jo egentlig ikke ha bleie om natta heller. Det er definitivt i barnehage de fleste uhell skjer, en og annen gang på kveldstid her hjemme når han er trøtt og ser barnetv feks. Anonymkode: 47624...e86
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tuller du? Stakkars barn. 😳 Kanskje derfor han tisser på seg? Godt du spør om råd. Ha faste tider. Når han står opp, kommer i barnehagen, før de går ut osv osv. Belønninger er idiotisk. Være sint er høl i huet. Ignorert? 😑 Anonymkode: eb787...79f Neimen herlighet. Jeg mente at jeg har ignorert at han har tisset på seg, altså ikke gjort noen stor greie ut av det. Belønninger er vel ikke idiotisk, mange det fungerer for. Hva er ditt forslag da? Anonymkode: 47624...e86
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Jeg lurer litt på hva du mener med konsekvens? Konsekvens av å tisse på seg er jo at man blir våt og lukter vondt. Må han gå i tissevåte klær? Du må i hvert fall komme bort fra tanken om at han gjør dette på trass eller for å plage deg. Han er 3,5 år! Anonymkode: 03b4d...3b4
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Det er et lite barn på 3,5 år og du blir sint? «Bare et menneske» sier du? SKJERP DEG!! Anonymkode: 92f2e...bab
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 Han er jo bitte liten enda! Nytter ikke å bli gal. Lykke til videre med utfordringer, hvis dette vipper deg av pinnen! Anonymkode: 5dbdc...cb8
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Tilbakefall i barnehage er normalt. Datteren min sluttet med bleier da hun var nesten to år. Da fikk hun lillebror, og oppdaget at babyer brukte bleier. Hun identifiserte seg ikke med babyer og bestemte seg for å slutte på dagen, og var tørr. Dette var på våren. Da vinteren kom, og det ble mye klær på både inne og ute, så begynte hun å tisse på seg ute. Endte med at barnehagen og jeg bestemte at hun skulle ha på utebleie. Det brukte hun resten av vinteren, og så var det over for godt etter det. Niesen min var på samme måte frem til hun var 5. Foreldrene pushet nok en del på bleieslutt der, og hun har hatt flere tilbakefall etter bleieslutt Anonymkode: 2a626...3fa
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 Det er ikke uvanlig at barn ikke 'har tid' til å gå på do. Min åtteåring venter fortsatt i det lengste før han må styrte av sted for å tisse. Ser at flere av vennene hans holder på sånn også. Da han var mindre gikk det ofte galt, og vi prøvde det meste av ulike metoder. Det går heldigvis bra nå. Håper dere ikke må styre med dette så lenge som oss, men vær obs på at det kan ta tid før det blir bedre. Anonymkode: 21649...372
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 Vi har en på 5 som tidvis glemmer seg, ikke vil på do eller ikke kjenner at han må tisse. Det går i perioder og hjemme på dagtid er han alltid tørr. Ja, kanskje dager ute på reise må bli bleie, men gode rutiner med dogåing, belønninger m.m er nødvendig. Du her lov til å bli frustrert når han står ved siden av deg og tisser på seg fordi han nekter å gå på do, men alt annet er ikke greit. Vår gutt bruker fortsatt bleie på natten siden han ikke kjenner at han må tisse. Vi begynte med klistremerker og har avansert til små godteribiter i dårlige perioder. 1 klistremerke for tissing, både hjemme og i barnehagen,- 3 for bæsjing. Vår eldste ble tørr da han var 3, men begynte å tisse på seg da han begynte på skolen. Alle forandringsfaser kan utløse slikt eller så kan det for eksempel være hormonelt betinget. Husk at gutten din kun er 3 år! Du kan ikke forvente (eller bli sint) for at han ikke er tørr. Anonymkode: 2fd5b...e5f
Pobie Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 Barnet er kun 3 år gammelt. Er mange som fremdeles bruker bleie på den alderen. Jeg ville satt en timer på 2-3 timer (avhengig av barnet) og insistert på at han går på do når timeren går. Og gi gjerne belønning hver gang, f eks et klistremerke, evt klistremerke eller en liten sjokolade om kvelden hvis han ikke har tisset på seg den dagen. I barnehagen er det barnehagen sitt problem, da ville jeg seriøst lurt på hvorfor de ikke klarer å sørge for at han går på do med jevne mellomrom. Barnehagen til mellomste barnet vårt hadde litt overgangsvansker da hun sluttet med bleier, for de var ikke vant til å minne henne på å gå på do, men de gikk seg til siden det var mer arbeid å bytte på hele jenta flere ganger om dagen enn å sende henne på do.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 Du blir virkelig ikke sint på en 3 åring fordi han tisser på seg. Skjerp deg! Du har fått mange gode råd. Timer er veldig lurt. Ta tiden til hjelp. Anonymkode: 3c3a3...716
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå