Gå til innhold

Er det verdt å klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte på en stilling for noen måneder siden. Stillingen krever en spesiell utdanning og arbeidserfaring innen et bestemt felt. Etter å ha vært stille i flere måneder til tross for to forespørsler om saksgang har de endelig sendt beskjed om at de har ansatt folk i begge stillingene (to like stillinger). Begge to er nyutdannet. Jeg har 14 års erfaring innen det aktuelle feltet, og ble ikke en gang vurdert for intervju. 

Dette er offentlige stillinger, så kvalifikasjonsprinsippet gjelder fullt ut. Jeg har veldig lyst til å klage dette inn for Sivilombudet, spesielt fordi akkurat samme har skjedd på den samme arbeidsplassen med en kollega av meg. Er det noe vits i å klage inn slike saker? 

Anonymkode: 34966...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt! Hvis ingen klager er det heller ingen som fører overordnede oppsyn. Jeg ville definitivt klagd, og jeg ville bedt bedriften om en skriftlig redegjørelse på hvorfor du med dine kvalifikasjoner og erfaring ble forbigått. 

Anonymkode: 0696b...655

Skrevet

Ja, det ville jeg gjort! 

Støtter fult ut svaret over her med å få en skriftlig begrunnelse. 

Anonymkode: bd99a...3f4

Skrevet

Enig med de andre! Dette er viktig å få endret, for ofte er slike saker ofte egentlig en form for korrupsjon.

Anonymkode: e4723...ffd

Skrevet

Ja, jeg ville absolutt ha klaget👍

Anonymkode: cc7c5...81a

Skrevet

Er det verdt det? Det kommer an på hva du vil oppnå. Vil du påføre stripe i lakken er det kanskje verdt det. Om du senere kunne tenke deg å jobbe der er det ikke verdt det- for din egen del.

Jeg har blitt forbigått en gang der jeg klart var beste kandidat (til fordel for intern søker). Jeg valgte å ikke klage for min egen del.

Skrevet

Som de andre sier: Klag, MEN om du har tenkt å søke senere ville jeg ha vurdert det for min egen del.

Skrevet

Takk for svar. Nei, selvfølgelig ønsker jeg ikke å jobbe på en arbeidsplass som to ganger på rad har gjennomført uredelige ansettelsesprosesser. Så jeg heller mot å klage. 

Anonymkode: 34966...2f1

Skrevet

Klag.

De ansetter mest sannsynlig nyutdannede for å spare inn på lønn. Du med 14 års ansiennitet er dyrere å ansette. 

Anonymkode: e2163...e9f

Skrevet

Hvis du klager med den hensikt å få stillingen, ville jeg latt være. Du vil vel ikke jobbe der?

Hvis du klager for at de skal ta det til etterretning, så ville jeg også droppet det. Det vil ikke gi konsekvenser

Hvis du klager for at de skal starte prosessen på nytt, og du da ikke er en av søkerne, så kjør på!

Anonymkode: ec83f...c1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hvis du klager med den hensikt å få stillingen, ville jeg latt være. Du vil vel ikke jobbe der?

Hvis du klager for at de skal ta det til etterretning, så ville jeg også droppet det. Det vil ikke gi konsekvenser

Hvis du klager for at de skal starte prosessen på nytt, og du da ikke er en av søkerne, så kjør på!

Anonymkode: ec83f...c1a

Det vil uansett ikke bli utfallet når det allerede er gjort ansettelse. 

Skrevet

Klag! Hvis arbeidsplassen ikke følger gjeldende retningslinjer ved ansettelser trenger de å bli korrigert. 

Anonymkode: 5a989...f48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...