Gå til innhold

Melde flytting for å døde skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på grensen mellom to fylker, Oslo og Viken. Datteren vår skal begynne på vgs til høsten. Den linjen hun ønsker finnes ikke i nærheten i Viken. Det ville kreve 2 timer kjøring hver vei. Å flytte hjemmefra er uaktuelt. I Oslo, med ca 20 min reise fra dør til dør finnes linjen. 

En mulighet er da at en av oss foreldre blir folkeregistrert i Oslo. Vet dere hvilke krav som stilles for at det skal gå? Må vi separeres? Er det noen regler for hvor mye vi må oppholde oss i Oslo?

Anonymkode: f6bc7...55e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi bor på grensen mellom to fylker, Oslo og Viken. Datteren vår skal begynne på vgs til høsten. Den linjen hun ønsker finnes ikke i nærheten i Viken. Det ville kreve 2 timer kjøring hver vei. Å flytte hjemmefra er uaktuelt. I Oslo, med ca 20 min reise fra dør til dør finnes linjen. 

En mulighet er da at en av oss foreldre blir folkeregistrert i Oslo. Vet dere hvilke krav som stilles for at det skal gå? Må vi separeres? Er det noen regler for hvor mye vi må oppholde oss i Oslo?

Døde skole er søke skole.

Skrevet

Snakk med inntakskontoret. Alle fylkene har bytteplasser for elever som bor i grenseområdene. 

Anonymkode: 839d9...1fc

Skrevet

Skulle det ikke bli slutt på ekstrapoengene for å søke i eget fylke? Det slår så feil ut for mange at hele ordningen ble veldig diskutert politisk i fjor ihvertfall...

Sjekk med inntakskontoret, det er ikke alltid rådgiver på ungdomsskolen sitter på alle svarene. 

Anonymkode: 6b7dd...530

Skrevet

Men ring nå, i dag. Når det nærmer seg søknadsfrist koker det i hodet på de som jobber der og det er vanskelig å komme gjennom.

Du kan ringe skolen dere vil søke på også, på nettsiden deres står det gjerne telefonnr til rådgiver der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men ring nå, i dag. Når det nærmer seg søknadsfrist koker det i hodet på de som jobber der og det er vanskelig å komme gjennom.

Du kan ringe skolen dere vil søke på også, på nettsiden deres står det gjerne telefonnr til rådgiver der.

1.året kan hun gå i eget fylke. Vi har på sett og vis et år på oss tror jeg, men da må hun bytte skole mellom 1. og 2. året.

Skrevet

Kjenner dere noen som bor i Oslo så bytt adresse på henne til dem. Gjøres hele tiden av de som vil på skoler som ikke tilhører fylket.

Anonymkode: 99e5f...3d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Kjenner dere noen som bor i Oslo så bytt adresse på henne til dem. Gjøres hele tiden av de som vil på skoler som ikke tilhører fylket.

Anonymkode: 99e5f...3d3

Holder det? Er det noen kontroll på om hun faktisk bor der?

Skrevet

Det er ikke lov. Den folkeregistrerte adressen skal være den adressen man bor på.

Anonymkode: 8c677...5c3

Skrevet

Dere bør ihvertfall ikke fortelle det til inntakskontoret om dere har planer om å omgå reglene... og nei, det holder som regel ikke at bare barnet bytter adresse til noen dere kjenner e.l.

Anonymkode: eaa2a...fc9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke lov. Den folkeregistrerte adressen skal være den adressen man bor på.

Anonymkode: 8c677...5c3

Men hvor mye må man oppholde seg på adressen man er folkeregistrert for at det skal være lovlig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Men hvor mye må man oppholde seg på adressen man er folkeregistrert for at det skal være lovlig?

Er det ikke mer enn halvparten av tiden?

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

En person registreres med bosted der vedkommende regelmessig tar sin døgnhvile.

En person som tar sin døgnhvile skiftevis på to eller flere steder, registreres med bosted der vedkommende tar sin overveiende døgnhvile i løpet av enhver tolvmånedersperiode.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-12-09-88

For at det skal være lovlig må hun faktisk bo der, og hun må bo der mest. Det eneste unntaket er om hun er student eller ukependler, men det er hun jo ikke. 

Anonymkode: fef1b...c2f

Skrevet

Synd du ikke er innvalgt på stortinget så kunne du hatt pendlerbolig i Oslo. Jeg ville snakket med inntakskontoret og om de ikke klarer å være litt runde i kantene så ville jeg leid en pendlerbolig for 6 mnd. for så å sjekket om det er mulig å fortsette ved den skolen selv om man "flytter" til Viken. 

Lykke til, for oss gikk det dessverre ikke. Jeg har en sønn som ville bli kokk, men i Oslo finnes det bare en skole med den linjen, og det er en av de verste skolene i hele Oslo så det var ikke aktuelt. I Viken var det flere gode skoler med kokkeutdanning, men der kunne han ikke søke. Jeg ble utrolig forbannet når NHO rett etter gikk ut og sa at det ble utdannet for få kokker her i landet....gjett om de fikk høre det 😄.

Anonymkode: 875da...d15

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Synd du ikke er innvalgt på stortinget så kunne du hatt pendlerbolig i Oslo. Jeg ville snakket med inntakskontoret og om de ikke klarer å være litt runde i kantene så ville jeg leid en pendlerbolig for 6 mnd. for så å sjekket om det er mulig å fortsette ved den skolen selv om man "flytter" til Viken. 

Lykke til, for oss gikk det dessverre ikke. Jeg har en sønn som ville bli kokk, men i Oslo finnes det bare en skole med den linjen, og det er en av de verste skolene i hele Oslo så det var ikke aktuelt. I Viken var det flere gode skoler med kokkeutdanning, men der kunne han ikke søke. Jeg ble utrolig forbannet når NHO rett etter gikk ut og sa at det ble utdannet for få kokker her i landet....gjett om de fikk høre det 😄.

Verste skolene i hele Oslo, faktisk? Jeg kjenner flere som har gått på Etterstad og som jobber på Etterstad, en av de underviser også på kokkelinjen. Det er jo regelrett idioti å droppe å bli det man ønsker basert på rykter om at en skole er "dårlig". Da var åpenbart ikke drømmen så sterk. 

Anonymkode: 72b37...dcf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke vil ha poden på Etterstad så finnes det privatskole, Norsk Restaurantskole - Ligger i sentrum. https://www.akademiet.no/vgs/skolesteder/norsk-restaurantskole/?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RQ5b3TxIsioXIaniLEi9-iL7u3ylnEUL50YrSTnyc7UDWv0x3TVBrcaArzoEALw_wcB

Skrevet
frk Nilsen skrev (21 minutter siden):

Hvis du ikke vil ha poden på Etterstad så finnes det privatskole, Norsk Restaurantskole - Ligger i sentrum. https://www.akademiet.no/vgs/skolesteder/norsk-restaurantskole/?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RQ5b3TxIsioXIaniLEi9-iL7u3ylnEUL50YrSTnyc7UDWv0x3TVBrcaArzoEALw_wcB

Vi var innom den, men det er en ekstremt liten skole, var vel kun 30-50 elever på hele skolen, i tillegg så må man selv betale for den. Men uansett så er det for sent nå, han endte opp med å gå vanlig studiespesialisering i stede for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Verste skolene i hele Oslo, faktisk? Jeg kjenner flere som har gått på Etterstad og som jobber på Etterstad, en av de underviser også på kokkelinjen. Det er jo regelrett idioti å droppe å bli det man ønsker basert på rykter om at en skole er "dårlig". Da var åpenbart ikke drømmen så sterk. 

Jada, ser det at det er trygt og fint der: 
https://vartoslo.no/bydel-gamle-oslo-etterstad-videregaende-skole-oslo-tingrett/elev-17-ved-etterstad-videregaende-stormet-inn-i-klasserom-og-slo-sa-hardt-at-laererens-tenner-losnet/321514 

Skrevet

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ser ut som de har tatt noen grep nå, men slik var det ikke i 2019 når han søkte på vgs: 
https://www.utdanningsnytt.no/oslo-osloskolen-videregaende/vold-og-uro-ga-skolen-darlig-rykte-slik-fikk-etterstad-lyset-tilbake-i-gangene/235710 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tenker du at Oslo handelsgymnas er en av Oslos verste skoler også da? Tilsvarende har tross alt skjedd der også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...