Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Ungdomsrommet er bombet og vet ikke når det ble verken ble tørket støv, ryddet eller byttet på sengen. I november gjerne. Uansett om jeg gir beskjed blir det ikke gjort. Ditt råd her? Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 3a982...8eb
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ungdomsrommet er bombet og vet ikke når det ble verken ble tørket støv, ryddet eller byttet på sengen. I november gjerne. Uansett om jeg gir beskjed blir det ikke gjort. Ditt råd her? Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 3a982...8eb Jeg får ikke sette min fot og blir bare sureminer når det blir nevnt. Føler meg misslykket som mor. Blir ikke hørt! Anonymkode: 3a982...8eb
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Her i huset har barna (to av dem er blitt ungdommer) i hele oppveksten hatt noen ting som må gjøres HVER DAG før de får lov til å se tv, spille PlayStation, gaming osv. Det er en husarbeidsoppgave, for eksempel gå med søppel eller ta ut av oppvaskmaskin, rydde rommet, gjøre lekser og rydde nisteboks ut av sekken. Når man rydder rommet daglig tar det max ti minutter, som regel ca to. Rent tøy får de lagt på pulten, så bretter de og legger på plass sitt eget. Jeg gir beskjed når jeg vil ha sengetøyet til vask, de har en fast ukedag hvor de må tørke støv, og gulvene støvsuges jevnlig med robotstøvsuger. Hadde tenåringenes rom vært bombet, og de ikke gjorde noe med det hadde det her i huset ført til inndratt telefon, tv og pc frem til rommet var ryddig. Kan du ikke prøve det? Og i tillegg kreve at det holdes ryddig heretter? Anonymkode: 27089...13b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Nei, gud forby om det skulle bli dårlig stemning. Han får ikke gå ut av huset før rommet er ryddet. Ditt hus, dine regler og å bo i et rottereir er ikke aktuelt. Anonymkode: f5e62...5ce
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 At det er rotete er i utgangspunktet ikke et problem tenker jeg. Hennes rom, og hun trives muligens i rot. At det er skittent er jo noe helt annet, og er det så rotete og kaotisk at potensielle større skader skjules (f.eks vannsøl som kan gi fukt og råteskader, matavfall som mygler samler marks) , så må det tas. Litt avhengig av forholdet deres og hennes personlighet, så kan jeg komme med litt ulike forslag som kan testes. 1:Skriv brev. Si at du respekterer at hun liker rot mer enn deg, og at det er greit. Men at generell hygiene er viktig, så dersom hun får ryddet så hun får vasket skikkelig minst annenhver uke, så skal du ikke mase på henne. Si at hun må gi beskjed og vise når det er utført, slik at du kan se at hun har fått tatt alt, så skal du holde avtalen med å ikke mase utenom. 2: Si at du forstår at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne når det blir så mye. Tilby henne hjelp, og foreslå som en her oppe, f.eks 5 min rydding daglig. Bruk nedtelling på telefonen. Eller å ta det fast en dag eller to i uka. 3: Si at du er oppriktig bekymret for inneklima på rommet hennes, og for potensielle skader på vegger, gulv og inventar. Gi henne ut uka på å rydde ordentlig så du får tatt en ordentlig kikk. Har hun ikke ryddet innen fristen så gjør du det, og du kan ikke garantere for at alt blir lagt tilbake på rett plass, eller at du klarer å skille på søppel og ting hun vil bevare.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Så en mamma på YouTube som strødde noe som så ut som muselort på rommet til sin tenåring. 😂😂😂 Hysterisk reaksjon og rommet var rent og ryddig samme kveld. Eller gjem noe som STINKER slik at de ikke orker være der. Etter rommet er i orden fjerner du stinkbomba i skjul. 😊 Anonymkode: eabf6...844
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Takker for tips. Skal prøve å gjerne skrive på snap når jeg ikke er hjemme og gjerne gi tidsfrist. Er bedt i besøk i helgen og kanskje si at dersom ikke rommet er ryddet ikke får gå? Eller blir det dumt av meg? Anonymkode: 3a982...8eb
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så en mamma på YouTube som strødde noe som så ut som muselort på rommet til sin tenåring. 😂😂😂 Hysterisk reaksjon og rommet var rent og ryddig samme kveld. Eller gjem noe som STINKER slik at de ikke orker være der. Etter rommet er i orden fjerner du stinkbomba i skjul. 😊 Anonymkode: eabf6...844 Det var Chiafrø, ligner på små innsekter 😁 Anonymkode: 0c4e0...311
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #9 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det var Chiafrø, ligner på små innsekter 😁 Anonymkode: 0c4e0...311 Aaaah. Det var det ja. Insektinvasjon skremmer også. 😂 Anonymkode: eabf6...844
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 Lukk igjen døra. Min erfaring er at perioden er ganske kort, og det er de som må leve i "dritten" Jeg har barn på 14, 17 og 21 år selv. Han på 21 var en uhygienisk gris en periode, men jeg dreit i det altså. Jeg forlanger at husets fellesarealer er rene og rimelig ryddige, og der må alle bidra. Jeg finner meg ikke i at en tenåring lager seg mat og går fra kjøkkenet uten å shine det først o.l. Man går ikke ifra rot i stua, eller lar badet se ut som en svinesti, det er mitt hus og jeg forlanger at det ser greit ut. Men sitt eget rom, der får de styre som de vil. Det er vel en trass tenker jeg, og så lenge ungdomsopprøret består av et rotete rom og en selv som ikke er skiftet på er det greit for meg, det går ikke utover meg. Eldste fikk kjæreste, og plutselig var det viktig med ryddig rom, rent sengetøy osv. I våres flyttet han hjemmefra, og leiligheten er strøken. Han støvsuger, rydder, vasker klær og har en veldig høy standard på hvordan han ønsker å ha det rundt seg. Så jeg regner med vanene de har hjemmefra sklir inn selv om de en periode "nekter å rydde rommet" Nå er det 17-åringen som er en gris. Møkkete klær på gulvet, motorsykkeldeler, arbeidsklær osv i en skjønn forening. Rene klær i senga, for han gidder ikke legge de inn i skapet, og jeg aner ikke når han byttet på senga sist. Jeg ber han holde døra igjen så jeg slipper se det også driter jeg i det. Regner med det går til han enten får kjæreste eller flytter ut, så lenge resten av huset er greit får han "rulle i sin egen møkk". 14-åringen gjør som jeg ber om inntil videre, skifter på senga, rydder rommet minst to ganger i måneden og får ikke ha overnattingsgjester så lenge det ikke ser levelig ut. Så får vi se hvordan utviklingen blir der Anonymkode: 002b7...627
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 Jeg har sagt det skal ryddes og støvsuges en gang i uka, vaskes skal det gjøres innimellom (skjer for lite, men det skjer så da er jeg fornøyd) Om det ikke gjøres går jeg inn på rommet og stapper ting i søppelsekker, disse kastes. Har stappet det i søppelsekker to ganger, men år imellom. De tok hintet før de ble kastet og skjerpet seg. Igår tømte jeg klesskapet til 16åringen, der er det så bomba at reint tøy aldri kommer inn der. Hu var sååååå irritert over at jeg sto der og spurt spare eller kast? Til min store skuffelse ble det bare en søppelsekk borte, men mye ble lagt til å bli med på hytta. Nå skulle hun vist være fornuftig å ha litt klær der, jeg som var skikkelig i siget til å tømme skapet. Hu bruker jo bare to bukser og tre gensere nesten. Anonymkode: b5e77...c4f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takker for tips. Skal prøve å gjerne skrive på snap når jeg ikke er hjemme og gjerne gi tidsfrist. Er bedt i besøk i helgen og kanskje si at dersom ikke rommet er ryddet ikke får gå? Eller blir det dumt av meg? Anonymkode: 3a982...8eb Skrive på snap? Så konfliktsky KAN du ikke være ovenfor egne barn?! Sett krav, kvinne! Anonymkode: 255a1...c35
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Ungdomsrommet er bombet og vet ikke når det ble verken ble tørket støv, ryddet eller byttet på sengen. I november gjerne. Uansett om jeg gir beskjed blir det ikke gjort. Ditt råd her? Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 3a982...8eb Nå har jeg en 5 åring da, så blir kanskje ikke helt det samme. Men vi rydder sammen og det fungerer fint. Anonymkode: 0593d...2d3
prekæs Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 Du forlanger. Vet det er vanskelig i en tid hvor "velg dine kamper" er favorittsitatet. Dette er det du som bestemmer, ikke tenåringen.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nå har jeg en 5 åring da, så blir kanskje ikke helt det samme. Men vi rydder sammen og det fungerer fint. Anonymkode: 0593d...2d3 Nei. Det blir ikke det samme 🙄 Anonymkode: f5e62...5ce
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #16 Skrevet 11. januar 2022 Men det blir ikke gjort selvom jeg sier det! Så min autoritet finnes ikke. Hører ikke på meg. Ser det på litt andre ting og. Anonymkode: 3a982...8eb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #17 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Men det blir ikke gjort selvom jeg sier det! Så min autoritet finnes ikke. Hører ikke på meg. Ser det på litt andre ting og. Anonymkode: 3a982...8eb Da må du gi konsekvenser da. Ingen mobil/pc/nettbrett/PlayStation, Evt bytt passord på wifi og inndra mobil, nettbrett, PlayStation kontroll og mus til pc. Anonymkode: 44502...742
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #18 Skrevet 11. januar 2022 Her får de f.eks ikke lov til å ha besøk med mindre de har ryddet rommene sine. Det er som regel ganske kjipt, spesielt for frøkna. Når hun ringer etter skolen og spør om ei venninne kan bli med henne hjem, og jeg spør om hun ryddet rommet dagen før. Hvis svaret er nei, vet hun at hun ikke får ha besøk. Da blir rommet ryddet samme dag, og hun får ha besøk. Anonymkode: cb55f...c6a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #19 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Nei. Det blir ikke det samme 🙄 Anonymkode: f5e62...5ce Nei, jeg merket det når jeg skulle få 10 åringen med tenåringsfakter til å gjøre det samme i dag. Anonymkode: 0593d...2d3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #20 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Men det blir ikke gjort selvom jeg sier det! Så min autoritet finnes ikke. Hører ikke på meg. Ser det på litt andre ting og. Anonymkode: 3a982...8eb Men altså... Autoriteten din hadde du jo hatt, hvis du gav konsekvenser og gjennomførte. Bestem deg for å ha autoritet fra NÅ Du bestemmer at rommet skal ryddes og vaskes. Frem til det er gjennomført tar du vare på ungdommens mobil og pc, og/eller slår av nettet i huset, eller bytter passord på nettet, og gir ikke ungdommen det nye passordet. Har du en ungdom som ikke bryr seg om telefon og pc, men spiller gitar hele dagen, så tar du gitaren.... Så gjør du en avtale om at rommet skal være ryddig og rent f.eks. hver fredag. Hvis ungdommen ikke overholder dette blir mobil og pc/gitar/nettet/fjernkontroll til tv eller hva nå ungdommen bruker tiden sin på, inndratt til jobben er gjort. Og så står du i ubehaget og gjennomfører. Anonymkode: 27089...13b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #21 Skrevet 12. januar 2022 Elektronikk er en belønning og ikke en selvfølgelighet. Skole skal være unnagjort og når det gis beskjeder om oppgaver skal de gjennomføres før elektronikk (aka rommet eller klesvask en gang i blant). Jeg har passordet på pc’en og gir ut pinkode. Endrer pinkoden om det skulle bli behov for det. Har på skjermtid på telefonen ved behov og har muligheten til å endre nettverkspassordet etc. Vi hadde en overgangsfase med store protester, men vi sto i det og etter en liten stund gikk det helt fint. Grenser respekteres, ungdommen trives på skolen og gjør det som må tas unna. Hn spiser ikke mat på rommet annnet enn lørdagsgodtet så slipper rester med mark og slikt. Tøyet på gulvet går helt fint, men når skapet er tomt så er det helt tomt og vasking tar tid. Det var en gang uten eget tøy og så skjedde ikke det igjen. Sengetøyet tas ved behov uten protester. Støv tas når det blir for mye - har ikke støv på hjernen, men støvsugeren må få kjøre inn dit. Jeg var mer rotete enn hn i den alderen, men det sier jeg ikke høyt. Anonymkode: 7963c...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå