Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Matloven: - Staten vil snoke i kjøleskapet ditt (dagbladet.no) Er det slik å forstå forslaget at Mattilsynet kan ta seg inn i ens bolig uten samtykke, også mens man selv er fraværende? Hva blir neste? Politiet som stormer inn på soverommet for å sjekke at man ikke har sex med noen under 16 år, søsteren sin eller noe sånt? Jeg tenker at når man først har tillatt at myndighetene regulerer private forhold i ens eget hjem, så er man ute og kjører. Hva synes dere om forslaget? Hva blir neste punkt på kontrollista? Anonymkode: d6e55...ed3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Matloven: - Staten vil snoke i kjøleskapet ditt (dagbladet.no) Er det slik å forstå forslaget at Mattilsynet kan ta seg inn i ens bolig uten samtykke, også mens man selv er fraværende? Hva blir neste? Politiet som stormer inn på soverommet for å sjekke at man ikke har sex med noen under 16 år, søsteren sin eller noe sånt? Jeg tenker at når man først har tillatt at myndighetene regulerer private forhold i ens eget hjem, så er man ute og kjører. Hva synes dere om forslaget? Hva blir neste punkt på kontrollista? Anonymkode: d6e55...ed3 «når det er nødvendig for å forebygge eller oppklare utbrudd av alvorlig sykdom hos mennesker som kan skyldes næringsmidler» er ikke det bra da? Så slipper man at det sprer seg. Anonymkode: abefb...919
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): «når det er nødvendig for å forebygge eller oppklare utbrudd av alvorlig sykdom hos mennesker som kan skyldes næringsmidler» er ikke det bra da? Så slipper man at det sprer seg. Anonymkode: abefb...919 Og når det er nødvendig å få tak i en pedofil, kan man bryte seg inn med full politistyrke på soverom i alle leiligheter i et hus og saumfare etter mindreårige som blir misbrukt? Nei, det er ikke bra at myndighetene bare kan gå inn i ens hus uten samtykke. Anonymkode: d6e55...ed3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Det er bare ikke greit, de som er ok med dette fortjener ikke frihet.... Anonymkode: c3727...4de
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er bare ikke greit, de som er ok med dette fortjener ikke frihet.... Anonymkode: c3727...4de Jeg er ikke overrasket over at folk er OK med dette når de er OK med samtlige koronarestriksjoner og hyler om koronapass og nedstengninger. Anonymkode: d6e55...ed3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Det står for øvrig i artikkelen at forholdet til Grunnloven er ikke vurdert i forslaget i det hele tatt. Allerede der er forslaget mangelfullt, og en slik lovbestemmelse kan ikke vedtas slik forslaget står, fordi det ikke er tilstrekkelig utredet. Anonymkode: d6e55...ed3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Fra mer autoritære land ser man at lignende lover brukes for å skaffe seg adgang til personer man mistenker for annen kriminalitet (f.eks. politiske motstander av de som leder landet), deres hjem, personlige papirer og utstyr, avdekke andre som mener det samme osv. Folk må slutte å være så naive at slikt ikke vil kunne misbrukes i Norge også hvis vi slutter å følge med og stille spørsmålstegn ved hensikten og nødvendigheten. Begynner vi å godta slike lovendringer uten protester så vil vi snart være i en situasjon hvor Norge ikke lenger anses som et fullverdig demokrati, men et demokrati med mangler. Da er det rask utforbakke om ikke folket våkner! Anonymkode: 6e85f...f12
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fra mer autoritære land ser man at lignende lover brukes for å skaffe seg adgang til personer man mistenker for annen kriminalitet (f.eks. politiske motstander av de som leder landet), deres hjem, personlige papirer og utstyr, avdekke andre som mener det samme osv. Folk må slutte å være så naive at slikt ikke vil kunne misbrukes i Norge også hvis vi slutter å følge med og stille spørsmålstegn ved hensikten og nødvendigheten. Begynner vi å godta slike lovendringer uten protester så vil vi snart være i en situasjon hvor Norge ikke lenger anses som et fullverdig demokrati, men et demokrati med mangler. Da er det rask utforbakke om ikke folket våkner! Anonymkode: 6e85f...f12 Det er også det jeg tenkte på. Politiet har i dag veldig begrenset rett til å ransake andres hus, kun når det er snakk om "skjellig grunn" og mistanke om alvorlig forbrytelse. At enkelte mennesker som ikke burde ha hatt stillingen sin kommer til å bruke disse lovlige undersøkelser for ulovlige formål, er ikke utenkelig. Når man lager hull i loven, blir disse hullene benyttet. Anonymkode: d6e55...ed3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 Jeg synes det bør åpnes for at mattilsynet skal kunne kreve adgang og få kontrollere der det er nødvendig for å hindre alvorlig smitte, men jeg mener ikke det bør åpnes for å la mattilsynet ta den avgjørelsen alrbe og de bør ikke være eneste instans til stede ved kontroll som ikke er godkjent av eier. Hvis mattilsynet måtte innhente godkjenning fra politiet på forhånd og minst en representant for politiet måtte være til stede synes jeg det hadde vært fornuftig. Anonymkode: 60b30...b8f
Anbefalte innlegg