Gå til innhold

Dere som rir eller underviser i Rideskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at noen av hestene er umotivert for å jobbe? Jeg har ridd på kurs i 1 1/2 år og jeg finner ikke helt knappen for å motivere en banelei hest. Ridelæreren sier at jeg må være mer bestemt,  men det er jeg tydeligvis ikke,  for hvis hesten ikke gidder,  da gjør han ofte noe annet enn det jeg vil.

Anonymkode: 5ac06...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med å finne ut hvor mye hesten er brukt samme dag og samme uke som du skal ri den.

Noen rideskolehester brukes altfor mye, selv om rideskolene forsøker å skjule det.

Hester er dessuten levende vesener med egne viljer, og noen hester og personer fungerer ikke særlig godt sammen, uten at det er noe galt i det heller, eller at rytteren gjør noe feil.

Jeg var et sted for noen år siden hvor den ansvarlige alltid observerte nye ryttere når de gikk, uten at rytterne visste at de ble observert. Han hadde drevet med hest i tiår, og han sa at han så hver persons bevegelsesmønster og koblet personen sammen med en hest som hadde et bevegelsesmønster han visste ville matche. Det var mer behagelig for hesten og mer behagelig for rytteren, og det ble mer motiverende for begge to. I tillegg så han an rytters personlighet og erfaring, samt høyde og vekt. Virket som om han aldri bommet :) Men han var også veldig bevisst på at rideskolehestene aldri skulle bli brukt mer enn hva de hadde godt av.

Ellers er egen erfaring at det lønner seg å bruke tid med hesten utenom ridesituasjonen. Møt opp tidligere, bruk god tid på stellet, forsøk å komme på bølgelengde med hesten, la den føle at du er interessert i den og bryr deg om den. Det er utrolig hvor mye tillit en hest kan få til deg på den måten. Og samme etter timen, bruk litt ekstra god tid på stellet. Ikke bare strigle og ferdig med det, men bruk litt ekstra tid slik at hesten får litt massasje samtidig. Bruk tid til å bare klappe og snakke med den. Det lønner seg :) Er det typisk samlebåndtimer og dette ikke er mulig, da ville jeg gått tilbake til det første jeg skrev, funnet ut hvor mye hesten er brukt samme dag og samme uke. Men selv da, bruk et minutt eller to bare til å snakke med hesten, klappe på den, gi den en følelse av at du hilser på den - ikke bare gå rett på å sjekke gjorten, regulere stigbøylene og stig opp. Bruk det ene eller to minuttene på å vise hesten at du ser den og ønsker kommunikasjon med den. De bruker respondere veldig positivt på det :)

Anonymkode: 6cc32...827

Skrevet

Takk for mange fine innspill. Det er liten mulighet til å gjøre hesten klar til kurs. Jeg sier alltid hei til hesten før timen begynner,  men her kan jeg bli flinkere, så det skal jeg ta med meg videre. Hvis hesten er ferdig for dagen,  tar jeg ofte kveldsstellet, saler av,  strigler og gir hesten mat.😊

Anonymkode: 5ac06...aec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...