Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss hund. Tips til rase..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vert et tema i familien over noen år, men jeg har ikke vert klar for det. Hund er et stort ansvar, men nå som ungene er blitt ganske store er det lettere (yngste er 12).

Trenger tips til rase. Jeg er vokst opp med store og sterke hunder. Var aldri et tema at at vi barna kunne gå på tur med de alene.

Vil ha en hund som ikke er for stor. Vil kunne ta den med på rolige fjellturer. En venninne foreslo dachs. Noen som har erfaring med de? Leser at de brukes ofte  til jakt. Vil tro de er ganske utholdne da? Og så me den selvsagt ha et godt lynne.

Anonymkode: f8005...2f4

Skrevet

Jeg vil foreslå bichon frise eller en liten puddel jeg, det er glade og livlige hunder som tåler litt med tanke på tur og samtidig er lette å håndtere. De aller fleste raser tilpasser seg familien sin, de får kondisjon og styrke etter hvor mye de blir brukt. Selv en chihuahua kan gå turer på flere timer om de er vant til det altså.

Dachs'er kan være fine, men de kan også være noen stri gneldrebikkjer. Der kan du være heldig, men også veldig uheldig. Kjenner to stykker godt og vet om flere, og det er ikke rasen jeg ville anbefale til en førstegangs hundeier fordi de er såpass sta, energiske og bjeffete. De trenger mye trening for å bli bra.

Anonymkode: 383ae...3fe

Skrevet

Puddel er vel endel pelsstell? Vil helst slippe klipping.

Skrevet

Har blitt omvendt til å like puddel etter naboen fikk en. Utrolig trivelig hund og vanvittig barnekjær. Selv har jeg hatt rottweiler, cocker spaniel og labrador. Cocker er muligens en rase jeg vil ha igjen altså. Vår var utrolig fin. Her er det mye pelsstell. Labradoren var veldig krevende i ungdomsårene. Den mest slitsomme jeg har hatt. Etter den ble fem var den helt super da men det er den hunden jeg har lagt mest arbeid i angående trening. Rottweileren var voksen fra jeg hentet han. Stueren og var utrolig lett å trene. 
Siden dere er en familie med barn vil jeg anbefale puddel eller cocker basert på egen erfaring. Der er det mye pelsstell da. Om dere vil ha korthåret hund så har en venninne svensk dansk gårdshund. Den er en utholdenhet og liten hund. Veldig selektiv på hvem den vil ha noe med å gjøre, men veldig familieorientert og fin med barn. 

Anonymkode: ff456...0f4

Skrevet

Cobberdog!! Ikke røyter de og de er fantastiske familiehunder.

Anonymkode: b78d4...f27

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har vert et tema i familien over noen år, men jeg har ikke vert klar for det. Hund er et stort ansvar, men nå som ungene er blitt ganske store er det lettere (yngste er 12).

Trenger tips til rase. Jeg er vokst opp med store og sterke hunder. Var aldri et tema at at vi barna kunne gå på tur med de alene.

Vil ha en hund som ikke er for stor. Vil kunne ta den med på rolige fjellturer. En venninne foreslo dachs. Noen som har erfaring med de? Leser at de brukes ofte  til jakt. Vil tro de er ganske utholdne da? Og så me den selvsagt ha et godt lynne.

Mye bjeffing, graver mye, bør ikke ha mange trapper pga ryggproblemer hos dachs.
Les nøye om de forskjellige rasene før du bestemmer deg og finn en seriøs oppdretter.

Vi har staff, trenger mye mosjon, bjeffer ikke, må trenes skikkelig da det er mye muskler i en liten kropp. Veldig glad i unger og mennesker. Mange andre hundeeiere som ikke kjenner rasen kjefter og kaller det kamphund og kjefter oss ut. Dere lille hund klikker fullstendig mens straffen bare står rolig og ser på galskapen. Mye allergi, finn derfor seriøs oppdretter.

Anonymkode: 9b845...7c6

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

De må jo også klippes + endel pelsstell. 

Anonymkode: 81d1d...ab0

Skrevet

Vi har staff. Utrolig barne og menneskekjær. Kan ha lange turer,  men også late seg en hel dag. Slitsom som valp, men utrolig rolig som voksen. Bjeffer nesten aldri, og ungdommen her i hus kan fint gå tur. Greit at de kan bidra litt uten at det er deres ansvar.

Anonymkode: d09d9...d81

Skrevet

Om du liker pelsstell så vil eg anbefale å lese deg opp på havanais. Lhasa apso osv.supre raser og gjerne blanding .

Røytefri, spreke men samtidig rolige hunder .

Anonymkode: 6bc3e...f32

Skrevet

Jack russell! Mye hund i liten hund.

Anonymkode: b6142...472

Skrevet

Tenk dere godt om! Det er mitt råd. Rundt oss er barna blitt eldre og flere har skaffet seg hund. Alle er glad i hunden, men alle sier at de ikke vil ha ny hund når den går bort. Alle de årene med mangel på frihet, så setter man seg i slik frihetsberøvelse igjen. 
Nå under pandemi virker det jo koselig, men tenk dere godt om, den lever i mange år.

Anonymkode: 1f1f6...0c8

Skrevet

Hva med beagle? Passe stor hund, røyter vanlig, barnekjær, er jakthund så burde jo brukes til det eller ihvertfall bo hos en aktiv familie som er mye i skog og mark/fjell. De går konstant med snuta i bakken da pga jaktinstinktet. Er en veldig fin familiehund,vi har hatt en. 

Leser flere skriver staff, de er fine de, men mange er avlet ihjel, mye sykdommer/allergier. Min søster har hatt flere og hun har vært nøye på oppdrettere og hvilken hund hun skulle bruke til parring, men flere har fått problemer, så vær obs på oppdretter. De er fine familiehunder, men krever en bestemt hånd. De kan og være litt "på" andre bikkjer.

Lykke til med valg, som vil vare i mange år😉

Anonymkode: 47e7e...8be

Skrevet

Hva med en blandingshund? Ofte mindre avlsskader og slikt. 

Anonymkode: fc7b8...1a9

Skrevet

Vi har corgi (cardigan), kan anbefales. Kan helt fint være med på lange turer, og er lettlært. Snill som dagen lang. 

Anonymkode: e84fd...74b

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hva med en blandingshund? Ofte mindre avlsskader og slikt. 

Anonymkode: fc7b8...1a9

Da risikerer du å få det verste fra alle rasene.

Anonymkode: 9b845...7c6

Skrevet

Golden retiver eller en leonberger :)

Anonymkode: 9d6bd...0c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenk dere godt om! Det er mitt råd. Rundt oss er barna blitt eldre og flere har skaffet seg hund. Alle er glad i hunden, men alle sier at de ikke vil ha ny hund når den går bort. Alle de årene med mangel på frihet, så setter man seg i slik frihetsberøvelse igjen. 
Nå under pandemi virker det jo koselig, men tenk dere godt om, den lever i mange år.

Anonymkode: 1f1f6...0c8

Tror det er miiiinst like mange som ikke angrer på hundekjøret. Samtlige jeg kjenner som har hatt hund har skaffet seg en ny da døden første gikk bort.

Selv skal jeg aldri ikke ha hund igjen. 

Anonymkode: f7f4c...1e2

Skrevet

Mitt beste forslag er at dere setter dere ned og tar en helt seriøs vurdering av hva dere kan tilby hunden. Hva er realistisk for dere med tanke på turer (hver dag, ikke bare en og annen fjelltur om sommeren), hjernetrim og aktivitet, sosialt samvær med familien, trening og opplæring?

Og når dere tenker på dette, ikke se for dere en vakker solskinnsdag i sommerferien, men tenk på en mørk novemberkveld med vannrett regn, jobb, lekser og fritidsaktiviteter.

Styr unna brukshunder som jakthunder eller gjeterhunder med mindre dere faktisk kommer til å bruke dem aktivt. 

Ikke gå etter utseende eller kulhetsfaktor. Gå etter gemytt og aktivitetsbehov, og vær helt realistiske! Da har dere størst sjanse til å få et vellykket hundehold.

Når dere har landet på noen raser som kan passe for dere, så gå inn på raseklubbenes nettsider og les om rasene. Ta også gjerne kontakt med raseklubbene.

Skrevet

Takk for mange gode svar! Vi er som sagt klar over ansvaret, er derfor jeg har villet vente såpass lenge. Vi er ganske hjemmekjære, og er ikke noe problem å ta med en liten hund dit vi reiser. Ellers er svigers klare for å passe på den når vi er på tur.

Vil helst slippe for mye pelsstell utover normal børsting. Er heller ikke et tema å kjøpe en blandingshund. Hunden skal komme fra en seriøs oppdretter. 

Får gå litt i tenkeboksen de neste mnd. HI

Skrevet

Anbefaler retriverrase. Labrador Retriver, Golden Retriver. Fine hunder. Har hatt begge deler hele mitt liv fra barndommen. Pass bare på å velge en ordentlig oppdretter, se oppdretterliste på klubbens hjemmeside. Det er utrolig mye bakgårdsoppdrett, og da risikerer man sykdommer og adfersvansker. Vær også skeptisk til omplasseringshunder. Det er som regel en grunn til omplassering, nyoppstått allergi er nok ikke alltid riktig grunn. 
Lykke til. Her kan vi ikke leve uten hund, på tross av daglig støvsuging og søl på gulvet. Hunder er fantastiske dyr.

Anonymkode: 3a4d8...052

Skrevet

Jeg elsker dalmatiner! Kul familiehund, glad, men tåler samtidig en god tur på fjellet. Allsidig og trivelig.

Anonymkode: 4f98c...b71

Skrevet

Jeg ville styrt unna jakthunderaser hvis dere ikke jakter… De har ofte mye instinkter og er vanskelige å oppdra. Mange med jakthund plages med mye bjeffing og vansker med å trene på innkalling, for å nevne noe. 

Hunderaser som tradisjonelt er avlet som gjeterhunder eller apporterende hunder er et mye enklere utgangspunkt for å få en fin og familiekjær hund. 

https://www.nkk.no/rasevelger/

Prøv denne for å finne raser som passer til deres preferanser. 

Anonymkode: 26d5f...939

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.1.2022 den 16.26):

Det er ingen rase, og det er ikke gitt at avkommet blir en ikkerøytende. Man kan ikke velge hvilke egenskaper hunden arver når det er blanding. 

Anonymkode: b4071...fe4

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jack russell! Mye hund i liten hund.

Anonymkode: b6142...472

Da skal man være svært bevisst på rett stimuli. Understimulerte jack rusellterriere bjeffer mye, graver veldig (er jo det den er avlet til) og er dessverre kjent for å bite. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ingen rase, og det er ikke gitt at avkommet blir en ikkerøytende. Man kan ikke velge hvilke egenskaper hunden arver når det er blanding. 

Samme om det er rase eller ikke, det er tips til familiehund jeg kommer med. Dessuten….cobberdog med satin coat pels røyter, men kun 3% av valpene får den pelstype. De med fleecepels røyter ikke og man vet hvilken type pels valpene har før de er leveringsklare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...