Gå til innhold

40 000 mennesker i gatene i Wien for å protestere mot obligatorisk vaksinering

Anbefalte innlegg

Omtrent det samme i Tyskland…blir ikke folk hørt av myndighetene nå, så kan vi offisielt slutte å omtale europeiske land som demokratier… det er nesten at jeg må klype meg selv i armen for å sjekke at dette ikke er en drøm, men det som faktisk skjer. 

Anonymkode: 3e5a5...63d

Fortsetter under...

Jeg er for at alle som kan ta vaksinen faktisk tar den i solidaritet med samfunnet, men samtidig mot obligatorisk vaksinering. Myndighetene har et stort problem i en tid der enkelte mener de selv tenker bedre enn tiår med evidensbasert og etterprøvbar forskning. Skal de lytte til folk som faktisk vet hva de snakker om, eller til følelsene til mennesker uten kompetanse på området. Jeg tror vi må fortsette å utdanne, opplyse og oppmuntre folk til å ta gode valg for seg selv og menneskene rundt seg, og håpe at folk tar til fornuft og lytter til ekspertene. Tvang fører bare til trassig motstand. Der synes jeg de norske talspersonene for helsemyndighetene har vært ryddige, klare og dyktige, og ikke minst uendelig tålmodige. 

Anonymkode: 580fa...854

Med påbud vekker de en trass som minner om 17-åringen min. Tidligere i dag sa han at han hadde tenkt å rydde rommet og kjellerstua i dag, men når jeg kom og maste om det fikk han mindre og mindre lyst til å gjøre det ;)

Anonymkode: 493c1...d1f

Tvungen vaksinering er jeg ikke for. Men de som ikke ønsker å ta risiko ved vaksinering må finne seg i at de vil få mindre friheter enn vaksinerte så lenge pandemien varer. Man kan ikke både få i pose og sekk.. rett og slett. Noen har tungt for å godta det

Anonymkode: e76cd...764

Mindre friheter er greit, men tvungen vaksinering som myndighetene legger opp til er at uvaksinerte mister jobben og kan ikke bevege seg utenfor boligen sin. Det er ikke mindre friheter - det er fullstendig fravær av noen som helst form for frihet 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mindre friheter er greit, men tvungen vaksinering som myndighetene legger opp til er at uvaksinerte mister jobben og kan ikke bevege seg utenfor boligen sin. Det er ikke mindre friheter - det er fullstendig fravær av noen som helst form for frihet 

Myndighetene i Norge vil ikke det. Her vil vi ikke skille mellom vaksinerte og uvaksinerte i det hele tatt, selv om det kunne hjulpet kultur, idrett og utelivsbransjen sterkt. 

Min kropp, mitt valg. Og ingen, absolutt ingen - selv om de er utdannet herfra og til månen - vet noe som helst om potensielle langtidsbivirkninger. Hva skjer om to år, fem år? Sju? 
Vaksinen er skyld i at mange flere unge er lagt inn på sykehus, ikke korona. Vaksinen. Hvorfor skal unge, friske mennesker tvinges til å ta en eksperimentell vaksine de ikke behøver for å beholde rettighetene sine? Det er galskap! 
Heia demonstrantene! Stå på rettighetene!

Anonymkode: 508be...756

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Min kropp, mitt valg. Og ingen, absolutt ingen - selv om de er utdannet herfra og til månen - vet noe som helst om potensielle langtidsbivirkninger. Hva skjer om to år, fem år? Sju? 
Vaksinen er skyld i at mange flere unge er lagt inn på sykehus, ikke korona. Vaksinen. Hvorfor skal unge, friske mennesker tvinges til å ta en eksperimentell vaksine de ikke behøver for å beholde rettighetene sine? Det er galskap! 
Heia demonstrantene! Stå på rettighetene!

Din kropp - ditt valg. Men finn deg i at de som tar risikoen - og dermed bekjemper pandemien på dine vegne - får flere friheter enn deg. Så enkelt og tydeligvis då innmari vanskelig. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Din kropp - ditt valg. Men finn deg i at de som tar risikoen - og dermed bekjemper pandemien på dine vegne - får flere friheter enn deg. Så enkelt og tydeligvis då innmari vanskelig. 

Så da skal friheter og rettigheter jeg har hatt hele livet tas fra meg? Fordi jeg ikke vil ha en eksperimentell vaksine for noe jeg har en 99,97% sjanse for å overleve? Dere som ønsker ‘beskyttelsen’ har fått det - da kan dere la meg være i fred. Hvorfor skal jeg vaksineres for å beskytte deg? Du er jo allerede beskyttet! 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Myndighetene i Norge vil ikke det. Her vil vi ikke skille mellom vaksinerte og uvaksinerte i det hele tatt, selv om det kunne hjulpet kultur, idrett og utelivsbransjen sterkt. 

På hvilken måte hadde det hjulpet? Hvorfor teller ikke smitte som stammer fra vaksinerte? Hvorfor er vi så redde for smitte i det hele tatt, når så mange er vaksinert og ikke risikerer sykdom? Hvorfor skal de svakeste «beskyttes» med nedstengning av landet til tross for store kostnader for både samfunn og enkeltindivid bare pga covid-19 og ikke alle de andre sykdommene de risikerer å dø av? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Med påbud vekker de en trass som minner om 17-åringen min. Tidligere i dag sa han at han hadde tenkt å rydde rommet og kjellerstua i dag, men når jeg kom og maste om det fikk han mindre og mindre lyst til å gjøre det ;)

Anonymkode: 493c1...d1f

Sånn er min 14-åring😅

Anonymkode: b102c...761

Annonse

1 hour ago, Anonym bruker said:

Så da skal friheter og rettigheter jeg har hatt hele livet tas fra meg? Fordi jeg ikke vil ha en eksperimentell vaksine for noe jeg har en 99,97% sjanse for å overleve? Dere som ønsker ‘beskyttelsen’ har fått det - da kan dere la meg være i fred. Hvorfor skal jeg vaksineres for å beskytte deg? Du er jo allerede beskyttet! 

Du må huske at ikke alle har et valg, mange kan ikke vaksineres selv om de har veldig lyst. Andre har dårlig effekt av vaksinen fordi de bruker immundempende medisiner. Frihet og rettigheter kommer ikke gratis, man har også noen forpliktelser når man skal leve i et samfunn med andre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle valg i livet får konsekvenser . Ditt valg og mitt valg. Du velger å ikke vaksinere deg og må muligens møte noen begrensninger og jeg har valgt å ta vaksinen i tro at det var det beste for meg. Mitt valg gir meg kanskje noen muligheter de uvaksinerte ikke får. Sånn er det bare. Jeg lar deg mer enn gjerne være i fred . Så lenge du tar konsekvensene av ditt valg og jeg av mitt valg så er jeg happy. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Alle valg i livet får konsekvenser . Ditt valg og mitt valg. Du velger å ikke vaksinere deg og må muligens møte noen begrensninger og jeg har valgt å ta vaksinen i tro at det var det beste for meg. Mitt valg gir meg kanskje noen muligheter de uvaksinerte ikke får. Sånn er det bare. Jeg lar deg mer enn gjerne være i fred . Så lenge du tar konsekvensene av ditt valg og jeg av mitt valg så er jeg happy. 

Konsekvensen av valg for en uvaksinert er potensielt mer utsatt for alvorlig sykdom. Det er valget den uvaksinerte tar, risikoen den uvaksinerte går. At noen velger å begrense deres mulighet til fri ferdsel er politisk. Det blir som å gi ungene juling tilfelle de gjør noe galt. 

Anonymkode: 8cc07...e1b

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Konsekvensen av valg for en uvaksinert er potensielt mer utsatt for alvorlig sykdom. Det er valget den uvaksinerte tar, risikoen den uvaksinerte går. At noen velger å begrense deres mulighet til fri ferdsel er politisk. Det blir som å gi ungene juling tilfelle de gjør noe galt. 

Anonymkode: 8cc07...e1b

Vi ser det forskjellig ser jeg. Greit nok det

Galskapen i dette er at så mange hevder at dose tre og flere er med på å bekjempe pandemien i dag.

Nei, tvert imot, det at rike land har sikret seg førsterett på så mange vaksiner har med økonomi og egoisme å gjøre. Ikke tanker for å få slutt på pandemien. WHO og de fleste andre fagpersoner sier at at vi ikke får slutt på pandemien før også den fattigere delen av verden også får mulighet til å vaksinere seg. Men det driter rike ledere i. Og det driter innbyggere i rike land i - de velger heller å skryte av at de er solidariske, at de tar ansvar, at de er en del av samfunnet når de roper om å få tredje dose raskere. Men det koster dem jo så lite. De trenger jo ikke tenke selv en gang, de blir bare innkalt og alt de trenger å gjøre er å møte til avtalt tidspunkt, ta vaksinedosene - så kan de løpe ut og bidra til massiv smitte av de mer smittsomme typene av koronaviruset, feste, drikke, gå på konserter med tusenvis med andre, for så å gå på jobb og smitte sårbare grupper. Men vi har jo sett etter vaksinene kom, en fullvaksinert som dør etter smitte fra en såkalt fullvaksinert, det er en det ikke er verdt å nevne i media en gang. Dør en fullvaksinert av smitte fra en uvaksinert, da skal det slås opp med krigstyper hver gang i media. De som dør av vaksinerte som lever "som normalt" og smitter andre, dem er det visst ikke så farlig med...

Det er ikke de få uvaksinerte som heller ikke har hatt korona som i dag presser pandemien videre. Det gjør rike land som hindrer mindre priveligerte land fra å få vaksiner + alle vaksinerte som presser på for å åpne samfunnet for full smittespredning midt i en pandemi.

Anonymkode: 6f6ca...427

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke denne sutringen. Man velger selv om man vil stå på utsiden av samfunnet eller ei. 

Anonymkode: db70d...cc4

Jeg skjønner ikke at noen skal plutselig bestemme at samfunnet skal bli delt på et grunnlag som ikke eksisterer - hvis vaksine hadde fungert både mot smitte og alvorlig sykdom (noe den ikke gjør nå) vil resterende prosentandel av befolkningen umulig skape problemer med både sykehusinnleggelser og smitte. Effekten av mRna vaksinen er elendig. Å skape et så stort skille i samfunnet og henge ut en gruppe mennesker pga vaksine som egentlig ikke funker - det henger ikke på greip. Julebord på Aker brygge er et kroneksempel 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ei jeg kjenner ble lagt inn rett etter vaksinedose 3. Kjæresten min tok sin på onsdag, ligger nå rett ut med hodepine, kraftig svimmel, kvalme og tung pust. De tar ikke dose 4, og vil da om en stund bli regnet som uvaksinert. 

La folk ta sine valg, og ikke minst respekter de.

Anonymkode: 32bcd...a32

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

På hvilken måte hadde det hjulpet? Hvorfor teller ikke smitte som stammer fra vaksinerte? Hvorfor er vi så redde for smitte i det hele tatt, når så mange er vaksinert og ikke risikerer sykdom? Hvorfor skal de svakeste «beskyttes» med nedstengning av landet til tross for store kostnader for både samfunn og enkeltindivid bare pga covid-19 og ikke alle de andre sykdommene de risikerer å dø av? 

Det er litt overraskende at noen ennå ikke har fått med seg dette, nesten to år inn i pandemien og over et år etter at vaksinen kom. Det ligger en uforholdsmessig stor andel uvaksinerte på norske sykehus. Presset på helsevesenet er grunnen til de strenge restriksjonene vi har. Bortsett fra kreft- og barnepasienter blir det meste av behandling som ikke er akutt og livsviktig utsatt fordi kapasiteten er oppbrukt på covid-pasienter. De uvaksinerte er sykere, yngre og langt flere (prosentvis). Man kan mene hva man vil om kapasiteten i helsevesenet, men vi må ta utgangspunkt i situasjonen i dag. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er litt overraskende at noen ennå ikke har fått med seg dette, nesten to år inn i pandemien og over et år etter at vaksinen kom. Det ligger en uforholdsmessig stor andel uvaksinerte på norske sykehus. Presset på helsevesenet er grunnen til de strenge restriksjonene vi har. Bortsett fra kreft- og barnepasienter blir det meste av behandling som ikke er akutt og livsviktig utsatt fordi kapasiteten er oppbrukt på covid-pasienter. De uvaksinerte er sykere, yngre og langt flere (prosentvis). Man kan mene hva man vil om kapasiteten i helsevesenet, men vi må ta utgangspunkt i situasjonen i dag. 

Man skal ikke mene hva man vil om sykehuskapasitet - man skal forvente at folkevalgte politikere ivaretar sitt mandat og forvalter godene på en best mulig måte, først og fremst innen helse. Men Europas rikeste land, lille Norge, har lavest kapasitet på intensiven - er det greit, synes du? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man skal ikke mene hva man vil om sykehuskapasitet - man skal forvente at folkevalgte politikere ivaretar sitt mandat og forvalter godene på en best mulig måte, først og fremst innen helse. Men Europas rikeste land, lille Norge, har lavest kapasitet på intensiven - er det greit, synes du? 

Nei, jeg synes ikke det er greit, men vi må legge aktuelle restriksjoner etter kapasiteten som virkelig foreligger, ikke den vi ønsker oss. 

• Opprett ny...