Gå til innhold

Surdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å lage en surdeigskultur som nå har vært igjennom de første tre trinnene og har masse fine bobler i seg. Det står at etter mating i dag skal den i kjøleskapet for første gang, og i morgen er den klar til baking. Nå lurer jeg på noen ting:

1. Må den romtempereres først?

2. Neste gang jeg skal bruke den, må jeg da ta den ut og mate den før jeg kan bruke den, eller kan jeg bare ta den rett i bruk?

3. Etter mating, bør den stå litt på kjøkkenbenken, eller kan den settes rett i kjøleskapet?

4. Andre tips?

Anonymkode: 6c745...eff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør dette:

Noen timer før baking: ta ut surdeigen av kjøleskapet, hell ut mesteparten (eller bruk det du heller ut i vaffelrøre, knekkebrød, eller annet hvor du ikke trenger aktiv surdeig). Tilsett like deler mel og vann i glasset til surdeigen, jeg bruker 100g av hver. Rør sammen og la stå i romtemperatur til den bobler opp og dobler seg i størrelse. 

Når surdeigen er aktiv og boblete, bruk den til baking. (Surdeigen består av 50/50 mel og vann, i noen oppskrifter trenger du å vite dette på grunn av hydration-prosent). 

Når du har brukt mesteparten av starteren din til baking, mat den på nytt med lik mengde mel og vann, og la den stå i romtemperatur til den har doblet størrelse. Så kan du ha den i kjøleskapet frem til neste baking. 

Hvis du baker sjeldnere enn en gang i uka bør du ha en fast ukedag hvor du tar ut av kjøleskapet, heller ut det meste av surdeigen, mater med lik mengde mel og vann, og lar den doble seg i størrelse, før du setter den tilbake i kjøleskapet. 

Anonymkode: af34f...349

Skrevet

Jeg gjør det slik:

Tar surdeigen ut av kjøleskapet noen timer før baking, gjerne på morgenen før jobb. Tar av et par-tre spiseskjeer som jeg blander med litt mel og en klunk vann. Mater opp surdeigen som er igjen i glasset. Lar både glasset med starter og bakebollen stå på benken. 

Etter jobb setter jeg glasset med starter i kjøleskap. I bakebollen tilsetter jeg mel, salt og vann. Rører sammen med sleiv, hiver det i en form, og lar det stå i romtemperatur over natten. Påfølgende morgen steker jeg brødet. 

Dette er hverdagsbaksten min, du kan gjøre det veldig mye mer omstendelig, det har vel litt med tid og interesse å gjøre. 

Skrevet

Tusen takk for tips, begge to! 😊

HI

Anonymkode: 6c745...eff

Skrevet

Meld deg inn i FB gruppa Surdeig, der får du svar på alt.

Anonymkode: 884dc...a65

Skrevet

Gjør ikke noe av dette. Min står i en tett boks i kjøleskapet, blir aldri matet og ingen ting helles ut. Den putrer og går aleine og er ute hver badedag. Da blander jeg den i  deigen uten noe om og men, så hever det hele over natten før jeg tar av en like stor andel og legger tilbake på kjøl mens resten blir til brød. 

Anonymkode: 8c1d3...a50

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gjør ikke noe av dette. Min står i en tett boks i kjøleskapet, blir aldri matet og ingen ting helles ut. Den putrer og går aleine og er ute hver badedag. Da blander jeg den i  deigen uten noe om og men, så hever det hele over natten før jeg tar av en like stor andel og legger tilbake på kjøl mens resten blir til brød. 

Hver bakedag, mener jeg! 🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...