Gå til innhold

«Det er greit å være uvaksinert hvis de har en god grunn»

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jo, hvis du blir sykmeldt på grunn av et valg du har tatt, noe som betyr økte kostnader og ulemper for arbeidsplassen. 

Anonymkode: 5ce76...b84

Likevel er det ikke noe som kan sammenlignes med vaksine. Man blir ikke sykemeldt av å ta abort og problemer i underlivet er sjelden valgfritt. 

Du får prøve igjen. 

Anonymkode: b3ea1...abd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med deg I det, så lenge dine valg  bare påvirker deg selv. Valg som også går ut over andre bør de andre også ha noe å diskutere på. Det er for eksempel greit for meg at noen røyker, men ikke at de utsetter meg for det. Forbud mot røyking på offentlige steder synes jeg er riktig og også at avgiftene på tobakk er så høye at de dekker ekstrautgifter til helsebehandling ol.

Anonymkode: b9c8e...998

Flott! Valg om å ta vaksine går utover andre på samme måte som valg om å ikke ta vaksine - begge gruppene sprer smitte. Hilsen fra julebord på Aker Brygge. 

Anonymkode: 58d44...c60

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen av de tingene du nevner har noe å si for dine kollegaer eller kunder. For en idiotisk sammenligning. 

Hvis sjefen er abortmotstander, så ka. Det ha mye å si.

Anonymkode: 6bd2a...09d

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Flott! Valg om å ta vaksine går utover andre på samme måte som valg om å ikke ta vaksine - begge gruppene sprer smitte. Hilsen fra julebord på Aker Brygge. 

Ingen er 100% sikker på å ikke spre smitte og ingen er 100% sikker på ikke å trenge legehjelp ved sykdom, men hvis du vaksinerer deg er de fleste mindre smittefarlige og blir mindre syke og blir raskere friske igjen.

Det er helt ok at folk beskytter seg fra alvorlig sykdom med å ta vaksinen. Men å si at med vaksinen smitter du mindre er bare feil. Og hvis vi skal ha en redelig debatt og sammenlikne smittespredning fra vaksinert vs. uvaksinerte, så er det greit å vite HVOR. mye mindre de vaksinerte smitter. Begrepet ‘mindre’ er et matematisk begrep for førskolealder…

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis sjefen er abortmotstander, så ka. Det ha mye å si.

Forklar gjerne? Jeg skjønner ikke sammenligningen? At han er motstander av et lovlig inngrep spiller da ingen rolle?

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ingen er 100% sikker på å ikke spre smitte og ingen er 100% sikker på ikke å trenge legehjelp ved sykdom, men hvis du vaksinerer deg er de fleste mindre smittefarlige og blir mindre syke og blir raskere friske igjen.

Hva mener du med mindre smittefarlig? 98% av deltagere på julebord på Aker brygge var fullvaksinert, over 70% ble smittet! Ingen fakta påvirker din tankegang? Har du noen gang tvilt på at det du tenker om en sak kanskje ikke stemmer med fakta og virkeligheten? https://www.fhi.no/nyheter/2021/funn-fra-utbruddsetterforskning-av-julebordet-pa-aker-brygge-i-oslo-publise/

Anonym bruker skrev (På 8.1.2022 den 9.00):

Dette leser jeg mange steder. Her inne, i sosiale media, i aviser.

Men hva er en god grunn da? Er det kun helsemessig? Og inkluderer helsemessig psykisk sykdom? Er det god grunn å være skeptisk til langtidsbivirkninger? Og hvorfor bestemmer de sinte vaksinerte hva som er en akseptabel grunn? 

Jeg selv regnes som uvaksinert. Jeg fikk dose en, men da med kraftige bivirkninger som gjør at jeg har takket nei til flere doser. Jeg merker at for vaksineforkjemperene er ikke dette god nok grunn. Jeg må fortelle om hvilke bivirkninger jeg fikk og hva alvorlighetsgraden var for at det skal være bra nok for dem. Frykt for nok en innleggelse er ikke nok. Å ikke ville utlevere helseopplysninger til bekjente eller ukjente er visst ensbetydende med at jeg lyver. At det var en traumatisk opplevelse er irrelevant. 

Hva med de som har nålskrekk? Skal de bare ta seg sammen? Skal de betale for flere psykologtimer for å manne seg opp til å ta vaksinen? 

Hvorfor må de som velger å take nei til vaksinen måtte begrunne valget sitt overfor de som er vaksineforkjempere? 

Skal ta med at de aller fleste vaksinerte er ålreite mennesker, men det er blitt litt sånn at hvis de ikke mener det er god grunn, så er det ikke det.

Og så har man at man må fortelle om sin egen helse for at andre skal akseptere et valg noen har tatt. At jeg ble innlagt etter vaksine er ikke godt nok. Jeg må utdype. Fortelle hvordan jeg reagerte, hvor lenge jeg var innlagt, hva legen sa, kan jeg reagere annerledes på neste dose, har barna mine tatt vaksine? Hvis ja, hvordan reagerte de på den? Hvorfor er min helse allemannseie? Hvorfor er uvaksinertes helseopplysninger allemannseie?

Og hvorfor bestemmer alle andre enn en selv hva som er god grunn?

Kun fysisk helse heller. Psykisk helse har ikke noe med vaksine å gjøre selvsagt.

Anonymkode: a33e5...a77

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kun fysisk helse heller. Psykisk helse har ikke noe med vaksine å gjøre selvsagt.

Hvem bestemmer det? Og hvorfor er ikke psykisk helse en god nok grunn?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Wow, her kommer det et kjempe forslag om å ekskludere psykisk helse som begrep. Ikke så dumt, det er mye penger å spare for samfunnet. Det blir noen flere Kongsberg-skyttere, men pytt pytt, dette tåler samfunnet. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Forklar gjerne? Jeg skjønner ikke sammenligningen? At han er motstander av et lovlig inngrep spiller da ingen rolle?

Hvis man sitter i et jobbintervju og intervjueren får vite at du har tatt abort (helseopplysninger er allemannseie), så får du ikke jobben om denne er abortmotstander

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvis man sitter i et jobbintervju og intervjueren får vite at du har tatt abort (helseopplysninger er allemannseie), så får du ikke jobben om denne er abortmotstander

Helseopplysninger er ikke allemannseie. Men i enkelte yrker er deler av helseopplysningene viktige å vite om. Offshorearbeidere må lever helseattest, det samme må brann-, politi og ambulansearbeidere gjøre. Man står helt fritt til å nekte å dele disse opplysningene, men da kan man heller ikke jobbe på de stedene. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Helseopplysninger er ikke allemannseie. Men i enkelte yrker er deler av helseopplysningene viktige å vite om. Offshorearbeidere må lever helseattest, det samme må brann-, politi og ambulansearbeidere gjøre. Man står helt fritt til å nekte å dele disse opplysningene, men da kan man heller ikke jobbe på de stedene. 

Det var vel om helseopplysninger skulle være tilgjengelig for alle. En helseattest sier heller ikke noe om sykdommer man har, bare noe om helsetilstanden til personen. At personen har god nok helse til å utføre jobben. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det var vel om helseopplysninger skulle være tilgjengelig for alle. En helseattest sier heller ikke noe om sykdommer man har, bare noe om helsetilstanden til personen. At personen har god nok helse til å utføre jobben. 

Men ingen har påstått at alle helseopplysningene skal være tilgjengelig for alle? Prøv i det minste å være litt saklig i påstandene dine. 

Hvis man vil jobbe i helserelaterte yrker må man være villig til å opplyse om man er vaksinert eller ikke. Hvis ikke må man finne seg noe annet å gjøre. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men ingen har påstått at alle helseopplysningene skal være tilgjengelig for alle? Prøv i det minste å være litt saklig i påstandene dine. 

Hvis man vil jobbe i helserelaterte yrker må man være villig til å opplyse om man er vaksinert eller ikke. Hvis ikke må man finne seg noe annet å gjøre. 

Det var ei som mente at arbeidsgiver burde har rett til å vite en hel del av helseopplysningene til ansatte og at det ikke ville føre til stigmatisering. At du kaster deg inn i det midt i uten å ha fått med deg resten kan ikke jeg stå til ansvar for

• Opprett ny...