Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Del Skrevet 7. januar 2022 En helt seriøs tråd. Ikke ute etter å lage kvalm. Jeg kjente et forholdsvis ungt menneske som døde forrige uke. Døde av korona og var uvaksinert. Fryktelig trist. Mennesket hadde ingen underliggende sykdom og var i god form. Nå virker det som familien skammer seg og vil skjule fakta. Dødsårsak er oppgitt som lungesykdom og de har også sagt at vedkommende var vaksinert. Vi som kjente personen visste at h*n hadde korona (sa fra til nærkontakter) og h*n var åpen om valsinestatus når det var tema. Så da lurer jeg på, er dette så skambelagt at de prøver å skjule dette på vegne av den avdøde? Hvor kommer vi til å ende om man føler man må beskytte sine nærmeste mot dårlig ettermæle ved å lyve? Er død av korona og uvaksinert det nye tabubelagte «selvmordet» Anonymkode: d847a...f6f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #2 Del Skrevet 7. januar 2022 Det er dessverre mange som tyr til løgn når det kommer til vaksine. Hvis man nevner at man er uvaksinert, så blir man angrepet uten at noen tenker over årsakene. De uvaksinerte er blitt en gruppe mennesker som ikke deltar i dugnaden, aluminiumsfoliemennesker, konspirasjonsteoretikere osv. Mange sier de ikke vil ha venner som er uvaksinerte, de blir kalt uendelig mange stygge ting. De døde får ikke hvile i fred, de levende får ikke leve i fred. Dessverre blir det de uvaksinerte som får skylden for alle restriksjoner, all smitte, alle innleggelser, all død. De uvaksinerte lever ofte under strengere regler enn de staten setter. Likevel er det 350 000 som får skylden for alt med korona, alle nedstenginger. Det er blitt så skambelagt, og det er menneskenes feil. Det er de som bestemmer at alle må ta den for å stoppe dette som lager dette problemet. De sier selvsagt «bra at det er blitt skam, da vaksinerer flere seg», uten at det hjelper noe. Og det er sjelden snakk om trass. Det er ekstremt få av de uvaksinerte som er i gruppen «trassig tenåring». De andre har en grunn som ikke noen andre enn de selv trenger å vite om. Vi snakket, før vaksinen, om at vi må akseptere, vi må være åpne, vi må bry oss om andre. Etter vaksinen har de alle snudd om og i fortvilelsens navn mister de forstanden og skylder på en veldig liten gruppe Anonymkode: e4fc3...5a5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Del Skrevet 7. januar 2022 Min 20 åring er uvaksinert. Han er veldig skeptisk. Og jeg forstår det. Men nå har han bestemt seg for å vaksinere seg. Kanskje pga press. Men uansett så er jeg glad for at han skal gjøre det. Anonymkode: aa670...076 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyOdd Skrevet 7. januar 2022 #4 Del Skrevet 7. januar 2022 Du skriver om folk som har mistet et nært familiemedlem. Folk som er i sjokk. Som går igjennom det vi alle frykter mest i verden. Tror du virkelig at skam er det de kjenner på nå? Jeg blir kvalm. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyOdd Skrevet 7. januar 2022 #5 Del Skrevet 7. januar 2022 For orden skyld. Jeg er full vaksinert. Har selv erfaring med å miste et familiemedlem som tok selvmord. Jeg følte ikke skam. Livet mitt blir aldri det samme. Sorgen vil alltid være der. Tenker på den familien du skriver om. De trenger full støtte. Bak brød, lag mat å lever på døra. Det er det de trenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Del Skrevet 7. januar 2022 Det er jo ikke sikkert det er skam de føler på. Kanskje de ikke ønsker alle "what if" samtalene/problematiseringene. Når noen dør eller blir hard skadet der de har valgt annerledes enn andre og der deres valg av mange blir oppfattet som problematisk så er det mange som kommer med disse "what if" scenariene. Familien har dem kanskje allerede selv med mindre de selv synes personens valg var og er riktig. Jeg kjenner til noen som døde av en behandling. Risikoen var lav, men den var tilstede. Personen måtte ikke ta behandlingen, men livskvaliteten hadde potensialet til å bli så mye bedre at de var villig til å ta sjansen. Familien var støttende til å ta sjansen og har dermed heldigvis sluppet "what if" selv om de selvsagt synes det er trist at deres familiemedlem ikke tålte behandlingen. Familien til de uvaksinerte som døde kan ha vært enig i valgene og slikt sett slippe unna egne "what if". Ønsker man da fred til å sørge uten for mange av disse "what if" fra andre så er det kanskje noen som drar en hvit løgn. Det er tilfeller der det er enklere å få sørge i fred og tillate seg å være i sorgen og snakke om den døde om ikke de rundt kjenner til detaljene og skal ha meninger om dette. Andre slike tilfeller er dødsfall/skader i forbindelse med rus, risikoadferd osv. Familie og venner til mennesker som dør i trafikken og som har kjørt uforsiktig/uansvarlig og forvoldet andre menneskers død har sagt at de ikke får rom til å sørge. Anonymkode: 9ac51...c41 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det er jo ikke sikkert det er skam de føler på. Kanskje de ikke ønsker alle "what if" samtalene/problematiseringene. Når noen dør eller blir hard skadet der de har valgt annerledes enn andre og der deres valg av mange blir oppfattet som problematisk så er det mange som kommer med disse "what if" scenariene. Familien har dem kanskje allerede selv med mindre de selv synes personens valg var og er riktig. Jeg kjenner til noen som døde av en behandling. Risikoen var lav, men den var tilstede. Personen måtte ikke ta behandlingen, men livskvaliteten hadde potensialet til å bli så mye bedre at de var villig til å ta sjansen. Familien var støttende til å ta sjansen og har dermed heldigvis sluppet "what if" selv om de selvsagt synes det er trist at deres familiemedlem ikke tålte behandlingen. Familien til de uvaksinerte som døde kan ha vært enig i valgene og slikt sett slippe unna egne "what if". Ønsker man da fred til å sørge uten for mange av disse "what if" fra andre så er det kanskje noen som drar en hvit løgn. Det er tilfeller der det er enklere å få sørge i fred og tillate seg å være i sorgen og snakke om den døde om ikke de rundt kjenner til detaljene og skal ha meninger om dette. Andre slike tilfeller er dødsfall/skader i forbindelse med rus, risikoadferd osv. Familie og venner til mennesker som dør i trafikken og som har kjørt uforsiktig/uansvarlig og forvoldet andre menneskers død har sagt at de ikke får rom til å sørge. Anonymkode: 9ac51...c41 Jeg er selvsagt helt enig. Og jeg synes dette bare er trist. Det jeg startet tråden for var jo fordi samfunnet har gått helt av hengslene. Jeg har fått med meg noen si at «X døde av korona, h*n var ikke vaksinert». Så praten går jo. Det er jo fortsatt tragisk at mennesket er død, dødsårsak og vaksinestatus har ikke noen noe med det å gjøre. Jeg blir oppriktig lei meg over at de ikke kan si det som det er for å beskytte seg selv og den avdøde. Å bære den belastningen i tillegg. Fordi samfunnet synes det er selvpåført og litt, ja,ja, når h*n var så dum så. Korona har gjort samfunnet og verden til et mer kynisk sted, og jeg liker det ikke. Er selv vaksinert, men kjenner vemmelse over hvordan uvaksinerte blir pratet om. Anonymkode: d847a...f6f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Del Skrevet 7. januar 2022 Det minner mistenkelig mye om da HIV og AIDS ble kjent. Det var få som turde innrømme at de hadde fått sykdommen. Og de som gjorde det ble skydd som pesten, de ble sagt å være skyld i det selv, de ble kalt alle mulige stygge ting, de ble holdt utenfor, det ble snakket om at de ikke burde ha lov å bevege seg fritt i samfunnet, det ble blant noen til og med snakket om at de ikke fortjente behandling ("for de er jo skyld i det selv"). For ikke å glemme at homofile som gruppe ble enda mer uglesett, og alle som fikk HIV/AIDS ble beskyldt for å være homofile, uansett hvor heterofile. Og selvfølgelig - det var jo bare de dumme som fikk HIV/AIDS, "vi" er jo ikke slik... Anonymkode: 800df...78f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): En helt seriøs tråd. Ikke ute etter å lage kvalm. Jeg kjente et forholdsvis ungt menneske som døde forrige uke. Døde av korona og var uvaksinert. Fryktelig trist. Mennesket hadde ingen underliggende sykdom og var i god form. Nå virker det som familien skammer seg og vil skjule fakta. Dødsårsak er oppgitt som lungesykdom og de har også sagt at vedkommende var vaksinert. Vi som kjente personen visste at h*n hadde korona (sa fra til nærkontakter) og h*n var åpen om valsinestatus når det var tema. Så da lurer jeg på, er dette så skambelagt at de prøver å skjule dette på vegne av den avdøde? Hvor kommer vi til å ende om man føler man må beskytte sine nærmeste mot dårlig ettermæle ved å lyve? Er død av korona og uvaksinert det nye tabubelagte «selvmordet» Anonymkode: d847a...f6f Kan være, eller kan være som meg hvor nesten alle tror jeg er uvaksinert, men jeg er vaksinert! Anonymkode: e1506...f5f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det minner mistenkelig mye om da HIV og AIDS ble kjent. Det var få som turde innrømme at de hadde fått sykdommen. Og de som gjorde det ble skydd som pesten, de ble sagt å være skyld i det selv, de ble kalt alle mulige stygge ting, de ble holdt utenfor, det ble snakket om at de ikke burde ha lov å bevege seg fritt i samfunnet, det ble blant noen til og med snakket om at de ikke fortjente behandling ("for de er jo skyld i det selv"). For ikke å glemme at homofile som gruppe ble enda mer uglesett, og alle som fikk HIV/AIDS ble beskyldt for å være homofile, uansett hvor heterofile. Og selvfølgelig - det var jo bare de dumme som fikk HIV/AIDS, "vi" er jo ikke slik... Anonymkode: 800df...78f Ja. Det har du rett i. Jeg er oppriktig for hvordan samfunnet ser ut etter korona. Anonymkode: d847a...f6f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #11 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det minner mistenkelig mye om da HIV og AIDS ble kjent. Det var få som turde innrømme at de hadde fått sykdommen. Og de som gjorde det ble skydd som pesten, de ble sagt å være skyld i det selv, de ble kalt alle mulige stygge ting, de ble holdt utenfor, det ble snakket om at de ikke burde ha lov å bevege seg fritt i samfunnet, det ble blant noen til og med snakket om at de ikke fortjente behandling ("for de er jo skyld i det selv"). For ikke å glemme at homofile som gruppe ble enda mer uglesett, og alle som fikk HIV/AIDS ble beskyldt for å være homofile, uansett hvor heterofile. Og selvfølgelig - det var jo bare de dumme som fikk HIV/AIDS, "vi" er jo ikke slik... Anonymkode: 800df...78f Kan ikke sammenlignes da det ikke fantes vaksine for hiv/aids. Covid kan man beskytte seg mot. Altså er det de dumme som dør av det. Tenker da på de som ikke ville dødd med vaksine (de uten alvorlige underliggende sykdommer). Anonymkode: 02cac...06a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Kan ikke sammenlignes da det ikke fantes vaksine for hiv/aids. Covid kan man beskytte seg mot. Altså er det de dumme som dør av det. Tenker da på de som ikke ville dødd med vaksine (de uten alvorlige underliggende sykdommer). Anonymkode: 02cac...06a Men hvordan vet man at de ikke hadde avgått med døden om de tok vaksinen? Anonymkode: e4fc3...5a5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Kan ikke sammenlignes da det ikke fantes vaksine for hiv/aids. Covid kan man beskytte seg mot. Altså er det de dumme som dør av det. Tenker da på de som ikke ville dødd med vaksine (de uten alvorlige underliggende sykdommer). Anonymkode: 02cac...06a Holdningene, kunnskapsløsheten og fordommene blant store deler av folket er den samme. Nei, det er ikke alle som kan beskytte seg mot covid-19. Og nei, det er ikke alle som gjør lurt i å ta vaksinen pga. usikkerheter og risikofaktorer som gjør at legene ikke kan si sikkert. Videre er det lite dødelighet blant forholdsvis yngre personer, hvis disse er normalvektige og ikke har spesielle risikofaktorer. Dermed er det heller ikke egentlig gode argumenter at de skal måtte beskytte seg selv mot covid-19. Anonymkode: 800df...78f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #14 Del Skrevet 7. januar 2022 Vaksine er veien ut av pandemien for oss alle, lik det eller ei. Om de uvaksinerte og deres nærmeste skammer seg over det, gjør de det med rette. Anonymkode: c25d9...142 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #15 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Vaksine er veien ut av pandemien for oss alle, lik det eller ei. Om de uvaksinerte og deres nærmeste skammer seg over det, gjør de det med rette. Anonymkode: c25d9...142 Nettopp derfor blir det meningsløst at rike land velger å fortsette å sette tredje og fjerde og kanskje enda flere doser på sine innbyggere, mens den fattigere delen av verden knapt får vaksiner. Den retningen rike land har valgt sier både WHO og andre fagfolk vil forlenge pandemien. Så kan man jo bare lure på hvorfor noen med vilje ønsker å forlenge pandemien. Nå er det rike lands innbyggere som bør skamme seg for å ignorere dette og ikke stille krav til egne ledere! Anonymkode: 800df...78f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå er det rike lands innbyggere som bør skamme seg for å ignorere dette og ikke stille krav til egne ledere! Hva gjør du for dette da? Anonymkode: 7d76b...5ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Del Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Vaksine er veien ut av pandemien for oss alle, lik det eller ei. Om de uvaksinerte og deres nærmeste skammer seg over det, gjør de det med rette. Anonymkode: c25d9...142 Tosk Anonymkode: 7811e...925 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #18 Del Skrevet 8. januar 2022 11 hours ago, Anonym bruker said: Tosk Anonymkode: 7811e...925 Enig! Jeg spissformulerte denne. Unntaket er de som av ulike årsaker ikke KAN eller BØR vaksineres. Ellers står jeg for det jeg sa. De uvaksinerte er den direkte årsaken til at vi sitter i et nedstengt samfunn. Det er de som i all hovedsak belaster helsevesenet. At man er skeptiker kan jeg til en viss grad forstå, men i situasjonen vi er i har vi ikke annet valg enn å ta vaksinen for å kunne begynne å leve igjen. De som velger å ikke ta vaksinen må skamme seg! Anonymkode: c25d9...142 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #19 Del Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Enig! Jeg spissformulerte denne. Unntaket er de som av ulike årsaker ikke KAN eller BØR vaksineres. Ellers står jeg for det jeg sa. De uvaksinerte er den direkte årsaken til at vi sitter i et nedstengt samfunn. Det er de som i all hovedsak belaster helsevesenet. At man er skeptiker kan jeg til en viss grad forstå, men i situasjonen vi er i har vi ikke annet valg enn å ta vaksinen for å kunne begynne å leve igjen. De som velger å ikke ta vaksinen må skamme seg! Anonymkode: c25d9...142 Det er vel ikke opp til deg å bestemme hvem som kan og bør vaksineres? Ikke noe å skamme seg over å ikke ta vaksinen. Det man bør skamme seg over er ufin oppførsel overfor de uvaksinerte uten å vite noe annet enn at de er uvaksinert Anonymkode: e4fc3...5a5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149672922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #20 Del Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Enig! Jeg spissformulerte denne. Unntaket er de som av ulike årsaker ikke KAN eller BØR vaksineres. Ellers står jeg for det jeg sa. De uvaksinerte er den direkte årsaken til at vi sitter i et nedstengt samfunn. Det er de som i all hovedsak belaster helsevesenet. At man er skeptiker kan jeg til en viss grad forstå, men i situasjonen vi er i har vi ikke annet valg enn å ta vaksinen for å kunne begynne å leve igjen. De som velger å ikke ta vaksinen må skamme seg! Anonymkode: c25d9...142 Det er direkte feil. Det er stadig nedbygging av helsevesenet de siste 30 årene som er skyld i det nedstengte samfunnet. I 1980 hadde Norge 22000 sengeplasser. Nå, i 2022 har vi 11000 sengeplasser på 1,4 mill flere mennesker. Heldigvis setter journalister mer og mer fokus på dette slik at heksejakten på de uvaksinerte kanskje kan ta slutt. Makan til hets hadde jeg aldri trodd vi skulle få oppleve i Norge anno 2021/2022. Anonymkode: 7811e...925 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149673062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #21 Del Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Enig! Jeg spissformulerte denne. Unntaket er de som av ulike årsaker ikke KAN eller BØR vaksineres. Ellers står jeg for det jeg sa. De uvaksinerte er den direkte årsaken til at vi sitter i et nedstengt samfunn. Det er de som i all hovedsak belaster helsevesenet. At man er skeptiker kan jeg til en viss grad forstå, men i situasjonen vi er i har vi ikke annet valg enn å ta vaksinen for å kunne begynne å leve igjen. De som velger å ikke ta vaksinen må skamme seg! Anonymkode: c25d9...142 Det er ikke helt tilfelle, at det kun skyldes innlagte. Det er den totale byrden i helsesektoren grunnet høy smitte, mye fravær. Altså har det like mye med at ansatte må være hjemme fra jobb pga egen sykdom eller fordi ungene er syke. Eller ikke nødvendigvis syke, men de får ikke komme i barnehagen med snufs i nesa. Alle som har hatt barnehagebarn vet at disse årene = mye snørr. Anbefaler deg å lese svaret fra Kjerkol til byrådsledet i Oslo. Anonymkode: 36425...7cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425220-samfunnet-beveger-seg-i-en-skummel-retning-uvaksinert-og-skam/#findComment-149673127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg