Gå til innhold

Mensen og 10år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på snart 11år fikk mensen i fjor sommer første gang. Den har kommet regelmessig og det har gått etter forholdene greit. Denne gangen har det vært mye og hun er ikke i form. Mye blødning og smerter. Det hjelper heller ikke på formen at hun ikke tør å gå på do på skolen når hun har mensen. 
Har fått være hjemme i et par dager for å se om d roer seg. Nekter å snakke med lærer selv om hun er ganske grei og åpen på dette området. Men alt er bare flaut, hater mensen og følelsene hagler i alle retninger. 
Noen råd?

Anonymkode: 37efc...645

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må nesten bare komme over det, for det forsvinner jo ikke av seg selv og hun kan ikke være hjemme to dager hver mnd pga det  Jeg hadde skrevet en mail til læreren og forklart situasjonen. Greit at hun kanskje vet om det. 

Anonymkode: 365db...dac

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun må nesten bare komme over det, for det forsvinner jo ikke av seg selv og hun kan ikke være hjemme to dager hver mnd pga det  Jeg hadde skrevet en mail til læreren og forklart situasjonen. Greit at hun kanskje vet om det. 

Min datter fikk også mensen som 10 åring forresten. Her var det ikke noe flauhet. Alle jentene var så misunnelig på ho. Jeg har alltid vært veldig åpen om det fordi jeg fikk mensen selv som 10 åring og var mega flau. Fortalte det ikke til mamma før jeg var 12!! Så her viste jeg ho hvor bindene lå og at det var bare å ta når hun fikk det. Åpenhet rundt vennene og hjemme er så viktig, og det hjelper :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mensen forsvinner ikke, men hun modnes jo og får mer erfaring med å håndtere det, venninnene får også mensen og ting blir lettere. Snakk med læreren og spør om hun kan jobbe med skolearbeid hjemmefra 1-2 dager når mensen er på det verste en periode til det går seg til litt. Ingen vitså å stresse og presse henne hvis hun har det litt vanskelig med dette akkurat nå. Kan tenke meg at det ikke er bare lett når man bare er 10-11 år. Selv var jeg nærmere 15 år og det var litt vanskelig det første året for meg også, man bommer litt på hvor ofte man må skifte bind/tampong og får lekkasjer, plutselig har de turdag og får ikke byttet bind når de trenger osv. 

Anonymkode: 4abb8...d7c

Skrevet

Hun har vært på skolen alle gangene, bortsett fra denne gangen pga smerter.

Men det er jo en modningsprosess og er i utgangspunktet ikke klar for dette så det tar vel litt tid å bli vandt til alle forandringene i kroppen 😅

Skrevet

Synes faktisk at hun må sendes på skolen. Dette må hun bare finne en løsning på. Mensen er kommet for å bli. Gi ultimatum, enten snakker jeg med lærer eller så gjør du det. Selvsagt kan man holde seg hjemme med store smerter. Men kan jo ikke holde på slik heller, da blir fraværet for stort. Hva får hun gjøre når hun er hjemme slik? Hadde ikke gitt tilgang på å spille eller se tv i skoletiden. Da skulle hun i alle fall ligget i senga og lest en bok eller gjort skolearbeid. 

Anonymkode: 67b90...65c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Synes faktisk at hun må sendes på skolen. Dette må hun bare finne en løsning på. Mensen er kommet for å bli. Gi ultimatum, enten snakker jeg med lærer eller så gjør du det. Selvsagt kan man holde seg hjemme med store smerter. Men kan jo ikke holde på slik heller, da blir fraværet for stort. Hva får hun gjøre når hun er hjemme slik? Hadde ikke gitt tilgang på å spille eller se tv i skoletiden. Da skulle hun i alle fall ligget i senga og lest en bok eller gjort skolearbeid. 

Herrefred! Det blir jo å straffe et barn hvis kroppen modnes raskere enn hodet. Hadde barnet vært 15, skulle jeg vært enig. Men et barn på 10-11 år skal ikke straffes for at det ikke er komfortabel med mensen. 

Det går seg jo til, det vil ikke være like flaut for alltid. 20 dager fravær på barneskolen går ikke hardt utover læringen altså (for den gjennomsnittlige eleven). 

Anonymkode: 8dd53...448

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Herrefred! Det blir jo å straffe et barn hvis kroppen modnes raskere enn hodet. Hadde barnet vært 15, skulle jeg vært enig. Men et barn på 10-11 år skal ikke straffes for at det ikke er komfortabel med mensen. 

Det går seg jo til, det vil ikke være like flaut for alltid. 20 dager fravær på barneskolen går ikke hardt utover læringen altså (for den gjennomsnittlige eleven). 

Til sammenligning så var jeg innlagt på sykehus nesten hele 5.klasse, gikk til og med på skole på sykehuset. Og enda har jeg fullført både ungdomsskole, vgs og universitet. 

Møt barnet på at det er litt vanskelig med mensen, det går seg til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Usj. Mor fra helvete. 

Anonymkode: d60fc...e01

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Straffes? De må da presses litt når de møter motstand. Og mensen er nå her. Som jeg sa, ved smerter er det ok å være hjemme. Her høres det ut som hovedproblemet er at hun ikke vil skifte bind på skolen og det er da fare for å blø gjennom. Selvsagt kan en frisk tiåring presses til å skifte bind på skolen. 
Din sammenligning med sykehus er ikke relevant. INGEN får tilrettelagt undervisning hjemme pga mensen. Ved sykehusinnleggelse får man selvsagt det. 
Selvsagt skal man ikke være brutal og slem i disse samtalene. Men samtalen må tas til barnet forstår. Hun har fått mensen og sammen med foreldre og skole må man finne en løsning slik at hun klarer gå på skole med mensen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Usj. Mor fra helvete. 

Anonymkode: d60fc...e01

Nei. En som ikke syr puter under armene. Er det rart det er mye barn som sliter når de får ta sykedager fordi de ikke tør skifte bind på skolen. Barnet har fått mensen og det må håndteres. Ja det er tidlig og ja barnet er fortsatt umoden. 
Her er det ikke snakk om å piske barnet på skolen og være slem. Da må man sammen med skolen legge tilrette for at skole kan gjennomføres. 
Nå er det åpenbart første gang dette skjer og selvsagt skjønner jeg at hi denne gangen valgte denne løsningen for å tenke litt over dette. Hun spør om tips til hvordan løse dette i fremtiden hvis kraftige blødninger vedvarer. Da må hun selvsagt finne en løsning med skolen. Å være hjemme 3-5 dager hver måned er ikke løsningen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jenta vår på snart 11år fikk mensen i fjor sommer første gang. Den har kommet regelmessig og det har gått etter forholdene greit. Denne gangen har det vært mye og hun er ikke i form. Mye blødning og smerter. Det hjelper heller ikke på formen at hun ikke tør å gå på do på skolen når hun har mensen. 
Har fått være hjemme i et par dager for å se om d roer seg. Nekter å snakke med lærer selv om hun er ganske grei og åpen på dette området. Men alt er bare flaut, hater mensen og følelsene hagler i alle retninger. 
Noen råd?

Å være hjemme er jo ikke et alternativ. Men med smerter så bør hun jo få nok smertestillende. Hjelper ikke de vanlige reseptfrie, så gå til legen for å få andre alternativer. Når det gjelder mengde så må hun kanskje heller prøve ut forskjellige ting, og selv erfare hvor ofte bind må byttes, og hvilke type hun trenger. De fleste barn er ikke komfortable med tampong når de er så «ferske i faget», men om hun er så kan jo det også brukes i kombinasjon med bind ved behov. 
Dersom hun virkelig blør og har mer vondt enn normalt så ta henne på alvor. Det er ingen grunn til at vi skal gå rundt å ha vondt bare fordi vi er damer. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 minutter siden):

Å være hjemme er jo ikke et alternativ.

Klart det å være hjemme er et alternativ når hun er dårlig.

Anonymkode: 018be...d99

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Klart det å være hjemme er et alternativ når hun er dårlig.

Anonymkode: 018be...d99

Ja, selvsagt, jeg mente egentlig over tid. At hun bør få smertestillende og slippe å bli dårlig😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...