Gå til innhold

Jenten min er alltid kald på føttene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun går med ullstrømpebukse i goretex sko.. har dere noen tips til løsning? 

Anonymkode: 567a0...131

Skrevet

Hun blir kanskje fort klam på beina, da blir man fort kald .Hvis det, ville jeg byttet strømpebukse ut med stilongs så sokkene er enklere å byttes oftere.

Anonymkode: f5bc2...8e0

Skrevet

Jeg blir også kald og klam av ull rett mot føttene. Ulla tar ikke opp fukt, og føtter er jo kjent for å svette en del. Så i stedet for at fukten føres vekk, blir den avvist av ulla, og dermed liggende tett på huden. Og da blir man kald. 

Ull på resten av kroppen går fint. Støtter den ideen med stillongs, og så finner du noen sokker av et annet materiale.

Anonymkode: b0aaa...d62

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg blir også kald og klam av ull rett mot føttene. Ulla tar ikke opp fukt, og føtter er jo kjent for å svette en del. Så i stedet for at fukten føres vekk, blir den avvist av ulla, og dermed liggende tett på huden. Og da blir man kald. 

Ull på resten av kroppen går fint. Støtter den ideen med stillongs, og så finner du noen sokker av et annet materiale.

Det er jo omvendt. Ull tar opp mer vann og føles tørt lengre enn bomull og syntetiske fibre, men jeg støtter også forslaget om sokker og stillongs, ikke strømmpebuksr. I tillegg større støvler og rkstra såler.

Anonymkode: 2e438...f6e

Skrevet

Jeg er også slik som nesten alltid er kald på føttene. Tror noen bare er sånn, at det har med blodomløp, hormoner, energinivå osv å gjøre. Det eneste som holder meg noenlunde varm på beina er Sorel vinterstøvler med ullfilt og ullsokker på beina. Selv da kan jeg bli litt kald. Jeg har opplevd at noen gore-tex sko datteren min har hatt pustet for dårlig og ble klamme, da ble hun kald. Det er uansett viktig å tørke vintersko godt mellom bruk, også når det ikke er vått. Varmen fra innsiden pluss kulden på utsiden skaper litt fukt i skoen. Jeg setter skoene litt i skotørker hver kveld så de blir skikkelig tørre, det har mye å si for varmen.

Anonymkode: 12af7...875

Skrevet

Vi er slle ulike og hvs som holder meg varm på beina er ikke sikkert holder deg varm på beina. Mitt ene barn trengte litt store sko, ca en str større enn hva hun burde hattog hun hadde vanlige bomullssokker i. Da holdt hun seg varmest på beina. Lillesøster hadde strømpebukse og akkurat passe sko. 
Ingen av mine barn tåler ull, så de har hatt minimalt av ull på seg. Kun utenpå når de har vært på lang turdag i barnahgen i veldig kaldt. 

De hadde også Nesnalobber når de var små. Disse ble brukt når det var veldig kaldt ute og forholdsvis tørt. Siden disse er sv ull holder de seg vsrme selv om de blir litt våte, ikke sko å bruke når det er slaps ute, men snø så fungerer de helt supert. Jeg har selv slike og det er det beste mine bein kan få på seg. Nå er ungene straks voksene begge to, nå stjeler de mine sko når de skal ut og leke i snøen, de er mye varmere enn deres vintersko (som nå må se pene ut og ha riktig merke. De fungerer til og fra skole, men leke ute i snøen så er mine best sier de. Og det er uaktuelt å ha selv, for da kan de ikke si at de stjal fra mamma)

Dyre sko betyr ikke at de holder barnets føtter varme, heller ikke høy vannsøyle eller goretex. Noen barn har brede føtter og dermed trenger de litt større sko slik at deg ikke blir for trangt nede i skoen, noen har smale føtter og må ha mindre sko, noen må ha lag på lag og andre få lag. En må faktisk prøve seg frem og ikke tenke på hva naboen mener er riktig. 

Anonymkode: d8400...9a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo omvendt. Ull tar opp mer vann og føles tørt lengre enn bomull og syntetiske fibre, men jeg støtter også forslaget om sokker og stillongs, ikke strømmpebuksr. I tillegg større støvler og rkstra såler.

Anonymkode: 2e438...f6e

Nei, ull tar ikke opp mer vann… 🙄 Prøv å tørke opp en våt dam på gulvet med en ullgenser, så ser du det. Bomull har f eks mye større sugeevne.
Det er nettopp bomullens evne til å ta opp vann som en del fjellvandrere misliker, fordi de da blir gående med en våt «kjøkkenklut» på kroppen, siden de svetter mye.

Ullas positive egenskaper er at den varmer SELV NÅR den er våt. Men i mitt tilfelle syns jeg det er ubehagelig. Ideelt sett skal vannet transporteres vekk av ull, men det funker ikke alltid sånn. Det føles kaldt og klamt, og det sier jo HI om sitt barn også. Så der må nok empirien gå foran idealet…

Skrevet

Så mange gode råd.

Jeg syns også ull er forfedelig å gå med på føttene. Jeg selv syns bomull varmer mer, så lenge jeg er tørr så klart. 

Skrevet

Jeg er alltid iskald på føttene og varm på hendene. Alltid vært sånn. Kjøpte ullsåler til skoene og brukte flere lag, og forsøkte alt. Hadde neglsprett på tærne så ofte at jeg måtte holde meg inne med føttene foran ovnen etter et par timer ute da jeg var liten. Jeg er sånn fortsatt, så usikker på hva du kan gjøre, men for å kunne være ute i noen timer har jeg ullstrømpebukse, tynne ullsokker, ulvangsokker, sko i 2 nummer større enn jeg egentlig bruker og tovede såler. 

Anonymkode: 3d645...531

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Sånn er jeg og, kan bli iskald på beina av ullsokker.

Skrevet

Vi kjøpte Viking Goretex som vintersko til vårt barn, men måtte kjøpe et par sko til. Han hadde ullsokker og iskalde føtter i null grader. Kjøpte tykke, brede sko med ullfôr i ekstra stor størrelse og nå fryser han ikke lenger. 🙂

Anonymkode: 5eec0...223

Skrevet

Jeg selv sverger til ull og kun det. Mitt ene barn som nå er voksen, har funnet ut at det som funker best for henne er viskose (bambus) innerst og hjemmestrikkede ullsokker utenpå.

Et annet av mine barn frøs alltid på både hender som barn. Der endte vi med denne løsningen:

https://www.xxl.no/phoxx-tavarmer-hvit/p/1070390_1_style

Skrevet
Superdolly skrev (2 minutter siden):

Jeg selv sverger til ull og kun det. Mitt ene barn som nå er voksen, har funnet ut at det som funker best for henne er viskose (bambus) innerst og hjemmestrikkede ullsokker utenpå.

Et annet av mine barn frøs alltid på både hender som barn. Der endte vi med denne løsningen:

Er det engangsbruk eller kan det brukes om igjen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det engangsbruk eller kan det brukes om igjen?

Det er engangs. Det er kanskje ikke den aller mest miljøvennlige løsningen, men vi fant ingen som kunne brukes igjen og igjen, og for vårt barn var det så ille at hun gråt av smerter etter en halvtime på ski, selv med kun 5-6 kuldegrader og de beste vottene som var å oppdrive.

Skrevet

Strømpebukse er iskaldt . Longs og gode solker

Anonymkode: b5d44...723

Skrevet

Tynne tekniske eller bomull innerst, tynne ull/ullblanding ytterst. Er mye ute, svetter lite på føttene og er stort sett alltid varm og ikke klam. Tenker lag på lag og bra nok plass i skoen så det ikke blir trangt.

Skrevet
prekæs skrev (1 minutt siden):

Tynne tekniske eller bomull innerst, tynne ull/ullblanding ytterst. Er mye ute, svetter lite på føttene og er stort sett alltid varm og ikke klam. Tenker lag på lag og bra nok plass i skoen så det ikke blir trangt.

Hva mener du med tynne tekniske? Har du link til et eksempel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med tynne tekniske? Har du link til et eksempel?

Sportsokker, stort sett i kunstfiber. Kjøpes i sportsbutikker og finnes i flere prisklasser.

Skrevet

Stemmer også for longs og ullsokker istedetfor strømpebukse. Styr unna antiskli-sokker da disse gjør at sokken strammer rundt tærne da de ikke glir godt inn i skoen. Husk å sjekke om skoene er store nok, for trange sko er kalde!! 

Skrevet

Her i huset gikk det over etter hun fikk seg et elektrisk varmepledd. Fryser ikke lengre på føtterne ute, så kanskje det å få skikkelig varmeterapi inne, så hjelper det videre når hun skal ut. 

Anonymkode: 54343...850

Skrevet

Jeg er også "alltid" kald på føtter og hender. En kombinasjon av ullsåle (Sparkjøp feks.) og Trysilsokker (Europris)  har fungert veldig bra hos meg. Er skoene ikke helt tette og jeg blir våt på føttene så blir jeg heller ikke kald på den måten. Merkelig med disse sokkene syns jeg, for det er kun de som varmer "godt nok"😂 På hendene derimot så er ullvotter tingen😊

Skrevet

Goretex er skikkelig ubehagelig synes jeg, blir klamt inni uansett. 
Jeg har en datter som fryser mye på hender og føtter. På de kaldeste dagene har hun sånne engangsfotvarmere som Superdolly linket til, og fotballstrømper av ull. Til hendene har vi sånne: https://www.biltema.no/fritid/jakt/jaktklar/handvarmer-2000042043 De er ikke engangs og virker supert. 

Skrevet
Iiiiik skrev (2 timer siden):

Goretex er skikkelig ubehagelig synes jeg, blir klamt inni uansett. 
Jeg har en datter som fryser mye på hender og føtter. På de kaldeste dagene har hun sånne engangsfotvarmere som Superdolly linket til, og fotballstrømper av ull. Til hendene har vi sånne: https://www.biltema.no/fritid/jakt/jaktklar/handvarmer-2000042043 De er ikke engangs og virker supert. 

Så utrolig kult at det finnes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...