Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Har du det? Kom med tips til meg. Ikke at det hjelper naturen så mye, men jeg bruker aske fra vedovnen til å strø i stedet for salt og sand. Blir litt møkk under beina, men overkommelig Anonymkode: 84988...900
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Jeg lager duftlys av gamle lysstumper og shorts av bukser sønnen vokser ut av. Andre klær som kan brukes gis til Kirkens Bymisjon, så andre kan få glede av de. Leker gis bort til venner og bekjente med yngre barn. Andre ting settes på "gjenbruk" på søppelfyllinga. Kjøper og selger på Finn. Vi er også gode på å arve i familien vår. Var ikke så mange tips ikke mange vet om, men det er vårt lille bidrag til gjenbruk. Anonymkode: 060fb...f90
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg lager duftlys av gamle lysstumper og shorts av bukser sønnen vokser ut av. Andre klær som kan brukes gis til Kirkens Bymisjon, så andre kan få glede av de. Leker gis bort til venner og bekjente med yngre barn. Andre ting settes på "gjenbruk" på søppelfyllinga. Kjøper og selger på Finn. Vi er også gode på å arve i familien vår. Var ikke så mange tips ikke mange vet om, men det er vårt lille bidrag til gjenbruk. Anonymkode: 060fb...f90 HVordan får du lysene til å dufte? Anonymkode: 15587...498
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg lager duftlys av gamle lysstumper og shorts av bukser sønnen vokser ut av. Andre klær som kan brukes gis til Kirkens Bymisjon, så andre kan få glede av de. Leker gis bort til venner og bekjente med yngre barn. Andre ting settes på "gjenbruk" på søppelfyllinga. Kjøper og selger på Finn. Vi er også gode på å arve i familien vår. Var ikke så mange tips ikke mange vet om, men det er vårt lille bidrag til gjenbruk. Anonymkode: 060fb...f90 Lager du duftlys av lys med samme duft? Altså som allerede er duftlys? Hvor skaffer du veke og hvordan smerter du lysene? I vannbad? Anonymkode: 84988...900
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): kompost Anonymkode: 16f4c...3d4 ? Anonymkode: 84988...900
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): ? Anonymkode: 84988...900 kompost som gjenbruk. mat og søppel (papp, blomster) blir til jord, vet du:) Anonymkode: 16f4c...3d4
amandine Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har bokashibøtte og lager jord av alt matavfallet.
Himmel og hav Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 Jeg gjenbruker en del i hagen. Svarte plastpotter spares og brukes til såing og ompotting, gamle strømpebukser klipper jeg opp og bruker til å binde opp planter med. Tådelen fyller jeg med småstein og henger som vekter på greinene på epletreet for å få de vannrette, da bærer de mer frukt. Papp legges i bunnen av bed, potteskår i bunnen av potter og ødelagte bomulls-t-skjorter brukes som mellomsjikt mellom jord og leca/potteskår. Bakker fra pinnekjøtt ol sår jeg i.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): kompost som gjenbruk. mat og søppel (papp, blomster) blir til jord, vet du:) Anonymkode: 16f4c...3d4 Ah. Du lager jord som du bruker til planting? Anonymkode: 84988...900
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 amandine skrev (1 time siden): Jeg har bokashibøtte og lager jord av alt matavfallet. Må Google det Anonymkode: 84988...900
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Himmel og hav skrev (1 time siden): Jeg gjenbruker en del i hagen. Svarte plastpotter spares og brukes til såing og ompotting, gamle strømpebukser klipper jeg opp og bruker til å binde opp planter med. Tådelen fyller jeg med småstein og henger som vekter på greinene på epletreet for å få de vannrette, da bærer de mer frukt. Papp legges i bunnen av bed, potteskår i bunnen av potter og ødelagte bomulls-t-skjorter brukes som mellomsjikt mellom jord og leca/potteskår. Bakker fra pinnekjøtt ol sår jeg i. Hvorfor legger du papp i bunnen av bed? Anonymkode: ab5b1...222
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Lager du duftlys av lys med samme duft? Altså som allerede er duftlys? Hvor skaffer du veke og hvordan smerter du lysene? I vannbad? Anonymkode: 84988...900 Veke kjøper jeg på Panduro (eller annen hobbybutikk), bruker vanlige lysrester (uten duft) - tilsetter eteriske oljer. Smelter lysene i smeltekar i vannbad og siler lysmassen gjennom en brukt nylonstrømpebukse. Anonymkode: 060fb...f90
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Veke kjøper jeg på Panduro (eller annen hobbybutikk), bruker vanlige lysrester (uten duft) - tilsetter eteriske oljer. Smelter lysene i smeltekar i vannbad og siler lysmassen gjennom en brukt nylonstrømpebukse. Anonymkode: 060fb...f90 Takk😀 skal testes. Telys, ikke sant? Anonymkode: 84988...900
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har blitt flinkere til å skjære opp grønnsaker og fryse dem ned. Typisk sånn selleristenger som jeg bare trengte tre av waldorf. Jeg kutter det i små biter, fryser og bruker i lasagne etc. Frysing generelt sparer mye matsøppel. Ellers kan vi som bor landlig kaste ble søppel i naturen. Som aske, fett, bein etc. Om sommeren har vi kompost Anonymkode: 2e072...f18
Himmel og hav Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor legger du papp i bunnen av bed? Anonymkode: ab5b1...222 For å hindre ugress i å vokse opp fra det som er på bakken fra før og spre seg vilt og lykkelig i den nye jorda. Noen ugress skal det ikke mer enn en liten rotbit av så vokser de opp på nytt.
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 Himmel og hav skrev (4 timer siden): Jeg gjenbruker en del i hagen. Svarte plastpotter spares og brukes til såing og ompotting, gamle strømpebukser klipper jeg opp og bruker til å binde opp planter med. Tådelen fyller jeg med småstein og henger som vekter på greinene på epletreet for å få de vannrette, da bærer de mer frukt. Papp legges i bunnen av bed, potteskår i bunnen av potter og ødelagte bomulls-t-skjorter brukes som mellomsjikt mellom jord og leca/potteskår. Bakker fra pinnekjøtt ol sår jeg i. Takk for tips ifht epletrær. Jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle løse det problemet😅
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk😀 skal testes. Telys, ikke sant? Anonymkode: 84988...900 Jeg lager også nye lys av lysestumper (dog uten duft). Jeg klipper først bort den delen av veken som er brendt og sort. Deretter smelter jeg lysestumpene i en blikkboks (fx de "store" som det har vært mais i eller lign) i et vannbad. Når stearinen er smeltet plukker jeg ut de gamle vekerester. Jeg bruker gamle lysglass (som det tidligere har vært lys i) til å lage nye lys. Noen ganger tilsetter jeg litt farge ved å bruke gamle Crayola fargestifter. Veken som jeg bruker er kjøpt på Panduro og jeg fester vekene med en klatt lim fra limpistolen. Man kan også kjøpe lysformer slik man kan lage kubbelys eller runde lys osv. Veldig moro og terapeutisk å holde på med:-) Anonymkode: b79d0...be5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 Blikkbokser blir fine lyslykter til å sette ut når vi har selskap. Tørt brød brukes til arme riddere eller knuses til panering. Magneten i gamle mobildeksler er fin som lukking på vesker ol jeg syr av for eksempel gamle duker. Bakepapir kan brukes flere ganger. Blomkålblader er gode i supper. Kremrester kan fryses og brukes i sauser. Anonymkode: a2547...6c4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har blitt flinkere til å skjære opp grønnsaker og fryse dem ned. Typisk sånn selleristenger som jeg bare trengte tre av waldorf. Jeg kutter det i små biter, fryser og bruker i lasagne etc. Frysing generelt sparer mye matsøppel. Ellers kan vi som bor landlig kaste ble søppel i naturen. Som aske, fett, bein etc. Om sommeren har vi kompost Anonymkode: 2e072...f18 Kan skrive under på at fryseren er en god hjelp, og hindrer oss i å kaste mye mat som tidligere havnet i søpla. Jeg fryser f.eks. rester etter at vi har hatt taco. Både løk, tomater, paprika, chili, hvitløk, selleristang mm kan fryses i samme beholder, og dumpes i gryta neste gang man lager en stor porsjon tomatsaus. Den ferdige tomatsausen fryser jeg ned i passelige porsjoner, liggende flatt i fryseposer, og tar opp når vi lager tomatsuppe, pizza, pasta bolognese, lasagne osv. Revet ost, rester av tacokjøttdeig, en åpnet pakke med pepperoni, chorizo eller annen spekemat fryser jeg også ned, og bruker dette når vi lager pizza eller andre retter der det passer. Alt av frukt vi tidligere kastet, som bananer som begynner å bli brune, en halvtom boks med bær, og andre ting som har ligget litt for lenge i fruktfatet, kutter jeg raskt opp og legger i fryseren. Henter fra "lageret" til eplekake (Det går veldig raskt å lage med ferdig kuttede epler), smoothie, rørte bær til dessert osv. Meierivarer som melk, fløte og rømme som når utløpsdato før vi får brukt det opp kan fint ligge i fryseren frem til det passer å bruke dem. (Vi tar det ikke opp til tining og bruker det "som det er", men det brukes i pannekakerører og vafler, annen baking, eller putter en frossen fløteskvett i en saus. Fryser også rester av rødvin, hjemmelaget kraft, ferske urter mm i isbitformer, slik at det er lett å bruke i matlaging. Det eneste problemet med å bruke fryseren til så mye forskjellig er at det lett kan bli kaos. Vi har merket alle skuffene i fryseskapet vårt med frukt/bær, brød, kjøtt, fisk osv. Og har egne bokser til restene som skal bli saus og pizzatopping og sånt. Har også blitt vant til å merke alt med innhold og dato, slik at det ikke bare blir masse rot i fryseren som ligger og blir gammelt. Anonymkode: b9d18...947
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2022 #21 Skrevet 6. januar 2022 Når en ullgenser er blitt utslitt, kan du tove den og sy ullsåler til skoa av den. Eller varme tovede ulltøfler. Man kan også lage sitteunderlag av den, eller bruke den i blomsterbed. Anonymkode: 11436...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå