Gå til innhold

Mor som påpeker det hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor vakker og nydelig dattera hennes er. Hver gang hun besøker meg eller jeg er på besøk, så må hun si hvor vakker datteren hennes er. Alle på skolen sier at hun har en vakker datter 🙄🥱🥱 Så snakker vi om noe annet så nevner hun det igjen. Og der sitter datteren og poserer nesten. 
Greit, hun er stolt av sin datter, det er helt ok. Men hele tiden snakke om det, hun bare må nevne det.. Hvilke signaler gir det datteren hennes? Jo, dattera sitter bare å snakker om utseeende... Hun er vakker men sitter og sier at hun har masse kviser, hun spiser sunt men huden i ansiktet er så vanskelig. Jeg blir irriterert og lei.

Anonymkode: 7a5f2...6c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes på en måte det er litt fint jeg, det er så mange som er for redd for å si at noen er pene og særlig unge i den sårbare og usikre alderen har sikkert godt av å høre det tenker jeg. Men det kan helt klart bli for mye av det gode og jeg mener at det også er viktig å kommentere og fremsnakke andre sider av jenta enn bare utseendet. Har en 14 åring selv og jeg prøver å si noe pent om/til henne hver dag. F.eks. at hun er pen/søt, at hun er sterk, tålmodig, morsom og har god humor, at hun er omsorgsfull, flink i fritidsaktiviteten sin ol. Tenker at hun ikke bare skal høre om utseendet fordi det er viktig at hun lærer at hun har flere verdier enn bare det. Men jeg synes absolutt at de fleste tenåringer godt kan få høre litt oftere at de er pene også. 

Anonymkode: 26c7c...287

Skrevet

Jeg synes det er en uting at det nevnes så ofte. Det gjør et lettpåvirkelig barn overfladisk. Det gir feil verdier i en periode av livet der de skal lære mye. Selvsagt skal man også gjøre de trygge på at de er fine. Slik denne mammaen holder på så sender hun signaler om at det er viktigst. Men yngste er veldig vakker. Jeg blir grinete av at folk skal kommentere det så ofte. Ja vel, hun er vakker men hun er enda finere innvendig. Empatisk, omsorgsfull, pliktoppfyllende og morsom. Jeg ønsker ikke gi for mye ensidig positiv oppmerksomhet. Da mener jeg oppriktig at de blir overfladiske. Jeg ville sagt, det er fint at man får positive kommentarer men jeg er mer opptatt av hvordan man er som menneske enn hvordan man ser ut. 

Anonymkode: e3785...7ed

Skrevet

Idiotisk mor. Jeg hadde også reagert. Og det er forskjell på å fortelle barnet at hun er nydelig og å gjøre det til tema overfor tredjepersoner i alle mulige sammenhenger.

Anonymkode: f02b4...2a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Synes på en måte det er litt fint jeg, det er så mange som er for redd for å si at noen er pene og særlig unge i den sårbare og usikre alderen har sikkert godt av å høre det tenker jeg. Men det kan helt klart bli for mye av det gode og jeg mener at det også er viktig å kommentere og fremsnakke andre sider av jenta enn bare utseendet. Har en 14 åring selv og jeg prøver å si noe pent om/til henne hver dag. F.eks. at hun er pen/søt, at hun er sterk, tålmodig, morsom og har god humor, at hun er omsorgsfull, flink i fritidsaktiviteten sin ol. Tenker at hun ikke bare skal høre om utseendet fordi det er viktig at hun lærer at hun har flere verdier enn bare det. Men jeg synes absolutt at de fleste tenåringer godt kan få høre litt oftere at de er pene også. 

Anonymkode: 26c7c...287

Selvfølgelig synes jeg også at det er fint men som du sier det er viktig å nevne andre ting også og ikke bare utseende. Når de to sitter sammen, så er det bare snakk om utseende, håret, negler ol. Jeg synes det blir fort kjedelig. Og jeg føler meg litt beglodd også der jeg sitter, hva tenker de om meg liksom? Føler på meg at de studerer meg og utseende mitt. Tenker også på andre barnet også, som sitter der og hører på dette, hvor mye oppmerksomhet mora gir denne datteren. Uff, vet ikke altså.

Hi

Skrevet

Jeg jobbet med en som i samme setning sa at tvillingjentene hennes var så vakre og at de var hent like henne. 

Anonymkode: 2bd08...568

Skrevet

Veldig spesielt, spesielt når hun er så gammel å sitter der. At hun sier det til datteren er jo flott (ikke hele tida), eller å nevne for deg en gang i mellom at datteren hennes får mye komplimenter. Men sammen og ofte er bare rart. 

Datteren min er veldig pen, og fikk spesielt høre det mye i barnehagen. Jeg sa fra til de ansatte at flott at dere synes hun er pen, men det betyr ingenting. Hun er også tøff, rask, snill ++ ikke alltid si å der kommer søte -----. I tillegg, hvor gøy er det for andre barn rundt om en unge ofte får hør hvor pen hun/han er mens de rundt ikke får samme kommentaren. 

Anonymkode: 1a867...c97

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobbet med en som i samme setning sa at tvillingjentene hennes var så vakre og at de var hent like henne. 

Hva er galt med det? 

Jeg synes det er helt innafor å synes at egne barn er vakre. Og jeg synes det er innafor å si det høyt. Så tenker jeg at de som skryter av dette hele tiden ofte har et problem. Usikker på hvordan jeg skal klare å forklare det og bli 100% forstått, men at de ikke har full selvtillit når det kommer til barnet, eller at de kanskje aldri har fått positive tilbakemeldinger på barnet annet enn på utseendet. Da kan man jo legge til noe for å hjelpe til 

-Anna er så vakker

- ja, og så er hun jo god og snill også

Barn som får mye skryt av foreldre får mer selvtillit. 

Anonymkode: ef60c...e7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Veldig spesielt, spesielt når hun er så gammel å sitter der. At hun sier det til datteren er jo flott (ikke hele tida), eller å nevne for deg en gang i mellom at datteren hennes får mye komplimenter. Men sammen og ofte er bare rart. 

Datteren min er veldig pen, og fikk spesielt høre det mye i barnehagen. Jeg sa fra til de ansatte at flott at dere synes hun er pen, men det betyr ingenting. Hun er også tøff, rask, snill ++ ikke alltid si å der kommer søte -----. I tillegg, hvor gøy er det for andre barn rundt om en unge ofte får hør hvor pen hun/han er mens de rundt ikke får samme kommentaren. 

Anonymkode: 1a867...c97

Det er hele tiden og hver gang vi møtes. Og jeg er så lei. Det blir også mye snakk om utseende, og jeg føler meg ille til mote, veldig ofte. Jeg bare nikker og smiler mens hun prater, mens inni meg gjesper jeg.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva er galt med det? 

Jeg synes det er helt innafor å synes at egne barn er vakre. Og jeg synes det er innafor å si det høyt. Så tenker jeg at de som skryter av dette hele tiden ofte har et problem. Usikker på hvordan jeg skal klare å forklare det og bli 100% forstått, men at de ikke har full selvtillit når det kommer til barnet, eller at de kanskje aldri har fått positive tilbakemeldinger på barnet annet enn på utseendet. Da kan man jo legge til noe for å hjelpe til 

-Anna er så vakker

Haha, tok du den ikke? Les setningen en gang til! "De er vakre .... helt lik meg!" 

Anonymkode: 39bf3...cfa

Skrevet

Hvor gammel er dette barnet? 

Anonymkode: ef781...c40

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hva er galt med det? 

-Anna er så vakker

Poenget var at hun skrøt av sitt eget utseende fordekt som skryt av barna. Var det vanskelig å skjønne? 

Jeg skryter av barna mine hver dag, men sjelden om utseende selv om jeg syns de er superskjønne. 

En annen ting er alle dere som opplever at alle sier hvor vakre barn dere har? Er det en vanlig ting å kommentere altså? Jeg tror aldri jeg har kommentert utseende til barn bortsett fra ‘så skjønn’ til småbarn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Poenget var at hun skrøt av sitt eget utseende fordekt som skryt av barna. Var det vanskelig å skjønne? 

Jeg skryter av barna mine hver dag, men sjelden om utseende selv om jeg syns de er superskjønne. 

En annen ting er alle dere som opplever at alle sier hvor vakre barn dere har? Er det en vanlig ting å kommentere altså? Jeg tror aldri jeg har kommentert utseende til barn bortsett fra ‘så skjønn’ til småbarn. 

Jeg har fire barn som alle er skjønne i mine øyne, men to av dem har fått mye oppmerksomhet. Ene da han var liten og tydeligvis var uvanlig vakker. Jeg kunne ikke ha ham sittende i vognen på butikker, kjøpesenter el. uten at ganske mange kommenterte ham. Det var hyggelig i starten, men ble slitsomt etter hvert. Det gikk i "for et fantastisk vakkert barn!", "Jeg må bare si at det er den vakreste gutten jeg noen gang har sett!" ol., fra vilt fremmede mennesker, både unge og gamle. Nå har han (heldigvis?) et mer normalt utseende. Ene andre har vokst seg vakker. Han er 19 år nå og jeg får stadig høre fra folk jeg kjenner som har sett ham at jeg har en usedvanlig kjekk sønn. De to andre har jeg fått mye mindre kommentarer på, og da mer sånn standard "å, så søt/skjønn".

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvor gammel er dette barnet? 

Tenåring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tenåring.

Ok. Skjønner. Har og en tenåring og her snakker jeg ikke mye om utseende. Heller om annet som fin du var nå, snill og god du er osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Haha, tok du den ikke? Les setningen en gang til! "De er vakre .... helt lik meg!" 

Hun sier jo bare at hun mener hun selv er vakker. Ser fortsatt ikke noe galt i det

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønte det, men det fortsatt ikke at det er noe galt i å si at men mener en selv er vakker uansett hvilken måte man sier det på

Skrevet

Måten moren HI forteller om gjør dette, det er jo ikke med på å gjøre barnet sterkt. Det er med på å fortelle barnet hele tiden at dets verdi kun eller hovedsaklig ligger i det utvendige, utseendet. Alle vet at utseende endrer seg i løpet av livet, så dette er oppskriften til å skape senere misnøye hos dette barnet, hvis det ikke har mer fornuftige voksne rollemodeller rundt seg enn hva denne moren er.

Anonymkode: 5103d...d85

Skrevet

Det høres slitsomt ut ja. Og ikke helt normalt. 

Har selv to pene barn. Ikke modell pene. Men de er flotte. Og får ofte høre det. Også at de ligner på meg. Noe de faktisk gjør 😄 Og får også høre at jeg er pen. Men fokuserer veldig lite på utseende.  Og går da ikke rundt og snakker om utseendet deres. Gir de masse komplimenter,  men det er langt ifra kun på utseendet. Er så mye annet man fokusere på. 

Anonymkode: 9dc89...b47

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Og hvorfor skulle det ikke være greit å si at man selv er vakker? Janteloven?

Anonymkode: 96330...547

Skrevet

Hvorfor omgås du med dette neket og prinsessa hennes, egentlig? De har jo et ubrukelig verdisyn. Kjedelige og tåpelige mennesker.

Anonymkode: ac292...7e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Og hvorfor skulle det ikke være greit å si at man selv er vakker? Janteloven?

Anonymkode: 96330...547

Kanskje man kan være litt ærlig med selvskrytet, da, i stedet for å late som om man skryter av ungene. Fordelt selvskryt er kleinere enn åpenlyst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje man kan være litt ærlig med selvskrytet, da, i stedet for å late som om man skryter av ungene. Fordelt selvskryt er kleinere enn åpenlyst.

*fordekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...