Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette betyr at vi får mindre strenge tiltak og at bedrifter får leve så er jeg totalt for dette. Feks at vaksinerte kan få alkoholservering slik at flere restauranter åpner igjen . Jeg tror dette passet er noe mange i utelivsbransjen venter på. 

Skrevet

Før de kan innføre boe slikt, så må de se på hvor stor andel av den uvaksinerte befolkningen som er smittet eller har gjennomgått smitte en viss periode. I og med at det er en så liten del av befolkningen som er uvaksinert er sjansen for at de er smittet av en vaksinert større enn at de er smittet av en uvaksinert. Og så lenge vaksinerte fortsatt ender på intensivavdelinger, så er det en viss risiko for at disse også kan bli alvorlig syke. Da er det lite lønnsomt med «smittefester». En annen ting som er vesentlig er at de vaksinerte får færre eller ingen symptomer, og det finnes ikke noen tall på hvor mange som har hatt korona uten å vite det, og med det smittet andre. Selv om vi har grei kontroll på smittede, så finnes det også mørketall i Norge. De høye tallene vi ser nå er et resultat av juleselskaper og at folk flest ikke vil teste seg i julen for å slippe karantene. Hvor mange av dagens over 8000 smittede som blir alvorlig syke vet vi ikke enda. 

Anonymkode: 734c7...440

Skrevet

Så bra👏🏻Da kan vi som tar ansvar få lettelser i restriksjonene. Supert. 

Anonymkode: 83299...6f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så bra👏🏻Da kan vi som tar ansvar få lettelser i restriksjonene. Supert. 

Ja, for barna har ikke tatt noe ansvar overhodet? De kan ikke vaksineres. 

Anonymkode: 82dc2...bd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig har barna måttet ofre mye, men det betyr ikke at koronapass ikke kan være en god ide i mange sammenhenger .

Skrevet

Sist jeg sjekket var ikke barna akkurat målgruppen for vinservering til maten 😅

Pass skal være alternativ til strengere tiltak, ikke innføres der det i dag ikke er tiltak, pr nå gjelder det i hovedsak uteliv og restaurant. 

Anonymkode: 0ce2a...d21

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Og da skjønner du nok også at det ikke vil kreves pass av dem? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Sist jeg sjekket var ikke barna akkurat målgruppen for vinservering til maten 😅

Pass skal være alternativ til strengere tiltak, ikke innføres der det i dag ikke er tiltak, pr nå gjelder det i hovedsak uteliv og restaurant. 

I artikkelen var det også nevnt antallsbegrensninger ved arrangementer. Dette omfatter blant annet treninger og cuper for barn. 

Skrevet

Hvor står det?

Skrevet

Frankrike har hatt koronapass siden juli og var totalt nedstengt for vaksinefrie 14 dager før jul. De fikk ikke delta på noe, være seg teater, kino, restauranter, bruke kollektivt osv. Allikevel er de, sammen med Danmark, på smittetoppen i Europa. Hvordan kan de da forsvare bruken av koronapass når det åpenbart ikke fungerer?

Anonymkode: c2f5d...6da

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Frankrike har hatt koronapass siden juli og var totalt nedstengt for vaksinefrie 14 dager før jul. De fikk ikke delta på noe, være seg teater, kino, restauranter, bruke kollektivt osv. Allikevel er de, sammen med Danmark, på smittetoppen i Europa. Hvordan kan de da forsvare bruken av koronapass når det åpenbart ikke fungerer?

Selvfølgelig kan det ikke forsvares. Men ved å innføre tiltak som andre land har innført, viser myndighetene handlekraft. Dette har ingenting med smittevern å gjøre overhodet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I artikkelen var det også nevnt antallsbegrensninger ved arrangementer. Dette omfatter blant annet treninger og cuper for barn. 

Det står ingenting om arrangement som har med barn å gjøre, ei heller at dette skal gjelde barn. Jeg er personlig mot koronasertifikat, men å problematisere noe som hverken er fremmet eller foreslått, det ser jeg ingen poeng i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et problem i Frankrike er at de er kronisk fårlige til å overholde regler hvis de tror de kan slippe unna med det. Jeg vet ikke hvor god oppfølgingen av reglene har vært. Jeg vet heller ikke hvordan smittesituasjonen der hadde vært uten tiltakene.

Slik det er må tenker jeg at det i Norge snart er greit å slippe smitten fri  men det forutsetter nok at vi må bestemme oss for hvem som skal prioriteres til helsehjelp og hvem som må klare seg selv. For meg er det nå ingen selvfølge at voksne uvaksinerte som blir livstruende syke av korona skal ha firran planlagt behandling av andre pasienter, selv om behandlingen deres ikke dreier seg om noe livstruende. I praksis blir nok det likevell vanskelig å praktisere å faktisk si nei til behandling av dem som har takket nei til beskyttelse.

Anonymkode: 1242b...560

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det står ingenting om arrangement som har med barn å gjøre, ei heller at dette skal gjelde barn. Jeg er personlig mot koronasertifikat, men å problematisere noe som hverken er fremmet eller foreslått, det ser jeg ingen poeng i. 

Det er jo ingenting konkret som er foreslått eller vedtatt, men tanken er at man skal kunne fravike begrensninger i antall. Dette kan gjelder konfirmasjoner, dåp, barnetreninger, konkurranser og lignende. På samme måte som man ikke kunne si i fjor høst at dose 3 ikke blir obligatorisk for alle, kan man ikke på nåværende tidspunkt si at koronapass ikke vil gjelde barn.

Skrevet

De fleste blir smittet på jobb, hjemme, i skolen og i barnehagen. Ser ikke helt at koronapass vil ha noen virkning. 
Nå har det vært skjenkestopp og smitten har uansett gått masse opp. 

Anonymkode: 74444...eb2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De fleste blir smittet på jobb, hjemme, i skolen og i barnehagen. Ser ikke helt at koronapass vil ha noen virkning. 
Nå har det vært skjenkestopp og smitten har uansett gått masse opp. 

Dette. Vi har skyhøye smittetall og smitterekorder hver dag selv om kranene ble stengt for flere uker siden. Så det tyder kanskje på at tiltaket ikke er spesielt formålstjenlig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo ingenting konkret som er foreslått eller vedtatt, men tanken er at man skal kunne fravike begrensninger i antall. Dette kan gjelder konfirmasjoner, dåp, barnetreninger, konkurranser og lignende. På samme måte som man ikke kunne si i fjor høst at dose 3 ikke blir obligatorisk for alle, kan man ikke på nåværende tidspunkt si at koronapass ikke vil gjelde barn.

Man kan vel med stor trygghet si at dose 3 aldri vil bli obligatorisk for noen

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man kan vel med stor trygghet si at dose 3 aldri vil bli obligatorisk for noen

Norge har tilsluttet EU når det gjelder dose 3 for koronapass. 

Skrevet

Dette. Vi har skyhøye smittetall og smitterekorder hver dag selv om kranene ble stengt for flere uker siden. Så det tyder kanskje på at tiltaket ikke er spesielt formålstjenlig?

Det handler nok mindre om smittevern disse tiltakene. Flere land har tatt i bruk koronapass uten at smitten går ned. Så hva skal formålet med passet være? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det handler nok mindre om smittevern disse tiltakene. Flere land har tatt i bruk koronapass uten at smitten går ned. Så hva skal formålet med passet være? 

Kontroll. Det smakte for godt å ha full kontroll på befolkningen. Selvfølgelig virker ikke koronapass, bare se julebordet i Oslo. Samtlige var fullvaksinerte, rundt 70 prosent ble smittet. I dette tilfellet hadde vaksinen en effekt på rundt 30 prosent. Så går disse hjem og smitter barna sine, som ofte ikke har symptomer og rekker og smitte andre før man får positiv test, så smitter disse familiene sine. Så jeg kan ikke se hvordan koronapass skal beskytte de uvaksinerte all den tid vaksinerte også smitter og omgås uvaksinerte i eget hjem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Norge har tilsluttet EU når det gjelder dose 3 for koronapass. 

Det er fortsatt ikke obligatorisk. Det er obligatorisk dersom man må benytte seg av koronapass, men negativ test kort tid før avreise kan kompensere, så så obligatorisk er det ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er fortsatt ikke obligatorisk. Det er obligatorisk dersom man må benytte seg av koronapass, men negativ test kort tid før avreise kan kompensere, så så obligatorisk er det ikke

Nei, det kan det ikke. Negativ pcr-test holder ikke, du må ha tre doser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, da har du misforstått. EU har blitt enig om at vaksinepasset kun blir grønt når man har tre doser. Det gjelder også dem som har gjennomgått korona tidligere. Ingen unntak, og man kan ikke teste seg ut av det.

• Opprett ny...